Master Blok - achterband vervangen!

Wimper

MF veteraan
22 okt 2007
1.498
13
Antwerpen (Wilrijk)
Al de 400 en 500 cc van Piaggio, Gilera, Aprilia, Peugeot,

Ik heb zelf de Scarabeo 500 en mijn achterband heeft de vorm van een "ei" door het lange stilstaan wat een aardige trilling geeft tijdens het rijden.

Daarom wil ik mijn achterband vervangen. Kan er iemand me zeggen hoe je daar aan begint als je zelf het achterwiel wil demonteren? Is dit mogelijk of heb je een speciale sleutel nodig. Ik weet nog dat dit wel het geval was toen ik de Vespa's had.

Graag jullie antwoord.

:Y
 
dop 24 voor de wiel moer en een ring /steek 10 13 15 17en imbus voor je uitlaatklem heb je nodig

dus uitlaat en schokdemper rechts eraf dan de wielmoer los en die plaat er af dan kun je de moeren van je velg er afhalen en kun je je achterwiel er af halen
 
Laatst bewerkt:
De verwoorde procedure (van Maksor) in beeld.


full
full

full
 
Hartelijk dank. Is er iets dat vastgedraaid moet worden met een bepaalde aantrekkracht. Ik heb een momentsleutel indien dat nodig is! ? ? ?

Dus als ik het zo lees is het helemaal niet moeilijk om het zelf te doen?
 
Qua aanhaalmoment waardes het volgende gevonden:

5 velgbouten (afb. 11) 35 Nm
wielmoer (afb. 7) 120 Nm
schokbrekerbout M10 (afb. 7) 40 Nm

Zoals in de procedures staat beschreven de achterwiel blokkeren (dmv achterrem ingedrukt) voordat de de wielmoer wordt los/vast gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de info.

De band is besteld, ik ga dadelijk proberen om het achterwiel uit te bouwen.

Laat jullie weten of het al dan niet succesvol is geweest.

Hartelijk dank!
 
Ik zit vast aan plaatje 11. Ik kan het er niet afhalen die "support plate". Volgens mij moet ik aan de kant van de vario ook ergens wat losmaken?!?!

Iemand daar weet van?

Zo lukt het blijkbaar niet. Alles is los gevezen maar krijg het er niet uit.


Graag jullie hulp!
 
bij mij ging die ook een keer moeilijk maar met een rubberenhamer hem laten schrikken werkte bij mij maar inprincipe moet je hem er zo af kunnen pakken als je je schokdemper wiel moer en de andere 2 moeren los hebt
 
Ik heb het zelfde probleem als Wimper met een Piaggio X10 steunplaat. De steunplaat wil niet loskomen van de as ondanks verschillende tikken met een rubbere hamer en wat WD 40. Iemand nog andere suggesties?
 
Daar zat ik ook aan te denken. Iemand misschien in het bezit van een brede pulleytrekker in de omgeving van Katwijk aan zee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan