distributiespanner vervangen sevenfifty 1994

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Kan iemand mij advies geven hoe ik de spanner van de distributieketting vervang van een Honda sevenfifty van 1994. Ik heb wel ervaring met het vernieuwen van de d.ketting
en spanner van een CBF250, maar de sevenfifty heb ik net in mijn bezit.
Het kleppendeksel eraf halen, kan de spanner eruit gehaald worden, moeten de nokkenassen verwijderd worden?
Dank bij voorbaat voor de info..
gr
 
Laatst bewerkt:
Ha, ha, wat een humor, ik lach me kapot... :+

*O* *O* *O* *O* *O*

veel plezier verder met het oprapen van de onderdelen ;) ;) ;)

Maar goed, als iemand nog een verlaten GTS1000 in de schuur
heeft staan, die een beetje aandacht nodig heeft, graag... :)
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat lekker uud, alles lekker fris. Bijgaand nog een paar fotootjes voor de techneuten.. ;)
Je kunt het zo goed zien :9
Het geeft wel een duidelijk beeld hoe de spanner van de dynamoketting zit.
Knap gemaakt, door meneer Honda.
full
 
Laatst bewerkt:
:) Ha,ha...ja ik ben druk doende met mijn buurman aan een CBR..
alleen het blok hoefde niet uit elkaar ;) ,jammer '(
Ook mijn zoon aan het helpen, hij heeft een VW spijlbus gekocht uit 1964
die opgeknapt moet worden... Ik ben nu met het blok bezig..
tussen de dertig en veerig jaar stilgestaan..dan weet je niet wat je ziet.
Het is wel off-topic (maar deze blokjes zitten wel vaak in trikes) 1 fotootje
nu om te zien hoe die wordt, lekker schoon. :9
Maar goed, weer snel naar de motoren: het weer ziet er goed uit, pekel weggeregend,
dus direct even de baan op *O*

full
 
Hoi Dick,

Leuk verslag met mooie foto's en knap gedaan hoor :Y . Bij mij had het eindresultaat waarschijnlijk een heel andere motor geworden die alleen nog goed zou zijn om naar te kijken omdat niets meer zou functioneren :) . Als vervolgproject zou een BMW natuurlijk ook wel eens mooi zijn alleen gaat daar natuurlijk zo weinig aan stuk :r en je hebt ze trouwens ook met 'rondere vormen' _O- .

Veel plezier en veilige kilometers met de Honda :] .

Gr. Arno
 
Thanks Arno, dank voor je leuke reactie... :)
Nou heb ik wel eens van Miranda gehoord, dat je best ook wel een klassieke BMW erbij
wilt hebben... :9 als het zover is kom ik graag eens buurten..
Ik ben niet zo merkvast, ik vind het leuk om zoveel mogelijk te ontdekken.. :Y
Dus maar hopen dat ie ook een keer stukgaat,ha,ha,
groetjes ook aan die andere motordrivers.. *O*
 
Dag Dick m,
Ik ben helemaal nieuw op het motor-forum en alhoewel de motor-forum OMA zegt dat dit een oud onderwerp is, toch een korte reactie.
Gisteravond zocht ik iets over distributieketting SevenFifty en kwam ik jouw topic tegen. Vandaag geprint en ervan genoten.

Ongeveer anderhalf jaar geleden kocht ik mijn SevenFifty. Tien jaar buiten staan had de bijbehorende sporen nagelaten. Zag er niet uit!

full


Die winter helemaal opgeknapt: alle lagers vervangen (balhoofd, wielen, achterbrug), andere koplamp, uitlaat, nieuwe ketting en tandwielen, schokbrekers opgeknapt, wielen en vorkpoten gepolijst, nieuwe banden, remmen geheel gereviseerd incl. cupjes, olie en filters enz. enz. enz. Veel gekocht via Ebay.de en dergelijke.
Onderstaande foto's tonen de motor tijdens en na deze klus

full

full

full

full


Inmiddels ook de startmotor opgeknapt (koolborstels waren op) en de accu vervangen (zonde, omdat het toch die koolborstels bleken te zijn, maar nooit weg). Binnenkort de koppeling een beurt geven.
Dat de motor (inmiddels 2000 km) echt geweldig rijdt spreekt voor zich. Als je er zelf een hebt, weet je wel wat ik bedoel. Ik geniet van elke km en het heeft tot nu toe alles bij elkaar, inclusief aanschaf, nog niet veel gekost, hoewel je op originele onderdelen en -deeltjes wel leegloopt, maar dat ter zijde.

Wat ik niet heb gedaan is het blok uit het frame om het lekker te kunnen poetsen en het blok inwendig een grote beurt geven. Dat is nodig, want na hele lange ritten zweet hij een heel klein beetje olie links (koppakking) en ik hoor ook een heel klein beetje van die bijgeluidjes. Ik heb er bij Motoport naar laten luisteren en zij vinden het met de km-stand (82000) nog reuze meevallen. Maar, aldus Motoport, als je toch de koppakking gaat vervangen, doe dan ook meteen de distributie.
Dat lijkt mij ook logisch, maar zo'n grote motorklus heb ik nog nooit gedaan. Verder dan veel van dit uitwendige werk (ook al een Honda VT600 en Yamaha SRX600 opgeknapt) en het motortje van een Mobylette EEG ben ik nog niet gekomen.
Jouw geweldige fotoreportage heeft mij gesterkt in het idee dat het er misschien deze winter van gaat komen. Probleem is wel dat mijn schoonmoeder binnenkort gaat verhuizen en ik dan mijn (haar) garage kwijtraak, maar daar is wel een mouw aan te passen.
In ieder geval alsnog erg veel dank voor je verhaal. Ik weet eigenlijk niet eens of jij als schrijver bericht krijgt van mijn reactie, maar dat zal wel.

Ten slotte: over toeval gesproken: Afgelopen zondag met zoonlief (bijna 18) naar Budel geweest. Internationale Kever en VW-Bus meeting. Wat een hoop moois! Hij wil het liefst een T1-bus, maar dat gaat ruim boven zijn budget en een kever is een goede tweede (ik had er vroeger ook een). Zie ik op jouw topic de kever van (naar ik meen) je dochter en lees ik over de T1-bus van je zoon. Meer toeval kan niet, maar mijn zoon moet eerst zijn rijbewijs nog halen.
Groeten,
Cor

PS nog heel veel leeswerk te gaan op dit forum over de SevenFifty.
 
Beste Cor,

Excuses voor mijn later reactie, maar ik heb een tijdje het forum niet bezocht. ;)
Bedankt voor jouw leuk verhaal, goed bezig zeg! Wat is de SF mooi geworden en je hebt een heel mooi stuk werk geleverd. Nu lekker ervan genieten, als het niet teveel regent,ha,ha...Veel plezier in elk geval!!! :]
Mooi dat je genoten hebt van mijn SF stukje, ik had het idee om iets te maken
met foto's zodat de mensen kunnn zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Ik hou mij ook aanbevolen voor tips, want er zijn mensen die VEEL meer weten als ik zelf.
Ik ben nu een nieuwe ontdekkingstocht gestart, een ander project, tw een
Yamaha GTS1000, waar veel aan moet gebeuren. Ik loerde al ca 2 jaar naar zo'n
opknapfiets en ik ben inmiddels bezig. Ik wilde wel eens zien hoe die rare voorvork in elkaar zit. Veel werk ook aan deze fiets, maar dat moet ook, dat maakt mij gelukkig.
Ik hoef geen nieuwe, wat dan heb ik niks te sleutelen.... Het rijdt trouwens wel zeg,
zo'n GTS. Maar wat kunnen mensen motoren verwaarlozen, ongelofelijk...
Wat de kevers en bussen betreft, ja dat zit in ons bloed. Zie keversite (white devil) is mijn dochter en Udo werkt al een half jaar aan zijn T1 uit Santa Cruz.
De kids zijn groot geworden in Budel,ha,ha,...
Beste Cor, veel motorplezier en wie weet tot ziens.
 
Beste lezers, ( en vooral Dick m.)

Ik hoop dat ik nog iemand bereik via deze topic? Met bewondering heb ik het gehele verslag gelezen, wat een klus...! Ik bezit zelf ook een sevenfifty en mag er met heel veel plezier op rijden. Nu is het zo dat ik sinds een paar weken een ratel hoor vanuit het blok, enig speurwerk op dit forum en een technisch oor leren mij dat het (hoogstwaarschijnlijk) om de dynamo ketting gaat....ik kan de dynamo-bout een dikke halve cm draaien voordat de ketting strak staat.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Is het perse noodzakelijk om het gehele blok te demonteren of kan ik de ketting ook op een andere manier spannen?

Ik wacht de reacties af...alvast bedankt!
 
beste Rob,
Dank voor de belangstelling voor jouw leeswerk... :} :}
Altijd leuk als deze informatie gebruik wordt door een motor-collega..
Als het je dynamoketting is, dan moet wel het blok uit elkaar, want je kunt nooit bij de
boutjes waarmee de spanner gemonteerd is...
Tenzij ergens een wondermonteur loopt...misschien even bij de Honda dealer langs rijden, voor een extra second opinion.. ;) .
Veel succes en groetjes,
Dick
 
Oke Dick, bedankt!....ik was er eigenlijk al bang voor. Heb hier en daar al wat advies ingewonnen en ik ga er toch echt vanuit dat het de dynamo ketting is. Naast jouw verhaal heb ik nog meerdere verhalen gevonden van sevenfifty rijders met dezelfde kwaal.
Ik ga komend weekend beginnen aan de operatie en dan zie ik wel wat ik tegenkom. Het werkplaatshandboek is besteld dus ik hoop dat die me er doorheen sleept, anders kan ik vast via deze topic nog wel het nodige advies inwinnen...toch?

Groeten Rob
 
beste Rob,
Ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken... :}
Het blok is niet zo heel erg ingewikkeld, als ik het vergelijk met de GTS1000 die ik ook heb
opgeknapt als hobby.

Wel is de distributiespanner van de nokkenasketting nogal ingewikkeld, dwz pas op dat je geen palletjes enz... in het carter laat vallen.
Een pluspunt is weer dat de merktekens op de nokkenassen heel erg goed te zien zijn. ;)

Zo zie je, de ene motor heeft dit voordeel, de andere weer iets heel anders.
Maar het is een heerlijke machine, die SF.
:] :] :]
Heel veel succes en heb vooral plezier in de klus...
gr
 
Hallo Dick,

Ik wilde je een privebericht sturen aangaande de Sevenfifty. Dit lukt niet i.v.m. een van jouw instellingen. Zou je mij een bericht willen sturen?

M.v.g.

Kees
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan