Oliewissel Gsx-R 600 2004 (Bel-Ray EXS 10w50?)

chopper88

Die hard MF'er
8 jul 2008
264
0
Ik weet dat er al 3 miljoen topics bestaan over olie, en heb er inmiddels een hele berg over gelezen.
Toch plaats ik schaamteloos dit topic even zodat ik wat meer gemoedsrust heb O-)


Ik weet namelijk niet welke olie er nu in mijn Gsx-R 600 zit, maar ik ben van plan er Bel-Ray EXS 10w50 in te gooien. (Vol syntheet)
Motor wordt alleen gebruikt op de openbare weg, vandaar geen 0w40. Ik rij de motor een km of 10/15 warm (<5000 rpm), en dan wordt er meestal goed door gereden.

KM stand is 30.000 +
Olieverbruik is 0,0 voor zover ik weet.


Maak ik hier een goede keuze?
 
Je kan er natuurlijk ook gewoon standaard 10W40 gebruiken, of ga je tegen het advies van de fabrikant in om het wiel opnieuw uit te vinden?

Neuh, das eigenlijk meer zo gekomen omdat ik die EXS nergens vind in 10w40.
En voor zover ik weet levert 10w50 niet zo'n problemen op op straat?


Edit: zal even wat meer info geven.
Ik heb uit wat zoekopdrachten gevonden dat er nagenoeg geen problemen optreden met die EXS olie, alleen is er dus een 0w40, geschikt voor circuit gebruik. En een 10w50, wat dus dan de meest voor de hand liggende keus is.
 
Laatst bewerkt:
Niet zoveel, in warme toestand is de olie wat dikker. Misschien dat het schakelen wat minder gaat, maar dat verwacht ik niet.

Dat gegeven had ik ook uitgevonden inderdaad. Alleen lees ik nagenoeg geen concrete ervaringen hiermee.
Daarmee bedoel ik dus dat iemand zegt: Ik heb nu ..w50 t.o.v. ..w40 en hij schakelt minder soepel of dit of dat merk ik.

Enige wat ik vond is dat iemand zijn motor niet meer terug in de 1 kreeg met 10w50, maar dat zal wel niet aan die olie liggen O-)
 
Als je toch superdupervolsyntheetbelray erin wil hebben zit je wel vast aan 10W50. Je kan natuurlijk ook halfsyntheet EXP kopen, je zal er niet veel van merken dat er een halfsyntheet erin zit.

Het gaat er hier ook niet om wat ik per se wil hebben. Het gaat erom om wat ik kan concluderen uit mijn zoekopdrachten. En op de getrokken conclusie wil ik graag nog wat reactie hebben haha.

Ik hoef niet per se die olie erin te hebben, maar ik heb er niet voldoende verstand van om zomaar te kopen. Wel ben ik zo eigenwijs dit verstand dan te willen vergaren 8-)

Ik las ook ooit wat over het gebruik van vol sysntheet en daarna half syntheet, dat dat niet goed scheen te zijn. Vandaar dat ik op deze vol syntheet uit kwam omdat ik niet weet wat er nu in zit...


Even ter verduidelijking, ik ben blij met je reacties hoor, alleen heb je denk ik een soort van beeld opgebouwd over mij bij het lezen van dit topic, wat niet helemaal juist zou kunnen zijn.
 
Ik had ongeveer een beeld getrokken dat je zoekende bent naar goede olie voor jouw Suzuki. Nu staat hier in MF veel topics over olie, met net zoveel waarheden en antwoorden. Ik zou mij persoonlijk niet al te sappel om maken en de voorgeschreven olie erin doen, dan zit je altijd goed. Van volsyntheet naar half is geen probleem. Naar volsyntheet gaan kan problemen opleveren, mijn Falco heeft daar een gigantische hekel aan (koppeling begint te slippen). Het is niet voor niets dat mijn Suzuki dealer bijna maar één soort olie heeft staan: Castrol halfsyntheet 10W40, altijd goed.
 
Ik had ongeveer een beeld getrokken dat je zoekende bent naar goede olie voor jouw Suzuki. Nu staat hier in MF veel topics over olie, met net zoveel waarheden en antwoorden. Ik zou mij persoonlijk niet al te sappel om maken en de voorgeschreven olie erin doen, dan zit je altijd goed. Van volsyntheet naar half is geen probleem. Naar volsyntheet gaan kan problemen opleveren, mijn Falco heeft daar een gigantische hekel aan (koppeling begint te slippen). Het is niet voor niets dat mijn Suzuki dealer bijna maar één soort olie heeft staan: Castrol halfsyntheet 10W40, altijd goed.


Hmm nog maar eens nagezocht dus, en de welbekende oliesjeik (RSV31) hier zegt ook dat het gewoon kan samen met wat anderen.
Andersom schijnt dus slecht te zijn als je al een boel kilometers met mineraal op de klok hebt gezet...

Over die slippende koppeling heb ik ontelbaar veel reacties gelezen, ligt aan de olie, ligt aan de viscositeit, ligt aan de (versleten) koppelings onderdelen. Daar valt helemaal geen pijl op te trekken op die reacties die hier op het forum staan haha.


In het meegeleverde handboekje als zowel mijn Haynes boek staat trouwens niks over half en vol syntheet.
En dat is nu precies waar ik dus niet uit kom...
Vol syntheet zou dus minder afzetting veroorzaken, en betere smeereigenschappen hebben bij hoge(re) temperaturen. Ook wordt vol syntheet minder snel gekraakt als mineraal heb ik gelezen.

Los van die slippende koppeling, kan jij, of iemand anders me dan vertellen waarom ik juist vol of half syntetisch zou moeten gebruiken?
 
Als ik, wat betreft olie, er één gelijk op zijn woord geloof is het RSV31. Je kan zijn verhalen gerust voor waarheid aannemen. Volsyntheet heeft reinigende eigenschappen, met een blok die veel kilometers gedraaid heeft zou ik zo niet overstappen. Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet overstappen op volsyntheet als het niet nodig is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan volsyntheet ook hogere temperaturen aan.

Voor mij persoonlijk zie ik geen reden om over te stappen naar volsyntheet en ik denk dat het voor het merendeel van hier ook niet nodig is. Behalve dat het duurder is merk je er weinig van.
 
Ik had ongeveer een beeld getrokken dat je zoekende bent naar goede olie voor jouw Suzuki. Nu staat hier in MF veel topics over olie, met net zoveel waarheden en antwoorden. Ik zou mij persoonlijk niet al te sappel om maken en de voorgeschreven olie erin doen, dan zit je altijd goed. Van volsyntheet naar half is geen probleem. Naar volsyntheet gaan kan problemen opleveren, mijn Falco heeft daar een gigantische hekel aan (koppeling begint te slippen). Het is niet voor niets dat mijn Suzuki dealer bijna maar één soort olie heeft staan: Castrol halfsyntheet 10W40, altijd goed.

En dat merk olie heeft nu wel de meeste problemen met de koppeling...
 
Als ik, wat betreft olie, er één gelijk op zijn woord geloof is het RSV31. Je kan zijn verhalen gerust voor waarheid aannemen. Volsyntheet heeft reinigende eigenschappen, met een blok die veel kilometers gedraaid heeft zou ik zo niet overstappen. Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet overstappen op volsyntheet als het niet nodig is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan volsyntheet ook hogere temperaturen aan.

Voor mij persoonlijk zie ik geen reden om over te stappen naar volsyntheet en ik denk dat het voor het merendeel van hier ook niet nodig is. Behalve dat het duurder is merk je er weinig van.
Voor zover ik weet gaat een volsyntheet inderdaad minder snel stuk bij hogere temperaturen, maar dan heb je het wel over de temperaturen die je eerder in lagers van turbo's tegen komt dan in een normaal blok.

edit: Maarru, waarom geen 0w40? Als je een volsyntheet in je motor wilt gooien en er normaal gezien een 10w40 in zit, dan kun je zonder problemen een 0w40 erin gooien hoor. Is alleen wat dunner bij lagere temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik, wat betreft olie, er één gelijk op zijn woord geloof is het RSV31. Je kan zijn verhalen gerust voor waarheid aannemen. Volsyntheet heeft reinigende eigenschappen, met een blok die veel kilometers gedraaid heeft zou ik zo niet overstappen. Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet overstappen op volsyntheet als het niet nodig is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan volsyntheet ook hogere temperaturen aan.

Voor mij persoonlijk zie ik geen reden om over te stappen naar volsyntheet en ik denk dat het voor het merendeel van hier ook niet nodig is. Behalve dat het duurder is merk je er weinig van.


Wat volsyntheet te maken heeft met een slippende koppeling is mij nooit duidelijk geweest, maar iedereen hoor ik hier over :X .
En een hele goede kwaliteit merk je vaak niet meteen, dat merk je als je blok misschien 4 x langer mee gaat dat met de normale meuk.
 
edit: Maarru, waarom geen 0w40? Als je een volsyntheet in je motor wilt gooien en er normaal gezien een 10w40 in zit, dan kun je zonder problemen een 0w40 erin gooien hoor. Is alleen wat dunner bij lagere temperaturen.

Ik had gelezen dat de 0w40 speciaal voor racerij was. Maar dan is mijn vraag weer aan jou: Waarom geen 10w50?, is alleen wat dikker bij hogere temperaturen.


@Manz:
Kan je daar concrete voorbeelden van noemen?
En kan je dat relateren aan de olie?


@Kevinblade:
Ik zag dat jij ook vaak reageerde in dit soort topics, kan jij mij vertellen waarom je juist vol of halfsyntheet zou aanraden in mijn geval? Los van het feit over die reinigende werking bij oudere motoren.


Kwa prijs maakt het me trouwens niet zoveel uit, of je betaalt 5 euro voor een liter, of 15, dan praat je over een besparing van 30 euro op 3 liter...Voor een heel seizoen in mijn geval.
Het gaat me gewoon om het feit dat ik er wat meer kijk op wil krijgen en dat ik er gewoon goede olie in gooi zodat ik 's nachts lekker kan slapen zonder zorgen :]
 
Laatst bewerkt:
Dat topic heb ik dus ook helemaal gelezen, maar wat me dus zo boeit is dat er daar ook wordt gezegd dat er geen relatie kan zijn tussen de slippende koppeling en de gebruikte olie.
Toch schijnt de Castrol SBK erom bekend te staan, ook in andere topics heb ik het wel eens gelezen.
Om geen probleem op te zoeken, heb ik die olie dus ook uitgesloten. Toch zou ik graag weten hoe dit nou zou kunnen, niemand kan noemen waardoor het in de ene fiets wel gebeurt en in de andere niet...

Uit hetzelfde topic heb ik dus ook mijn idee gehaald om Bel-Ray of Motul 300V te halen. De 300V bestaat weer in 2 a 3 soorten, Lemans, Racing en Factory Line. Ook las ik ergens dat de Factory Line (10w40) bekend stond als 'motorcross olie'.
Zal wel onzin zijn, maar mijn gevoel neigt gewoon naar die Bel-Ray als ik zie wat de ervaringen daarmee zijn, en als ik RSV31 zijn reacties lees...
 
Wat volsyntheet te maken heeft met een slippende koppeling is mij nooit duidelijk geweest, maar iedereen hoor ik hier over :X .
En toch is het zo. Toen ik de Appie net had kon ik redelijk goedkoop een volsyntheet krijgen, de olie was zelfs goedkoper dan de halfsyntheet variant. Volsyntheet erin en $&#*@& slippende koppeling. 15W50 Halfsyntheet gehaald, nieuw oliefilter en slippen was over. Later las ik in de Aprilia fora dat de motor een gigantische hekel had aan volsyntheet, ik was dus niet de enige.
 
Wat volsyntheet te maken heeft met een slippende koppeling is mij nooit duidelijk geweest, maar iedereen hoor ik hier over :X
En toch is het zo. Toen ik de Appie net had kon ik redelijk goedkoop een volsyntheet krijgen, de olie was zelfs goedkoper dan de halfsyntheet variant. Volsyntheet erin en $&#*@& slippende koppeling. 15W50 Halfsyntheet gehaald, nieuw oliefilter en slippen was over. Later las ik in de Aprilia fora dat de motor een gigantische hekel had aan volsyntheet, ik was dus niet de enige.
 
Ik had gelezen dat de 0w40 speciaal voor racerij was.
In dat geval heeft de Action race-olie liggen voor €4 per liter _O- _O- (5W40 dan wel, maar toch)

Maar dan is mijn vraag weer aan jou: Waarom geen 10w50?, is alleen wat dikker bij hogere temperaturen.
Omdat dunnere olie bij lage temperaturen in motoren voor zover ik weet niet voor problemen kan zorgen. Te dunne of te dikke olie bij bedrijfstemperaturen kan dat echter wel. Daarom zou ik, tenzij je de woestijn of de Siberische toendra in of het circuit op gaat, mij houden aan de dikte die de fabrikant voor mijn klimaat bedacht heeft. Te dunne olie smeert anders niet goed genoeg en te dikke olie zou voor ondermaatse olievoorziening kunnen zorgen.

Daarom zou je voor circuit gebruik juist eerder die 10W50 erin mikken en voor straatgebruik 0W40. Je motor wordt immers heter als je hem op het limiet rijdt, en hetere olie is dunner. Je kunt de hogere temperaturen dan deels compenseren door met een dikkere olie te gaan rijden.

De enige reden die ik ken om een 10W40 of 15W40 te kiezen ipv een 0- of een 5W40 (los van of deze nou mineraal, half- of volsyntetisch zijn), is dat de stoffen die de olie relatief dun maken bij lage temperaturen en relatief dik bij hogere naar het schijnt steeds slechter werken naar mate je meer kilometers met die olie rijdt. Dat heeft dan het effect dat je olie na een paar duizend kilometer bij bedrijfstemperatuur nog wat dunner is dan de specificatie. Vooral de versnellingsbakken van een motorfiets schijnen dat effect te veroorzaken.

In jou geval zou ik er gewoon een 0, 5 of 10W40 in je motor mikken die voor motorfietsen is gemaakt. Volsynthetisch als je wilt en je motor dat lekker lijkt te vinden, dat moet je gewoon even proberen. Het zou kunnen zijn dat je koppeling gaat slippen met een volsyntheet, dit moet je na een kilometer of 100 maar eens proberen op de snelweg door volgas te accelereren in de hoogste versnelling. Van wat ik van anderen heb gezien/gehoord/gelezen is dat hun motor met een volsyntheet wel lekkerder schakelt.
 
In dat geval heeft de Action race-olie liggen voor €4 per liter _O- _O- (5W40 dan wel, maar toch)

Lekker letterlijk genomen weer :+
Het gaat natuurlijk om de variant van Bel-Ray, niet alle 0w40...


Ik doel hierop:

Het antwoord van Sir Tech verbaasd me enigszins. Een 0W40 kan probleemloos de vervanger zijn van een 10W40. De viscositeiten van Bel-Ray zijn wat afwijkend, maar zoals gezegd, een 0W40 kan probleemloos een 10W40 vervangen. Dat de ESX 0W40 minder lang mee zou kunnen gaan dan EXS10W50 is onzin. Dat het veel in de racerij wordt gebruikt is een feit en zal daardoor minder lang mee gaan dat tijdens normaal straatgebruik. Tevens heb ik zelf redelijk wat zakelijke ervaring met Amerikanen, wat betreft aansprakelijkheid en toezeggingen blijft het vreemd volk, alles staat stikvol met disclaimers en voorwaarden. Ik bedoel, even zwart-wit. 5W60 kun je gebruiken, 10W50 is het beste en 0W40 kan misschien ook. Maar het beste kun je langs je lokale dealer gaan zodat hij je van advies voorziet. Niet echt een pasklaar antwoord vind ik.

Waarom zouden ze daar dan eerder 0w40 gebruiken? Sneller op bedrijfstemperatuur?

En dat advies van de dealer, daar hecht ik nou niet zoveel waarde aan... Ik wil onderbouwing hebben, en dan niet in de vorm van " Gebruiken we altijd, werkt goed ".
 
Lekker letterlijk genomen weer :+
Het gaat natuurlijk om de variant van Bel-Ray, niet alle 0w40...


Ik doel hierop:Waarom zouden ze daar dan eerder 0w40 gebruiken? Sneller op bedrijfstemperatuur?

En dat advies van de dealer, daar hecht ik nou niet zoveel waarde aan... Ik wil onderbouwing hebben, en dan niet in de vorm van " Gebruiken we altijd, werkt goed ".


0W40 is heeft een lagere viscositeit bij lage temperaturen en tot 100 graden celcius bedrijfstemp ten opzichte van een 5Wxx, 10Wxx, 15Wxx. Olie is met koude motor eerder op plekken waar het nodig is. (b.v. nokkenas)

In de meeste tabellen voor viscositeit en in ons NL klimaat kun je wel wat varieren met de viscositeit. 10W50 kan probleemloos in een GSX-R, hoewel xxW40 het meeste gemiddelde is in de viscositeitstabel. In de praktijk is het gedrag bij koude temperaturen hetzelfde, op bedrijftemp is de xxW50 wat dikker dan de xxW40. De meeste Twins zijn daar wel gevoelig voor maar een rijstraket als een GSX-R geeft geen problemen.
 
En toch is het zo. Toen ik de Appie net had kon ik redelijk goedkoop een volsyntheet krijgen, de olie was zelfs goedkoper dan de halfsyntheet variant. Volsyntheet erin en $&#*@& slippende koppeling. 15W50 Halfsyntheet gehaald, nieuw oliefilter en slippen was over. Later las ik in de Aprilia fora dat de motor een gigantische hekel had aan volsyntheet, ik was dus niet de enige.


Je zegt het zelf al, je kon een goedkope volsyntheet kopen, maar weet je wel zeker dat het een 100% volsyntheet is??
En slippende koppelingen kan per merk olie verschillen, maar kan ook zo zijn dat de koppeling al versleten was en dan wordt de link naar de olie al snel gelegd door een minder deskundige.
Doorgaans doe ik in de vloeistof gekoelde twins appi, duc, vtr, tl een 10w50 of een 10w60 fully syntheet (powersynth Motorex) erin en in de race 4 pitters een 10w50 powersynth.
De eerste klacht moet ik nog steeds binnen krijgen.
Alleen wel oppassen met te dikke olie op cavitatie.
 
0W40 is heeft een lagere viscositeit bij lage temperaturen en tot 100 graden celcius bedrijfstemp ten opzichte van een 5Wxx, 10Wxx, 15Wxx. Olie is met koude motor eerder op plekken waar het nodig is. (b.v. nokkenas)

In de meeste tabellen voor viscositeit en in ons NL klimaat kun je wel wat varieren met de viscositeit. 10W50 kan probleemloos in een GSX-R, hoewel xxW40 het meeste gemiddelde is in de viscositeitstabel. In de praktijk is het gedrag bij koude temperaturen hetzelfde, op bedrijftemp is de xxW50 wat dikker dan de xxW40. De meeste Twins zijn daar wel gevoelig voor maar een rijstraket als een GSX-R geeft geen problemen.

Aah daar is de oliesjeik! :9~

Uit jouw antwoord blijkt dus dat zowel 0w40 als 10w50 moet kunnen? Alleen klinkt 0w40
als de betere keus van de twee zoals je het nu vertelt?
10w50 kan je erin gooien zonder probleem, 0w40 ook, maar heeft als voordeel dat de olie eerder overal is bij koude start.

Heb ik dit zo goed begrepen?


@Kevinblade:
Waar moet ik aan denken dan bij cavitatie? En wanneer begint dit op te treden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan