tank cure coating verwijderen

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Hoe kan je tank cure coating verwijderen?
ik wil dat eigenlijk vanavond gaan doen, daardoor zijn de beschikbare middelen beperkt.
aceton, thinner, wasbenzine, zoutzuur, zijn een optie, evenals alle andere producten die je bij een bouwmarkt of drogist kunt krijgen.

Iemand suggesties?
 
aceton werkt niet, althans een stukje van de losgelate coating ligt inmiddels 12 uur te weken en lijkt niet echt te geven om de aceton omgeving (volledig ondergedompeld).
 
Hoop leuke reakties hier! :+

Schiet je enorm mee op. :N

Als je het verwijderen wilt: tank-cure heeft ook sealing verwijderaar. Effe googlen!

En als je het spul er eenmaal uit hebt, heel goed ontvetten! Verse seal erin en dan uit laten harden in een ietwat vochtige omgeving.
Moet het goed komen....

Succes ermee.... ;)
 
@gijs vijs:
thanks.
De tank ligt inmiddels te ontcoaten sinds gisteravond.
Ik heb sterk het vermoeden dat de vorige coat beurt niet voldoende ontroest is (niet op het micro niveau (etsen). Dat gaat nu wel gebeuren.
 
gewoon benzine in de tank
en je zal zien dat het goedje vanzelf loslaat,
althans toch bij een polyester tank.
Bestaat trouwens ook een topic over,
lees maar eens na.

Tankcure is niet toepasbaar (althans de remover) op een poli-tank.
Methylchloride is nog al een vreemd goedje.. en vreet dat blijkbaar op.

Wel mooi, ik was aan het rond bellen naar dealers van tank cure producten (een daarvan zit in Zeist) en ik vroeg hem wat ik het beste kon gebruiken, met de uitleg dat ik het nog die avond wilde doen en dus beperkt wat in het aanschaffen van goederen.. inleidend naar mijn kernvraag: wat is de werkzame stof.
Die meneer in Zeist wilde dat niet vertellen... vond ik schattig. :j
Uiteindelijk gisteren in Assendelft het juiste product gehaald, waar de verkoper in kwestie me zelfs liever een grotere fles met het zelfde spul wilde verkopen, maar dan niet voor de prijsstelling van tank cure.
Overigens, op de fles staat (zoals dat verplicht is) keurig welke stoffen erin zitten, en dat is dus methyleenchloride (bij goede ontleding kun je daar volgens mij ook HCL van maken :) mooi spul!!) en methyleenchloride zit ook in de meeste verf afbijt producten.

Komt allemaal goed.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, die methodes werken.... voor grove / macro roest.

Misschien een mooie vergelijking, als je een glad oppervlak wilt ontdoen van verf (een tafelblad ofzo). Als je dan kiest voor korrel 30, neem je allicht wat verf af, maar je zal eerst een hele boel "strepen/krassen" zien.
Zou je nu beginnen met een 150 papiertje, dan zie al een veel gelijkmatiger afname.

Schroeven/steentjes = korrel 60
Zand = 150
Zuur = waterproof polijst papier :) of verf afbijt

Om het oppervlak dus echt schoon te krijgen moet je het etsen (afbijten), met bijvoorbeeld een zuur.
Zonder zuur blijft er roest aanwezig, en zal je hechting niet optimaal zijn.

Daarna is het nog zo dat je de tank (zeker met tank cure) nog minimaal 5 DAGEN moet laten uitharden (2componenten). als je dat ook niet doet, krijg je net als met beton of een cake,
Een te snelle droging => Scheuren
Te langzame droging => Blijft "plakkerig"
 
Laatst bewerkt:
Gooi er maar een pak spaanplaatschroeven in en bind de tank op een betonmolen. Kwartiertje linksom draaien, kwartiertje rechtsom draaien, tank leeg schudden....

Wel eerst de kraan en de niveau sensor eruit er uit halen en de gaten dichtplakken met tape, of een stukje triplex er overheen schroeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan