Vreemde snerp in motorgeluid

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
Amsterdam/Haarlem
Eerst even een korte introductie:
Ik en mijn vriendin willen op 2 Honda NX 250 motoren door Africa gaan reizen (Amsterdam - Kaapstad, via de Oost-kust). We willen over 2 weken vertrekken.

Voor de ge-interesserden, we hebben een website: www.travelin.tk. We hebben 3 Honda NX 250 motors gekocht: "The Good", een goed onderhouden motor, die is er helemaal klaar voor, "The Ugly", een niet zo goed onderhouden motor (goedkoper en goed om gelijk wat sleutelervaring op te doen) en "The Bad", een sloopmotor, enkel en alleen voor de onderdelen.

We hebben de klepspeling op de motor gemeten: "The Good" had een goede klepspeling (0.22 mm), maar "The Ugly" en "The Bad" hadden krappe kleppen (0.05 - 0.1 mm). Eerst hebben we het hele kleppenmechanisme op "The Bad" motor gedemonteerd, omdat het toch alleen maar onderdelendonor is, dus we konden ons veroorloven fouten te maken.

Dit demonteren en assambleren ging goed, dus hebben we daarna de kleppen gesteld op "The Ugly", door de klepspellingplaatjes te vervangen. We hebben ook de rechter zijkant van de motor eraf gehad, om het olie schermpje op vervuiling te checken. ("The Bad" motor had aardig wat metaaldeeltjes in het olie schermpje > niet goed.)

Nu het probleem: Nadat we "The Ugly" weer in elkaar hadden gezet, startte hij in een slag en leek hij beter te lopen als daarvoor (een betere reactie op de choke en een minder luid en minder rammelend geluid, etc.), dus dat is mooi! Maar nu horen we een scherp snerpend regelmatig geluid als we hogere toeren draaien (5-6k en hoger). En een luide snerp als we het gas los laten, na hogere toeren gedraaid te hebben. In het laatste geval, als ik snel gas geef en weer los laat, hoor ik niet alleen een luide snerp, maar heeft de motor ook één misslag. Gelijk na de misslag slaat hij soms bijna of zelfs helemaal af.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb "The Good"NX 250 gecheckt, waar we niks aan gedaan hebben en die een goede klepspeling heeft, en deze motor heeft ook een beetje een regelmatig snerpend geluid, maar veel minder aanwezig. Ook heeft deze motor geen misslag als ik snel gas geef en loslaat. Maar ik hoor de regelmatige snerp licht op de achtergrond als ik hogere toeren draaien en zelfs als hij stationair draait. Is dit dus een typisch NX 250 geluid? Eerder heb ik het niet opgemerkt (heb de motor pas 2 maanden), maar toen ik het de andere motor het kreeg en ik goed ging luisteren, hoorde ik het op de goede motor ook.

Dus is dit een geluid wat typisch is voor NX 250s? En wat zou ervoor zorgen dat dit geluid luider/zo luid is geworden op "The Ugle" motor?? Heeft de misslag van de motor ermee te maken en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?? En de belangrijkste vraag: Kan het kwaad als ik gewoon doorrij met een motor met dit geluid of ben ik dan iets in de soep aan het draaien???

Alvast bedankt voor mensen die ons hiermee kunnen helpen! :)

(En als iemand vragen heeft, over dit probleem of ergens anders over, willen we die natuurlijk ook beantwoorden!)

Met motorgroeten!

Dave en Marly
www.travelin.tk
 
Nog een plaatje van "The Good" (achter) en "The Ugly" (voor). :)
full
 
volgens mij neem je op deze manier toch een aardig risico met deze motoren op zo'n lange reis.
laat beide blokken reviseren door iemand met voldoende kennis en ervaring.
anders kon je reis wel eens korter worden dan de bedoeling is.
 
Als je de distributie los hebt gehad is mijn eerste gedachte dat de distributieketting te strak staat. Dat geeft een fluitend/zingend geluid. Hoe heb je de spanner gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:
Als je de distributie los hebt gehad is mijn eerste gedachte dat de distributieketting te strak staat. Dat geeft een fluitend/zingend geluid. Hoe heb je de spanner gemonteerd?

Distributiekettingspanner (leuk woord voor Scrabble!) eruit, opdraaien met de schroevendraaier tot hij "lockt" in volledig ingetrokken toestand, dan weer monteren en uiteindelijk een tikje met een zachte hamer geven, waardoor hij aanspant. Ik vond hem in eerste instantie redelijk strak, dus heb hem, terwijl hij gemonteerd zat, nog even met de schroevendraaier slapper gezet, maar hij draait vanzelf terug (dus weer strakker). De "evenwichtssituatie" was dat ik de distributieketting tussen de 2 nokkenassen ongeveer 0,5 cm weg kon drukken met wat kracht zetten. Op het tandwiel van de nokkenas kan ik een schakel redelijk makkelijk een paar mm opliften (zonder veel kracht te zetten). Dit alles leek me wel de juiste spanning, aangezien ik denk dat deze ketting redelijk strak mag staan.

Maar ik moet toegeven dat de kettingspanner op de sloopmotor de boel iets minder strak leek te zetten. En deze had, denk ik..., ook niet de niet zo de neiging om terug te draaien. Maar dit weet ik dus niet heel zeker, want ik heb daar toen niet zo op gelet....

Het lijkt me evengoed dat zoals zo'n kettingspanner werkt (semi-automatisch, tikje erop en hij spant vanzelf aan) dat die spanning dan wel ongeveer de juiste zal zijn (daar is die veer die erin zit, toch op afgesteld, lijkt me...).
 
volgens mij neem je op deze manier toch een aardig risico met deze motoren op zo'n lange reis.
laat beide blokken reviseren door iemand met voldoende kennis en ervaring.
anders kon je reis wel eens korter worden dan de bedoeling is.

Het leek ons juist wel handig om ervoor te zorgen dat we het regelmatig terugkerend onderhoud (zoals klepspeling checken en eventueel aanpassen) toch zelf kunnen, als we zo'n lange reis gaan maken...!?

En de enigste manier om ervaring op te doen, is door het zelf te gaan doen, toch?

We willen onze reis ook een beetje self-made maken (a la Mundo Enduro) en dingen zelf doen. Niet zoals "The Long Way Down", waarbij we een service wagen achter ons hebben rijden en voor het minste onderhoud de motor naar een garage moeten brengen (als die er al zijn), als je begrijpt wat ik bedoel...! ;)

Evengoed heb je een punt en zal ik het blok nog even laten nakijken, als ik het geluid zelf niet opgelost krijg.
 
Distributiekettingspanner (leuk woord voor Scrabble!) eruit, opdraaien met de schroevendraaier tot hij "lockt" in volledig ingetrokken toestand, dan weer monteren en uiteindelijk een tikje met een zachte hamer geven, waardoor hij aanspant.

Opzich zou dat dan wel goed moeten zijn, als je hem maar ontspannen monteert zou hij niet te strak moeten komen te staan. Ik zou hem alleen gewoon een tikkie terugdraaien met de schroevendraaier ipv een tik ertegen geven, maar dat moet niet enorm veel uitmaken voor de spanning.
 
Opzich zou dat dan wel goed moeten zijn, als je hem maar ontspannen monteert zou hij niet te strak moeten komen te staan. Ik zou hem alleen gewoon een tikkie terugdraaien met de schroevendraaier ipv een tik ertegen geven, maar dat moet niet enorm veel uitmaken voor de spanning.

Dank je Rambabbel, ik ga eens kijken of dit helpt! Ik laat het weten! :)
 
Ik ben bang dat ik het hiermee eens moet zijn.

Met alle respect, maar ik snap dit toch niet helemaal. Om mij te doen inzien waarom ik mijn motoren moet laten reviseren, heb ik toch wat meer onderbouwing nodig, want dit is mij een beetje kort door de bocht.

Mijn idee:
- Motoren hoeven niet ge-reviseerd te worden als er verder niks mis mee is. Deze motoren hebben 30.000 km, niet heel erg veel. Voor zover ik weet zijn er geen ernstige dingen mis (kromme kleppen, of iets dergelijks) en ook zijn er geen symptomen (geen hoog olieverbruik of iets dergelijks), toen ik ze kocht. (Hoewel de motor waar we het nu over hebben wel uitviel op de snelweg, nadat ik hem gekocht had, maar dit was waarschijnlijk oude/vuile benzine, want na een volle nieuwe tank, was dit probleem verdwenen).

Als het onderhoudsschema aangehouden wordt (olie vervangen, bougie vervangen, klepspeling checken, etc.), kunnen motoren heel lang draaien zonder uit elkaar te moeten of gereviseerd te worden, of heb ik dit mis?

- Het uitvoeren van het onderhoudsschema is normaal simpel, zodat enigzins technisch onderlegde gebruikers dit zelf kunnen doen.

Voor al het andere mechanische werk is het een kwestie van de theorie snappen, dan voorzichtig proberen en al doende leren. Als het niet lukt, kan je hem altijd nog naar de garage brengen. Maar als je niks probeert, leer je ook niks.

- Wanneer ben je gekwalificeerd om aan je motorblok te klussen? Wie weet er mee: een jongen van 16 die altijd aan brommers knutselt of een afgestudeerde van de TU voertuigtechniek? Moeilijk te zeggen, lijkt me. Voor mezelf: ik vlieg sinds mijn 15e met modelvliegtuigen met brandstofmotor, die ik dus ook regelmatig uit elkaar heb gehad. Voor mijn opleiding (vliegtuigbouwkundig ingenieur) heb ik ook het vak "Motoren" gehad, met alle technische ins en outs (theoretisch, dat wel) van motoren. En qua grote mensen spul, heeft 2 jaar lang Australie en Nieuw-Zeeland rondrijden in een kampervan aardig wat "bush-mechanic" kwaliteiten gebracht. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik perse geschikt ben om aan motorblokken te klussen, maar ik vraag me wanneer je wel geschikt bent en hoe de mensen aan de andere kant van de lijn dat kunnen inschatten met zo weinig informatie.

Anyway, ik ga kijken of ik het geluidje eruit krijg en als dat niet lukt, ga ik idd. gewoon naar de garage en hoor ik daar wat er aan de hand was en heb ik weer wat bijgeleerd...
 
Mischien ben ik wel een ouwe cynicus, maar een halve wereldreis maken met een motor die het op weg naar huis al voor gezien houdt en een raar bijgeluid produceert getuigt naar mijn mening van overdreven optimisme.
Nou weet ik niet hoe belangrijk die motoren zijn om jullie reis te laten slagen, maar als ik jou was ("if i were you", citaat uit "the good, the bad and the ugly", het ging hier om the name on the grave) zou ik er rekening mee houden dat deze motoren deze reis niet geheel zullen kunnen volbrengen.
Sterker nog, ik vermoed dat met name "the ugly" zich zodanig met de benelux verbonden voelt, dat hij ongaarne geneigd zal zijn deze te verlaten.
 
Met alle respect, maar ik snap dit toch niet helemaal. Om mij te doen inzien waarom ik mijn motoren moet laten reviseren, heb ik toch wat meer onderbouwing nodig, want dit is mij een beetje kort door de bocht.

Mijn idee:
- Motoren hoeven niet ge-reviseerd te worden als er verder niks mis mee is. Deze motoren hebben 30.000 km, niet heel erg veel. Voor zover ik weet zijn er geen ernstige dingen mis (kromme kleppen, of iets dergelijks) en ook zijn er geen symptomen (geen hoog olieverbruik of iets dergelijks), toen ik ze kocht. (Hoewel de motor waar we het nu over hebben wel uitviel op de snelweg, nadat ik hem gekocht had, maar dit was waarschijnlijk oude/vuile benzine, want na een volle nieuwe tank, was dit probleem verdwenen).

Als het onderhoudsschema aangehouden wordt (olie vervangen, bougie vervangen, klepspeling checken, etc.), kunnen motoren heel lang draaien zonder uit elkaar te moeten of gereviseerd te worden, of heb ik dit mis?

- Het uitvoeren van het onderhoudsschema is normaal simpel, zodat enigzins technisch onderlegde gebruikers dit zelf kunnen doen.

Voor al het andere mechanische werk is het een kwestie van de theorie snappen, dan voorzichtig proberen en al doende leren. Als het niet lukt, kan je hem altijd nog naar de garage brengen. Maar als je niks probeert, leer je ook niks.

- Wanneer ben je gekwalificeerd om aan je motorblok te klussen? Wie weet er mee: een jongen van 16 die altijd aan brommers knutselt of een afgestudeerde van de TU voertuigtechniek? Moeilijk te zeggen, lijkt me. Voor mezelf: ik vlieg sinds mijn 15e met modelvliegtuigen met brandstofmotor, die ik dus ook regelmatig uit elkaar heb gehad. Voor mijn opleiding (vliegtuigbouwkundig ingenieur) heb ik ook het vak "Motoren" gehad, met alle technische ins en outs (theoretisch, dat wel) van motoren. En qua grote mensen spul, heeft 2 jaar lang Australie en Nieuw-Zeeland rondrijden in een kampervan aardig wat "bush-mechanic" kwaliteiten gebracht. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik perse geschikt ben om aan motorblokken te klussen, maar ik vraag me wanneer je wel geschikt bent en hoe de mensen aan de andere kant van de lijn dat kunnen inschatten met zo weinig informatie.

Anyway, ik ga kijken of ik het geluidje eruit krijg en als dat niet lukt, ga ik idd. gewoon naar de garage en hoor ik daar wat er aan de hand was en heb ik weer wat bijgeleerd...


Zo is dat, gewoon gaan, je ziet wel wat je tegen komt. Als je maar een hamer, knijptang en een stuk ijzerdraad bij hebt, maak je er onderweg desnoods een loopfiets van *O*
 
Opzich zou dat dan wel goed moeten zijn, als je hem maar ontspannen monteert zou hij niet te strak moeten komen te staan. Ik zou hem alleen gewoon een tikkie terugdraaien met de schroevendraaier ipv een tik ertegen geven, maar dat moet niet enorm veel uitmaken voor de spanning.

Hoi Rambabbel,

Ik heb de kettingspanner van de andere motor er even ingeklust, waarmee ik een ietsje lagere initieele kettingspanning had. Daarmee liep de motor even goed, maar ook met het snerpende, piepende, fluitende bijgeluid op de achtergrond bij hogere toeren en bij snel gas en los, al leek het ietsje minder, maar het verschil was zo weinig dat ik dat niet zeker durf te zeggen. :?
Anyway, daarna de oorspronkelijke kettingspanner weer gemonteerd, maar die blijft volharden in ietsje meer spanning, maar nog steeds binnen te toleraties, schat ik zo in. (helaas vermeld de Haynes manual de benodigde spanning niet... :( Nu opnieuw geprobeerd maar geen verschil met de eerste situatie. :N
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het geluid gewoon bij de NX 250 hoort (aangezien de goeie het ook heeft) en dat het bij deze motor om een of andere reden wat meer als normaal is. Heb ook de garage gebeld en kan wel even langskomen, dan gaan hun ook nog even luisteren of het normaal of abnormaal is. :Y

Rambabbel, in ieder geval bedankt voor je suggestie en hulp! :}

Iedereen kan zelf kijken of we op deze machinetjes Kaapstad gaan halen op www.travelin.tk, dat zal de "proof of the pudding" zijn van mijn stelling...! ;)

We gaan met de instelling van Alfa GTV 8-) en wat gereedschap, dat lijkt me het beste!

En van mijn vorige reizen weet ik: als het fout begint te gaan, wordt het meestal pas echt leuk en echt een goed reisverhaal, al realiseer je je dat soms achteraf pas! *O*

Iedereen bedankt voor zijn reactie! *D
 
Spannend avontuur. Ik denk dat de NX-jes een goede keuze is. Ik zou wel wat reserve onderdelen meenemen die storinggevoelig zijn, zoals CDI, bobine e.d. Ik zie dat die zwarte NX de stofhoezen op de voorvork mist. Zo loop je wel eerder de kans op lekke voorvork keerringen. Zeker in een zanderige omgeving. Het is een kleine moeite om er nieuwe hoezen op te zetten. Een ander nadeel van de NX-jes is het kleine tankje. Maar ik neem aan dat jullie wel ergens een extra jerrycan aan hangen. Succes met jullie reis.
 
Dat geluidje lijkt mij trouwens niet ok. Ik kan helaas zo niet zeggen wat het zou kunnen zijn. Hopelijk is het geen zuigerveer of o.i.d. Die misslag bij gas opendraaien is wel vrij normaal, niets om je zorgen over te maken.
 
Niet te veel druk over maken. Toen ik mijn XT net had hoorde ik ook allemaal enge bijgeluiden. Inmiddels ben ik al meerdere 1000en kms verder weet ik precies wat elk geluidje is en heb ik het blok nog niet 1 keer los gehad. Bij een nieuw aangeschafde motor moet je altijd al geluiden leren kennen. Voor je reis er gewoon geregeld op rijden is een goede remedie. Je leert ze beter kennen(zitpositie bv) en zijn er nog opvallende zaken dan kom je ze vanzelf tegen.

Als je wat van de bushmechanics mee hebt meegekregen in OZ en NZ zou ik met vol vertrouwen op pad gaan. Ik heb er daar zelf ook het nodige meegemaakt en het is echt prachtig hoe ze uit het niets iets weten te repareren. Als je basisvoorzieningen maar goed zijn. Mundo Enduro is daar een mooi voorbeeld van.

Ik ga jullie zeker volgen! Het gaat toch weer kriebelen he na een een tijdje..

Leon
 
ik zeg gaan met die hap ;).

ben naar marokko geweest met een volvo 66 van 600 euro, gewoon rijden tot het stopt, en het dan repareren tot het weer een volgende keer stopt, overal kun je dingen laten repareren/zelf doen!

ik wil ook altijd nog wel een motor trip maken, met de auto is het prima bevallen! lang leven de ervaringen!

Succes!
 
Dank allemaal voor jullie antwoord, ik vind l3on's instelling wel de goeie. Gewoon gaan en we zien wel hoe lang het het blijft doen en hoe we het dan maken, als het kapot gaat. Evengoed weet ik dat de "Ugly" motor de Benelux zeker gaat verlaten en waarschijnlijk Noord-Afrika ook zonder problemen gaat halen. Een update:

Er zijn verschillende meningen over het geluid. Sommigen zeggen dat er zeker wat aan gedaan moet worden, maar anderen zeggen dat iedere motor zijn geluidjes heeft en dat je je daar heel druk over kan maken, maar dat het er meestal gewoon bij hoort en niet gelijk een (groot) probleem hoeft te zijn. Ik maak me waarschijnlijk alleen maar iets te veel zorgen, omdat ik nu niet bepaald woon/werk verkeer ga doen en omdat ik een 95% zekere motormechanic ben en nog niet helemaal 100%...

Over het geluid zelf, we hebben de motor nog een paar keer open gehad en alle dingen die we nagekeken hebben zijn OK (klepspeling, aandraaimoment van alles wat met het klepmechanisme te maken heeft, nokaskettingspanning en de hele rechteronderkant van de motor (koppeling, oliepomp, waterpomp, onderste tandwiel van de nokasketting, etc.), de startmotoroverbrenging en de carburateur).

De vraag is nu, waar komt het geluid dan vandaan? Want dan weet ik:
- Waar ik moet zoeken (welk deel van de motor ik open moet halen)
- Is het een serieus probleem voor de levensduur van mijn motor? (iemand dacht aan een lek in de carburateur, wat niet bepaald een bedreiging voor mijn motor vormt, dus dan kan ik er (voorlopig) wel even mee doorrijden).

Ik denk niet dat het geluid van een kogellager komt (versleten lagers geven een bonkend geluid onder belasting). Een versleten lager zou een groot probleem zijn, maar dat is het dus niet, denk ik.

Ik heb nu dus ook vrijwel het gehele nokken-kleppen mechanisme nagekeken, dus daar lijkt het geluid ook niet vandaan te komen, wat dan ook een hele zorg minder is.

Blijft de vraag: wat is het dan wel...? En wat kan ik nog checken?

Ik ga binnenkort nog even bij een garage langs, zodat die er nog eens naar kunnen luisteren, maar ik zou niet verbaasd zijn als ze zeggen dat ik me er geen zorgen om moet maken...
Evengoed blijven alle suggesties welkom! :)

Opnieuw bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan