Langdurige corrosiebescherming: welk product is het beste?

Chamonyte

MF'er
5 aug 2007
80
0
België
Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vond niet meteen het antwoord dat ik écht zocht. Daarom start ik even een nieuw topic :)
Ik vertrek binnenkort voor 9 maanden naar het buitenland. Mijn moto gaat gedurende die tijd braaf blijven stilstaan in een onverwarmde (houten) garage.

(1) Welk product gebruik ik het best om mijn moto voor een zeer lange tijd te beschermen tegen corrosie?

(2) Welke delen moet ik zeker inspuiten, en welke delen hoef ik eigenlijk niet in te spuiten?

(3) Overleeft één inspuiting de 9 maanden, of moet de 'behandeling' herhaald worden?

Groetjes,
Chamonyte :]
 
Nu ga je héél veel verschillende voorkeuren te horen krijgen.

Mijn motor staat áltijd in een onverwarmde houten garage. Mits de boel redelijk droog blijft, valt het met corrosie wel mee.
Wat ik wel doe in de winter is (nadat ik de motor helemaal heb schoongepoetst) alle metaal inspuiten met S100 corrosiebescherming voor de eerste pekel er aan komt. Is een vaseline-achtig goedje, dat de hele winter blijft zitten. Ik rijd de winter door, al 8 jaar lang en heb nérgens last van roest/aanslag.
Lijkt me in jouw geval dat het die 9 maanden écht wel blijft zitten.

AC50 schijnt ook goed te zijn, maar is veel dunner. Ik vraag me af of je dat niet af en toe opnieuw moet aanbrengen.

Voor die 9 maanden: accu aan de druppellader. Tank tot de rand vullen. Banden wat harder opppompen dan normaal om platte vlakken te voorkomen.
Wat je verder kunt doen is de motor warm rijden en als je hem in de schuur zet, olie verversen. Die oude olie met allerlei zuren er in is geen aanrader om 9 maanden in te laten werken. Je kunt ook wat spul in je tank gooien (fiets ff laten lopen om het overal doorheen te laten lopen) om het vergommen van de benzine tegen te gaan.

Edit: wat je NIET inspuit zijn de remklauwen en -schijven. Die schijven zullen écht wel roest vertonen na 9 maanden, maar dat rem je er zo af.
 
Laatst bewerkt:
Zorg dat de berging goed geventileerd is
Vooral in een houten schuur willen de temperaturen nogal uiteenlopen door b.v. de lage nachttemperaturen en overdag het zonnetje wat er lekker op schijnt waardoor de omgeving wel opwarmt maar de motor en vooral de oliehoudende delen niet en daar slaat dan de condens op neer.
Tocht het lekker door dan slaat de condens niet neer op je motor.

En heb je een conventionele accu zo één met een overloopje en waarbij je de vloeistof kan zien houdt er dan rekening mee dat het vloeistofniveau wel regelmatig gecontroleerd moet worden.
 
Heb ik reeds doorgenomen, maar daar gaat het om pekelbescherming. Mijn moto blijft weg van pekel ;) Dat zal wel nauwelijks verschil maken, maar ik wil zeker zijn :)
En Tectyl is precies niet makkelijk verkrijgbaar in België :)

@ JanB: bedankt voor de nuttige info. S100 daarentegen is makkelijk te verkrijgen in België.

Mijn moto heeft een middenbok, dus dan is het achterwiel meteen de lucht in :P Voor het voorwiel zou ik simpelweg gebruik maken van houtblokken, maar waar plaats ik die het best? Aan de voorvork OF onder de uitlaatbochten?

Accu zal uit de moto gehaald worden, en binnen in huis aan de druppellader gehangen worden :)
 
Laatst bewerkt:
Als de schuur "redelijk" vochtig is..............de truc gebruiken van woonboot-bewoners met een betonnen bak. Een of indien mogelijk meerdere emmers vullen met (wegen) zout. Zout trekt vocht aan en zal verder de omgeving (kurk) droog houden :Y

Zout is een heeeeel goedkope "vocht-vreter"..............je kunt het ook wel kopen met die naam, maar dat is veel te kostbaar. Gewoon een plastic emmer van de bouwmarkt en een paar kilo zout...................en als het te nat in de emmer wordt ,het water afgieten in een vergiet met kleine gaatjes of een oude lap hierin leggen ............... :Y Zout kun je on-eindig hergebruiken voor dit voorbeeld *D

Succ6 verzekerd ............. *O*
 
De motor zal niet meer roesten dan wanneer hij af en toe buiten komt denk ik ?
Maar inspuiten met een of ander spul kan geen kwaad natuurlijk.
Misschien ook even de bougies eruit en een theelepeltje olie in de cylinders doen.
Daarna de krukas een paar keer rond draaien.
Olie verversen is wel een goed idee, zeker als het toch al bijna tijd is.
En de carburateurs aftappen.
 
dit topic blijf ik volgen. ik ben een half/half doorrijder. regen en kou maken mij niet uit, maar als er pekel ligt laat ik m staan tot wanneer dat goedje weg is.

ik zal de motor dan onder een afdak zetten met zo'n waterdichte en vochtdoorlatende motorhoes. zijn er nog tips voor mij qua behandeling vanbde motor
 
Als de schuur "redelijk" vochtig is..............de truc gebruiken van woonboot-bewoners met een betonnen bak. Een of indien mogelijk meerdere emmers vullen met (wegen) zout. Zout trekt vocht aan en zal verder de omgeving (kurk) droog houden :Y
Zout is een heeeeel goedkope "vocht-vreter"..............je kunt het ook wel kopen met die naam, maar dat is veel te kostbaar. Gewoon een plastic emmer van de bouwmarkt en een paar kilo zout...................en als het te nat in de emmer wordt ,het water afgieten in een vergiet met kleine gaatjes of een oude lap hierin leggen ............... :Y Zout kun je on-eindig hergebruiken voor dit voorbeeld *D
Succ6 verzekerd ............. *O*


Tja, ik heb daar m'n vraagtekens over.
Leuk dat zout zoveel vocht aantrekt, maar zo'n zoute atmosfeer in m'n schuurtje lijkt me geen aanrader voor m'n motor....... :X
 
Heb ik reeds doorgenomen, maar daar gaat het om pekelbescherming. Mijn moto blijft weg van pekel ;) Dat zal wel nauwelijks verschil maken, maar ik wil zeker zijn :)
En Tectyl is precies niet makkelijk verkrijgbaar in België :)
@ JanB: bedankt voor de nuttige info. S100 daarentegen is makkelijk te verkrijgen in België.
Mijn moto heeft een middenbok, dus dan is het achterwiel meteen de lucht in :P Voor het voorwiel zou ik simpelweg gebruik maken van houtblokken, maar waar plaats ik die het best? Aan de voorvork OF onder de uitlaatbochten?
Accu zal uit de moto gehaald worden, en binnen in huis aan de druppellader gehangen worden :)

Houtblokken lijkt mij wat overdreven. Gewoon die band wat harder oppompen moet genoeg zijn om platte vlakken te voorkomen.

Kijk wel uit met een accu binnenshuis. Bij het opladen van de accu komt altijd wat waterstofgas vrij, zorg dus altijd dat ie in een goed geventileerde ruimte staat.

Nadeel van tectyl is dat het spul achteraf zo verhipte lastig te verwijderen is, het wordt een taaie laag. Ik zweer bij S100, werkt gewoon prima. ACF50 is op zich mogelijk iets beter, maar S100 blijft veel beter/langer zitten, zonder dat het achteraf moeilijk te verwijderen is.
 
Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vond niet meteen het antwoord dat ik écht zocht. Daarom start ik even een nieuw topic :)
Ik vertrek binnenkort voor 9 maanden naar het buitenland. Mijn moto gaat gedurende die tijd braaf blijven stilstaan in een onverwarmde (houten) garage.

(1) Welk product gebruik ik het best om mijn moto voor een zeer lange tijd te beschermen tegen corrosie?

(2) Welke delen moet ik zeker inspuiten, en welke delen hoef ik eigenlijk niet in te spuiten?

(3) Overleeft één inspuiting de 9 maanden, of moet de 'behandeling' herhaald worden?

Groetjes,
Chamonyte :]

1 ...diesel.... :Y lekker vet.
2 ...alles behalve de schijven....( inpakken als je het doet..)
3 ... In een wind-en waterdicht hok gaat't prima.

Je kunt de diesel ook vermengen met wat gewone olie......dan er op spuiten.
 
diesel?

wie gaat er hier een test doen als in de link, een paar plameurmessen en gaan!
en zout, gebruik je het zelf in de schuur? het zal voor woonboten werken maar bijvoorbeeld uitlaatjes zijn erg gevoelig.
 
Houtblokken lijkt mij wat overdreven. Gewoon die band wat harder oppompen moet genoeg zijn om platte vlakken te voorkomen.

Kijk wel uit met een accu binnenshuis. Bij het opladen van de accu komt altijd wat waterstofgas vrij, zorg dus altijd dat ie in een goed geventileerde ruimte staat.

Nadeel van tectyl is dat het spul achteraf zo verhipte lastig te verwijderen is, het wordt een taaie laag. Ik zweer bij S100, werkt gewoon prima. ACF50 is op zich mogelijk iets beter, maar S100 blijft veel beter/langer zitten, zonder dat het achteraf moeilijk te verwijderen is.
Er wordt mij nochtans aangeraden beide wielen boven de grond te plaatsen :)

Goed geventileerde ruimte... Vermoedelijk zal ze ofwel in de garage staan of in mijn kamer. Mijn kamer is goed geventileerd, maar de garage uiteraard minder. Maar ik vraag me dan af waar ze het veiligst staat?

Het zal vermoedelijk S100 worden. Mag je dat overal spuiten (behalve op banden en remschijven)?

Ik lees en hoor geweldige resultaten over WD40.
Schijnt geweldig spul te zijn O-)
Om je velgen proper te maken is dat een fantastisch middel *D
 
Laatst bewerkt:
Nadeel van tectyl is dat het spul achteraf zo verhipte lastig te verwijderen is, het wordt een taaie laag. Ik zweer bij S100, werkt gewoon prima. ACF50 is op zich mogelijk iets beter, maar S100 blijft veel beter/langer zitten, zonder dat het achteraf moeilijk te verwijderen is.

Ik heb in het verleden tectyl en spuitvaseline gebruikt, en de laatste twee jaar ACF50. Daar was ik alleen niet erg tevreden over, omdat het inderdaad niet goed blijft zitten.

Komende winter maar eens S100 uittesten inderdaad.
 
als het een nedelande garage is en geen berging volgens de ontwerptekening zou hij volgens het bouwbesluit beter geventileerd moeten zijn als een kamer vanwege vrijkomende benzine dampen. verder als hij niet in de regen staat en niet bereden wordt zou ik een bkok hout onder de uitlaat doen en de accu er uit. accu niet 9 maanden aan de drupplel lader laten staan dan kan je hem bijna zeker weggooien als je terug komt. 1 keer in de 3 maanden een dag is meer dan genoeg om de accu in conditie te houden.
s100 boter wd40 tectyl kun je overal op aanbrengen behalve banden en remblokken als je het maar weer van je motor af haalt voordat je gaat rijden. ook een lap met olie werkt erg goed. gebruik ik al jaren op al het tuingereedschap wat in de schuur hangt. en dan hebben we het over blank staal wat niet gaat roesten. ga je rijden is dat niet aan te bevelen omdat het er in de regen grotendeels af spoelt maar als hij stil staat blijft het laagje goed zitten net als op scheppen harken en heggescharen en het is achter af heel makkelijk te verwijderen. beetje wurth industrie clean er over heen spuiten (of een andere goede vetoplosser) poetsdoek er over je je motor is weer klaar om op te rijden.
verse motorolie in het blok en de tank vol vlotterkamers leeg en als je terugkomt nieuwe remvloeistof er in en klaar ben je.
 
Laatst bewerkt:
remvloeistof i i g controleren, mischien niet vervangen, scheelt weer.
verder klopt wat too zegt wel zo ongeveer. als je niet rijden gaat en er kan geen regen/wind bij is alles wat vet is goed genoeg. de test in de link is immers in regen/wind en daar duurt het een aantal weken voordat het een beetje gaat roesten. en dat is op kaal metaal
 
Rij zelf in de winter ook niet door, poets de motor goed op (wat ik trouwens elke week doe in 't rij sezoen :9~ ) en spuit hem dan volledig in, op banden en remmen na met silicone spray. Oude olie eruit, nieuwe erop, aftanken en bandjes van de grond.
Heb een bok, dus achterwiel is al los en onder de onderste kroonplaat gaat een keeper, zodat voorwiel ook net van de grond staat. Deken erover en wel te rusten. Deze heb ik nu al elf jaar en hij ziet er nog steeds als nieuw uit. :P
 
De motorolie is niet zo lang geleden tijdens een onderhoud reeds ververst, dus ik neem aan dat die niet opnieuw moet ververst worden.

De garage doet eerder dienst als tuinhuisje, en niet als échte garage. Sinds twee jaar staat er ook mijn moto :)
 
garage-20x24b.jpg


Denk dat dit het beste werkt..

[edit]d'oh eerst lezen, de motor gaat al in een garage staan |( [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan