distributiespanner vervangen sevenfifty 1994

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Kan iemand mij advies geven hoe ik de spanner van de distributieketting vervang van een Honda sevenfifty van 1994. Ik heb wel ervaring met het vernieuwen van de d.ketting
en spanner van een CBF250, maar de sevenfifty heb ik net in mijn bezit.
Het kleppendeksel eraf halen, kan de spanner eruit gehaald worden, moeten de nokkenassen verwijderd worden?
Dank bij voorbaat voor de info..
gr
 
Laatst bewerkt:
waarom wil je deze vervangen?
het is een totaal ander type spanner dan de spanners waar je hier op het forum vaak van leest dat ze snel stuk gaan.
nokkenasketting vervangen is in dit geval effectiever.
ook heb je kans dat het kleppendeksel er niet af kan met het blok in het frame.
de kleppen worden immers hydraulisch gesteld, het deksel hoeft er bij normaal onderhoud dus nooit af.
de spanner zit overigens tussen de ketting in de kettingtunnel en is van de buitenkant niet bereikbaar of te zien.
 
Laatst bewerkt:
.
full
 
Okay, thanks... ik heb al iets gedownload.
Het kleppendeksel ging er af, zonder het blok eruit te halen. Het gaat precies. Het deksel was
niet fraai meer en ik heb het gepolijst. Een kijkje naar de ketting en de spanner leerde mij, dat het een ingewikkeld klusje is om de zaak te vervangen. Zo te zien (beetje moeilijk) leek mij de
geleider enigszins dun.. Maar wie weet is dat normaal.
vanavond nog even gereden, wat toert het lekker... vlot op het gas, lekkere bochtjes in de polder gemaakt.
 
Even doorbijten en de stoute schoenen aangetrokken: doelstelling vandaag de spanner eruit halen. Natuurlijk informatie via internet en een werkplaatshandboek aan de slag. Tank eraf,
carbs verwijderd (wil ik toch schoonmaken), nokkenassen gedemonteerd, enz..
Nou, de spanner ligt op de werkbank, ik zie er niet veel bijzonders aan. Ik denk dat de ketting zelf aan vervanging toe is... nader onderzoek volgt..
full
 
De pin steekt vrij hoog uit de spanner. Kan dit soms komen omdat de ketting vervangen moet worden? Is er iemand die hier ervaring mee heeft met zo'n hoge pin? Ik heb wel eens gelezen dat ie er net boven uit moet komen..
full
 
Zou best eens kunnen Bananeman, goeie suggestie. Ik zal proberen het eens na te gaan.
Het ziet er inderdaad vrij goed uit allemaal. Vandaag dus maar verder demonteren, het kan ook de spanner van de dynamo zijn oid.
 
Okee, dank voor de reacties... ja, het is even wennen met deze constructie. Niet erg eenvoudig moet ik zeggen. Vanmorgen en vanmiddag een paar uurtjes in de garage doorgebracht en het blok eruit gesleuteld. Zwaar dingetje zeg, ondanks dat ik de kop er eerst al afgehaald had.
Alle kleine onderdeeltjes op volgorde in bakjes gedaan. Ook de bout van de dynamo alvast los gehaald, want dat lukt nooit met een los blok op de werkbank..
Morgenochtend nog even verder...
 
Het blok op de werkbank getild, best zwaar eigenlijk....
De zuigers lijken wat speling te hebben, kan ze een beetje heen en weer halen.
Flinke zwarte randen aan de bovenzijde van de cilinder.
Mijn vrouw heeft vanmiddag allemaal bakjes gescoord dus verder uitpakken als ik weer tijd heb.. :]
full
 
Kijken waar mijn bijgeluidje vandaan komt. (rammel) Ik dacht dat het de distributie was, maar
nu met de cilinders eraf en het carter kon ik goed de spanner van de dynamoketting bekijken.
Hij "flappert" los heen en weer. Volgens mij is dat de reden van het bijgeluid. De ketting ligt los, wordt dus niet op spanning gehouden. Ik ga rustig verder en ik zal de carterhelften scheiden.
Ook is het erg leerzaam, ik vind het heel erg leuk werk om te doen.
 
Dan hoeft het blok er tenminste niet uit, volgens mij is dit zelf ook wel te doen. :)
Je hebt dan wel de speciale sleutel nodig om de centrale moer los te halen, ik ga zoeken waar ik die aan kan schaffen. Het gereedschapnummer is 07716-0020203. Je kan de ringmoer wel benaderen en los "beuken" :? , maar het is toch veel beter om het Honda gereedschapje erop te zetten. Dus als iemand een tip heeft waar ik de sleutel kan kopen, graag! :}
 
Hi Dick M, lekker klusje zeg. Leuk blok ook, je bent al erg ver.
De foto's zijn ook leuk!

Ik kom vanmiddag alles even in het echt bewonderen :)

Gr uuud
 
Laatst bewerkt:
Dan hoeft het blok er tenminste niet uit, volgens mij is dit zelf ook wel te doen. :)
Je hebt dan wel de speciale sleutel nodig om de centrale moer los te halen, ik ga zoeken waar ik die aan kan schaffen. Het gereedschapnummer is 07716-0020203. Je kan de ringmoer wel benaderen en los "beuken" :? , maar het is toch veel beter om het Honda gereedschapje erop te zetten. Dus als iemand een tip heeft waar ik de sleutel kan kopen, graag! :}

Bij de dealer, of 1 van de andere honderden leveranciers ;)
http://zsf-motorrad.de/products/de/...ialwerkzeug-Kronenmutterschluessel-26x30.html
De rest via google: honda 07716-0020203 - Google zoeken

Of je koopt een doppie 30 (toch?) en dremelt er zelf de inkepingen in :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, Martell, thanks.... doppie 30 maar aanpassen en proberen en anders zo'n werktuigje kopen. Uud, van harte welkom, het is weer heel iets anders dan wij gewend zijn, zo'n motorblokje. Van keverblokjes weten wij wel (bijna) alles, maar dit is een beetje nieuw maar leuk om ook te leren...
 
Vanmiddag de carterhelften gescheiden, best klusje. Even oppassen dat er niets op de grond valt en ik later een demontagefout maak... :N
Het ziet er goed uit, ook de lagerschalen van de krukas.
Achter de oliepomp zit de gewraakte dynamo-kettingspanner.
Op de foto is ie er al uit.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan