Burgman AN 400 deel 2

Hoe groot is die afwijking nu echt, 3 % ? Dat is veel nauwkeuriger dan de meeste snelheidsmeters...

Hoe nauwkeurig is eigenlijk de kilometerteller, je weet wel, dat cijfertelwerk waarmee jij het verbruik uitrekent. Daar houd je geen rekening mee...
Ja, als je die kant bekijkt heb je gelijk. Ik had niet aan de afwijking van de teller gedacht. Maar daarom is het nog steeds een mooi brandstofverbruik.
 
Hallo allemaal,

M.i. is een scooter toch een scooter, of het nu een eencylinder 50cc is of een eencylinder Burgman. (Niet negatief bedoeld ofzo).
Maar mijn achterremblokken moeten vervangen worden en de rem dan ook gelijk schoongemaakt enzo.
Nu rekent Motorport voor dit een dikke E 200,00.
Een locale scooterboer kan dit toch ook? Als ik online een setje bestel en daar breng rekent hij een werkplaatstarief van E 60,00 per uur. Hij schat dat hij er een half uurtje aan bezig is.
Nu nog kijken wat ik aan remblokkenn en stofring enzo ga betalen. Iemand enig idee waar ik die het beste kan bestellen in één set?

Ik weet dat remmen een belangrijk onderdeel zijn maar bij Motorport betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs en ik ben en blijf zuinige Hollander


Originele remblokken zijn vrij prijzig ( set met shims is circa 60€ ) je hebt ook aftermarket voor circa de helft. Je kan niet echt makkelijk bij de achterrem klauw. Als je alles volgens het boekje doet dan moet de uitlaat af om de bouten op moment aandraaien.

Maar verder is het niet een al te moeilijk klus, met een goede gereedschap set kan je alles zelf doen. Meestal haal ik meteen de klauw eraf, maak het grondig schoon en vernieuw de Remvloeistof.. Motorscooter hebben flinke remmen die goed heet kunnen worden.
 
Ok. Maar ik zie het niet zitten om dit zomaar zelf te doen. Ik heb in het verleden een keer remolie vervangen bij een Honda NTV en dit werd zo'n drama en knoeiboel dat ik, zeker aan de achterrem, hier niet aan ga beginnen. Ik zou het wel een keer willen proberen maar achterrem ontluchten gaat zeker niet lukken zonder hulp. Mijn arme zijn niet lang genoeg om de remhendelin te knijpen en tegelijk achteraan de nippel los en vast te draaien. Verder weet ik niet hoe om te gaan met de handremdel hier ook op zit.
Dan betaal ikliever wat dan dat ik bij de eerste keer remmen op mn b*k ga.
 
Ontluchten kun je het best doen met een grote injectiespuit die je met een passend doorzichtig slangetje met de nippel verbindt.
Draai de nippel open en zuig er vloeistof uit; stop je met zuigen, draai dan de nippel meteen dicht.

Vul het reservoir steeds op tijd bij en je ontlucht en ververst de remvloeistof zonder dat er lucht in kan komen.
Herhaal dit tot alle lucht er uit is of totdat er alleen schone remvloeistof tevoorschijn komt.

Dus niet pompen maar zuigen.

Ik ken de Burgman niet echt maar lijkt de rem wellicht op die van de Majesty ? Die heb ik hier beschreven: Hybride in "yamaha majesty 400"
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het luchtfilter van een K9 bekeken en deze is aan vervanging toe. Op het filter staan wat getallen pijltjes gedrukt en zo kom je er achter dat het filter in 2013 gefabriceerd is. *D Blijkt dat dit filter niet vervangen is bij de grote beurt afgelopen jaar. Via mlmparts maar een K&N besteld....jammer dat je er zelf achter moet komen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het luchtfilter van een K9 bekeken en deze is aan vervanging toe. Op het filter staan wat getallen pijltjes gedrukt en zo kom je er achter dat het filter in 2013 gefabriceerd is. *D Blijkt dat dit filter niet vervangen is bij de grote beurt afgelopen jaar. Via mlmparts maar een K&N besteld....jammer dat je er zelf achter moet komen.

of een uit oude vooraat geplaatst
 
hoe veel uren rekent een dealer voor grote of kleine beurt bij een burgman 400

wil mijn 50 cc inruilen voor wat snellers
 
@super_magna: dat zou een verklaring kunnen zijn. Het nieuwe luchtfilter is net afgeleverd, dus die gaat er straks in. Eens afwachten of er verbeteringen waar te nemen zijn.
 
Met het vervangen van het standaard filter door een K&N luchtfilter viel niet alleen een ander geluid op als de motor stationair loopt. Tijdens een ritje naar Motorcity Amsterdam voor de spanningsregelaar recall merkte ik ook een betere reactie op het gasgeven. De motor reageert beter. Als nadeel zie ik wel dat de toeren sneller tegen de 9000 aan zitten terwijl er dan net 135km/h wordt aangetikt volgens de Zumo.
 
Met het vervangen van het standaard filter door een K&N luchtfilter viel niet alleen een ander geluid op als de motor stationair loopt. Tijdens een ritje naar Motorcity Amsterdam voor de spanningsregelaar recall merkte ik ook een betere reactie op het gasgeven. De motor reageert beter. Als nadeel zie ik wel dat de toeren sneller tegen de 9000 aan zitten terwijl er dan net 135km/h wordt aangetikt volgens de Zumo.

Je hebt niets veranderd aan de overbrenging dus dat zou eerst ook zoiets moeten draaien. Ga je het remappen of laat je het zo ?
 
Je hebt niets veranderd aan de overbrenging dus dat zou eerst ook zoiets moeten draaien. Ga je het remappen of laat je het zo ?


Eerlijk gezegd zou ik dat willen aanpassen maar ik heb geen idee wat remappen inhoud. Daar zou ik me dan in moeten verdiepen. Wat stel je hiermee in of juist af?
 
Misschien zijn je rollen versleten en zit je onder het minimum aanvaardbare gewicht?

Zwaardere of nieuwe rollen dan loopt hij zuiniger en gaat harder
aan lager tpm.
 
Eerlijk gezegd zou ik dat willen aanpassen maar ik heb geen idee wat remappen inhoud. Daar zou ik me dan in moeten verdiepen. Wat stel je hiermee in of juist af?

met power commander of met standaard suzuki instellingen , normaliter komt er meer luch bij bij een K en N filter ;lucht brandstof verhouding veranderd.( ik geloof niet dat de lambda sonde het regelt bij een burgman )
 
Ik heb geen scooter meer.
Ben toch weer teruggegaan naar een motor. Ik vond het wel een jaar lekker rijden zo'n scooter, lekker ontspannen benen vooruit en 1:28 verbruik maar ik miste toch het "motorgevoel".

Dus hierbij neem ik afscheid van deze groep.
 
Een scooter is natuurlijk net zo goed een motor...

Maar veel plezier met jouw R1100 RS, met zo eentje heb ik ook 10 jaar gereden.
 
Een scooter is natuurlijk net zo goed een motor...

Maar veel plezier met jouw R1100 RS, met zo eentje heb ik ook 10 jaar gereden.

Dank je wel!
Begrijp me goed. Ik ben helemaal niet negatief over scooters. In mijn ogen is het ook een motor. Maar ik mis toch iets. Ik weet niet wat. Of het nu het schakelen is of de grondspeling of wat dan ook, maar er zit een ander gevoel bij.

Toch heb ik het afgelopen jaar dat ik de Burgman heb gehad 6.000 heerlijke km's gereden :)
 
Dan wil ik mij graag even aanmelden voor de groep (eentje gaat weg en eentje komet er weer bij :) )
Heb afgelopen week een burgman 400 van 1999 gekocht met 55.000 op de teller voor woon-werk verkeer en fun. Heb ook een andere motor voor de toerritten en vakantie (Goldwing) en hoop de scooter voor dagelijks gebruik in te kunnen zetten.

De start is helaas niet helemaal goed :( Vanmorgen voor het eerst naar mijn werk gereden en 2 kilometer voor het endpunt hield de scooter er mee op.
Uitlaat plofte nog wel een keertje maarhij wilde niet meer aanslaan. Accu is verder wel goed, startmotor draait goed en afgelopen weekend (en vanmorgen ook nog) is het één tik en hij loopt. ( liep :( )
Wat met dit weekend wel opviel was dat hij heel laag stationair liep en bij het wegrijden bij het stoplicht een dippie had voordat hij op gang kwam.

Uiteraard laat ik me niet ontmoedigen en ga er mee klussen. Mijn eerste gedachte is om de bougie en bougiekabels eerst na te kijken/vervangen en vervolgens eens kijken bij carburateur/filters e.d.
Iemand nog goede tips? Staat er ook nog ergens een handboek voor een 99-er uitvoering online?
(oh ja: benzine en schakelaar op het stuur gecontroleerd :) )

nog even voor de volledigheid ook nog even een fotootje van de fiets :)
WP_20160507_004.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb in totaal 6 suzuki 's gehad, ALLEMAAL hadden problemen met de benzine pomp die het begaf . hoor je hem pompen als je de motor aanzet?
 
Ik heb geen scooter meer.
Ben toch weer teruggegaan naar een motor. Ik vond het wel een jaar lekker rijden zo'n scooter, lekker ontspannen benen vooruit en 1:28 verbruik maar ik miste toch het "motorgevoel".

Dus hierbij neem ik afscheid van deze groep.

ja herkenbaar na 20000 km , heb gewoon een V strom erbij gekocht :P
 
Als die benzinepomp blijft stukgaan kun je er beter een ander model in zetten.

Ik had in de Honda destijds hetzelfde probleem, de contacten van de Mitsubishi membraanpomp brandden steeds door. Toen ik dat oplappen en vervangen zat was heb ik er een ander type pomp in gezet, van Pierburg, geschikt voor carburateur. Dit is het typenummer: Pierburg 7.21440.51.0
 
Als die benzinepomp blijft stukgaan kun je er beter een ander model in zetten.

Ik had in de Honda destijds hetzelfde probleem, de contacten van de Mitsubishi membraanpomp brandden steeds door. Toen ik dat oplappen en vervangen zat was heb ik er een ander type pomp in gezet, van Pierburg, geschikt voor carburateur. Dit is het typenummer: Pierburg 7.21440.51.0

ja origineel mitsubishi betaal je scheel idd ( complete set ) ik dacht dat RMS die losse pompjes verkoopt idd
 
Vorige eigenaar gaf aan dat hij de bobine had vervangen en dat het aansluitkabeltje erg strak zat en wel eens wil losschieten.
Waar kan ik de bobine vinden.... ?
 
Hi Midget.

Onderwerp: 'wphb'

Ooit ergens eens gedownload maar weet absoluut niet meer waar, dus voor mij en jou is het dan het makkelijkst om het PDF pakketje dan maar van mij te downloaden.

Ik heb dus even een setje voor je samengesteld in gepakt met Winrar en geupload naar mijn Googledrive

Even downloaden op de comp. en uitpakken met Winrar
Ingepakte bestand is 110 Mb. groot.

Inhoud van de Winrar file:
* Suzuki AN400 K1 Burgman Workshop-Service Manual ENGLISH 1998-2002
* Suzuki AN400 K1 Burgman Parts Catalogue 1998-2002

Download het maar zo snel mogelijk en geef dan even aan dat je klaar bent want dan gooi ik het weer direct uit mijn Googledrive.

URL....: https://drive.google.com/file/d/0Bzl1as0jNbI1MHJRS1Fjc0JmTjQ/view?usp=sharing


... Waar kan ik de bobine vinden.... ?

Nr.2, Ignitor unit
image.php



Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan