motorheftafel zelfbouw

Wouter_

Rookie
25 okt 2010
13
1
Hallo, ik zou zelf een motorheftafel willen maken. Ik heb er ondertussen wel al het een en ander over opgezocht. En ik zou de mijne ongeveer zo willen maken:

gsxfclub.nl

Maar daarbij is het toch wel heel belangrijk dat het draaipunt van de poten en datgene van de krik exact hetzelfde is. En ooit heb ik eens een topic gezien waar dat uitgelegd stond maar dat was al enkele jaren terug. Dus hopelijk kan iemand dit nog eens uitleggen?

Grtz
 
Hallo, zat even wat topic`s door te lezen, en kwam weer even buurten bij de hefbruggen.
Heb al diverse keren gereageerd in de begin pagina`s en dingen verteld/foto`s over bouw van een schaarbrug en hydraulica, aangezien er hier weer vragen over zijn.

Hydraulica gaat echt veel beter dan luchtcilinder, heb er 1 liggen van 1850 NM, en nooit gebruikt.
Goedkope hydraulische cilinders heb ik ooit ook gehad, en is niks waard, duurkoop in mijn geval.
Heb op dit moment een drukmeter tussen m`n handpomp zitten, en met liften komt er op een bepaald punt 250 bar op te staan.

Wel is mijn tafel van zware kwaliteit, en met motor erop van 250 kg. :W
 
Ik heb eindelijk ook mijn heftafel klaar, nouja alleen het blad nog. Veel foto's zo weten jullie precies hoe ik het heb gemaakt. Op de scharnierpunten zitten bussen in de koker gelast. Tussen de bewegende koker en platen zitten kunststof ringen.

De minimale hoogte is nu 10cm zonder blad. De rubber doppen kunnen er tussen om meer gewicht te kunnen heffen. Met rubber doppen kan hij ong 300 kg heffen. Je doet dus de tafel omhoog, doppen er tussen draaien, tafel naar beneden en te hebben motor er op.

Maximale hoogte is 117cm zonder blad. Stuur komt hier net 2 cm onder het plafond.

De valbeveiliging til je op d.m.v. de hendel om te zetten.


MOTOR IS TE KOOP! (KTM)


Maar nu de foto's, veel foto's



dscf1700r.jpg

dscf1702.jpg

dscf1704q.jpg

dscf1706f.jpg

dscf1707f.jpg

dscf1708i.jpg

dscf1709d.jpg

dscf1710i.jpg

dscf1711x.jpg

dscf1712g.jpg

dscf1713p.jpg

dscf1714y.jpg

dscf1715j.jpg

dscf1716sk.jpg

dscf1717u.jpg

dscf1718p.jpg

dscf1719i.jpg

dscf1720en.jpg

dscf1721f.jpg

dscf1722h.jpg

dscf1723s.jpg



MOTOR IS TE KOOP! (KTM)
 
Laatst bewerkt:
Wow! Heel mooi gemaakt, ziet er echt knap uit! :}
Maaruhh, ben jij een reus of zo? Volgens mij kan die tafel 1.50 m hoog:?


Haha ben geen reus (ben ik trouwens niet op foto, (m'n pa)), maar vind het gewoon handig. Tafel kan 117cm hoog, zonder blad gemeten. Kan nu gewoon zonder te bukken makkelijk onder mijn blok e.d. Als je het toch zelf maakt kan je het net helemaal naar je eigen zin maken.
 
Ik heb eindelijk ook mijn heftafel klaar, nouja alleen het blad nog. Veel foto's zo weten jullie precies hoe ik het heb gemaakt. Op de scharnierpunten zitten bussen in de koker gelast. Tussen de bewegende koker en platen zitten kunststof ringen.

De minimale hoogte is nu 10cm zonder blad. De rubber doppen kunnen er tussen om meer gewicht te kunnen heffen. Met rubber doppen kan hij ong 300 kg heffen. Je doet dus de tafel omhoog, doppen er tussen draaien, tafel naar beneden en te hebben motor er op.

Maximale hoogte is 117cm zonder blad. Stuur komt hier net 2 cm onder het plafond.

De valbeveiliging til je op d.m.v. de hendel om te zetten.


MOTOR IS TE KOOP! (KTM)


Maar nu de foto's, veel foto's



[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


MOTOR IS TE KOOP! (KTM)
ERG mooi gemaakt :}
 
ziet er erg goed uit hoor!! :)

mijn heftafelproject ligt alweer even stil, op de 1 of andere manier krijgt mijn hydraulische cilinder de brug niet omhoog :S

ligt jouw cilinder erg plat met de brug in de laagste stand?
 
Ja ligt 4 graden ten opzichte van de grond. Pomp levert wel 200bar, zuiger diameter van 50. Dus drukt 3,8 ton. Weet niet wat jouw hydrauliek specificaties zijn? Misschien maar een pomp van 100 bar of minder?
 
ik weet niet meer precies hoeveel bar de pomp levert, ik heb deze unit alweer dik 2 jaar in mijn schuur klaarliggen.

het is een 220v hydrauliekunit, compleet met dubbelwerkende ventielen, overdrukventiel enz.
de cilinder die ik heb heeft ook een zuiger van 50 mm, en deze lijkt trouwens erg veel op die jij hebt.
zie ik dat trouwens goed op de foto, is jouw cilinder eigenlijk ook een dubbelwerkende cilinder?

zelf verdenk ik de diverse ventielen enz ervan dat mijn cilinder niet genoeg kan drukken, maar helaas heb ik te weinig verstand van hydrauliek om alles te controleren....
mischien is ombouwen naar een enkelwerkende unit wel een optie? al weet ik niet of dit uberhaupt wel kan??

ik zal straks eens even een paar foto's maken van de unit..
 
Mijn cilinder is inderdaad een dubbelwerkende, maar 1 kant aangesloten. Tafel zakt door zijn eigen gewicht. Beweegt je cilinder wel als je hem op druk zet maar niet in de brug monteert?

de cilinder werkt wel gewoon (in beide richtingen)

ook als ik deze monteer in mijn brug gaat deze omhoog en omlaag, maar zodra er gewicht op de heftafel ligt (al vanaf een kg of 25) gaat deze niet meer omhoog :(
 
Hier mijn hefbrug(en) de brug niet zelf gelast aleen verbeterd en verlengt om hem naar mijn zin te krijgen zie link klik hefbrug heftafel kliken. :)



En joep84 ik denk dat jij je hydrauliek cilinder te plat hebt liggen in je schaar konstructie van de brug ik bedoel hij moet de brug (onderstel) eerst uit elkaar drukken om daarna om hoog te gaan.
Dat hoor en lees je vaker als de brug dan leeg is en al een stukje omhoog staat kan alle gewicht er wel op om daarna met gemak hoog te gaan.
Dus ik denk dat je de cilinder in een andere positie moet krijgen iets (schuiner) dus
 
hallo ,
heb je meschien hier een schema van met afmetingen en gebruikt mariaal wil naamelijk ook zo één bouwen.
Ik heb eindelijk ook mijn heftafel klaar, nouja alleen het blad nog. Veel foto's zo weten jullie precies hoe ik het heb gemaakt. Op de scharnierpunten zitten bussen in de koker gelast. Tussen de bewegende koker en platen zitten kunststof ringen.

De minimale hoogte is nu 10cm zonder blad. De rubber doppen kunnen er tussen om meer gewicht te kunnen heffen. Met rubber doppen kan hij ong 300 kg heffen. Je doet dus de tafel omhoog, doppen er tussen draaien, tafel naar beneden en te hebben motor er op.

Maximale hoogte is 117cm zonder blad. Stuur komt hier net 2 cm onder het plafond.

De valbeveiliging til je op d.m.v. de hendel om te zetten.


MOTOR IS TE KOOP! (KTM)


Maar nu de foto's, veel foto's



[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


MOTOR IS TE KOOP! (KTM)
 
Goedenmiddag,

Ik ben ook van plan een motorlift te gaan bouwen.
Maar dan gewoon eentje met een autokrik om het zo maar te noemen.
Kan iemand mij helpen aan tekeningen e.d. over hoe ik er een moet bouwen.
Heb heel dit forum al afgespit maar niet echt iets gevonden.
Dus als iemand iets weet hoor ik het graag!

Mvg

Mikey
 
Ik zag toevallig vandaag in het krantje van Lasaulec de heftafels in de aanbieding staan voor prijzen dat ik dacht: daar kan ik niet zelf een voor maken. Verder wel leuk werk natuurlijk en er staan leuke tafels in dit forum!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn motorlift ook af, nou wou ik eigenlijk iets anders als een gewoon schaarliftje want ik wou dat het tafelblad ook kon draaien zodat ik de motor in het sleutelhok zelf niet hoef te draaien dus heb ik zoiets gemaakt.

IMG_2819.jpg


IMG_2820.jpg


IMG_2821.jpg


Een oude heftruck cilinder heb ik ingegraven en gestort in het beton en daar bovenop een tafelblad gebout.
Allemaal aangedreven door een hydraulische pomp op 220 V.
 
Laatst bewerkt:
Één woord: Wow!

Ben wel heel benieuwd hoe je het exact gedaan hebt, waar je de cilinder vandaan hebt gehaald en de kosten etc.
Ziet er ideaal uit en echt super!

Ook stabiel in de lucht zo op dat ene punt?
 
dat ziet er echt goed uit!

maar ik neem aan dat je de motor dmv de inrijklem precies in het midden hebt staan?
en dat hij hierdoor niet instabiel word?

ziet er echt mooi uit maar ik durf eerlijk gezegd mijn motor er niet op te zetten
 
Hallo,

De cilinder is van een heftruck en die heb ik van een heftruck leverancier gekocht voor 100 epo's dus dat was nog niet zo duur.

De cilinder is heel stabiel maar dat komt omdat op het hoogste punt ( zoals op de foto ) de cilinder nog 20 cm verder uit kan daarom kantelt hij dus niet om.

De cilinder zal echt niet knikken want die is 70 mm massief chroom staal en het ophangpunt is ook heel zwaar uitgevoerd.
Als ik hem omdraai kan ik hem ook weer in het gat laten zakken want de cilinder zit precies in het midden van de plaat en de cilinder zit precies in het midden van het gat.

Bedankt voor de positieve reacties :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan