Burgman AN 400 deel 2

Bedankt Jan!
Hij kan er weer af, heb hem gedownload.

Ik ga er deze week nog mee bezig, vorige eigenaar vind het ook vervelend en wil me er eventueel wel bij helpen ( Jazeker, die mensen heb je ook nog!!)

Eerst even rustig kijken hoe ik de kappen kan verwijderen en de bobine kan nakijken, vervang ik gelijk bougie... heb ik dat ook maar weer gehad.

Als het dan niet werkt ga ik bij benzinepomp kijken.

THX voor goede bruikbare tips

grtz

Tako
 
Geen dank.

ga maar een bougietjes halen, dat kan nooit kwaad.
je hebt nodig: NGK CR7e, maar Denso U22ESR-N mag ook.

Daarna zou ik maar direct overstappen op brandstof leiding, brandstof filter, carburatie en benzine pomp.

Ik heb er gisteren even snel door heen gebladerd, en het is echt een super conventioneel model, met zeer eenvoudige carburatie, waar overigens wel van alles mee fout kan gaan.

Brandstofpomp wordt besproken vanaf PDF pag. 60
Je kunt na het lezen wat testjes uitvoeren.

Demonteer de buddyseat en binnenbak, daarna wat tunnel compartimenten en je kunt dan een prima inschatting maken of je nog meer moet verwijderen, maar in eerste instantie ben je dan al redelijk op weg om de besproken zaken te zien zitten.

Iets niet duidelijk, dan gooi je het maar in de groep ;)
Ik laat de pdf dan ook nog maar een paar dagen online staan, zodat anderen
die er hun gedachten ook over willen laten gaan de kans hebben om hem ook te downloaden.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
:}

ik ben je zeer dankbaar.

De vorige eigenaar kwam net ook nog even langs (voelt zich onterecht schuldig) en gaf ook al aan dat ik tunnelkap kon verwijderen en dan de linker of rechter zijkap een beetje naar buiten kon duwen zodat ik bij de bobinebekabeling kan komen. Gezien zijn ervaring met het te krappe draadje naar de bobine verwacht hij dat daarmee het probleem is opgelost.

Ik laat van mij horen :Y
 
Laatst bewerkt:
begint al weer goed..... ondanks de handleiding kan ik de bobine niet vinden. heb de rechterkap (gerekend vanuit de positie als ik er op zit) voor groot deel er af en zie voldoende losse stekkertjes (?!?)
Maar zie geen aansluiting of liever gezegd....zie geen bobine....

zit ik wel aan de goeie kant?


free upload image
 
Laatst bewerkt:
Nee natuurlijk zit je niet aan de goede kant.

Kijk nog eens goed naar mijn screenshot van een paar berichten terug.
Nr. 2 staat daar duidelijk met een verwijzende lijn aan de linker kant.

En dat is ook nog eens zo bij alle 1 cilinder scooters dus niet eens alleen bij die van jou.
Naast dat dit basis principes zijn geeft de tekening dus duidelijk aan waar de bombine zit

Eigenlijk is het met simpel nadenken ook zo in te schatten:
Een bougie zit ook meestal links, zo'n bougiekabel is ook maar een centimeter of 20, dus het is gewoon een kwestie van 20cm bougie kabel volgen.
 
Laatst bewerkt:
haha.... was te verwachten :)

simpel en logisch nadenken is niet aan mij besteed, gereedschap pakken en beginnen is meer mijn ding.
maar het geeft niet, nu weet ik wat er aan de andere kant van de scooter zit :)

morgen schroef ik de boel weer terug en begin gewoon vrolijk aan de andere kant.

heb overigens nog even gekeken, maar kan ik niet beter gelijk een Iridiumbougie er in zetten?
 
Service interval voor een normale scooter bougie is 10.000km.
Voor sommige modellen (vaak 2 cilinders) rekken ze de interval wel eens op naar 20.00km, maar gangbaar is 10
Voor een iridium het dubbele, en kost ook het dubbele in prijs.
Ik rij zelf ook altijd iridium, je merkt er overigens niets van qua prestaties.

Die van mij zit nu aan het einde van de opgegeven interval, maar ik laat hem lekker zitten, het liefste wil ik eigenlijk eens door kachelen tot 40.000km met deze iridium, gaat hij eerder kapot geen nood aan de man want ik heb altijd een nieuwe in het reserve.
Maar de service interval van een bougie is makkelijk op te rekken als je dat zou willen.... heel is heel en kapot is kapot.

Iridium heeft wel een andere code dan jou standaard NGK CR7e.
Uit me hoofd weet ik zo 1,2,3 niet welke.
 
Laatst bewerkt:
Het was inderdaad het stroomkabeltje naar de Bobine!!
Ik heb hem nu tijdelijk een beetje verlengd omdat ik er niet echt lekker bij kan komen, zal dit de na de zomer definitief proberen op te lossen.

Iridium bougie (CR7IEX klopt thx @NiceAndSlow ) wel alvast gekocht maar er nog niet in gezet, eerst straks maar weer eens even rijden :)

Loopt een Burgman overigens altijd zo laag in de stationair? Daar moet ik zelf wel aan wennen, ben de hele tijd bang dat hij uitvalt als ik stil sta.

Nu eerst de andere motor weer klaarmaken zodat ik maandag de Elfstedentocht kan gaan rijden
 
ik heb in totaal 6 suzuki 's gehad, ALLEMAAL hadden problemen met de benzine pomp die het begaf . hoor je hem pompen als je de motor aanzet?

Vanaf vandaag slecht starten van mijn 2001 Burgman 400, maar start uiteindelijk wel, en rijdt gewoon nog.
Hoor idd bij het op contact zetten de brandstofpomp niet zoemen/klikken :(
M.a.w. ik hoef niet eens verder te onderzoeken, want defect ?

Als die benzinepomp blijft stukgaan kun je er beter een ander model in zetten.

Ik had in de Honda destijds hetzelfde probleem, de contacten van de Mitsubishi membraanpomp brandden steeds door. Toen ik dat oplappen en vervangen zat was heb ik er een ander type pomp in gezet, van Pierburg, geschikt voor carburateur. Dit is het typenummer: Pierburg 7.21440.51.0

Honda Foresight

universele roterende brandstofpomp, dus geen membraampomp, maar ook toepasbaar voor Burgman 400 ?
( constante brandstof flow ? )


Kraftstoffpumpe Benzinpumpe Dieselpumpe VW K70 1 6 1 8 7 21440 51 0 UNIVERSAL | eBay

scheelt denk ik wel wat € met originele Mitsubishi pomp.


Jakob
 
Als de pompdruk het zelfde is ?
Anders veranderd je vlotter niveau

Normale bougies doen 20 D km alleen ff de elektrode afstand na kijken
Iridium doen 60 D km
Platium Iridium doen 100 D km
Iets eerder vervangen kan geen kwaad
Zeker niet als veel korte stukjes rijd
 
.....universele roterende brandstofpomp, dus geen membraampomp, maar ook toepasbaar voor Burgman 400 ?
( constante brandstof flow ? )....

Het verschil zit hem in het werkingsprincipe. De Mitsubishi pomp heeft een memraan dat door een veer wordt weggedrukt, als ie aan het eind van z'n slag is maakt de schakelaar contact en trekt de elektromagneet de membraan terug waarna nieuwe benzine wordt aangezogen. Dit model pomp hoor je klikken voor het starten.

De Pierburg pomp is een roterende schottenpomp (las ik, ik heb hem niet open gehad), die draait continu maar de flow wordt natuurlijk nog steeds bepaald door wat de carburateur nodig heeft. De vlotter bepaalt de opbrengst van de pomp.
Bedenk ook dat een carburatie brandstofpomp anders is dan eentje voor brandstofinjecie, hij levert een heel lage druk.

Wat ik tegenkwam is het volgende: de Pierburg pomp is heel klein, 38 mm diameter. De aansluitingen zitten aan weerszijden en dus niet aan één kant. Verder moest ik met verloopjes werken omdat de aansluitingen 8 mm dik zijn i.p.v. 6 mm op de defecte pomp.

Aangezien de betreffende Burgman 400 een carburatiemodel is verwacht ik dat het net zo werkt als destijds bij mijn Hondaatje. Maar garantie ga ik niet geven, het is slechts een goedbedoelde tip.
 
Laatst bewerkt:
Maar garantie ga ik niet geven, het is slechts een goedbedoelde tip.

Waar ik je dan ook vriendelijk voor bedank.

zal eerst binnenkort maar eens doormeten of hij ook daadwerkelijk stuk is ( want rijden doet hij ) en als er gerepareerd moet worden dan zal ik er eens dieper in duiken. Origineel of alternatief

groeten, Jakob
 
Ik weet niet als je injectie of carb heb op de oude burgman . Als je injectie hebt en je pomp is stuk dan kan je het niet eens starten
 
full

full


het is een carb versie.
Vanmiddag nog even gestart.
Dit ging probleemloos, maar zoomen/klikken van de brandstofpomp hoorde ik wederom niet als ik hem op contact zet.
carb ligt hoger als tank, dus moet de brandstofpomp het nog gewoon doen volgens mij :)

Groeten Jakob
 
hoe veel uren rekent een dealer voor grote of kleine beurt bij een burgman 400

wil mijn 50 cc inruilen voor wat snellers

Mijn Burgman heeft net een 6000km o.h beurt (incl.remvloeistof) gehad bij Roadrunner waar ik 'm destijds ook nieuw heb gekocht en dat was €186,32 dus dat valt reuze mee.
 
....Dit ging probleemloos, maar zoomen/klikken van de brandstofpomp hoorde ik wederom niet als ik hem op contact zet.
carb ligt hoger als tank, dus moet de brandstofpomp het nog gewoon doen volgens mij :) ...
Als de carburateur gevuld is hoeft de pomp niets doen en hoor je hem dus ook niet.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de positie van de tank; als de pomp niet werkt merk je dat meteen, de motor stopt er meteen mee. Starten zal dan ook echt niet lukken dus jij hebt een ander probleem.
 
Laatst bewerkt:
Misschien brandstof filter vol ? Als je een tijdje voluit rijdt zou het terugvallen / uitvallen . Rot dit ... Systematisch op zoek naar problemen
 
Mijn Burgman heeft net een 6000km o.h beurt (incl.remvloeistof) gehad bij Roadrunner waar ik 'm destijds ook nieuw heb gekocht en dat was €186,32 dus dat valt reuze mee.

is dus ongeveer net zo duur als mijn 50cc kymco bataal gemiddeld 110 euro elke 3000 km
 
Heb met mijn 2009 burgman 400 ook een soortgelijk probleem.
Starten is geen probleem maar bij gasgeven smoort hij.
Als hij warm wordt wordt het erger.
Hand voor de lucht inlaat, dus minder lucht gaat hij beter lopen.
Pomp vervangen maar twijfel of deze voldoende opbrengst heet, of dat de injector niet goed is of iets met de inspuit timing?
Stationair loopt hij prima.
Iemand een idee?
 
Foei oma wegwezen.
Ik heb de volgende vraag, als mijn remschijf voor 5,2mm (100%) is.
Bij hoeveel mm is de remschijf dan aan vervanging toe?
Mij is vertelt bij 3mm lijkt me erg dun.
Bij voorbaat dank.
 
Ofschoon het één pot nat is de volgende ronde bouwjaar ook even vermelden ;)

Suzuki AN400 K1 Burgman 1998-2002
image.php


Prettig weekend gewenst *D
 
Laatst bewerkt:
van de week was het tijd om preventief de v -snaar te vervangen, voor de grap een Malossi multivar vario gekocht om te kijken wat zoiets doet ..

man o man echte een hele nieuwe scooter ! pakt in een keer tot de top, geen dipje oid .
Wat nog aangenamer is : de welbekende "bokkig "optrekken is helemaal verdwenen ( normaliter is de koppeling de boosdoener hiervan ) echt een hele gladde en snellere manier van optrekken nu.

de vario wordt geleverd met koppelingsveer en rolletjes ( 14.8 dacht ik uit mijn hoofd ) bij de volgende eindoverbrenging oliebeurt ga ik denk wel iets zwaardere rolletjes in doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan