[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu iedere dag met het vest aan en heb een paar verbeterpuntjes voor een volgende versie:
- Het fleece vest dat ik gekocht heb is eigenlijk net een maatje te groot waardoor het niet strak aansluit
- In plaats van de warmtemat in de breedte ga ik een volgende versie in de lengte plaatsen
- de draaduitgang aan de onderkant van het vest is niet ideaal in combinatie met de motorbroek en jas die ik heb.

Verder is het werkelijk heerlijk. In eerste instantie voel je heel goed dat hij aanstaat, na een half uurtje voel je dat niet meer omdat je constant in een soort weldadige warmte zit. Als je hem dan uitzet weet je binnen 2 minuten weer hoe koud het buiten eigenlijk is. Gauw weer aanzetten.
 
Vandaag voor het eerst het home made vest echt aangehad.
Ging helemaal goed.
Het duurde ook langer dan anders voordat ik mijn verwarmde handschoenen moest aanzetten.
wat mij betreft een goede investering geweest. Paar euro en een avondje huisvlijt!
 
Ik zal eens kijken op mijn werk voor jullie knutselaars. Ik heb verwarmings draden met een cilleconnen laag eromheen liggen maar weet daar niet de gegevens van.
weet dat het zo een 2 a 3 mm dik is in totaal. weerstand moet ik bekijken.

verkrijgbaar in hele lange metertjes.
216606.jpg
 
Heb vandaag geen tijd gehad. morgen kom ik wel weer op de zaak.
Remco dat van jouw is vrij hard op niet. Vorm vast zeg maar.

Dat spul van mij is flexibel en de omhulsel is ook soft. meerdere malen dubbel knikken maakt niks uit.

Zal morgen even kijken en maten opmeten.
 
normaal 1.50 per meter.
voor mf'rs 1,- ex verzend kosten.
Allezins redelijk. Ik ben zelf voorlopig nog niet van plan zelf een verwarmd vest te maken(het is nog niet koud genoeg in Nederland), maar als ik dat wel ben probeer ik een paar meter van dit draad te bemachtigen. Ik ben ook een plezierrijder en geen woonwerkheld.
 
Goeienavond,

Ik heb zelf ook naald en draad gepakt en aan de slag gegaan, het vest verwarmt goed, maarrrr.... nadat je hem aanzet, schakelt ie na een 7 a 8 minuten uit om na 5 minuten weer voor 7 a 8 minuten aan te gaan, en zo blijft dat doorgaan. Tussen de schakelmomenten wordt het 's ochtends toch nog ff best fris in me leren pak.
Hebben jullie niet dat ie in- en uitschakelt? Het lijkt me een soort oververhittingbeveiliging of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Vind het echt een super idee dr zijn weer altijd zeikertjus ..

.. maar wie dit zo aan gedacht heeft en hiermee uitkwam kan ik alleen maar zeggen Mooi zo ''

Goed over nagedacht en weer mooi weerlegd hier voor de LEKEN haha ..tis gewoon dat dr altijd weer paar zeiken maar zelf nooit iets uitvinden opnieuw of dr zelf op komen dus voor de fantasie volle mensen die dus WEL ergens mee aankomen..

GEWELDIG ga door met dit soort ideen.. zegt meer over je visie..;)
 
Ik heb helaas geen invloed op de prijs verder. Het is speciaal dus relatief duur.

Je kan ook een dikke vete elektra draad erin buigen moet je alleen heeeel veel stroom erdoor pompen om die warm te krijgen. Dit wat ik aanbied is maar 1.47 ohm dus met weinig stroom word het al warm. Door de omhulsel heb je een goeie spreiding van de warmte/ is beschermd tegen sluiting en water/ zeer buigzaam(om je vinger winden en bij lostlaten rolt het vrijwel vanzelf al weer af)

Kijk ik bied het aan! of men ermee wat wil moet men zelf weten.
handel? _O- sorry hoor ! 1 keer gas geven en het is al weer weg. :]

Als men het eerst een keer wil bekijken PM maar.
 
Ik heb helaas geen invloed op de prijs verder. Het is speciaal dus relatief duur.

Je kan ook een dikke vete elektra draad erin buigen moet je alleen heeeel veel stroom erdoor pompen om die warm te krijgen. Dit wat ik aanbied is maar 1.47 ohm dus met weinig stroom word het al warm. Door de omhulsel heb je een goeie spreiding van de warmte/ is beschermd tegen sluiting en water/ zeer buigzaam(om je vinger winden en bij lostlaten rolt het vrijwel vanzelf al weer af)

Kijk ik bied het aan! of men ermee wat wil moet men zelf weten.
handel? _O- sorry hoor ! 1 keer gas geven en het is al weer weg. :]

Als men het eerst een keer wil bekijken PM maar.
Ik denk dat je hiermee inderdaad niet snel gaat binnenlopen. Misschien dat er een paar mensen een paar meter van deze draad bij je kopen. Levert je hoogstens een paar tientjes op. Ik neem aan dat je er zelf ook voor moet betalen, dus winst lijkt mij helemaal marginaal. Leuk dat je het hier aanbiedt en de moeite wilt doen voor de doehetzelfert om het te verzenden etc. Ben wel benieuwd wie jouw draad als eerste gaat proberen en wat zijn ervaringen zijn.
 
Goeienavond,

Ik heb zelf ook naald en draad gepakt en aan de slag gegaan, het vest verwarmt goed, maarrrr.... nadat je hem aanzet, schakelt ie na een 7 a 8 minuten uit om na 5 minuten weer voor 7 a 8 minuten aan te gaan, en zo blijft dat doorgaan. Tussen de schakelmomenten wordt het 's ochtends toch nog ff best fris in me leren pak.
Hebben jullie niet dat ie in- en uitschakelt? Het lijkt me een soort oververhittingbeveiliging of iets dergelijks.

Nou, wellicht heb je er intussen niets meer aan maar toch... In het vest zit een beveiliging die de verwarming bij 65 graden uitschakelt. Wellicht zit deze bij jou zodanig dat deze wat teveel warmte krijgt (vlakbij een draad bv). Of de sensor is gewoon niet goed waardoor deze te vroeg afschakelt.
 
Ik heb helaas geen invloed op de prijs verder. Het is speciaal dus relatief duur.

Je kan ook een dikke vete elektra draad erin buigen moet je alleen heeeel veel stroom erdoor pompen om die warm te krijgen. Dit wat ik aanbied is maar 1.47 ohm dus met weinig stroom word het al warm. Door de omhulsel heb je een goeie spreiding van de warmte/ is beschermd tegen sluiting en water/ zeer buigzaam(om je vinger winden en bij lostlaten rolt het vrijwel vanzelf al weer af)

Kijk ik bied het aan! of men ermee wat wil moet men zelf weten.
handel? _O- sorry hoor ! 1 keer gas geven en het is al weer weg. :]

Als men het eerst een keer wil bekijken PM maar.

Ik vind het een goed initiatief Dave. Je hebt altijd mensen die een euro nog te veel vinden.

Is het toevallig draad voor de verwarming van biljarts ??
 
Er zijn weer verwarmingselementen te koop bij de Action. Zat er nog aan te denken een set mee te nemen om alleen de schakelaar te gebruiken. Ben namelijk mijn aan/uit schakelaar kwijtgeraakt van mijn handschoenenset. Zonder is te warm,...maar dan zou ik er nog twee stekkertjes aan moeten maken om het tussen de bestaande aan te sluiten.

Klan rekent bijna 30 euro voor een driestanden schakelaar -O-
 
Er zijn weer verwarmingselementen te koop bij de Action. Zat er nog aan te denken een set mee te nemen om alleen de schakelaar te gebruiken. Ben namelijk mijn aan/uit schakelaar kwijtgeraakt van mijn handschoenenset. Zonder is te warm,...maar dan zou ik er nog twee stekkertjes aan moeten maken om het tussen de bestaande aan te sluiten.

Klan rekent bijna 30 euro voor een driestanden schakelaar -O-


Weet iemand of die schakelaar bij die verwarmingsmatjes ook gebruikt kunnen worden bij mij 15 watt handschoenen (per stuk)? Of is het een schakelaar die een extra hoeveelheid weerstandsdraden in die mat "aanzet"?

Anders is het wel leuk om te freubelen. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan