kawasaki GPZ 500S - deel 9, herrie in de pijpen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pinty

MF veteraan
4 jan 2003
3.498
0
Leidschendam
Omdat deel 8 al weer aan vervanging toe is, hier deeltje 9

Dus laten we gezellig verder gaan met ouwehoeren over de mooiste motor van het forum....

Kawasaki GPZ 500 S

full


img365557579.jpeg



en een beetje leesvoer: De voorgaande deeltjes!



Kawasaki GPZ 500S Rijders
Kawasaki GPZ 500S Rijders II
Kawasaki GPZ 500S rijders deel III
Kawasaki GPZ 500S rijders deel 4
Kawasaki GPZ 500 S rijders deel alweer 5!
Kawasaki GPZ 500 S rijders *deel 6*
Kawasaki GPZ 500 S Rijders Deel 7


Meetingjes hebben we ook gedaan, de een met meer succes dan de andere :+

Meeting ! 17 mei bij Caddy's in Purmerend
GPZ meeting!!!!
GPZ meeting deel 2
GPZ 500 S & co - meeting
GPZ meeting deel 3 2007!
bewtjuh in "Kawasaki GPZ 500 S Rijders Deel 7"

Kawasaki GPZ 500 S informatie + rijtest + bandenspanning Informatie over de GPZ vind je hier:
1992 Kawasaki GPZ 500 S

En een rijtest uitgevoerd door de motormuizen vind je hier:
http://www.motormuizen.nl...st_kawasaki_gpz_500_s.php

Enthousiast geraakt door de rijtest en wil je zo'n supah dupah GPZ kopuh (of een andere KAWASAKI), check dan ff dit documentje met handige tips.
http://home.versatel.nl/b...ectie_voor_Dummiesv20.doc

En omdat een GPZ sleutelaar niet zonder een werkplaatshandboek kan, vind je het door Wuf beschikbaar gestelde WPHB hier:
http://wuffen.nl/wphb/GPZ500/

Omdat er in elk topic iemand vragen heeft over de bandenspanning, vermelden we ze hieronder nog even voor je:

Dunlop voor 2.3 en achter 2.5
Bridgestone BT45 voor 2.5 en achter 2.7


:] KOM MAAR OP :]
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al lang geen GPZ meer maar ben toch de eerste die meekomt naar het nieuwe topic :P

Maar inderdaad Pinty, de GPZ lijkt aan populariteit te verliezen. En dat terwijl ik er soms aan denk om er weer 1 te kopen!
 
Kijk! nieuw deel, nieuwe kansen! :)

Mijn GPZ heeft helaas een lekke koppakking. Na c.a. 1500-2000km was er ineens ongeveer een 0,8l koelvloeistof verdwenen. Na controle lijkt hij inderdaad ook wat koelvloeistof te gebruiken. Alhoewel hij nog niet erg stoomt, maar soms wel een beetje (en daar ruik ik ook wel de koelvloeistof door de uitlaatgassen heen).
Ik hoopte eerst nog op een 'normale' lekkage, maar helaas!

Dus nu zat ik zo maar even te denken om de koppakking te vervangen. Heeft iemand nog wat tips wat dat betreft? En eventueel een goed adres om goedkoop aan een koppakking te komen?
Uiteraard moet de kop ook even gevlakt worden, maar er zit in de buurt wel een revisie bedrijf die dat voor ca 55 euro wil doen.

Dat wordt weer even gezellig quality time met m'n GPZ in ieder geval :).
 
Present.
Morgen mijn balhoofdlagers vervangen en me voorvorkkeeringen ga ik ook gelijk vervangen door 2 nieuwe. Aangezien die ook al een tijdje lekken.
 
Ook ik ben van de partij! Mijn GPZ stond ruim 2 weken stil, maar na één keer starten liep 'ie weer alsof het 30 graden was. Heerlijk toch zo'n GPZ. Ben altijd weer aangenaam 'verrast' als ik weer rij.
Mijn vriendin rijdt een Diversion, natuurlijk ook wel regelmatig op gereden, maar toch onbegrijpelijk dat de Diversion zo populair is als je ook een GPZ kunt rijden.

De GPZ rit gaat dit jaar niet meer door lijkt me, van het voorjaar moeten we maar weer eens proberen om er een heleboel bij elkaar te krijgen! *O*
 
Hi iedereen,

Ik ben blij dat er weer een nieuw deeltje is :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen klopt het dat je, als je motor koud is, je de kleppen hoort tikken bij stationair en tot 2000rpm ?
Ik heb daar al een paar weken last van. Als ik de motor warm rij dan is het weg.
Ik heb afgelopen zondag naar mijn kleppen gekeken en kon er niets vreemds aan vinden (0,15 mm (in) en 0,20 mm (uit)).
Ik kan me niet herinneren dat vorig jaar dit ook het geval was toen het kouder werd?
Wie weet er raad :)
 
Hi iedereen,

Ik ben blij dat er weer een nieuw deeltje is :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen klopt het dat je, als je motor koud is, je de kleppen hoort tikken bij stationair en tot 2000rpm ?
Ik heb daar al een paar weken last van. Als ik de motor warm rij dan is het weg.
Ik heb afgelopen zondag naar mijn kleppen gekeken en kon er niets vreemds aan vinden (0,15 mm (in) en 0,20 mm (uit)).
Ik kan me niet herinneren dat vorig jaar dit ook het geval was toen het kouder werd?
Wie weet er raad :)

Weet je zeker dat het je kleppen zijn?
Is het tikken constant?
Geen idee wat de klepafstand moet zijn bij de gpz maar het zou zomaar kunnen dat het bijvoorbeeld je nokkenassketting is die je hoort.
 
Als het je nokkenas ketting is, dan wordt het erger als de motor warm wordt. De kleppen hoor je bij een warme motor minder tot niet.
Maar het is normaal dat een gpz wat bijgeluidjes maakt....
 
Vandaag heb ik mijn Powerbronze flipup scherm ontvangen. Uiteraard paste het niet allemaal in een keer, en kwam de ruit zonder bevestigingsmaterialen. Dus die (de zgn 'well nuts') moest ik even uit de oude ruit halen. En alle gaten moesten iets groter gemaakt worden, want daar paste ze in eerste instantie niet in. Maargoed, niks wat snel met de dremel was op te lossen!
En het scherm lijkt wel onder grotere druk te staan dan het origineel. Als je de spiegels los hebt dan past het netjes, maar bij het plaatsen van de spiegels moet alles best nog een stukje naar binnen gedrukt worden. Het scherm zit in ieder geval wel lekker stevig! :)

Ervaring tot nu toe (in totaal uurtje mee gereden) is een beetje gemengd. Ik hoopte dat het iets stiller zou worden rond de helm, maar het maakt nog steeds net zoveel lawaai (misschien iets minder, of ander lawaai nu. Maar nog steeds erg veel).
Dus dat is wel wat jammer!

Maar als ik nu iets naar voren ga liggen op de motor dan is het plotseling echt super stil. Dus dat is dan weer positief! Vooral op de snelweg is het soms wel fijn om even uit het lawaai te kunnen ontsnappen. Met de oude ruit moest je wel heel erg plat liggen, dat gaat nu stukken beter.
En verder geen grote druk meer op m'n keel/borst. En dat rijdt ook erg fijn bij hogere snelheden.

Ben er nog niet helemaal uit of het het geld waard is geweest. Ik denk dat ik er nog even langer mee moet rijden om echt een goede indruk er van te krijgen. Langere afstanden zullen in ieder geval wel fijner worden, vooral omdat het nu heel erg relaxed rijden is zo op de snelweg. Totaal geen druk of gewapper meer op het bovenlijf.

Dus als het je gaat om het lawaai, dan niet doen (tenzij je veel kleiner bent, ik ben 1.80m). Als je lekkerder wilt zitten op hogere snelheden en genoeg heb van de druk en gewapper op je bovenlijf dan lost dit scherm dat wel goed op.
 
Laatst bewerkt:
Als je comfortabel kilometers moet maken is een GPZ nou eenmaal niet de meest geschikte motor. Daar is hij te laag/klein voor. Tenzij je er een scooterscherm op zet, zal het nooit fantastisch worden.
Wel prettig voor je dat de druk op de keel/borst nu redelijk verholpen is. Persoonlijk ervaar ik het niet als vervelend, maar ik kan het niet vergelijken.
Rij je trouwens met oordoppen in? Zonder oordoppen zul je met de beste Schubert ook nog lawaai hebben.
 
Ja, ik rij met doppen in (op maat gemaakte Exinore met zwaarste filter). Maar op de een of andere manier blijft er nog een hele hoop herrie bestaan. Behoorlijk laag lawaai, van de turbulentie rond de onderkant van de helm.
Heb een HJC FG-15, dat zal wel het probleem zijn :). Alhoewel die wel lekker stil is wanneer ik rij zonder kuip ruit (op een naakte fiets), of wanneer ik even iets ga staan tijdens het rijden op de GPZ.

Op zich rij ik niet heel vaak erg lange stukken, maar moet soms wel even Leeuwarden - Amsterdam doen. Dat is volgens mij nu wel prettiger rijden zo. Maar dat moet ik binnenkort maar weer eens testen :).
(na dat de koppakking vervangen is)
 
Hi rembrandvdb en Pinty,

bedankt voor de bijdrage :)
Ik weet het vrijwel zeker dat het mijn kleppen zijn omdat je echt een " tikje" hoort en omdat het getik weg is bj een warme motor (pinty: Als het je nokkenas ketting is, dan wordt het erger als de motor warm wordt).
Is het een idee om in de winter een stuk van de radiator af te plakken?? Dit omdat als ik rij de temperatuur vrijwel nooit boven het eerste blokje komt. Alleen als ik file rij of bij een stoplicht langer stil sta zie ik de temperatuur oplopen tot halverwege en slaat mijn fan aan.
Heeft er iemand ervaring met het gedeeltelijk afplakken van de radiator??

alvast bedankt
Stefan
 
Afplakken schijnen meer mensen te doen. Mijn motor komt zelfs in de zomer niet op temperatuur, tenzij ik in de stad rij. Anders blijft 'ie' net onder het midden van de optimale temperatuur steken.
Persoonlijk vind ik dat niet zo'n ramp. Warm wordt hij toch wel. Ik zou zeggen, probeer het eens en kijk of hij dan eerder op temperatuur komt.
 
Hi Motor-Meester,

Is het dan geen probleem dat de motor niet op temperatuur komt? Je zou denken dat als de motor niet op temperatuur komt dat dat erg slecht is voor het blok is.
Ik zal eens een tijdje experimenteren met het afplakken en het resultaat melden.

Bedankt
Stefan
 
Ja hoor, ik lees ook weer mee.
Net terug van een weekje Italië (o.a. ff twee dagen op de EICMA beurs geweest)

Ik zag wel dat er onder de GPZ enkele druppels water lagen???
Eerdaags maar eens gaan onderzoeken waar die vandaan komen.
( is gemakkelijk te zien, want ze staat als 1e in de rij)


full
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik ben vrij nieuw hier ma ik kom direct met de deur in huis vallen mijn kawa heeft last van storinge in t stroom netwerk.alle 4 mijn knipperlichte knippere zachtjes als ik richting aangeef en mijn startmotor werkt zelde hij doet vaak totaal niets? Weet toevallig iemand wat het kan zijn?
 
Hi Motor-Meester,

Is het dan geen probleem dat de motor niet op temperatuur komt? Je zou denken dat als de motor niet op temperatuur komt dat dat erg slecht is voor het blok is.
Ik zal eens een tijdje experimenteren met het afplakken en het resultaat melden.

Bedankt
Stefan
zat er zelf ook aan te denken om wat afteplakken als het echt veel kouder gaat worden. Nu komt hij gewoon nog helemaal op temp.

Sinds gisteren handsvatverwarming erop :} :} GE WEL DIG
 
hi Le motomiggiej,

Ik zou eens beginnen met alles na te lopen. het riekt naar valse aarde. Heb je al alle contacten nagelopen en eventueel ingespoten?

H8TER ik heb nog geen tijd gehad om te experimenteren met afplakken.
Het zou wel de juiste tijd zijn aangezien het koud gaat worden. Hoe heb jij de verwarming aangesloten, en werkt het een beetje???

succes
stefan
 
zat er zelf ook aan te denken om wat afteplakken als het echt veel kouder gaat worden. Nu komt hij gewoon nog helemaal op temp.

Sinds gisteren handsvatverwarming erop :} :} GE WEL DIG


Eeey vriend met de hele dikke 7 ;)

Die van mij wordt ook nooit echt goed warm. Rij veel korte eindjes en in het voor jaar met motoflush de witte slurrie eruit spoelen.
Maar ik ga ook maar is afplakken, want in de winter lijkt die temperatuur meter echt niet van zijn plek te komen.

Om nog is een ander onderwerp in de groep te gooien,

Wat is slechter:

- Onbelast stationair warmdraaien

of

- Starten, 3 km rijden en weer weg zetten tot na werktijd.
 
Eeey vriend met de hele dikke 7 ;)

Die van mij wordt ook nooit echt goed warm. Rij veel korte eindjes en in het voor jaar met motoflush de witte slurrie eruit spoelen.
Maar ik ga ook maar is afplakken, want in de winter lijkt die temperatuur meter echt niet van zijn plek te komen.

Om nog is een ander onderwerp in de groep te gooien,

Wat is slechter:

- Onbelast stationair warmdraaien

of

- Starten, 3 km rijden en weer weg zetten tot na werktijd.

Dat eerste. Voor je blok is het dacht ik veel slechter als je vol wegrijdt zonder warm te draaien. Starten, wegzetten etc is slecht voor je uitlaat en er komt misschien witte smurrie in je blok, maar aan beide is wat te doen. Als je je blok vol belast als hij nog koud is, kan dat wel eens een korte levensduur zijn..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan