Motorrijden met minimale beperking?

-G-ice-

MF'er
23 aug 2010
95
0
Twente
Beste MF-ers,

Ik heb een vraag maar zal eerst een inleidend verhaaltje typen.....

We schrijven 22 juli 2003, TS is op brommervakantie met een vriend.
Lokatie van vakantie is Almere haven (goedkoop en relatief dicht bij A'dam). De eerste dag zijn we van almelo naar almere gereden met 2 volgepakte tomosjes, een 4TL en een classic a3, beide oldtimer. De toch verliep vlekkeloos en er zijn geen nare dingen gebeurd.

De tweede dag, na een middagje boodschappen doen rijden we terug naar de camping en bij het uitkijken bij een kruizing rijdt er een motor achter een groot "welkom-in-almere" bord. Deze motorrijder heb ik dus niet gezien en hij dacht dat ik gestopt was, dit resulteerde in een botsing waarbij de motorrijder met ong. 70 km/h vol in mijn flank gereden is. Naast diverse breuken en een verbrijzeling heet het profiel van zijn voorband ook een zenuw en, nu komt het, ook de spier op mijn scheenbeen weggemaakt.

Dit heeft tot gevolg gehad dat ik een maand in het AMC heb gelegen met allerlei vooruitzichten waarvan je denkt: dat zou kut zijn, nooit meer kunnen lopen.....

Gelukkig viel het achteraf "wel mee":
Mijn been ziet er niet uit en ik mis de functi van de scheenbeenspier: ik kan mijn voet niet meer zelfstandig omhoog bewegen. Het is mijn linkerbeen, dus convetioneel opschakelen kan ik niet, wel kan ik opschakelen door mijn been vanuit mn heup iets op te tillen.

In de auto is dit geen probleem: de koppeling komt uitzich wel omhoog als je minder kracht naar beneden zet, dus autorijden gaat gewoon goed.

Nu wil ik ook dolgraag mijn A halen en heb net met een rijschool gebeld. Ik ga een proefles doen en dan gaan we kijken wat er allemaal geregeld moet worden, ik schijn iets aan te moeten vragen bij de gemeete, iets naar het CBR sturen, maar hoe en wat weet ik niet precies.

Ik heb ook al even op internet rondgekeken naar mogelijkheden tot aanpassing en heb een pneumatische schakelcilinder gevonden, die de gewone schakelpook heen en weer kan sturen, met bediening op het stuur.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het rijden met een beperking, met de juiste procedures die ik moet gaan volgen of welke stappen ik moet ondernemen?

bij voorbaad dank,

mvg,

Gijs
 
Volgens mij is het voor jou nog redelijk simpel op te lossen (al heb ik makkelijk praten vanaf m'n toetsenbord natuurlijk).

Idee 1:
Met deze mensen contact opnemen, die kunnen je vast en zeker verder helpen: Welkom bij Motor Mobiliteit voor Gehandicapten - Motor Mobiliteit voor Gehandicapten

Idee 2:
Wat je bij een aantal choppers ziet is geen enkel schakelpedaal, maar twee. Eigelijk is het niks anders dan een tweede pedaal (in direct verbinding met het eerste) maar dan achter je voet. Zo hoef je niet meer te trekken met je voet, alleen maar te duwen op de voorste of achterste. Zal straks eens een foto zoeken voor je :Y
 
Er zijn genoeg andere schakelsystemen voor de motor. En er is nu een Honda met automaat.

Enige probleem dat ik zie is dat je in een noodgeval je linkervoet niet (snel) aan de grond kunt krijgen. Ik weet niet of dat een reden is om je af te keuren voor een A rijbewijs.
 
Ik meende dat Honda ook een motor had waarmee je kon schakelen via knopjes op je stuur. Zal wel de hoofdprijs kosten though.
 
Hier de foto, afgebeeld is een Guzzi V7, zie het schakelpedaal.

71guzzi.jpg



EDIT: TS heeft nog net op tijd de foto gezien, daarna geblokkeerd door tripod helaas
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het voor jou nog redelijk simpel op te lossen (al heb ik makkelijk praten vanaf m'n toetsenbord natuurlijk).

Idee 1:
Met deze mensen contact opnemen, die kunnen je vast en zeker verder helpen: Welkom bij Motor Mobiliteit voor Gehandicapten - Motor Mobiliteit voor Gehandicapten

Idee 2:
Wat je bij een aantal choppers ziet is geen enkel schakelpedaal, maar twee. Eigelijk is het niks anders dan een tweede pedaal (in direct verbinding met het eerste) maar dan achter je voet. Zo hoef je niet meer te trekken met je voet, alleen maar te duwen op de voorste of achterste. Zal straks eens een foto zoeken voor je :Y


Bedankt voor je snelle reactie, ik had ook al gekeken naar zo'n dubbel pedaal en denk idd dat het zoiets wordt als ik een eigen motor heb. Probleem is wel, ik kan niet zomaar examen doen op een aangepaste motor....


Er zijn genoeg andere schakelsystemen voor de motor. En er is nu een Honda met automaat.

Enige probleem dat ik zie is dat je in een noodgeval je linkervoet niet (snel) aan de grond kunt krijgen. Ik weet niet of dat een reden is om je af te keuren voor een A rijbewijs.

Naar beneden is geen probleem hoor, ik krijg mijn been wel naar de grond...

Hier de foto, afgebeeld is een Guzzi V7, zie het schakelpedaal.

klik

yes, zoiets is ook mogelijk :D thanx
 
MMVG heeft heel veel ervaring met aangepaste motoren, rijlessen, examens en rijbewijzen voor mensen met een beperking. Ze hebben om die reden ook aangepaste lesmotoren. Zij kunnen je ook meer vertellen over de zogeheten 'Eigen Verklaring' en de eisen voor je examen. Schroom niet om contact met ze op te nemen, het zijn hele behulpzame mensen met hart voor motoren en motorrijders ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou, dit geeft de burger moed:

hierzo staat dat het waarschijnlijk niet zo'n probleem is, als ik de motor maar op kan vangen. Nou heeft mijn been, volgens mijn orthopeed, niets aan stevigheid ingeleverd, dus dat zou in principe geen probleem moeten geven.

Ik ben zeer benieuwd wat mijn proefles uit gaat wijzen :)
 
Een suicide clutch mag eigenlijk alleen met bijbehorende motor, en das vaak net ff buiten mijn budget :)
 
Ik weet niet wat voor motor je wilt nemen? maar ik las hierboven dus dat je ook n honda hebt met schakelen op t stuur, verder zou je ook een oudere engelse motor kunnen nemen zoals Triumph ofzo mijn pa heeft ook zon motor en die schakelt aan de rechter kant!
 
Ik zou graag iets hebben als een honda cb, of een shadow ofzo. Verder wil ik eigenlijk een zo gewoon mogelijk rijbewijs, zodat ik ook op een andere motor dan die van mezelf zou mogen rijden, mocht het zover komen....
 
Ik weet niet wat voor motor je wilt nemen? maar ik las hierboven dus dat je ook n honda hebt met schakelen op t stuur, verder zou je ook een oudere engelse motor kunnen nemen zoals Triumph ofzo mijn pa heeft ook zon motor en die schakelt aan de rechter kant!
Oja, inderdaad: zelfs de nieuwe Enfield Bullets hebben soms dat systeem nog, dus het hoeft niet eens een oude fiets te zijn. 5000 euro zo ongeveer, heb je alleen geen racer.
 
Een racer wil ik niet, ik heb altijd een afkeer gehad van flitsend gekleurde, met plastic omhangen hoogtoerige machines, zoals racers en scooters. Ik hou van die oude techniek waarbij nog geen computer nodig is om het aan te sturen :)
 
Ik heb begin september 2009 een motorongelukje gehad waarbij oa een zenuw beschadigd is in mijn linker been. Het resultaat hiervan was dat ik een soortgelijke ´handicap´ heb gehad (gelukkig is er de laatste tijd wel verbetering opgetreden en kan ik weer bijna normaal schakelen). Ik heb toen ook rond gekeken naar oplossingen mbt schakelen. Mijn inziens heb je 4 opties:

1) automaat gaan rijden, zoals een aprilia mana 850;
2) op zoek gaan naar een rechts geschakelde motor;
3) je motor ombouwen tot rechtse schakeling, achterrem bedienen dmv een " duimrem";
4) elektronisch schakelen dmv 2 knoppen op het stuur.

Ik zou, als ik jou was, eens contact opnemen met een rijschool om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien kun je wel een proefles krijgen om te kijken of je wel kan schakelen. Het viel mij op de de opwaartse beweging van je voet, benodigd voor het schakelen, op de motor zittend veel makkelijker gaat dan de normale voethef-functie. Dit komt volgens mij omdat je met met midden van je voet op het steuntje staat en dan door je hak naar beneden te drukken er een opwaartse beweging ontstaat bij je tenen!
 
Hiel teen shakelaar zoals Paul-K al zei zou prima moeten werken voor je, Honda shadow kan die ook zeker hebben. zie je vaak in combinatie met floorboards. (eigenlijk nog nooit zonder floorboards gezien :P) maar dat zie je nog best veel dus moet wel aan te komen zijn denk ik. zal vast ook wel op wat oudere motoren te zetten zijn.
 
Hiel teen shakelaar zoals Paul-K al zei zou prima moeten werken voor je, Honda shadow kan die ook zeker hebben. zie je vaak in combinatie met floorboards. (eigenlijk nog nooit zonder floorboards gezien :P) maar dat zie je nog best veel dus moet wel aan te komen zijn denk ik. zal vast ook wel op wat oudere motoren te zetten zijn.

Als het niet standaard is, dan is het wel te maken, zo moeilijk zal het niet zijn. Op een chopper of toermotor zou het ook zeker niet misstaan ;) . De as die uit de bak komt (of er naartoe gaat) is vaak los van het pookje zelf. Er zijn op dit forum genoeg technici, ook met freesbanken, die een custom made pookje kunnen maken. Lijkt me overigens wel heel relaxed rijden :] als je niet telkens aan pook hoeft te trekken, maar een simpel duwtje kan volstaan (je gebruikt in feite het gewicht van je been, arbeid is minimaal) :Y
 
Mijn advies: bel met het CBR.
Het zijn geen boemannen.
Ik heb de ervaring dat ik een stukje moest voorrijden (zoals examen).
Na de rit een hand en een: "veel plezier straks met uw A"!

Ik kan alles wel, alleen een arm niet strekken. Maar ach, probeer eens te bellen!
 
Maar je zou toch ook op je eigen (aangepaste) motor mogen lessen onder begeleiding?
L achter en voor op monteren en gaan met die banaan, eh motor, of is dat niet mogelijk?
Alleen een beetje zonde als je op je bek gaat.
 
mijn oude rijinstructeur heeft een motor van een cursist in zijn zaak staan, dus je kan prima op een eigen motor lessen..

verzekeren zal wat duurder zijn echter denk ik.

trouwens, een heel-toe oplossing zal het beste werken denk ik, behalve dat je je tenen niet kun optillen heb je de rest van alle functies toch nog wel?
 
Laatst bewerkt:
vroeger had ik een brommer, simson schwalbe, een scooter met voetschakeling.
deze brommer had om omhoog te schakelen aan de hiel ook een pook die ja dan naar beneden moest duwen.
had hetzelfde effect als de gewone motorpook omhoog te duwen,
is dit een oplossing met je beperking?
volgens mij kan elke min of meer doe het zelver dit wel zelf maken lassen of kan je dit wel in een garage laten doen of misschien zelfs standaard bestellen.
(lees hierboven hiel-teen-schakelaarn dit is wss hetzelfde als ik bedoel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan