Mijn visie op de TTXGP

[J]ori[S]

MF veteraan
30 sep 2005
16.184
452
De schakelaar om de motor te starten zit op het kontje, bij onboardbeelden is het fluiten van de wind vrijwel het enige dat je hoort en de snelheid ligt voorlopig nog betrekkelijk laag. Ik spreek dan over de TTXGP.

TTXGP, het kampioenschap voor milieuvriendelijke motorfietsen waar emissieloos rijden en elektriciteit grondbeginselen lijken te zijn. Dit staat dan ook in groot contrast met wat menig motorsportliefhebber gewend is: brullende motorfietsen, benzindedampen en een bekende motortechniek.

Bij de TTXGP is dit het tegenovergestelde: de motorfietsen maken geen lawaai, zijn emissieloos en de techniek staat vooralsnog in de kinderschoenen. De startvelden zijn dan ook mager, en de onderlinge verschillen groot. Dat bleek onder andere wel uit de allereerste ronde van het eerste TTXGP EK-wedstrijd in Assen, waar niet meer dan vijf man aan de start verscheen.

Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Wordt dit een vervanging van de huidige wegracerij? Neen, dit is niet de vervanging van de huidige wegracerij. Eerder een toevoeging aan. Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Ja, dit project heeft náást de al bestaande vormen van wegracerij zeker toekomst in mijn ogen.

Dat de tot nu toe bestaande kampioenschappen nog in een prille fase zitten moge duidelijk zijn: In de North American TTXGP Championship waren maar vier raceronden dit jaar, en stonden tien deelnemers aan de start; de TTXGP UK kent maar liefst negen deelnemende teams en op Europees niveau strijden volgens de website zeven teams om de titel.

Voor het seizoen 2011 worden er echter al heel wat meer raceweekenden gepland, en teams verwacht. Niet zo gek ook als je de variatie ziet in motorfietsen. De één maakt gebruik van het chassis van een Yamaha TZ250, de ander van een R6 of een Suzuki GSX-R 750. Voor het bedrag van de om en nabij €45.000,- ($60,000) kun je klaar zijn met een competatieve machine .

Een breed scala aan verschillende machines, en betrekkelijk goedkoop voor de gewone man met een droom om te racen. Motorracen zoals motorracen ooit bedoelt was voor het de commercialiteit ontdekte.

In een land als Nederland waar ondemocratische besluitsorganen als mileudefensie en andere groene groepjes het voor het zeggen lijken te hebben, en in een land als Nederland waar omwonenden iemand afschieten zodra duidelijk is dat iemand plezier aan zijn hobby beleefd, lijkt de TTXGP dé ideale uitkomst te zijn om én te kunnen racen én om te voorkomen dat irritante geiten-wollen-sokken-zeurkousen met een bevel aan je deur staan om jou je hobby te ontnemen.

Zoals Jurgen van den Goorbergh het verwoorde: ''Je kunt het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn''. En alhoewel het geluid een groot gemis is, de snelheid omhoog kan en de startvelden voller mogen heeft dit nieuw opgezette kampioenschap zeker potentie om aan populariteit te winnen.

Toen MotoGP's licentiehouder Dorna besloot de 250cc te vervangen voor de Moto2 werd hier door velen - inclusief mijzelf - kritiek op geuit en met argusogen naar gekeken. Nu we er bijna een seizoen op hebben zitten kunnen we denk ik wel concluderen dat verandering niet altijd een probleem is, en stilstand over het algemeen achteruitgang betekent.

Dat de Moto2 ons spectaculaire races heeft opgeleverd is een ding dat zeker is, en dat is dan ook exact mijn verwachting voor wat betreft de emissieloze, elektrische motorfietsen.
Het zal volgens mij ook niet lang duren voor we naast een Europees kampioenschap een kampioenschap op wereldniveau kunnen verwachten. Niet ter vervanging van de al bestaande kampioenschappen, maar als toevoeging aan dit rijtje.

Dat we prachtig racegeweld kunnen verwachten is voor mij wel zeker, zolang wij als motorsportliefhebbers dit project maar de kans geven zichzelf te ontplooien.
 
Laatst bewerkt:
mooi verhaaltje, hier heb je een lollie

BasTaart-lollie.jpg
 
ik hoop dat ik dit allemaal niet meer mee hoef te maken.
al is t links of rechts om, t mileu word toch wel belast.
stroom onstaat niet vanzelf. dat hele wereldje met groene stroom enzo is zo dirty als wat....
 
ik hoop dat ik dit allemaal niet meer mee hoef te maken.
al is t links of rechts om, t mileu word toch wel belast.
stroom onstaat niet vanzelf. dat hele wereldje met groene stroom enzo is zo dirty als wat....
:^

Opzouten met die elctrozooi :(
 
idd oprotten met die linkse hobbies milieu bla bla. pure arrogantie. wij vervuilen niet. het enige wat ze doen is het probleem verplaatsen. dei stroom moet toch ook opgewekt en dat gebeurt ook niet overal milieu vriendelijk.
zelfde met die sloop regeling voor oude autos, het milieu is veel zwaarder belast met alle nieuwe autos die gebouwd moeten worden dan als men nog 10 jaar met die oude autos bleef rijden.

ook zo,n verhaal een roetkat voor diesels die vangt al het fijnstof op. o en wat als ie vol is???? dat gaat ie regeneren en gooit ie alles in 1x naar buiten.


gewoon oprotten met die milieu mafia :r :r :r :r
 
Je verhaal klopt niet. De knop op het kontje is geen schakelaar echter een noodstop. Bij het indrukken van deze noodstop schakelt de motor zich volledig uit dit heeft speciale functies !
De motorfiets van team eCRP bestuurd door ex 125 en 250cc coureur Alessandro Brannetti heeft de noodstop op een andere plaats zitten. Op de foto van Brannetti welke in het ONK fototopic staat is duidelijk te zien dat er geen noodstop zichtbaar is op de kont van de motorfiets, echter de Suzuki van Rob Moon wel.
Dat de TTXGP groot gaat worden staat als een paal boven water sterker nog volgens de oprichter zijn er al mensen bezig om de motoren verder aan te passen voor capaciteit.
 
Ik ga naar een wegrace wedstrijd TOE voor de beleving, dus ik wil geur van benzine, olie en eventueel rubber.
Als ik op tv een wedstrijd kijk wil ik het geluid van de motoren horen. Nu word het commentaar van sommigen wel erg dramatisch, zonder geluid van motoren. Waar moeten we naar luisteren :+ ?
En vooral geluid is belangrijk. Niet een stofzuiger die je voorbij hoort zoeven.

Ben het totaal niet eens met die electrische meuk.
 
Ik ga naar een wegrace wedstrijd TOE voor de beleving, dus ik wil geur van benzine, olie en eventueel rubber.
Als ik op tv een wedstrijd kijk wil ik het geluid van de motoren horen. Nu word het commentaar van sommigen wel erg dramatisch, zonder geluid van motoren. Waar moeten we naar luisteren :+ ?
En vooral geluid is belangrijk. Niet een stofzuiger die je voorbij hoort zoeven.

Ben het totaal niet eens met die electrische meuk.


9 van de 10x ruik je geen brandstof maar het bier en de verbrande hamburger van je buurman rondom het circuit.
Rubber kun je ook ruiken met een Ebike of rijden zij met iets anders om de velgen?
Motorsport op tv is al lang niet meer wat het geweest is, het geluid is gedempt op de tv omdat de presentatoren er anders niet meer overheen kunnen komen. Heb je ze überhaupt al zien rijden? Een motor is een motor en zo'n realsize "radiografische" motor heeft wel wat. Ik mis overigens in je "klaagzang" de interesse in de techniek als rechtgeaarde motorsport fan moet je interesse hebben in de techniek. Ik vind het namelijk erg knap dat een electrisch aangedreven motorfiets rond de 200km per uur kan rijden.
En volgens mij is het rendement van een electro motor groter dan bij een verbrandingsmotor, wellicht kunnen ze speciaal voor jou een speelkaart met een wasknijper op de achterbrug vastzetten, net als vroegah.

Ondanks dat het wennen is ben ik zeer geïnteresseerd in de techniek.
 
Kan me nog goed de door Nimag georganiseerde GSXR600cup uit de vorige eeuw herinneren, de meest succesvolle cupraceklasse ooit met op het hoogtepunt startvelden van 70 tot 80 man, waardoor een A en B klasse moest worden opgezet.

Maar omdat een standaard uitlaat verplicht was, werden ze ook wel 'stofzuigers' genoemd.
Het kettinggeraas kwam boven het motorgeluid uit.
Spannende races met veel talent en mooie motoren, maar voor het publiek miste er toch iets...
 
Laatst bewerkt:
9 van de 10x ruik je geen brandstof maar het bier en de verbrande hamburger van je buurman rondom het circuit.
Rubber kun je ook ruiken met een Ebike of rijden zij met iets anders om de velgen?
Motorsport op tv is al lang niet meer wat het geweest is, het geluid is gedempt op de tv omdat de presentatoren er anders niet meer overheen kunnen komen. Heb je ze überhaupt al zien rijden? Een motor is een motor en zo'n realsize "radiografische" motor heeft wel wat. Ik mis overigens in je "klaagzang" de interesse in de techniek als rechtgeaarde motorsport fan moet je interesse hebben in de techniek. Ik vind het namelijk erg knap dat een electrisch aangedreven motorfiets rond de 200km per uur kan rijden.
En volgens mij is het rendement van een electro motor groter dan bij een verbrandingsmotor, wellicht kunnen ze speciaal voor jou een speelkaart met een wasknijper op de achterbrug vastzetten, net als vroegah.

Ondanks dat het wennen is ben ik zeer geïnteresseerd in de techniek.

Wat een flauwekul zeg. Als rechtgeaarde motorsportfan/racefan hoef je helemaal niet geïnteresseerd te zijn in de techniek erachter. Ik ga voor spanning, spektakel en prachtig racegeluid. Daar kan ik van genieten. Een race zonder geluid is als een bord warm eten zonder vlees, als een bh zonder borsten, als een sloot zonder water en zo kan ik nog wel even doorgaan..
 
Wat een flauwekul zeg. Als rechtgeaarde motorsportfan/racefan hoef je helemaal niet geïnteresseerd te zijn in de techniek erachter. Ik ga voor spanning, spektakel en prachtig racegeluid. Daar kan ik van genieten. Een race zonder geluid is als een bord warm eten zonder vlees, als een bh zonder borsten, als een sloot zonder water en zo kan ik nog wel even doorgaan..

:^ :Y
 
Wat een flauwekul zeg. Als rechtgeaarde motorsportfan/racefan hoef je helemaal niet geïnteresseerd te zijn in de techniek erachter. Ik ga voor spanning, spektakel en prachtig racegeluid. Daar kan ik van genieten. Een race zonder geluid is als een bord warm eten zonder vlees, als een bh zonder borsten, als een sloot zonder water en zo kan ik nog wel even doorgaan..

Ik vind jouw vergelijking flauwekul, omdat ze geen geluid produceren is het gelijk maar waardeloos? Erg kortzichtig beredeneerd om dit zomaar te roepen technisch gezien is het vast wel mogelijk om het aspect geluid toe te voegen.
Iedereen klaagt maar de MotoGP is niks aan de machines worden volledig voorzien van electronica etc,etc. De TTXGP is nog maar in de opstartfase wie weet hoeveel teams er over 5 jaar mee doen.
Voor mij maakt geluid an sich weinig uit als ik mijn foto's terug kijk of een aanvraag krijg voor een foto dan hoor ik ook geen geluid! Enkel ter plekke hoor je het geluid maar dat ben je na een paar uur ook wel vergeten.
Commercieel gezien kan deze klasse heel interessant zijn voor sponsoren en zelfs vanuit de politiek kan het een grote impuls zijn om deze vorm van motorsport te subsidiëren.
Er zijn zat grote "groene" bedrijven die wat knaken over hebben om op de kuip te komen staan ;)
 
Ik vind jouw vergelijking flauwekul, omdat ze geen geluid produceren is het gelijk maar waardeloos? Erg kortzichtig beredeneerd ........
Discussiëren doe je met respect voor elkaars mening.

Ik ben zelf een 100% motorsport-fan, ik geniet van het geluid, de geur en een af en toe ploffende motor (a la Haslam) hoort erbij.
Ik krijg na al die jaren nog steeds kippevel van een voorbijsnerpende vier- of tweecilinder en de knallen door het quick-shift systeem. Maar ik krijg echt geen kippevel van mijn electrische tandenborstel, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik vind het overigens wel slim voor de motorsport, omdat deze al een slecht imago heeft van zichzelf en zo kan enigzins worden voldaan aan MVO-doelstellingen en goodwill worden gekweekt bij vergunningverstrekkers.
Feit is dat electrisch racen stil is en niet stinkt, maar het is nog maar de vraag of, als rekening gehouden wordt met de potentieel vervuilende productie van heavy duty accu's en met de vervuiling die gepaard gaat met opwekken van stroom, elektrisch rijden nu al per saldo milieuvriendelijk is.

Dus we zullen in de toekomst, voor good old's sake, een klasse als de TTXGP op de koop toe moeten nemen ben ik bang.
 
Discussiëren doe je met respect voor elkaars mening.

Ik ben zelf een 100% motorsport-fan, ik geniet van het geluid, de geur en een af en toe ploffende motor (a la Haslam) hoort erbij.
Ik krijg na al die jaren nog steeds kippevel van een voorbijsnerpende vier- of tweecilinder en de knallen door het quick-shift systeem. Maar ik krijg echt geen kippevel van mijn electrische tandenborstel, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik vind het overigens wel slim voor de motorsport, omdat deze al een slecht imago heeft van zichzelf en zo kan enigzins worden voldaan aan MVO-doelstellingen en goodwill worden gekweekt bij vergunningverstrekkers.
Feit is dat electrisch racen stil is en niet stinkt, maar het is nog maar de vraag of, als rekening gehouden wordt met de potentieel vervuilende productie van heavy duty accu's en met de vervuiling die gepaard gaat met opwekken van stroom, elektrisch rijden nu al per saldo milieuvriendelijk is.

Dus we zullen in de toekomst, voor good old's sake, een klasse als de TTXGP op de koop toe moeten nemen ben ik bang.

Respect heb ik voor iedereen maar om na een korte introductie met 5 ( race 1 ) en 4 ( race 2 ) motoren gelijk een klasse al af te schrijven......
Vorig jaar toen bekend werd dat Honda een eigen klasse zou krijgen was iedereen sceptisch, maar in deze klasse is wel de meeste actie en wordt het door de meesten gezien als de mooiste klasse.
In mijn optiek kun je na deze korte introductie geen mening vormen over de toekomst van deze klasse en om dan gelijk een klasse volledig af te schrijven....
 
Klopt wat Ibrator zegt

Ik heb ze vorig jaar Op het eiland man zien rijden en dat was een aanfluiting,
Ik heb niemand gezien rond de baan die er over te spreken was, het enige intressante vond iedereen de motoren in het paddock

zodra er gereden werd draaien de meesten om of maakten van de tijd gebruik om wat eten te scoren,

Nee je mist precies het geluid en de geur om het echte race gevoel te ervaren

Een raceweekend met alleen maar zulke motoren zal bar slecht bezocht worden, als bij programma is het misschien een leuke promo voor de toekomst maar verder zie ik het zelf nog niet zitten
 
Laatst bewerkt:
9 van de 10x ruik je geen brandstof maar het bier en de verbrande hamburger van je buurman rondom het circuit.
Rubber kun je ook ruiken met een Ebike of rijden zij met iets anders om de velgen?
Motorsport op tv is al lang niet meer wat het geweest is, het geluid is gedempt op de tv omdat de presentatoren er anders niet meer overheen kunnen komen. Heb je ze überhaupt al zien rijden? Een motor is een motor en zo'n realsize "radiografische" motor heeft wel wat. Ik mis overigens in je "klaagzang" de interesse in de techniek als rechtgeaarde motorsport fan moet je interesse hebben in de techniek. Ik vind het namelijk erg knap dat een electrisch aangedreven motorfiets rond de 200km per uur kan rijden.
En volgens mij is het rendement van een electro motor groter dan bij een verbrandingsmotor, wellicht kunnen ze speciaal voor jou een speelkaart met een wasknijper op de achterbrug vastzetten, net als vroegah.

Ondanks dat het wennen is ben ik zeer geïnteresseerd in de techniek.

Als ik thuis motorsport kijk met dolby surround aan hoor ik wel degelijk motor geluiden...
Ik ben van mening dat je met deze elektro motoren een deel beleving mist, het geluid van het aantikken van de begrenzer bij supersportjes geeft mij een enorme kick.

Tuurlijk, als er een veld van 30 motoren is, en de wedstrijden zijn heel spannend wordt het een stuk interessanter. Maar het blijft een spannende voetbalwedstrijd zonder publiek. En nu niet komen met de opmerking komen dat je niet van voetbal houdt :+

De opmerking wat betreft echte motorsportfans moeten geintresseerd zijn in techniek vind ik kort door de bocht. Ik ben met het virus besmet door mijn ouders. En vind motoren allemaal heel intressant, ik ben niet echt geintresseerd in de techniek van een 125CC tweetakt. Maar het geluid vind ik heel plezierig om te horen. De geur van tweetakt motoren is ook fijn. Dit hebben elektro motoren niet.

Je fotografeert ook bij de IJsspeedway he, zie je ze daar al racen met elektro machines?
Dan is toch de ambiance weg? De geur, het klappen uit de uitlaat. Het lawaai van de 500cc eencilinders.

Ik ben er nog geen voorstander van
 
Wat een flauwekul zeg. Als rechtgeaarde motorsportfan/racefan hoef je helemaal niet geïnteresseerd te zijn in de techniek erachter. Ik ga voor spanning, spektakel en prachtig racegeluid. Daar kan ik van genieten. Een race zonder geluid is als een bord warm eten zonder vlees, als een bh zonder borsten, als een sloot zonder water en zo kan ik nog wel even doorgaan..

:^ als rechtgeaarde motorsportfan heb ik interesse in de techniek van een verbrandingsmotor en de geuren en geluiden die daarbij vrij komt, electramotoren nemen de helft van de beleving en sensatie voor de toeschouwer weg imho
 
Respect heb ik voor iedereen maar om na een korte introductie met 5 ( race 1 ) en 4 ( race 2 ) motoren gelijk een klasse al af te schrijven......
Vorig jaar toen bekend werd dat Honda een eigen klasse zou krijgen was iedereen sceptisch, maar in deze klasse is wel de meeste actie en wordt het door de meesten gezien als de mooiste klasse.
In mijn optiek kun je na deze korte introductie geen mening vormen over de toekomst van deze klasse en om dan gelijk een klasse volledig af te schrijven....

Juist, waarom kun jij dan wel na deze korte introductie dan wel al een mening hebben, als anderen dat niet kunnen hebben volgens je zelf. :?
Dat de MotoGP2 spannend is oke, maar het is en blijft belachelijk dat er maar een motorleverrancier is. |(
Mooie foto`s kun je ook maken van een motorfiets zonder motorblok ( met een volle kuip), desnoods downhill , net echt. :9 :9
Maar ja , het zal wel de toekomst worden , maar mooier ?? no way. :W :W
 
Laatst bewerkt:
Als ik thuis motorsport kijk met dolby surround aan hoor ik wel degelijk motor geluiden...
Ik ben van mening dat je met deze elektro motoren een deel beleving mist, het geluid van het aantikken van de begrenzer bij supersportjes geeft mij een enorme kick.

Tuurlijk, als er een veld van 30 motoren is, en de wedstrijden zijn heel spannend wordt het een stuk interessanter. Maar het blijft een spannende voetbalwedstrijd zonder publiek. En nu niet komen met de opmerking komen dat je niet van voetbal houdt :+

De opmerking wat betreft echte motorsportfans moeten geintresseerd zijn in techniek vind ik kort door de bocht. Ik ben met het virus besmet door mijn ouders. En vind motoren allemaal heel intressant, ik ben niet echt geintresseerd in de techniek van een 125CC tweetakt. Maar het geluid vind ik heel plezierig om te horen. De geur van tweetakt motoren is ook fijn. Dit hebben elektro motoren niet.

Je fotografeert ook bij de IJsspeedway he, zie je ze daar al racen met elektro machines?
Dan is toch de ambiance weg? De geur, het klappen uit de uitlaat. Het lawaai van de 500cc eencilinders.

Ik ben er nog geen voorstander van


Haha ik kreeg even een behoorlijke grijns haha dat voetbal gedeelte het is zo waar, sorry.
 
Juist, waarom kun jij dan wel na deze korte introductie dan wel al een mening hebben, als anderen dat niet kunnen hebben volgens je zelf. :?
Dat de MotoGP2 spannend is oke, maar het is en blijft belachelijk dat er maar een motorleverrancier is. |(
Mooie foto`s kun je ook maken van een motorfiets zonder motorblok ( met een volle kuip), desnoods downhill , net echt. :9 :9
Maar ja , het zal wel de toekomst worden , maar mooier ?? no way. :W :W

Ik sta nog neutraal en wil het een kans geven. Ik vind het namelijk wel knap dat ze een top van 208 km per uur uit een stel accu's weten te persen. En als dit nog maar het begin is waar is dan het einde, ook daar ben ik benieuwd naar.
Deze fietsen zijn weer wat nieuws en elke vernieuwing hoeft dan geen verbetering te zijn, maar af en toe zit er iets tussen wat groot kan worden.
De fiets van het ECRP team lijkt op een volwaardige GP fiets, terwijl er voor de rest een omgebouwde Yamaha, Suzuki en KTM mee doen.
En als je op het circuit komt zonder je vooraf in te hebben gelezen over de technische aspecten van de motorfietsen en denkt suffe klasse, gaat niet hard en ze gaan dan toch wel betrekkelijk hard rond......
 
Terug
Bovenaan Onderaan