Spanningregelaar stuk, ZX9R uit 94?

CasperBTU

MF'er
5 aug 2009
54
0
Van de week was m'n accu opeens leeg. Ben toen de laadspanningen gaan meten, omdat de vorige eigenaar er nog vrij recent een nieuwe accu in had gedaan.

Onbelast meet ik 14,8á14,9V en met licht aan 15,3V. Als ik het grootlicht erbij doe komtie op 15,5V.

Heb het met twee multimeters gemeten, omdat de eerste een gamma-5euro-ding was. Maar de tweede gaf hetzelfde aan.

Valt dit nog binnen de toleranties? In het WPH zie ik alleen een charge-rate van 14,2 tot 14,8V staan.

De accu is van QMP, zijn dit zulke slechte accu's dat ze binnen een half jaar stuk kunnen gaan of is het gewoon de spanningsregelaar die m'n accu naar god heeft geholpen?

thnx!:)
 
Je zou even kunnen controleren of de massa-aansluiting van de spanningsregelaar goed contact maakt met het frame. Als deze verbinding gecorrodeerd is of slecht contact maakt kan de uitgangsspanning te hoog worden. Verder moeilijk iets van te zeggen denk ik. Misschien even een andere spanningsregelaar proberen en kijken of het verschil maakt.

Dat die 5 euro meter en die andere meter hetzelfde aangeven pleit overigens niet in het voordeel van die andere meter ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, grote kans dat je SR kaput is. Laat me raden: Honda?

Het zou ook de dynamo kunnen zijn, dus die voor de zekerheid even doormeten (>70 V wisselspanning bij veel toeren EN <1 Ohm weerstand op alle fases, geen kortsluiting naar massa/min).
 
Je zou even kunnen controleren of de massa-aansluiting van de spanningsregelaar goed contact maakt met het frame. Als deze verbinding gecorrodeerd is of slecht contact maakt kan de uitgangsspanning te hoog worden. Verder moeilijk iets van te zeggen denk ik. Misschien even een andere spanningsregelaar proberen en kijken of het verschil maakt.

Dat die 5 euro meter en die andere meter hetzelfde aangeven pleit overigens niet in het voordeel van die andere meter ;)
Overgangsweerstand bij de massa-aansluiting is volgens mij ook de oorzaak van de te hoge spanningen.

De spanning over die overgangsweerstand wordt opgeteld bij de te regelen spanning (ca 13,4 V) en dat komt dan op je accu te staan. Massacontact van de SR goed nakijken en evt. een aparte massadraad aanleggen naar een onverdacht punt (massapunt van de accu).
 
Ja, grote kans dat je SR kaput is. Laat me raden: Honda?

Het zou ook de dynamo kunnen zijn, dus die voor de zekerheid even doormeten (>70 V wisselspanning bij veel toeren EN <1 Ohm weerstand op alle fases, geen kortsluiting naar massa/min).

Nope, een Kawa ZX9R uit 1994. Is de SR bij dat bouwjaar ook een kwaaltje?

Meet ik die wisselspanning ook gewoon op de accupolen?
 
Overgangsweerstand bij de massa-aansluiting is volgens mij ook de oorzaak van de te hoge spanningen.

De spanning over die overgangsweerstand wordt opgeteld bij de te regelen spanning (ca 13,4 V) en dat komt dan op je accu te staan. Massacontact van de SR goed nakijken en evt. een aparte massadraad aanleggen naar een onverdacht punt (massapunt van de accu).


De SR zit bij mijn ZX9R in de dynamo, kan ik dat dan ook nakijken? Kan ik de SR eigenlijk doormeten of hij stuk is?
 
Heeft er iemand hier misschien ervaring met het vervangen van een SR bij een ZX9R uit 94? Volgens het WPH zit hij in de dynamo en moet je enkele contacten lossolderen...?
 
Overgangsweerstand bij de massa-aansluiting is volgens mij ook de oorzaak van de te hoge spanningen.

De spanning over die overgangsweerstand wordt opgeteld bij de te regelen spanning (ca 13,4 V) en dat komt dan op je accu te staan. Massacontact van de SR goed nakijken en evt. een aparte massadraad aanleggen naar een onverdacht punt (massapunt van de accu).
Daar zou ik het inderdaad ook het eerste zoeken; kapotte spanningsregelaar levert meestal meteen minstens 18V, duidelijk flink meer dan wat er nu teveel komt.
 
Zo te zien is dit niet het gangbare type spanningsregelaar. Heb je een elektrisch schema of WPH van de motor ? Misschien dat daar op te zien is wat dat ding precies doet en hoe het is aangesloten, en hoe je eventueel kunt nameten wat er niet goed aan is.
 
Zo te zien is dit niet het gangbare type spanningsregelaar. Heb je een elektrisch schema of WPH van de motor ? Misschien dat daar op te zien is wat dat ding precies doet en hoe het is aangesloten, en hoe je eventueel kunt nameten wat er niet goed aan is.

Pagina 263 (kan even duren om te laden)

http://www.scribd.com/doc/24572077/Kawasaki-ZX-9R-ZX900-B1-4-94-a-97-Service-Manual

Hier staat precies wat jullie bedoelen volgens mij. De SR aarden en dan weer checken.

Is het overigens zo, dat als alle lampen aanstaan de laadspanning nog steeds 14,7V moet zijn? Of kan die door de belasting van de lampen dan hoger liggen?
 
Pagina 263 (kan even duren om te laden)

http://www.scribd.com/doc/24572077/Kawasaki-ZX-9R-ZX900-B1-4-94-a-97-Service-Manual

Hier staat precies wat jullie bedoelen volgens mij. De SR aarden en dan weer checken.

Is het overigens zo, dat als alle lampen aanstaan de laadspanning nog steeds 14,7V moet zijn? Of kan die door de belasting van de lampen dan hoger liggen?

Het gaat hier niet om een 'normaal' type spanningsregelaar dat het teveel geproduceerde vermogen van de dynamo domweg omzet in warmte. Jouw motor heeft een dynamo waarbij de hoeveelheid geproduceerd vermogen geregeld kan worden via een veldwikkeling die aangestuurd wordt door een 'regulator'. Dit is dus aan ander soort regelaar dan een gewone spanningsregelaar. Ook de gelijkrichter is niet bij de regelaar ingebouwd, wat normaal wel zo is, en je dynamo heeft ook sleepringen.

Vergeet dus even alle meetmethodes voor normale spanningsregelaars, want dit is een heel ander verhaal. Hoewel je ook bij dit systeem wel een te hoge spanning kan krijgen als een massa-aansluiting niet goed is. Misschien kan je even de regulator losschroeven en het massa-contact goed schoonmaken, en dan weer vastschroeven.

Omdat het een nogal ingewikkeld systeem is kan het verder van alles zijn, maar misschien is het toch wel de 'regulator'. Op pagina 15-23 staat wel een methode om te testen of deze goed werkt. Er staan ook meer meetprocedures in, dus die zou je kunnen nalopen en kijken of je iets afwijkends kunt vinden.
 
Laatst bewerkt:
Is het overigens zo, dat als alle lampen aanstaan de laadspanning nog steeds 14,7V moet zijn? Of kan die door de belasting van de lampen dan hoger liggen?

De laadspanning bereikt meestal rond de 5000 toeren zijn maximum waarde, en blijft dan constant onafhankelijk van de belasting. Het maximum zou rond de 14.4 V moeten liggen, niet veel hoger. 15.3 V is te veel. Misschien dat de spanning ook te hoog is omdat volgens jou de accu kapot is. Misschien dat met een nieuwe accu de laadspanning ook weer goed is, maar dat zou je moeten proberen....
 
Veel dank voor je expertise! Ik ga er morgen middag naar kijken en meten. Heb al een nieuwe accu in huis (Yuasa).
full
 
Overgangsweerstand bij de massa-aansluiting is volgens mij ook de oorzaak van de te hoge spanningen.

De spanning over die overgangsweerstand wordt opgeteld bij de te regelen spanning (ca 13,4 V) en dat komt dan op je accu te staan. Massacontact van de SR goed nakijken en evt. een aparte massadraad aanleggen naar een onverdacht punt (massapunt van de accu).


helemaal juist :^
 
Mocht dat met die nieuwe accu geen betere waarden geven dan die SR vrijmaken en testen volgens die beschrijving op blz. 263.

Ik heb aan de hand van het bedradingsschema wat nagelopen om de werking te begrijpen en ben nu behoorlijk op de hoogte. Mijn eigen motor heeft ook een generator met veldwikkeling, dus als bij mij de spanninsregelaar kapot is kan ik misschien hetzelfde doen.
 
Nou, ben vandaag even aan de slag gegaan.

Met de nieuwe accu erin, was er geen verschil in laadspanning, dus snel er weer uitgehaald. Dit had ik eigenlijk al verwacht, dus ik had al een nieuwe spanningsregelaar liggen om te monteren.

Dynamo open gemaakt, opzich niets bijzonders te zien. De massadraad van de dynamo was alleen lichtelijk groen geoxideerd. Deze beetje schoon gemaakt en voor de zekerheid even een hulp-massadraadje vanaf dat contactpunt getrokken, maar dat maakte geen verschil.

Toen dus maar de spanningsregelaar losgemaakt volgens dit schema:
Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Spanningsregelaar vervangen, nieuwe accu weer aangesloten en weer getest.

Nu meet ik met lichten uit: 14,5à6V en met lichten aan 14,85à95V, met grootlicht 14,95à15,0V bij 4000rpm(op stationair eigenlijk hetzelfde)

Wel een verbetering, maar toch nog niet helemaal hoe het hoort te zijn volgens mij. Dit heb ik wel met de gamma 5 euro multimeter gemeten. Ik zal maandag op m'n werk even met de RSR-multimeter testen.

Iemand in de tussentijd suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan