Aansluiten relais

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik heb een knipperlichtrelais gekocht, warbij er een draad aanzit om te zorgen dat LED knipperlichten juist knipperen. Het komt uit een Yamaha R1 uit 2003, alleen van diegene die ik hem gekocht heb weet niet meer of het oogje op de + of - aangesloten moet worden, kan iemand mij dat zeggen.

DSC00017.jpg
 
Durf ik het al te zeggen of durf ik het niet te zeggen. Voordat heel het MF over mij valt, ik heb het zo vlug nog niet helemaal kunnen uitzoeken.
Maaaarrrr...oké heel zachtjes dan.
misschien heh, volgens mij... heb je helemaal niet perse de 3 aansluitingen nodig.

Ohw ja: ik zie inderdaad in de schema's eerst een 3-polig relais (Diversion) en op de foto is inderdaad maar 2 draadjes uit het relais te zien, zoals dat ook op dat 2e schema is te zien. (R1)
Een nadenkertje: NU wordt ook het 3-polig relais vervangen voor een 2-polig exemplaar heh, dus heb je theoretisch gezien voor de goede werking van het relais niet meer het derde draadje nodig. Immers het is een 2-polig relais.

Maaar...wordt vervolgd! Hiermee bedoel ik, ik ga er nog even echt grondig over nadenken/nachtje over slapen. Maar ben nu idd wel reuze benieuwd naar de praktijk.
 
Durf ik het al te zeggen of durf ik het niet te zeggen. Voordat heel het MF over mij valt, ik heb het zo vlug nog niet helemaal kunnen uitzoeken.
Maaaarrrr...oké heel zachtjes dan.
misschien heh, volgens mij... heb je helemaal niet perse de 3 aansluitingen nodig.

Ohw ja: ik zie inderdaad in de schema's eerst een 3-polig relais (Diversion) en op de foto is inderdaad maar 2 draadjes uit het relais te zien, zoals dat ook op dat 2e schema is te zien. (R1)
Een nadenkertje: NU wordt ook het 3-polig relais vervangen voor een 2-polig exemplaar heh, dus heb je theoretisch gezien voor de goede werking van het relais niet meer het derde draadje nodig. Immers het is een 2-polig relais.

Maaar...wordt vervolgd! Hiermee bedoel ik, ik ga er nog even echt grondig over nadenken/nachtje over slapen. Maar ben nu idd wel reuze benieuwd naar de praktijk.

:? Nou :z dan maar...
 
het is heel vaak 3 pins, en dan worden er bij de 3 polige 3 gebruikt en bij de 2 polige 2 van de drie, zoals in het voorbeeld. Als je een Diversion hebt heb je OF een 3 polig relais nodig OF een Kellermann relais achtige oplossing (weerstandonafhankelijk relais)

Verbeter me als ik het fout heb :+
 
hey das de mijne (oude iig)
ik zou hem gewoon proberen, je hebt er bijna niks voor betaald dus als het niet werkt verkoop je hem weer voor hetzelfde bedrag.

en het draadje met oogje zat niet in de stekker 'gepropt' zoals zo snel en hersenloos wordt gesuggereerd. dit komt door de hoek v/d foto....

ik weet alleen dat hij op de rechter pool van mijn accu zat maar welke dat was weet ik niet meer...

maar zoals gezegd, op de - pool aansluiten kan geen kwaad, als ze dan goed knipperen is het klaar, en anders op de +

sterkte iig!!
 
het is heel vaak 3 pins, en dan worden er bij de 3 polige 3 gebruikt en bij de 2 polige 2 van de drie, zoals in het voorbeeld. Als je een Diversion hebt heb je OF een 3 polig relais nodig OF een Kellermann relais achtige oplossing (weerstandonafhankelijk relais)

Verbeter me als ik het fout heb :+

Ja, precies dat is ook juist volgens mij. Dus dan zou het toch best met deze 2-polig relais kunnen werken?
Omdat TS schrijft dat ie een relais voor LED knippers heeft ga/ging er ook vanuit dat het een weerstandonafhankelijk relais is. Vandaar mijn vermoeden dat je maar 2 draadjes hoeft te benutten en het oogje op de min moet aansluiten.

Afijn, geen betere leerschool is er dan de praktijk. :')
Dus @TS werkt het nu goed of niet?
 
Bij deze nog wat foto's, originele relais met 3 aansluitingen volgens de tekening werkt niet met led, deze knipperen te snel.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus je hebt dan niet een weerstandonafhankelijk relais? Want ze knipperen te snel. Dit heb je absoluut niet bij weerstandonafhankelijke relais.

Zie ook de post van JoR6Y en Jaap enzo.

En nu..??
 
Laatst bewerkt:
... zoals zo snel en hersenloos wordt gesuggereerd. dit komt door de hoek v/d foto....
hallo hallo, hersenloos :? Ik probeer TS alleen maar te helpen, je reaktie mag wel wat genuanceerder ;)

ik weet alleen dat hij op de rechter pool van mijn accu zat maar welke dat was weet ik niet meer...

En dan mij hersenloos noemen :+ De rechterpool bij een 2003 R1 is de min ;)



Afijn, geen betere leerschool is er dan de praktijk. :')
Dus @TS werkt het nu goed of niet?

:^
 
Laatst bewerkt:
het is heel vaak 3 pins, en dan worden er bij de 3 polige 3 gebruikt en bij de 2 polige 2 van de drie, zoals in het voorbeeld. Als je een Diversion hebt heb je OF een 3 polig relais nodig OF een Kellermann relais achtige oplossing (weerstandonafhankelijk relais)

Verbeter me als ik het fout heb :+

Ik citeer de tekst uit de link van Roukema,

Knipperlicht relais 2-pin voor Honda, Kawasaki en Yamaha modellen 12V, 0.05A-10A (1-100watt)

Geschikt voor gewone en LED knipperlichten.

Voor de 3 pin aansluiting, 2 worden benut.
 
Ja, precies dat is ook juist volgens mij. Dus dan zou het toch best met deze 2-polig relais kunnen werken?
Omdat TS schrijft dat ie een relais voor LED knippers heeft ga/ging er ook vanuit dat het een weerstandonafhankelijk relais is. Vandaar mijn vermoeden dat je maar 2 draadjes hoeft te benutten en het oogje op de min moet aansluiten.

Afijn, geen betere leerschool is er dan de praktijk. :')
Dus @TS werkt het nu goed of niet?

Ik ga van het weekend of volgend weekend even knutselen.... Ik hou julie op de hoogte.
 
Heh?
De originele uit je Diversion? Volgens het schema zou deze toch drie draadjes moeten hebben?
En waar zat het oogje nu op aangesloten?
Nou ja...als je nu een weerstandsonafhankelijk relais hebt gekocht, zoals je OP doet vermoeden (want deze is geschikt voor LED) dan denk ik dat het wel goed moet komen.

Ik wacht het resultaat af. Succes.
 
hallo hallo, hersenloos :? Ik probeer TS alleen maar te helpen, je reaktie mag wel wat genuanceerder ;)En dan mij hersenloos noemen :+ De rechterpool bij een 2003 R1 is de min ;)

komt door heel veel opmerkingen hier, iedereen zegt maar wat, ook al slaat het echt totaal nergens op... beter kijken naar een foto.
van zulke opmerkingen (gedaan zonder de moeite te hebben genomen goed te kijken...) wordt ik vaak erg moe
en die accu... ik heb ook heel vaak accu's gehad met polen andersom, dan moest de + verlengd worden, dus vandaar dat ik niet met zekerheid zeg waar hij opzat, als de boel dan kapot gaat is het mijn schuld en dat wil ik niet.
dus: voro je iets zegt nadenken/kijken...

@TS: laat maar weten of het lukt!!:^
 
Als je het hele topic eens doorleest zul je zien dat ik juist de moeite neem om alles goed te begrijpen, uit te pluizen en aan TS uit te leggen.

En "de anderen" zagen het ringetje niet, en ik wist wel waar hij was, het was niet de bedoeling om jou in slecht daglicht te zetten door te zeggen dat hij daar niet hoort.
ik legde alleen maar uit waar het ringetje zat.

Als jij nou het hele topic had gelezen hoefde ik dit niet uit te leggen...

aardige mensen, hoe ga je ermee om? :?

Het is toch nooit goed...



@ TS: ik hoop dat het je gaat lukken, hou je ons op de hoogte?

succes! :]
 
Als je het hele topic eens doorleest zul je zien dat ik juist de moeite neem om alles goed te begrijpen, uit te pluizen en aan TS uit te leggen.

En "de anderen" zagen het ringetje niet, en ik wist wel waar hij was, het was niet de bedoeling om jou in slecht daglicht te zetten door te zeggen dat hij daar niet hoort.
ik legde alleen maar uit waar het ringetje zat.

Als jij nou het hele topic had gelezen hoefde ik dit niet uit te leggen...

aardige mensen, hoe ga je ermee om? :?

Het is toch nooit goed...

Ik hou jullie op de hoogte, kan even duren het weer is niet echt super...

Maar idd je hebt je antwoorden telkens toegelicht.

@ TS: ik hoop dat het je gaat lukken, hou je ons op de hoogte?

succes! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan