Het Moto Guzzi topic, The Italian job

Ik heb laatst precies dezelfde vork van mijn project uit elkaar gehaald en weet nu nog hoe ie in elkaar steekt.
Als je de vorkpoot uit de kroonplaat haalt,kun je in principe de demperunit laten zitten.Die zit bovenin,de grote alu-dop.
Als je de aftapbout laat zitten,kun je de inbusbout onderaan de vorkpoot eruit draaien en trek je zo de poot uit elkaar.Je kunt dan simpel de keerring vervangen.
Geloof dat er 400cc olie in moet,dat vullen is wel een gepiel.

Het ventiel is overigens om de balg op 1bar druk te zetten.Die balg houd de olie van de demperunit op druk.
 
Nog een aanvulling:voor het vullen van de olie moet de demperstang(dop 35)wel los.De ruimte tussen de binnenpoot en demperstang moet je de olie in zien te krijgen.
 
Als je de vork uitelkaar hebt liggen op de werkbank zoals Texoot voorsteld kan je dan de olie niet vanaf de onderkant erin gieten ?
Ben alleen bekend met de oudere vorken en daar gaat dat zonder meer bij .
Even voor de duidelijkheid er zijn meerdere type vorken gebruikt als ik me niet vergist die met een ventiel op de vork zitten vaste dempers in en dient de olie alleen voor smering en daarvoor gaat er veel minder in dan de aangegeven 400cc ( meen dat het maar 100cc is ) raadpleeg in elk geval een werkplaatsboek waar de juiste vork in staat voordat je een voorvork hebt die op olie geblokt staat
 
Als je de vork uitelkaar hebt liggen op de werkbank zoals Texoot voorsteld kan je dan de olie niet vanaf de onderkant erin gieten ?
Ben alleen bekend met de oudere vorken en daar gaat dat zonder meer bij .
Even voor de duidelijkheid er zijn meerdere type vorken gebruikt als ik me niet vergist die met een ventiel op de vork zitten vaste dempers in en dient de olie alleen voor smering en daarvoor gaat er veel minder in dan de aangegeven 400cc ( meen dat het maar 100cc is ) raadpleeg in elk geval een werkplaatsboek waar de juiste vork in staat voordat je een voorvork hebt die op olie geblokt staat
Je hebt helemaal gelijk,er gaat maar 100cc in per poot.
Omgekeerd vullen is wel mogelijk denk ik,ik zou dan de inbusbout monteren en met een spuitje vullen door de aftapbout.Is maar een M6 boutje,dus wel met wat geduld *D
 
Het werkplaatshandboek wat ik bij TLM gedownload heb is er niet erg duidelijk over. Spreekt wel van 400 ml. Ik zal in ieder geval in de gaten houden hoeveel olie er uit komt. Meer als 100 ml betekent dan 400 ml. Ik heb sowieso maar 1 lekke poot, dus in de andere poot zit dus nog de volle hoeveelheid.

Bedankt voor de tips tot dusver. Ik meld me wel weer als ik het uitgevoerd heb. Op het moment niet direct tijd voor.

grtz,

Cees
 
Die 400cc is voor de vork waar geen gesloten demper in zit zoals in die van jou .
Dit is de tekening van jou vork
nevadavoorvork.jpg
 
@guzzigek

Bedankt voor de tekening. Dit is inderdaad de juiste. In de download van TLM staat het anders.

Hier zit dus geen balg in.

grtz,

Cees
 
Zondag bij "de nieuwe" TLM een oude liefde gezien (had een IV van 90-97)




How 'ffing much??


g1.thumb.jpg.680c236a6707c736d67295c647295437.jpg


8 ruggen..... bahahahahahahahahahahahaha!!!!!
 
De lario heeft 16 inch wielen,zou een 17 of 18 inch passen?
Of met niet al te veel werk passent te maken zijn?

alles is pas te maken , maar zo'n lario stuurt met 16 inch wielen uitstekend, beter als de gewone V65 met 18 inch wielen.
de banden zijn eenvoudig te krijgen en goedkoop, ik zou geen reden weten waarom je andere wielen zou willen monteren....
( rijd zelf een lario)
 
Vandaag de oliekeerringen van de voorvork van de Nevada vervangen. Jullie tips klopten helemaal. Grote Alu moer mooi laten zitten en 100 ml gevuld via de aftapschroef. Overigens moest er wel een buis van een meter aan te pas komen om de onderste grote inbusbout los te krijgen. Uit de ene demper kwam 70 ml olie uit de andere, die overigens niet lek was 80 ml. Morgen nog ca. 1 bar luchtdruk er op. Ik ben benieuwd of het stuurgedrag anders is geworden, hoewel ik hem eerder ook al prima vond sturen.

Dank voor jullie hulp.

grtz,

Cees
 
Gisteren een lario gekocht met v75 8kleps blok.
Ik heb de kleine guzzis altijd interessant gevonden,vooral vanwege het gewichtvoordeel tov het grote blok van +- 50 kg.

En dan vooral het sterkste kleine blok de v75 8klepper!
Toevallig zag ik een advertentie waarin een lario project met het v75 blok werd aangeboden,het blok heeft volgens de verkoper,een grotere oliepomp,klepveren van de nevada, andere kleppen en een nokkenas met extra smeergaatjes op de nokken,interessant dus!
De motor heeft vanaf 2007 bijna niet meer gelopen,dus is het afwachten wat er gaat lekken etc.

Gisteren proefritje gemaakt en de 1e indrukken opgedaan,heeft duidelijk meer power als een [nieuwe] v7,schakeld prima ,koppeling slipt bij fors doortrekken,remmen is erg wennen met dat gekoppelde systeem,de gearing lijkt me erg kort,bij gas afsluiten forse motorrem!

O ja de voorvork is een drama,vraag me af of er wel olie op zit.


Deze week worden eerst alle vloeistoffen vervangen en het oliefilter,klepspeling controle,en de herrie uitlaten die er onder zitten gefrot worden vervangen door de ori die er bij zaten.

Ook zitten er k en n filters op,tja niet mijn smaak.

De bedoeling is dat er daarna km gemaakt worden,en in de winter wordt dan eea naar smaak aangepast.
 
Als de koppeling slipt is dat mogelijk door de olie die er via een lekke krukaskeerrring op druppelt. Iets om in je achterhoofd te houden. Is een dag werk minstens.
 
Foute redenatie door de vorm van de koppeling kan er geen olie van de krukas bij de plaat komen de hele gesloten drukgroep zit daar tussen .
Wat wel kan en vaak de veroorzaker is, is de keerring in de primaire as waar de koppelingsplaat overheen schuift want als die gaat lekken kan de bak olie direct op de plaat komen .
Ja je leest het goed plaat er zit maar één beklede plaat in de Guzzi koppeling
En dat is geen dag werk meer een paar uur je kan namelijk vrij wel de gehele motor van het blok tillen door tien bouten los te draaien een een paar kabels los te nemen
zorg dat je de pakking en keerring reeds in huis hebt voor je er aan gaat beginnen


Ik verwacht eerder dat de koppelings plaat gewoon wat zwaar schuift over de primaire as wat de slip veroorzaakt maar dat kom je van zelf tegen als er aan gaat beginnen
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht eerder dat de koppelings plaat gewoon wat zwaar schuift over de primaire as wat de slip veroorzaakt maar dat kom je van zelf tegen als er aan gaat beginnen.

Dat zou ook meteen het rare gevoel in de koppeling verklaren .

In de winter gaat sowieso de hele aandrijflijn er onderuit voor de mooi.

En waarschijnlijk 18inch wielen.
 
Dat gekoppeld rem systeem is gauw en makkelijk om te bouwen voor zijn alleen maar nieuwe remleidingen nodig achter ook een andere rempomp daar er nu een 16mm op zit die dan veel te groot is en nog maar nauwelijks remt als die laat zitten
Er is geen één op één uitwisselings pomp meer in de handel daar moet wat voor gemaakt worden om een standaard voetpomp voor in de plaatst te zetten
 
Leuk in ieder geval. Mooi model uit de begin tijd van mijn motor carrière. :]
 
Gisteren een lario gekocht met v75 8kleps blok.
Ik heb de kleine guzzis altijd interessant gevonden,vooral vanwege het gewichtvoordeel tov het grote blok van +- 50 kg.

En dan vooral het sterkste kleine blok de v75 8klepper!
Toevallig zag ik een advertentie waarin een lario project met het v75 blok werd aangeboden,het blok heeft volgens de verkoper,een grotere oliepomp,klepveren van de nevada, andere kleppen en een nokkenas met extra smeergaatjes op de nokken,interessant dus!
De motor heeft vanaf 2007 bijna niet meer gelopen,dus is het afwachten wat er gaat lekken etc.

Gisteren proefritje gemaakt en de 1e indrukken opgedaan,heeft duidelijk meer power als een [nieuwe] v7,schakeld prima ,koppeling slipt bij fors doortrekken,remmen is erg wennen met dat gekoppelde systeem,de gearing lijkt me erg kort,bij gas afsluiten forse motorrem!

O ja de voorvork is een drama,vraag me af of er wel olie op zit.


Deze week worden eerst alle vloeistoffen vervangen en het oliefilter,klepspeling controle,en de herrie uitlaten die er onder zitten gefrot worden vervangen door de ori die er bij zaten.

Ook zitten er k en n filters op,tja niet mijn smaak.

De bedoeling is dat er daarna km gemaakt worden,en in de winter wordt dan eea naar smaak aangepast.

leuk project, ik ben zelf ook liefhebber van de kleine 4 klep guzzi's.
die korte gearing is waarschijnlijk doordat de v75 versnellingsbak is gebruikt , de lario heeft vanwege zijn 16 inch achterwiel een langere overbrenging
de voorvork gebruikt alleen olie ter smering , demping zit in afgesloten demperunits ,
als die op zijn zit er niets anders op als in zijn geheel vervangen
 
Laatst bewerkt:
Op het forum van mgcn.nl is de inmiddels overleden eigenaar,Wynand,en verantwoordelijk voor de modificaties van het blok van mijn motor bekent,leuk zeg !

Ook zijn er dyno uitdraaien met ori uitlaten en uitdraaien van een dyna run met open uitlaten,TOP!
 
Hier nog een voorvork vraagje, ik heb ook bij stein dinse al gezocht.

Hoort er op de twee poten van mijn California 2 niet een slang te zitten, om wellicht de druk te verdelen? Zie foto's



wemvccg98u.jpg



oh0hj8z6kzigd.jpg


Welk onderdeel is het dan? Ik word van de lijst niet heel veel wijzer, het lijkt 52, 53, 54. Op de foto lijkt dit wel bij de achtervering horen.

ahclrgxp9.gif


Het lijkt te ontbreken op mijn motor, of zoek ik nu iets dat niet bestaat?

*newbie guzzi rijder
 
Hoewel jou vork een iets andere verbindings slang had mis je inderdaad de nummers 52 - 53- 54 en 55 als lucht verbinding tussen de vork poten je ziet naast het ventiel wel wat zitten maar dat is niet compleet meer
 
Terug
Bovenaan Onderaan