Aluminium zelf warmtebehandeling geven

joey2008

MF'er
2 sep 2009
194
0
vlakterrein
Hoi,

ik heb een tandwiel (offset) ring laten lassersnijden, maar nu vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft, met het zelf harden (warmtebehandeling) geven van aluminium.


Aluminium verhitten
Diverse aluminiumlegeringen zijn gevoelig voor warmtebehandelingen. Dat komt doordat de elementen die deel uitmaken van de legering slechts bij hoge temperatuur (ca. 500°C) goed in aluminium oplossen, ofwel keurig in de kristalstructuur van aluminium worden opgenomen. Bij de lagere temperaturen die een legering tijdens diverse bewerkingen ondergaat, zien veel legeringselementen kans zich uit het aluminiumrooster af te scheiden en uitscheidingen tussen de aluminiumkristallen te vormen. Dat is nadelig voor de sterkte. Door het bewerkte product weer tot 500°C te verhitten lossen de uitscheidingen weer op. Deze toestand wordt ‘ingevroren’ door snel afkoelen (bijvoorbeeld in water) waarbij de legeringselementen geen kans krijgen om opnieuw uit te scheiden.
Dit vond ik op http://www.kennislink.nl/publicaties/aluminium

Misschien heel stom maar is een vuurkorf geen idee :Y (voor een paar minuutje,s dan)
en dan een bak water



Mvgr, Joey
 
Ik ga niet beweren dat het niet KAN, maar het lijkt me vrij sterk dat je wanneer je het zelf doet:
A) de temperatuur niet goed onder controle kan houden en dat komt bij aluminium best kritisch.
B) de kans dat het krom trekt is wel ERG groot als je zo dicht bij het smeltpunt wil gaan zitten (570-660oC)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb materiaalkunde op school en daaruit bleek wel dat het heel erg nauw komt wil de structuur ( en dus de sterkte) van een materiaal aanpassen naar je behoeften. Te heet of te koud en je krijgt een ander resultaat. Daarbij is de tijd van afkoelen (hyperkoelen) evenzo erg belangrijk. Een emmer water en een vuurkorf? Dat is wel hopen op heel veel geluk!
 
Hoi,

ik heb een tandwiel (offset) ring laten lassersnijden, maar nu vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft, met het zelf harden (warmtebehandeling) geven van aluminium.Dit vond ik op http://www.kennislink.nl/publicaties/aluminium

Misschien heel stom maar is een vuurkorf geen idee :Y (voor een paar minuutje,s dan)
en dan een bak water



Mvgr, Joey

Aluminium harden? om te harden heb je o.a. koolstof nodig en dat zit niet in aluminium. Conclusie: aluminium kun je niet harden.
 
Aluminium harden? om te harden heb je o.a. koolstof nodig en dat zit niet in aluminium. Conclusie: aluminium kun je niet harden.
Geen dingen roepen als je er geen verstand van hebt!

Zoek maar eens het verschil tussen 2024T3 en 2024T6

Maar harden met een vuurkorf, kansloos -O-

De temperatuur moet op 5 graden nauwkeurig zijn, afhankelijk van de legering net onder of net boven de 500 graden.
 
Door te temperen maak je het metaal zachter.

Door bewerken wordt het harder. (smeden)

Bij uitgloeien (temperen) en langzaam afkoelen worden de mataal kristallen keurig netjes in volgorde gelegd. Het metaal is dan zacht.

Door het te bewerken worden de metaal kristallen in elkaar gedrukt. en wordt het metaal harder.

Bij extreem snelle afkoeling worden de oppervlakte kristallen geforceerd inelkaar gedrukt.
De kern die mindersnel afkoeld worden op die manier in de verdrukking gebracht en nemen een minder ideale vorm (plat) aan. Hierdoor vindt verharding van het metaal plaats.

Metaal harden middels koolstof is een ander verhaal.
Toch vindt hier een idem kristal verhaal plaats.
Echter is het metaal hierna zo stug (hard) dat je er een hamer van kan maken.

Dan hebben we nog het nitreren verhaal.
 
Hoi,

ik heb een tandwiel (offset) ring laten lassersnijden, maar nu vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft, met het zelf harden (warmtebehandeling) geven van aluminium.Dit vond ik op http://www.kennislink.nl/publicaties/aluminium

Misschien heel stom maar is een vuurkorf geen idee :Y (voor een paar minuutje,s dan)
en dan een bak water

Mvgr, Joey

Je had beter een ring kunnen laten snijden uit gehard of gelegeerd aluminium.
Was je gelijk klaar geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bij extreem snelle afkoeling worden de oppervlakte kristallen geforceerd inelkaar gedrukt.
De kern die mindersnel afkoeld worden op die manier in de verdrukking gebracht en nemen een minder ideale vorm (plat) aan. Hierdoor vindt verharding van het metaal plaats.
En koper vormt hier een uitzondering op, vandaar dat je koperen ringen kan verhitten en snel moet afkoelen, dan zijn ze weer zacht, bijv. bij ringen in het remsysteem en bij olie-aftappluggen.
 
Aluminium is wel te harden.

Google even "T6 warmtebehandeling"

Hiervoor moet het metaal een bepaalde tijd worden verhit tot een bepaalde temperatuur (500+ C) en dan worden afgekoeld in een waterbad met of zonder quenchmiddel.

Het is bijna onmogelijk om dit zelf te doen. Laat staan in een vuurkorf.
De spanningen in het materiaal kunnen zo groot worden dat het onderdeel krom trekt en of de gewenste resultaten niet bereikt worden.

@ TS, uit welk materiaal is het onderdeel gemaakt?
 
Volgens mij moet je alu ook verwarmen in een beschermde omgeving....
zo heb ik het tenminste gedaan, heb in het verleden zelf kroonplaten e.d. gegoten , en heb voor de zekerheid een lichte helium( had ik ter beschikking, maar niet tegen de baas zeggen) overdruk op de oven gezet. Ik kwam er achter dat bij inert gas bescherming ik veel minder broos materiaal aan de oppervlakte kreeg, dus minder weg hoefde te freesen
Kan er geen zinnig onderbouwd verhaal over neerleggen, was voor mij ook try and error methode, en testte met een punt op een flinke persluchtcilinder hoe diep hij er met 6 bar indrong..
Was voor een rickman Kawa 1460 met N2O, en er is nooit wat afgebroken of verbogen, maar ook daarvoor gold, dat ik liever een halve cm dikker goot dan te dun
Oh ja ik koelde in hydraulische olie ( ja had ik ook ter beschikking, ) maar ik moest wel altijd een laagje oxide weg freesen
 
Laatst bewerkt:
Die auteur heeft aandelen in de aluminiumbranche.

Het aluminium dat op een koperen watergekoeld wiel supersnel afgekoeld wordt en als een lint in een bak opgevangen wordt is aluminium waarin de verontreinigingen niet gekristalliseert zijn. De verontreinigingen zoals ijzer kunnen niet zo snel kristaliseren.De dendritische structuur van ijzer verzwakt het aluminium als je het normaal zou smelten en weer laten stollen.

Wat moet je met een lint van aluminium?
Dat lint wordt samengeperst zodat alle gassen eruit zijn, het aluminium wordt samengeperst tot een blok.
(zonder te smelten, want anders krijg je weer kristallisatie).
Dat blok wordt verwarmd en in een extruder gestopt waardoor je er profielen van kan maken door het aluminium door een mal te persen. Hierna wordt het nog gestrekt en is het aluminium klaar voor de verkoop.
Een mooi proces, maar zodra het weer gesmolten is zal je het weer doormiddel van het beschreven proces moeten bewerken. Behalve als je er asbakken van maakt natuurlijk.
 
Als de spacer van zuiver of bijna zuiver aluminium gemaakt is heeft warmtebehandeling geen zin.
Als het alleen een spacer is zonder constructie is T3 voldoende, dan hoef je er ook niets aan te doen.

Laat ik nu toevallig mijn brood verdienen met het bewerken van aluminium, en ik kan je vertellen dat een warmtebehandeling zonder zoutbad en luchtoven niet te doen is.
 
Nauw ik weet wel genoeg, niet dat ik dacht het zo even te doen, die vuurkorf was ook eigenlijk meer een geintje, maar als het op de 5 graden nauwkeurig komt, afhankelijk van de legering, dan is het niet iets om zelf even mee te goochelen,
En wat voor aluminium het is weet ik niet precies, maar waar ik het heb laten maken zeiden ze mij wel een naam (niet onthouden, en ook geen 6061 T6 etc) wel dat het beter was dan pisbakken aluminium.
En ik zou niet weten waar je al die betere aluminium soorten ( voor mijn doeleind) kan kopen, de meeste bedrijven waar ik er naar vraag zeggen dan ti,s draaikwaliteit, of ze weten het helemaal niet.

Toch bedankt voor jullie reactie,s
Joey
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan