motorheftafel zelfbouw

Wouter_

Rookie
25 okt 2010
13
1
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
 
Nog wat sfeer foto's van afgelopen zaterdag...
Helaas over een aantal weken meer...

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren,

Ik ben van plan om ook een brugje te maken, dit model:
brugtekening3.jpg


Heb voor het schaarliftmodel gekozen omdat hij in de nieuwe werkplaats in de vloer moet komen.

De brug wordt 2meter lang omdat hij voornamelijk voor scooters en brommers wordt gebruikt.

Ik heb een mooie cilinder gevonden, die op lucht en met de hand te bedienen is.
De cilinder is ingeschoven 62cm.

Zou dit gaan? Las bij vincent dat zijn ingeschoven cilinder 32cm moest zijn, hij heeft een vergelijkbaar model.

Iemand een idee?

O en btw let niet op mijn naam, geregistreerd als 14 jarig jochie ;)
 
Ik ben zelf nu een eigen ontworpen tafel aan het maken. De cilinder die ik hiervoor nodig heb is kort 52cm en een slag van 35cm. Ik kan het ontwerp van deze ook wel hier zetten. Is weer iets anders als mijn vorige ontwerpen.
 
Hallo heren,

Ik ben van plan om ook een brugje te maken, dit model:
[afbeelding]

Heb voor het schaarliftmodel gekozen omdat hij in de nieuwe werkplaats in de vloer moet komen.

De brug wordt 2meter lang omdat hij voornamelijk voor scooters en brommers wordt gebruikt.

Ik heb een mooie cilinder gevonden, die op lucht en met de hand te bedienen is.
De cilinder is ingeschoven 62cm.

Zou dit gaan? Las bij vincent dat zijn ingeschoven cilinder 32cm moest zijn, hij heeft een vergelijkbaar model.

Iemand een idee?

O en btw let niet op mijn naam, geregistreerd als 14 jarig jochie ;)
Wat is de diameter van je luchtcilinder ?
 
Het gaat om de volgende cilinder:


Lucht en hand bediende Hydraulsche cilinder
Max druk 8 Ton
Slaglengte 490 mm
Min lengte 620 mm
Max lengte 1100 mm
Asgaten 16 mm
Max luchtdruk 8 Bar
Gewicht 14 Kg

7015212-0001-167x102-f.jpg


Is de enige cilinder die ik heb kunnen vinden die op lucht werkt, zodat ik hem als hij in de vloer verzonken is met de compressor kan bedienen.

Hopelijk is de diameter niet te groot, zodat de brug helemaal plat kan, of bedoel je dat niet?
 
Het gaat om de volgende cilinder:


Lucht en hand bediende Hydraulsche cilinder
Max druk 8 Ton
Slaglengte 490 mm
Min lengte 620 mm
Max lengte 1100 mm
Asgaten 16 mm
Max luchtdruk 8 Bar
Gewicht 14 Kg

[afbeelding]

Is de enige cilinder die ik heb kunnen vinden die op lucht werkt, zodat ik hem als hij in de vloer verzonken is met de compressor kan bedienen.

Hopelijk is de diameter niet te groot, zodat de brug helemaal plat kan, of bedoel je dat niet?
Hoe werkt dat ding op luchtdruk ?
Pomp je de lucht dan in de cilinder of pomp de lucht de hydropomp op en neer ?
 
Ik zou de cilinder aan de andere kant zetten zodat deze niet zoveel mee hoeft te bewegen!

Maar waarom lucht? Waarom niet gewoon een hyrdo unit?
Die kan 'zelfstandig' werken zonder dat je een compressor nodig hebt en veert niet in.
 
Ik wil op een knop drukken en dan moet de brug omhoog gaan 8-) Haha

De brug wordt verzonken in de nieuwe vloer. Dus daarom wil ik van het handpomp idee af. Wil een gladde vloer hebben zonder een pompje.

Wat bedoel je met een hydro-unit? Heb wel hydroliek op school maar zijn daar electrische pompen voor ofzo? Ik doe landbouw dus ken alleen dieselpower :P
 
Ik wil op een knop drukken en dan moet de brug omhoog gaan 8-) Haha

De brug wordt verzonken in de nieuwe vloer. Dus daarom wil ik van het handpomp idee af. Wil een gladde vloer hebben zonder een pompje.

Wat bedoel je met een hydro-unit? Heb wel hydroliek op school maar zijn daar electrische pompen voor ofzo? Ik doe landbouw dus ken alleen dieselpower :P

Ja, elektrische hydroliekpompen, je perslucht pomp je toch ook niet met een fietspomp in je drukvat! ;)
 
Hallo heren,

Ik ben van plan om ook een brugje te maken, dit model:
[afbeelding]

Heb voor het schaarliftmodel gekozen omdat hij in de nieuwe werkplaats in de vloer moet komen.

De brug wordt 2meter lang omdat hij voornamelijk voor scooters en brommers wordt gebruikt.

Ik heb een mooie cilinder gevonden, die op lucht en met de hand te bedienen is.
De cilinder is ingeschoven 62cm.

Zou dit gaan? Las bij vincent dat zijn ingeschoven cilinder 32cm moest zijn, hij heeft een vergelijkbaar model.

Iemand een idee?

O en btw let niet op mijn naam, geregistreerd als 14 jarig jochie ;)


Denk ook aan een mechanisch "slot". Oftewel: omhoog pompen tot voorbij slot, slot terugduwen en wat lucht eruit laten zodat de tafel op het slot rust. Zo voorkom je nare verrassingen. Op mijn (ex) hydraulische heftafel zat ook zo'n slot welke ik een keer vergeten ben te gebruiken met als gevolg een omgevallen motor toen ik smorgens de garage inliep... |(
 
Zal de naam even veranderen.

Slotje komt er sowieso op. Straks dondert m'n mooie brommer naar beneden.

Ennuh, norwin waar ken ik jou van? Had inderdaad dat blauwe damesbrommertje haha.

Maar heeft iemand meer info over zo'n hydro unit?
 
hoi mannen,

ikzelf zit ook te brainstormen om een schaarlift te bouwen.. vond de cad-onterwerpen van vincenthermes op pagina 2 een goed uitgangspunt.
alleen nou heb ik een vraagje over de bediening..
bijna iedereen gebruikt hier hydrauliek cilinders, maar zou het niet mogelijk zijn om de tafel+motor omhoog te "drukken" met behulp van een Pneumatiek cilinder?
omdat lucht samendrukbaar is zou de tafel dan wel vergrendeld moeten worden in de gewenste stand om "veren" te voorkomen.

wat denken jullie ervan? zou de de pneumatiek cilinder sterk genoeg zijn?

gr. Dave
 
dat is afhankelijk van de diameter van de cylinder. de drukkracht is wel te berekenen met het oppervlak en de druk. (zal voor de exacte formule even een tabbelenboek door moeten spitten.

Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar hydrauliek.

Dat rekenen stelt niets voor:

Men weet:
Sigma[N/mm^2] = kracht [N]/oppervlak [mm^2]
1 [Bar] = 0.1 [N/mm^2]

Een voorbeeld:
Men neemt een pneumatische/hydraulische cilinder met een diameter van 50mm, waarop een druk (van welk medium dan ook) van 6 bar werkt. De vraag luidt, hoeveel kilo drukt deze cilinder weg?

Sigma=0.1*6=0.6[N/mm^2]
Het oppervlak van de cilinder = 0.25*P*50^2=1964[mm^2]

De kracht van de cilinder = Sigma*oppervlak => 0.6*1964=1178[N]
Conclusie: De cilinder drukt dus ongeveer 120[kg]
 
Als je toch aan het bouwen gaat, ga dan meteen naar hydrauliek...
bij hydrauliek is de kracht van je motor je enige beperking, en ik heb het als volgt opgelost...
Naar een vrachtwagensloperij gegaan, en daar een hydrauliekpomp gescored voor weinig ( waar ze die laadkleppen mee open en dicht maken) dit zijn pompen die op 24 v gelijkstroom werken dus 2 accus, een voeding of ( zoals ik gedaan heb) een 220/380 motor er op, en je kunt de unit plaatsen waar je wilt, hoeft alleen slangen naar je cilinder te sturen....
Al de materialen en slangen haal ik bij bedrijven die voorraden opkopen, ( zoals b.v. spierings in rijkevoorde, of stappers in boxmeer) daar koop je bjna alles per Kg, hebben ook profiel en pijpen of koker staal
 
Ik heb gisteren bij een klant een 380v hydrauliek unit (motor, pomp, tank, filter, reduceer, 4 ventielen, etc) uit een (sloop) machine gehaald. Komt dus (ooit) mooi in de put te liggen :Y
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier misschien mensen die zoiets al hebben nagemaakt
of mensen met gebruikerservaring.......ik heb nl een kleine ruimte om te sleutelen, en nu een diy brug......neemt toch teveel ruimte in beslag. :)
 
Zijn er hier misschien mensen die zoiets al hebben nagemaakt
of mensen met gebruikerservaring.......ik heb nl een kleine ruimte om te sleutelen, en nu een diy brug......neemt toch teveel ruimte in beslag. :)

Dat heeft niks met deze eigenbouw heftafel te maken.
En er is al een topic voor, in Algemeen.
 
hoi mannen,

ikzelf zit ook te brainstormen om een schaarlift te bouwen.. vond de cad-onterwerpen van vincenthermes op pagina 2 een goed uitgangspunt.
alleen nou heb ik een vraagje over de bediening..
bijna iedereen gebruikt hier hydrauliek cilinders, maar zou het niet mogelijk zijn om de tafel+motor omhoog te "drukken" met behulp van een Pneumatiek cilinder?
omdat lucht samendrukbaar is zou de tafel dan wel vergrendeld moeten worden in de gewenste stand om "veren" te voorkomen.

wat denken jullie ervan? zou de de pneumatiek cilinder sterk genoeg zijn?

gr. Dave

Mijn zelfbouw tafel werkt met een pneumatische cilinder. wel een grote cilinder,maar die zijn ook wel verkrijgbaar.
ik heb inderdaad ook een vergrendeling gemaakt, kan op verschillende hoogtes gezet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan