GSX-R 750 Carter vol benzine ?!?!

MXJOEY

Rookie
1 jun 2009
21
0
Almere
Goedemorgen!

Ik ben in het bezit van een Gsx-r 750 Srad.
Na een paar maanden de motor weer gepakt en proberen te starten. Deze sloeg gewoon niet aan, startmotor kon niet eens ronddraaien. (accu getest, helemaal goed en zelfs met de auto proberen over te starten)

Na even verder zoeken zag ik dat het glaasje van de oliepeil helemaal zwart was. *wat dus zou betekenen dat er te veel olie in het carter zit!)
Olie afgetapt en er kwam ondertussen een litertje of 8/9 olie/benzine mengsel uit!

Hoe nu verder???

Carbs gedemonteerd om schoon te maken.. Gasschuif van de 1e cilinder-carb komt niet automatisch terug en de tank blijft leeglopen als de slangetjes niet aangesloten zijn. Dit mag toch ook niet? Kan iemand me helpen??

Groeten!
 
Dat is inderdaad niet goed.
Waarschijnlijk blijft er een vlotter hangen of zoiets.
Daardoor blijft de benzine uit je tank lopen. Die benzine loopt dan via inlaat of carterontluchting je blok in. Het resulterende mengsel smeert niet best en is ook nog redelijk explosief.
Vooral NIET starten dus. Eerst het probleem met de carburateur(s)verhelpen. Controleer ook je luchtfilterhuis en de carterventilatie.
Dan alles aftappen en ook je oliefilter vervangen.
Suc6 ermee!
 
Er lijken dus meerdere dingen aan de hand te zijn.

Ten eerste werkt je vacuumkraantje niet goed.
Ten tweede blijft een van je vlotternaalden hangen.

Door deze 2 punten loopt je blok vol benzine.
Als gevolg hiervan KAN de betreffende cilinder vol met benzine hebben gestaan bij je poging tot starten. Aangezien vloeistof niet samendrukbaar is wil je motor dus niet ronddraaien EN loop je kans dat je drijfstang krom is gedrukt.

Ik hoop voor je dat het alleen de 2 eerste punten betreft. Deze dus eerst oplossen en daarna eerst even de motor op de startmotor laten draaien met verwijderde bougies zodat eventuele achtergebleven benzine uit de cilinder wordt geslingerd (niet met je snufferd boven gaan staan met een sigaret in je mond)
 
Er lijken dus meerdere dingen aan de hand te zijn.

Ten eerste werkt je vacuumkraantje niet goed.
Ten tweede blijft een van je vlotternaalden hangen.

Door deze 2 punten loopt je blok vol benzine.
Als gevolg hiervan KAN de betreffende cilinder vol met benzine hebben gestaan bij je poging tot starten. Aangezien vloeistof niet samendrukbaar is wil je motor dus niet ronddraaien EN loop je kans dat je drijfstang krom is gedrukt.

Ik hoop voor je dat het alleen de 2 eerste punten betreft. Deze dus eerst oplossen en daarna eerst even de motor op de startmotor laten draaien met verwijderde bougies zodat eventuele achtergebleven benzine uit de cilinder wordt geslingerd (niet met je snufferd boven gaan staan met een sigaret in je mond)


:^
 
Vergeet ook niet om te checken of de "overloop" (troetelnaampje voor vlotterkamerventilatie) wel echt vrij ademt tussen omgevingslucht en het binnenste van IEDERE vlotterkamer; er kan een deeltje verstopt zitten, beklemd of gekniekt of een vies propje in de aansluiting op een vlotterkamer.

Hapert hier iets aan dan houdt een lucht/damp-belletje de vlotter iets omlaaggedrukt en de benzine blijft stromen.
 
Nou, ik kom net thuis van een dag hard werken en de schuur ingedoken.

Carbs stuk voor stuk uit elkaar gehaald, volledig gereiningd en weer terug in elkaar gezet. Ook alle slangetjes losgehaald en doorgeblazen e.d.

Benzine kraantje ook losgehad en schoongemaakt maar deze blijft doorstromen. Denk dat ik sowieso maar een nieuw kraantje ga kopen *Wat kan dit nou een keer kosten?* En dan op hoop van zegen dat alles weer "dicht" is!
 
je kraantje heeft zo te lezen geen off stand zeker ?
alleen on, pri en reserve ? of alleen on en reserve

kan het zijn dat het gewoon hoort dat je kraantje altijd benzine doorlaat ?
dan ligt het aan een vlotter van een carb, en werkt het overloopje blijkbaar niet

want of je kraan nou goed of kapot is, het hoort nooit via je carburateur de cilinder in te stromen


en je blok weer met olie vullen he, voordat je het weet zit er vliegroest op de lagers en tandwielen
 
Je hebt ook revisie setjes voor vacuum-benzinekranen.
Dat is een nieuw membraam en rubbertjes,voor mijn oude pekelfiets was het een paar jaar geleden iets van 20 euri.
het kan ook zijn dat er een vuiltje in/ tussen je membraam zit.

Maar je carb mag niet overlopen,dan heb je zoals hierboven gezegd een vlotter of vlotterpen probleem.
 
Je hebt ook revisie setjes voor vacuum-benzinekranen.
Dat is een nieuw membraam en rubbertjes,voor mijn oude pekelfiets was het een paar jaar geleden iets van 20 euri.
het kan ook zijn dat er een vuiltje in/ tussen je membraam zit.

Maar je carb mag niet overlopen,dan heb je zoals hierboven gezegd een vlotter of vlotterpen probleem.


sluit me hierbij aan
vergeet niet dat de lekkage gebeurt op 1 is ook laagst hangende punt als motor op standaard gezet word ;)

alle kamers gewoon controleren/ reviseren
stand van vlotters controleren dus en eventuele rubbertjes ook.
ben je gelijk vanaf
 
Bedankt voor de hulp en antwoorden.

Carbs werken super nu, alleen is het wachten nog op een andere benzinekraan...2 tot 3 werkdagen! Nieuwe bestellen zou rond de 4-5 weken duren! Net als de revisie set!
Betreft trouwens een vacuum kraan!! (Dus kan ook niet op OFF of Res/pri worden gezet!)

Om in ieder geval te kijken of alles nog goed liep: Olie/oliefilter vervangen, carbs gemonteerd en uh.....
Moet heel eerlijk bekennen dat ik de carbs niet helemaal goed in elkaar had gezet :$ . Om de gaskleppen te kunnen draaien zitten er verbindinghevels tussen, hiertussen zitten per carb 2 veertjes. bij carb 4 was er 1tje tussenuit gevallen waardoor deze niet volledig opende. Gelukkig al na 5 min probleem gevonden waarom 1 cilinder niet lekker mee liep! Pfoeii... GELUKKIG dat veertje op de grond onder de werkbank kunnen vinden waar het al 1 grote bende is!
"Werk altijd in een nette werkplaats" O-)

Ennieweej...alles weer hersteld..motor liep weer als een zonnetje!

Snel de tank er weer afgehaald en wachten op de nieuwe kraan!

Laat wel ff horen of alles gelukt is..!
 
Laatst bewerkt:
Nou,

Nieuwe kraan gemonteerd, tank loopt niet leeg...

Nachtje laten staan..nog steeds niet leeglopen!

Alles weer in elkaar geschroefd en een rondje gereden. He-le-maal toppie!

Was wel verschrikkelijk koud in een spijkerbroekie en leer jassie!
 
Laatst bewerkt:
Haha, hij is inderdaad goed schoon! ;-)

Koppeling werk inderdaad zoals het hoort, gelukkig! Sowieso even een stuk rijden en over een kilometer of 1000 weer olie/oliefilter doen...Just in case!
 
Terug
Bovenaan Onderaan