distributiespanner vervangen sevenfifty 1994

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Kan iemand mij advies geven hoe ik de spanner van de distributieketting vervang van een Honda sevenfifty van 1994. Ik heb wel ervaring met het vernieuwen van de d.ketting
en spanner van een CBF250, maar de sevenfifty heb ik net in mijn bezit.
Het kleppendeksel eraf halen, kan de spanner eruit gehaald worden, moeten de nokkenassen verwijderd worden?
Dank bij voorbaat voor de info..
gr
 
Laatst bewerkt:
Ha,ha, dank voor het vertrouwen. :) Ik neem inderdaad alle tips graag ter harte en daar leer ik ook weer van. Goed controleren gaat in ieder geval gebeuren. :Y
Vanavond de schoongemaakte zuigers op hun plek gezet.
Een link werkje is het plaatsen van de pistonpen veertjes. Doekjes om de drijfstang gelegd zodat ze niet het carter in konden schieten. Wel knalde er eentje onder spanning de garage in...oei.. :$ maar gelukkig lag hij onder het rechter voorwiel van de auto van mijn vrouw.
Bijgaand een plaatje van de mannetjes op hun plek...
Ik hoop dat ze goed hun best gaan doen. Morgen maar eens kijken of het cilinderblok erop te krijgen is, lijkt niet zo simpel... ;)
full
 
Ziet er toppy uit Dick, wat jij nu doet heb ik, in 1988 gedaan met een honda CB550. En die verf die houd het wel hoor, is geen probleem, maar kijk wel uit met benzine, want bij de mijne toen, kon die verf daar niet tegen. Het kan natuurlijk zijn, dat de verf van tegenwoordig daar wel tegen kan.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou mooi zijn Udo... :)
Maar ik heb niet zo'n haast, al ben ik wel benieuwd of het rammeltje weg is.
Vanmorgen het cilinderblok erop gezet. Een secuur en gevaarlijk werkje, want ik wil geen zuigerveren breken. :(
Ik ben een keverblok gewend, met een zuigerveerspanner op 1 cilinder is het zo gepiept,
maar met dit blok is dat even anders..
Eerst houtjes op maat gezaagd en deze onder de zuigers geschoven, bij de middelste te beginnen. Zo "staan" de zuigers even rustig stil, rechtop, geblokkeerd na verdraaiing van de krukas. :/
Voorzichtig zakken, veren goed controleren en even aanduwen waar nodig.
Zo te zien is het gelukt, niets gebroken, al kan je dat nooit controleren. ;)
Pakking erop gelegd en de geleidestrip voor de ketting voral niet vergeten.
Ik ben welblij dat ie erop zit, ik zag er wel een beetje tegen op. :$
full
 
Whoa! Mooi werk zeg!
De doelstelling van vandaag is alweer gehaald zo te zien.

Vanmiddag misschien de kop erop?
Dan komt het moelijke karwei met de nokkenassen en dis riem.. -O- *O*



Vanavond ga ik even me fiets in stukjes slijpen.. O-)
 
Ah Liset, mooi...welcome back. :)
Ik ben u even aan het knobbelen hoe de nokkenassen afgesteld moeten worden.
Er zitten iets teveel merktekens op het los te monteren nokkenastandwiel. :?
Voorzichtigheid geboden... foto's volgen nog (morgen) :W
 
Vanmorgen lekker aan de slag. :)
Even uit het hoofd de volgorde van werken...
Cilinderkop gedeeltelijk gedemonteerd, gecontroleerd en heel erg schoongemaakt.
Vervolgens hem op het cilinderblok laten zakken en met de momentsleutel kruislings naar buiten de bouten aangetrokken. Eerst niet te zwaar daarna nagetrokken zoals voorgeschreven met 28 nm.
De kettingspanner was daarna aan de beurt. Wel even voorzichtig aangepakt, want als er iets in het carter valt is dat erg lastig. Je moet o.a. kleine borgpennetjes monteren, voor de veiligheid had ik in het "gat naar beneden" doekjes gedaan.
Ingewikkelde constructie blijf ik het vinden...
Zo'n spanner die je aan kunt draaien aan de achterzijde, dus vanbuitenaf, is toch heel wat simpeler.
Daarna de rechter nokkenas (uitlaatzijde) gemonteerd en de nokkenasketting omgelegd, tevens gezorgd dat de merktekens zoals voorgeschreven te zien zijn. Uiteraard stond vooraf zuiger 1 in het bdp, dat is de linker cilinder (gezien als je op de motor zit).
Zo, nokkenas 1 op zijn plek gemonteerd, na de onderdelen die eronder zitten, de tuimelaars, te hebben geplaatst.
Daarna nokkenas 2 (inlaatzijde) aangebracht en hier ook de merktekens uitgelijnd.
Alle kappen over de nokkenas(sen) aangebracht en de "kamertjes" gevuld met olie, zoals is voorgeschreven. Overigens ben ik meestal royaal met de oliespuit, nu weer merkte ik.
Ik heb vervolgens de krukas een paar slagen gedraaid en gekeken of de uitlijning van de merktekens nog klopte. Het zag er goed uit, toen gelijk de kettingspanner op spanning gezet...bovenop iets kantelen, de pin schiet erdoor.
Helaas had ik in het vuur vande strijd niet door dat ik mijn flitser niet aanhad bij het maken van foto's, dus enkele zijn er niet zo scherp als normaal. :$
Zo zie jaar maar, een foutje is snel gemaakt...
Maar ik benwel blij dat ik geen schroefjes in het blok heb laten vallen..
full
 
De kamer op de nokkenas heb ik gevuld met olie, tw Castrol 10w40. Je mag eigenlijk niet aan de nokkenas draaien voordat er van deze lekkere olie in zit. Daarna komen de dekseltjes erop.
Na montage van de nokkenassen etc... ook de olieleidingen en de bovenste geleidestrip van de ketting aangebracht. Het begint al wat te worden. ;)
full
 
Aan de achterzijde van het blok zitten ook een aantal olieleidingen.
Alles past precies in elkaar, het is net een legpuzzel...
Maar niet onder (enige) spanning monteren. ;)
Ze moeten gewoon "lekker" ontspannen zitten, gelukkig hoefde ik niet bij te buigen.
full
 
Na het monteren van alle onderdelen in en rond de kop schiet het al lekker op.
Ook het aantal bakjes met onderdelen loopt aardig terug. Want er komt heel wat van zo'n blok af en het is handig om het niet door elkaar te gooien.
Zoals je al zag zit het kleppendeksel er al op. Ik heb dat gelijk gedaan, want dan kan er niets meer in vallen enz...veiligheid voor alles,ha,ha..
Hij staat zo'n beetje klaar voor montage in het frame op de werkbank.
Dat was ook mijn doel de afgelopen dagen, want zaterdag kan mijn zoon even helpen
met het terugplaatsen in het frame.
Alleen is het toch te zwaar...
Ik heb hem ongeveer twee weken terug alleen op de werkbank getild, maar als ik
hierover goed nadenk voel ik mijn rug alweer.
Ik ben benieuwd... ik zal blij zijn als ie er in hangt. Daarna lekker afbouwen.
Op de foto staat ie er klaar voor..
full
 
Vanaf de zijkant ziet zo'n blok er niet erg groot uit, maar schijn bedriegt.
Ik heb respect voor mensen die zoiets bedenken. :}

Ook vraag ik mij af hoe je van lichtmetaal die ingewikkelde delen kunt fabriceren. Misschien eens kijken op de fabriek in Japan ha,ha... ;)
full
 
Mooi, thanks... :}
Het schijnt overigens niet mee te vallen maar met een beetje passen en meten gaat het ons wel lukken.
Hij moet er vanaf de rechterkant in, met de rijdende krik als hulpje om het uit te richten.
De framebuizen heb ik een beetje afgeplakt anders beschadigen zij misschien. :]
full
 
Ziet er goed uit! Die moet weer de nodige kilometers kunnen lopen.

Die lichtmetalen delen worden meestal gegoten, best interessant hoe ze dat doen.

Voor zuigertjes wordt bijvoorbeeld vaak een mal gemaakt van zout, daar worden ze in gegoten.
 
Mooi, thanks... :}
Het schijnt overigens niet mee te vallen maar met een beetje passen en meten gaat het ons wel lukken.
Hij moet er vanaf de rechterkant in, met de rijdende krik als hulpje om het uit te richten.
De framebuizen heb ik een beetje afgeplakt anders beschadigen zij misschien. :] [afbeelding]

Wat sommigen ook wel eens willen doen.
Blok op zijn kant leggen en het frame er overheen schuiven.

Maar mag ik je 1 ding zeggen Dick:

:}

8-) Moooiiiiiiiiiiiiiii !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan