motorheftafel zelfbouw

Wouter_

Rookie
25 okt 2010
13
1
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
 
Hallo Wouter,

Welkom op het forum.

Het is een goede gewoonte om, als je nieuw bent je even voor te stellen. Dat kan je al in je openingsvraag doen. De kans dat je dan geholpen word is dan veel groter en je voorkomt berichten zoals deze.

Over je vraag: er zijn al meerdere topics geweest hier met dezelfde vraag. Het is mogelijk en niet al te moeilijk. Als je een beetje handig bent met metaal kun je alles zelf.
Als je de zoekfunctie gebruikt hier op MF vind je alles wat je weten wilt.

bijv hier:motorhefbrug zelf maken wie heeft tip's/links tekeningen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wouter,

Welkom op het forum.

Het is een goede gewoonte om, als je nieuw bent je even voor te stellen. Dat kan je al in je openingsvraag doen. De kans dat je dan geholpen word is dan veel groter en je voorkomt berichten zoals deze.

Over je vraag: er zijn al meerdere topics geweest hier met dezelfde vraag. Het is mogelijk en niet al te moeilijk. Als je een beetje handig bent met metaal kun je alles zelf.
Als je de zoekfunctie gebruikt hier op MF vind je alles wat je weten wilt.

bijv hier:motorhefbrug zelf maken wie heeft tip's/links tekeningen?
Alsof je alle topics of reacties leest over nieuwe gebruikers die zich voorstellen...? Ik, en waarschijnlijk vele anderen, doen dat niet, en intresseerd het dus ook geen reet.

Waar ik me dan weer aan erger, zijn post zoals die van jou.
 
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
Als ik die site zo even door zit te bladeren denk ik dat er aardig wat aan materiaal in gaat zitten (of je moet zo alles bij de baas kunnen krijgen..), en nog veeeel meer tijd.

Heb je al eens bij bijvoorbeeld Buitelaar.nl of powerplustools.eu oid gekeken? Kost het nou ook geen vermogen meer, en scheelt je een hoop gebeun geklus.

:W
 
hey welkom!

ik heb zelf onlangs ook een heftafel gebouwd, wel na gebouwd van een bestaande tafel.
materiaal had ik al ergens in een hoek liggen, luchtcilinder gekregen van een maat en lagertjes gekocht: totale kosten 40 euro *D houten plaat die er nu op zit is tijdelijk, heb ondertussen al een RVS plaat liggen, moet er nog even op. ik heb tevens wel beschikking over een draaibank, wat wel een vereiste was in dit geval.
hier wat foto's:



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Alsof je alle topics of reacties leest over nieuwe gebruikers die zich voorstellen...? Ik, en waarschijnlijk vele anderen, doen dat niet, en intresseerd het dus ook geen reet.

Waar ik me dan weer aan erger, zijn post zoals die van jou.


Erger jij je maar lekker Bjorn, zal me worst wezen. Voorstellen is gebruikelijk en heeft met fatsoen te maken. Maar gezien jouw reactie zal dat wel niet aankomen.

Verder heb ik het netjes aan hem aangegeven en verder ook weer een stapje verder geholpen met zijn vraag, dus ik snap je reactie niet. En nee, ik hoef geen verdere uitleg van je.
 
pijpzeikers!

:)


het is gebruikelijk dat mensen zich voorstellen op de gebruikelijke manier. ander in het 1e topic.
maar ik heb bijde ook niet gedaan, sommige wel, sommige niet.
leave it be guys

verder kan ik je ook niet helpen
 
Merci voor de reacties al. Het was zeker niet mijn bedoeling om hier een discussie te lanceren :D Ik wil me wel gerust even voorstellen hoor, ik zit in mijn laatste jaar mechanica op school en zou dit maken als mijn eindwerk. Ik doe zelf motocross dus daarom is het ook wel leuk als ik die tafel thuis kan gebruiken.

Mooi gemaakt gieldb! :D

Maar ik heb al mijn tekeningen op school al een beetje gemaakt zoals het voorbeeld in mijn link dusja, ik ga het maken met zo een autokrik. Maar daarbij is het wel bellangrijk dat het draaipunt van de krik hetzelfde is als dat van de poten en ik zou eens willen weten op wat dat ik dan zeker moet letten enzo...
 
ja kan me voorstellen, als ik deze materialen niet al had dan zou ik hem ook zo maken denk ik...
gewoon goed naar de foto's kijken, heb ik ook gedaan. en hij werkt prima
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje handig bent, en het leuk vindt, dan is zelfbouw best een goede optie.

Je kunt dan voordeliger het ding op de juiste maat maken (nl 220 lang), en stevig. Wel een tikkie zwaarder dan die Chinese, maar goed.

En een gewone autokrik werkt prima, die bij mij staat er al een jaar of zo. en mocht de krik het gaan begeven, dat vervang ik die voor 15 euro :)

heftafelIII-1.jpg
heftafelIV-1.jpg

heftafelI-1.jpg

heftafelII-1.jpg
 
hey welkom!

ik heb zelf onlangs ook een heftafel gebouwd, wel na gebouwd van een bestaande tafel.
materiaal had ik al ergens in een hoek liggen, luchtcilinder gekregen van een maat en lagertjes gekocht: totale kosten 40 euro *D houten plaat die er nu op zit is tijdelijk, heb ondertussen al een RVS plaat liggen, moet er nog even op. ik heb tevens wel beschikking over een draaibank, wat wel een vereiste was in dit geval.
hier wat foto's:

[~[url="http://img841.imageshack.us/img841/6503/dsc00452a.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

[~[url="http://img201.imageshack.us/img201/9551/dsc00455i.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
[~[url="http://img169.imageshack.us/img169/6973/dsc00456z.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
[~[url="http://img87.imageshack.us/img87/1677/dsc00377ff.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
[~[url="http://img201.imageshack.us/img201/8279/dsc00348t.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
[~[url="http://img227.imageshack.us/img227/1158/dsc00363vh.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us


Wauw, mooi, wel veel werk !

Grtzzz Simon. 8-)
 
@ikke patrick:

heb je toevallig nog meer foto's van jouw heftafel?

ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe de bewegende delen gemaakt zijn en hoe jouw hydraulische cilinder gemonteerd zit als de brug naar beneden staat...

mijn heftafel waar ik aan bezig ben heeft hetzelfde idee, alleen ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik sommmige dingen het beste op kan lossen...
 
Mooi gemaakt mannuh ! Ik heb er zelf ook eigenlijk een nodig, maar kan zelf niet (fatsoenlijk) lassen en om nou zo'n ding bij van Cranenbroek te kopen......die zullen ook best goed zijn, hoor

Ik heb er al eens met onze dorpssmid over gesproken, maar die zegt: gewoon eentje kopen, ik kan 'm er niet voor maken. Uitgeluld ben je.
 
Die van de gsxf club heb ik ook nagebouwd, is goed te doen. Dat het draaipunt van de krik precies in lijn moet liggen met het scharnierpunt komt doordat ze krik vastgezet hebben op de poot die door de krik omhoog geduwd wordt. Om wringen te voorkomen kun je de krik ook gewoon tegen die poot laten duwen. Dan hoeft ie ook niet exact op 1 lijn te liggen, hij kan dan nl. iets schuiven. Als je de pootlengte aanpast kun je hem net zo hoog laten gaan als je zelf wilt. De mijne krijgt het werkblad precies een meter boven de grond. Helemaal niet nodig als je alleen je motor er op wilt hebben maar wie weet is het voor andere toepassingen wel handig.

Ik gebruik die hoogte alleen om wat op de schuurzolder te leggen, dan hoef ik geen trap te gebruiken. :)

Oja, en de krik van 15 euro is bij mij na anderhalf gaan lekken. Is inmiddels vervangen voor een andere krik van 15 euro..... :)
Over anderhalf jaar zie ik wel weer.
 
Die van de gsxf club heb ik ook nagebouwd, is goed te doen. Dat het draaipunt van de krik precies in lijn moet liggen met het scharnierpunt komt doordat ze krik vastgezet hebben op de poot die door de krik omhoog geduwd wordt. Om wringen te voorkomen kun je de krik ook gewoon tegen die poot laten duwen. Dan hoeft ie ook niet exact op 1 lijn te liggen, hij kan dan nl. iets schuiven.

Ik heb dat opgelost door een plaat te lassen waar de stalen wielen tegen aan komen

dsc001220ci.jpg
 
Merci voor de reacties, heb hier al veel mooie dingen gezien :-)
Ik vind het wel heel goed opgelost met de wieletjes, want als je het echt bevestigd aan een profiel tussen de 2 hefarmen en het zit dan niet mooi op 1 lijn wring je het toch binnen de kortste keren kapot denk ik. En hoe bevestigen jullie de hefarmen aan het onnderstel, want dat moet toch ook wel mooi kunnen scharnieren?

Grtz, Wouter
 
Ok merci, ik denk dan dat ik er wel uit ben hoe ik het ga doen, het zal zeker de versie met de krik zijn, en dat ik het met de wieletjes zal doen. Maar moet je er dan geen extra veiligheid opzetten, voor als je ze eens tot het hoogste punt moet zetten dat ze niet naar beneden valt?

grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan