Yamaha XS750 wordt gecaferacert voor de verandering

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Deze week begonnen aan de demontage van een gele XS750 die ik geruild heb voor een krat bier en een frietpan.
De bedoeling is om er een caferacer van te maken. Niet echt origineel maar ik vind dat nu eenmaal de mooiste motoren en een XS750 is er zeer geschikt voor :Y

net opgehaald:
dscf4658.jpg

By kornfed

na een dagje sleutelen
dscf4736.jpg

By kornfed

achterbrug ook gedemonteerd om eens goed schoon te maken.
dscf4743.jpg

By kornfed at 2010-08-18
 
het frame is nu kaal. moet alleen nog de voorvork eruit halen.
alle bedrading is er ook af. Ik denk dat ik zelf een draadboom ga fabrieken omdat alles zo minimaal mogelijk moet worden. dus licht, remlicht, toeter en kickstart.
Zoek nog een simpel schema hiervoor.


dscf4742.jpg

By kornfed
 
Schema zelf maken Hans: pak er gewoon een origineel schema bij en schrap wat je schrappen wilt.
Ik begin meestal met een 2,5mm dikke rode kabel die de plus is vanaf de zekering(en) naar alle schakelaars.
Vanaf daar met een kleurtje naar de diverse afnemers.
Is niet moeilijk gewoon rustig blijven en netjes werken.
Als alles profisorisch vastzit loshalen en krimpkousjes monteren en afwerken.
 
Schema zelf maken Hans: pak er gewoon een origineel schema bij en schrap wat je schrappen wilt.
Ik begin meestal met een 2,5mm dikke rode kabel die de plus is vanaf de zekering(en) naar alle schakelaars.
Vanaf daar met een kleurtje naar de diverse afnemers.
Is niet moeilijk gewoon rustig blijven en netjes werken.
Als alles profisorisch vastzit loshalen en krimpkousjes monteren en afwerken.


+1, het valt wel mee.

Leuk project, leuke basis!
 
Kan wel even gaan duren allemaal want ik wilde er eigenlijk pas mee beginnen als het seizoen voorbij is. Maar het was zo'n kloteweer dat ik er in mijn vakantie maar aan begonnen ben.
 
Ik ben benieuwd naar het olieverbruik van de XS. Mijn andere lust anders wel een slokje maar niks om me zorgen over te maken.
Op de frietpan zit garantie dus als het olieverbruik te hoog blijft laat het me weten.
 
Ik ga dit ff volgen, ben benieuwd wat het word. Een goede caféracert is altijd cool, of het nou 100 keer gedaan is of niet.

(Voor een krat bier en een frietpan is dit toch wel een aanwinst. Je kan sowieso bakken op een motorblok, dus heel veel ga je er niet op achteruit met de frietpan.)
 
Ik ben maar eens begonnen aan het frame. Vandaag alle overbodige haken en ogen eraf geslepen en alles netjes vlak gevijld/schuurd.

dscf4794x.jpg

By kornfed
dscf4793.jpg

By kornfed

Nu moet nog het achterstuk eraf en vervangen worden door een net pijpje zodat het zadel netjes geplaatst kan worden.
Ik denk dat het frame goudkleurig gaat worden maar dan wel een matte kleur. En dan de velgen in dezelfde matte kleur.
Het blok ga ik helemaal blank maken en kijken of we het nog wat blinkend krijgen.
 
Gaan we volgen.

Ik moet die van mij ook maar weer eens oppakken. zelf je eigen huis verbouwen neemt toch wel heel veel tijd in beslag.
 
Goed bezig!
Ben erg benieuwd naar de goudkleur, lijkt me erg mooi. Ben je alleen niet bang dat een zilverkleurig blok iets teveel wordt?

gr Ernst
 
Nou ik ben eruit. Het gaat een wrenchmonkees stijl worden. :Y
Ik ben nog met het frame bezig en moet nu iets verzinnen om netjes een beugel achter te maken. Heb al wat geprobeerd op het werk maar dat werd niks.
zoiets moet het worden:
dscf4811.jpg

By kornfed
dscf4812.jpg

By kornfed
Met pvc lukt het nog wel maar nu nog iets van ijzer.
De beugel moet dus mooi rond zijn en komt iets omhoog te staan.
Iemand goeie tips om dat netjes te maken?
 
Die van mij loopt omhoog maar is wel de goede maat van buis en breedte.

full


full


Je moet het dan wel heel toevallig hebben liggen maar dit is een schoon gemaakt bok van een honda goldwing (GL1000)

Een tip, je moet gewoon goed opletten wat je hebt liggen. Vaak kan je nog best veel gebruiken namelijk
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: mal maken (pennen en hout), goed heet stoken en met het handje buigen. Vraag me alleen af waar je juiste buis haalt.
 
Ik had al wat geprobeerd op het werk met een buigapparaat maar dat werkt niet.
Ik zal eerst eens op zoek gaan naar een stuk pijp. (begin in mijn rommelhok want ik bewaar ook vanalles)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week via ebay een mooi klein koplampje besteld ergens in Azië en vandaag al binnengekomen.
Is eigenlijk voor een Yamaha DT 125 of zoiets en kostte alles bij elkaar 22 euro.
b4v0kgb2kkgrhqyokjieypc.jpg

By kornfed
Nu nog een setje mooie zwarte lamporen.

Voor het achterframe ga ik het eens proberen met een stuk verwarmingspijp. Iemand in de familie is loodgieter dus die moet dat wel mooi kunnen buigen voor me.
 
Goeie tip!
Niet zozeer voor de oren maar ik zag er een heel mooie kleine compacte accu 12v 0.8 ampere. Vraag me alleen af of dat voldoende is om een electronische ontsteking goed te laten werken. (electrisch starten hoeft niet)
 
Daar zijn hele boeken over geschreven, maar de consensus is dat een kleine (gel) accu prima werkt als je niet electrisch start. Hij moet wel voldoende kunnen leveren voor de verlichting en ontsteking uiteraard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan