Vespa GL 150 - '57

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.207
3.478
Utrecht
Hallo hallo allemaal,

Na het veelvuldig volgen van vele topics van het knutselen aan brikken en klassiekers, ben ik zelf ook aangestoken. Heb er nooit geen tijd (ivm studie) en geld voor gehad. Maar ook voornamelijk geen ruimte en gereedschap gehad.
Toch wel belangrijk als je wat wil gaan klussen.
Nu leerde ik 2½ jaar geleden m'n vriendin kennen ze had had een opa die als hobby het klussen aan alles en nog wat had. Zo heeft de beste man een oude Heinkel (met deurtje aan de voorkant) in nieuw staat gebracht (ideale "breng-je-kleinkind-naar-haar-gala -autotje) en zo nog wat andere dingen. Lange motorscooterts (Heinkel), wat oude Jawa's, solexen enz.

Nu heb ik 2 jaar geleden eens in de klusruimte gekeken, en de beste man heeft helaas lang niet alles kunnen maken wat hij wilde.
Mijn oog viel toendertijd al op een oude Vespa in een hoekje. Een babyblauw Vespa GL. Er lagen wat losse onderdelen op, maar ik was meteen verkocht.
Ik zag mezelf al met m'n vriendin aan de Italiaanse Kust rijden met die scooter, heerlijk m'n haren in de wind wapperend!
Dat wordt dan ook mijn uiteindelijke doel: hem zoveel mogelijk origineel maken, technisch goed in orde, en dan meenemen naar Italië om er rondjes op te gaan rijden.

Dat was het sentimentele gedeelte; nu de technische zaken!

Waar gaat het om:
Even gezocht op het kenteken, maar daar vind ik vrij weinig op. Als ik bij VWE het laatste getal van het kenteken verander, krijg ik wel:

Voertuigsoort: Motorfiets
Merk: Vespa
Handelsbenaming: GRAND-LUX
Brandstof: Benzine
Datum eerste toelating: 17-08-1957(53,1 jaar)

Dat houd dus in dat het een klassieker is, en volgens mij zit in dan hier, tenzij een moderator vind dat het een motorscooter is. Omdat ik vind dat een Vespa geen motorscooter is, heb ik hem hier neer gezet.

Wat jammer is, is dat de hobbyruimte niet naast de deur is, maar 25 minuten rijden. Daardoor zal de grens om er aan te sleutelen wel wat hoger zijn, maar ga er vanuit dat het goed komt :P

Nu heb ik een werkplaatshandboek (lag er bij onder het stof), maar wil wat meer gegevens hebben van type enz. Dat lijkt me het handigst voor het zoeken naar onderdelen enz. Dus ik moet opzoek naar een serienummer, kleurcodes, enz. enz.

Nu heb ik nog niet echt een plan, maar eerst eens kijken wat ik precies in handen heb, waar ik de onderdelen kan krijgen, wat dat een beetje kost allemaal.

Foto's van de Vespa hoe hij er nu bij staat komen eraan, als m'n schoonvader opschiet :)
Het is in ieder gevel het type met 1 lang zadel (geen twee losse) en het reservewiel zit dwars onder het stuur :).

Iemand nog tips, waar op te leten bij een Vespa?
 
Een GL, op zich een leuke scooter maar verwacht niet dat je comfortabel met je vriendin kan cruisen, topsnelheid zal met zn 2en als het meezit rond de 60 km/u liggen...

Waar je op moet letten is of de balkjes aan de onderkant nog hard zijn, verder zijn er meestal geen gekke dingen. Ja, het mooist is als hij compleet is, onderdelen voor dit type zijn niet heeeel makkelijk te vinden.

Ow... Trouwens, het zou zomaar kunnen dat je geen GL hebt maar een GS, je geeft aan dat er niet twee losse zadels maar een lang zadel op zit? Als je een GS hebt verandert dat de zaak! Wees dan alsjeblieft voorzichtig met wat je doet. Post maar snel foto's dan kunnen we uitsluitsel geven, een GS is geen beginnersscooter en onderdelen zijn zeer duur en zeer moeilijk te vinden..

Ik ben benieuwd!

Verder, als je er vanaf wilt, kan je me altijd mailen, neem ook is een kijkje op mn blog ;)
 
Laatst bewerkt:
Hmm, foto's komen eraan hoor :)
Echter op de voorkant naast het Vespa teken staat heel duidelijk Grand-Lux.
Volgens mij is hij redelijk compleet, er lagen wat dingen af, maar die lagen ook weer ergens in een vakje :)

Ik moet zeggen, twee losse zadels vind ik wel mooier. Ik weet niet of dat dus origineel is, maar dat kunnen we dus even uitzoeken :)

Overigens dat cruisen met m'n haren in de wind, is meer een nostalgisch beeld hoor ;)
 
Hoi,Koen
Wat een gaaf ding,Veel plezier er mee,en doe je best...
Die zijpanelen heb ik echt nog nooit gezien,Knap zadel ook...
Wees er maar zuinig op,en als je er aan begin,je goed voorbereiden met alle info die je kan vinden,
Groet, Andre
 
Laatst bewerkt:
Dank je! Moet alleen nu even gaan informeren hoe het zit met het kenteken e.d.
Wil ook weten uit welk jaar hij precies komt.

En binnenkort maar eens beginnen met uit elkaar te halen. Heb ook geen idee hoe lang hij stil staat, dus ook geen idee wat ik allemaal tegen ga komen. We zullen het zien. Nu alleen nog een sponsor regelen.. vrees dat het geen goedkoop project zal zijn.
 
Kijk op "Scooterhelp""met het frame nr. word je snel wat wijzer,als je vraag heb kan altijd mailen...
Ik kwam toevallig op dit forum,kijk normaal op Vespaforum.Be,staat ook veel op,
Vind het echt leuk ding,vooral die vleugel!
Kenteken moet wel te doen zijn.
Succes...
Groet, AJ
 
De andere vleugel heb ik nog wel, die ligt in dat bagage luikje.
Ik moet er eerst weer eens heen voor het serienr. dan, dan kom ik weer meer te weten.
 
Mooi ding hoor.

Kenteken is geen probleem. Je kunt bij de rdw na restauratie en keuring het eigen kenteken weer terug krijgen op verzoek. Als ze moeilijk doen, kun je het via de FEHAC doen. Geen probleem dus....

Maak er iets moois van..
 
Hai Koen,
Heb nog even in verdiept die zij vleugels.'Elvis style"heb nog nooit ergens gezien,
Log je even in op Vespaforum.Be
Kan je meer info vinden misschien,
Mail mij eens als ik eens foto's mag maken van je wesp...
Ben er helemaal weg van,
Groet ,AJ
 
Laatst bewerkt:
Hoi Andre,

Voorlopig ga ik er zelf even mee aan de slag :) binnenkort gaat dit topic levendiger worden, dan heb ik vakantie :)
 
Doe je best,Ik ga dinsdag weer verder,Dan gaat mijne naar de Spuit...
Meld je even aan op Vespaforum.be,Staat meer op dan hier,
kan je echt hoop van leren...
Kijk ook een eens op de site van Kees Portanje (Portanje Collectie), is in Bunnik,Weet niet wat je ziet...
Groet,
 
Laatst bewerkt:
Oke dan!
Vandaag eindelijk een begin gemaakt aan de Vespa. Eerst even gezocht op het serie nummer op het blok.
You have a 1957 Vespa 150 GL motor


Hoe ik hem aantrof vandaag:





Zadel eraf:


Linkse kap eraf


Rechts eraf:


Achterwiel eraf:


Voorwiel eraf:


Tank eruit, achterlicht eraf, motor eraf.




Zo, en 3 uur later heb ik het zo maar weer achter gelaten.


Alles wat eraf ligt, ligt nu aan de kant. Volgende keer weer verder met demonteren (onder andere de voorkant). En dan eens gaan kijken of 1 van de 2 zandstraalkasten nog werkt, dan kan ik alles gaan voorbereiden voor het spuitwerk, en beoordelen wat nog goed is of niet. En dan kan de onderdelenjacht (lees geld uitgeven) gaan beginnen!

Ben trouwens behoorlijk blij dat er een compressor leiding door de hele ruimte heen loopt; ideaal voor die heftafel, die gaat makkelijk op en neer. En de luchtsleutel was ook erg handig op sommige momenten.
 
Laatst bewerkt:
Heel gaaf!

Misschien komt het door de foto's, maar het lijkt net alsof deze Vespa nog in heeeel goede staat is. Ik zou haast zeggen, laat die straalkast lekker uit staan, begin eens met keihard poetsen :)
 
Hooo,Stop...!!! Niet gaan stralen joh...
Motor goed schoon maken,Frame ook
met was benz.en poets,ect...
Wel een geweldige ruimte zeg!
Maak ons FF gek hier,Succes...
 
Hoi,
Hoe zit dat met het zadel is dat ''opgevuld'' ofzo?,
Zal zo foto van mijn blokje plaatsen als ik kan uitvinden hoe ik foto's kan verkleinen...
Als je gaat beginnen je goed in de Type's verdiepen,zitten hoop verschillen in de soorten Vespa's ivm. onderdelen bestellen...
Groet, AJ
 
Ik zal wel scheel zijn, en iets heel doms zeggen (ben maar een beginner) maar zit je schokbreker er niet verkeerd om op? Ik bedoel niet boven/onder omdraaien, maar volgens mij zit die beugel boven aan precies boven het achterwiel, en op de foto lijkt het erop dat hij boven het blok zit.

Maar ik heb het idee dat dit niet de originele kleur is. Er zit her en der wat verf op boutjes en moertjes, maar ook op wat (elektra)leidingen kom ik soms verf tegen.
(en zie ook die grijze kleur achter de zijkappen (en achter de steun voor het reservewiel).

Maar goed, zal hem eerst helemaal uit elkaar gaan halen, en dan pas beslissen wat ik ga doen :)
 
Klopt...maar de veer kan ik naar achteren plaatsen...zit nog los.

Misschien is je jouwe toch overgelakt
 
Het vespa logo aan de voorkant...zit dat geplakt of met popnageltjes vast?
Als het geplakt zit kan het een MISA zijn.
Denk dat de jouwe ook grijs geweest kan zijn..dat waren ook orginele kleuren.

Ik hoor je wel
 
Hallo Koen,

Mooi project die Vespa. Begin jaren 60 had mijn vader een blauwe Vespa. In mijn herinnering met de gewone kappen en niet met die opbouwachterlichten zoals die van jou.

Totdat de eerste auto kwam was de scooter het enige vervoermiddel. Als kind van 3 - 4 jaar stond ik dan tijdens ritjes tussen mijn vaders benen op de treeplank, handjes stevig aan het stuur. Helmplicht bestond in die tijd nog niet. Andere tijden....

Ik ga je project volgen.

Tremalzo
 
Hoi,
Hoe zit dat met het zadel is dat ''opgevuld'' ofzo?,
Zal zo foto van mijn blokje plaatsen als ik kan uitvinden hoe ik foto's kan verkleinen...
Als je gaat beginnen je goed in de Type's verdiepen,zitten hoop verschillen in de soorten Vespa's ivm. onderdelen bestellen...
Groet, AJ

Onder het leer van het zadel zit het nodige aan staal en veren enz. Wel dusdanig verroest, en schuimrubber dat helemaal vergaan is.
Dus denk dat die naar Arkel mag :)
Overigens ben ik veel meer een fan van 2 losse zadels (staat ook in het wphboek).
Maar goed, dat moet wel gewoon kunnen passen, anders toch maar niet.

Binnenkort eerst de voorkant uit elkaar :)

Overigens is het op de foto's inderdaad niet te zien, maar dichterbij is de lak echt een beetje op heb ik het idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan