MIG Lassen

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hallo Iedereen,

Ik zag vandaag een MIG toestelletje staan en deze bleek te werken met gasgevulde draad.
Werkt dit ook net zo fatsoenlijk als MIG lassen met gas uit een flesje?

Groetjes Andy
 
gevulde draad heeft voor en nadelen , je kunt buiten bij windkracht 6 nog lassen ( en dat is met beschermgas knap lastig) maar de las is minder mooi....

ik gebruik het als ik buiten wat aan elkaar moet bakken , scheelt me meteen een zware fles naar buiten sjouwen.
voor zichtwerk is lassen met beschermgas ( en dan liefst nog TIG ) een stuk mooier.
 
Ik heb zelf ook zo'n setje. Leuk om dingen aan elkaar te bakken, maar meer ook niet. Het spettert als de ziekte btw, alles in de buurt van je werkstuk zit onder de lasspetters.

:^

Als je wat meer wil doen dat alleen een paar plaatjes aan elkaar vastmaken, zou ik zeker wat meer geld uitgeven en voor een MIG of TIG apparaat gaan.
 
Als je niks om het uiterlijk geeft, of je lassen altijd afslijpt en niet veel last (die draad is nl takkeduur) dan is het prima te gebruiken.
Alleen plaatwerk is dr niet echt fijn mee te lassen.

Ik heb ook een keer zo'n ding 2e hands gekocht voor 60 euro (en ondertussen een veelvoud aan draad opgestookt) en heb dr nog geen seconde spijt van gehad, het werkt veel fijner/makkelijker dan met elektroden.
 
Als je niks om het uiterlijk geeft, of je lassen altijd afslijpt en niet veel last (die draad is nl takkeduur) dan is het prima te gebruiken.
Alleen plaatwerk is dr niet echt fijn mee te lassen.

Ik heb ook een keer zo'n ding 2e hands gekocht voor 60 euro (en ondertussen een veelvoud aan draad opgestookt) en heb dr nog geen seconde spijt van gehad, het werkt veel fijner/makkelijker dan met elektroden.

Electrode lassen is zeker wel fijner dan met gasgevulde draad.Alleen is meestal het grootste probleem bij mensen die met electrode lassen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.Sleepend of stekend , smeltblad , randinkarteling , amperage , traag of snel stollend , diameter enz.

Als je niks met deze begrippen hebt begin dan ook niet aan electrode lassen.En bespaar jezelf een hoop ellende , koop ook niks met gasdraad.Als je een las apparaatje wilt kopen , koop er 1 met een aparte gasfles.Ja die zijn duurder , ja die hebben meer onderhoud nodig maar op lange termijn zal je hier 10x gelukkiger mee zijn.Heb zelf een las apparaat vanruim 25 jaar oud op 380v , voor mij niks anders meer mits deze overleden is.

En dan heb je altijd nog een tig optie.......
 
Laatst bewerkt:
Electrode lassen is zeker wel fijner dan met gasgevulde draad.Alleen is meestal het grootste probleem bij mensen die met electrode lassen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.Sleepend of stekend , smeltblad , randinkarteling , amperage , traag of snel stollend , diameter enz.

Als je niks met deze begrippen hebt begin dan ook niet aan electrode lassen.En bespaar jezelf een hoop ellende , koop ook niks met gasdraad.Als je een las apparaatje wilt kopen , koop er 1 met een aparte gasfles.Ja die zijn duurder , ja die hebben meer onderhoud nodig maar op lange termijn zal je hier 10x gelukkiger mee zijn.Heb zelf een las apparaat vanruim 25 jaar oud op 380v , voor mij niks anders meer mits deze overleden is.

En dan heb je altijd nog een tig optie.......

Als ik het nu moest kiezen zou ik een tig apparaat aanschaffen. Die zijn tegenwoordig betaalbaar. Met electrode kan je veel lassen maar lang niet alles. Bijv. dunne plaat is echt ondoenlijk.

Overigens zweert een kennis bij de de gevulde draad methode. Maar ik begrijp dat je daar geluk mee moet hebben bij het goedkopere segment lasapp.

Gewone electrode lassen, goedkoop maar je kan niet alles lassen.
Tig, duur vanwege de gasfles.
Gevulde draad, duur vanwege de rol draad , en kan discutabele kwaliteit leveren.

Ik las nu met een Lincoln inverter lasapp. gaat geweldig. Ik heb ook een (oude) lastrafo , een knol van een apparaat, die last ook goed maar de lincoln ligt mij beter.
 
Als je niks om het uiterlijk geeft, of je lassen altijd afslijpt en niet veel last (die draad is nl takkeduur) dan is het prima te gebruiken.
Alleen plaatwerk is dr niet echt fijn mee te lassen.

Ik heb ook een keer zo'n ding 2e hands gekocht voor 60 euro (en ondertussen een veelvoud aan draad opgestookt) en heb dr nog geen seconde spijt van gehad, het werkt veel fijner/makkelijker dan met elektroden.
ik heb er ook al heel wat mee gelast gebakken, maar de nieuwe hardtail van m'n nieuwe project doe ik liever toch niet daarmee ;) Ik heb er wel al 2 motoraanhangers mee gebouwd, zonder dat er ooit 1 las gebroken is.
VF1100C.jpg
 
Nou, ik heb ook al heel wat aan elkaar gebakken met mijn elektrode-maatje.
Maar voor de restauratie van mij DAFje was dat niet te doen. Zodra de beplating de elektrode ziet beginnen er al gaten in te komen. Laat staan het lassen zelf.
Nu dacht ik dat die gasgevulde draad wel een optie zou zijn, maar als het effect er van niet veel verschilt met die van een elektrode lasapparaat dan gebruik ik liever een MIG lasapparaat.
Anders blijft er straks helemaal niets meer over.

Dan maar even nara de autogarage en in de tussentijd sparen voor een leuk MIGje. .:)

Groetjes Andy

BTW: @ magnamaniac, hoe zit het met die keuring voor de aanhangwagen achter de motorfiets? Ik wou voor mijn DAFje ook wel een aanhangwagentje maken.... :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb ook al heel wat aan elkaar gebakken met mijn elektrode-maatje.
Maar voor de restauratie van mij DAFje was dat niet te doen. Zodra de beplating de elektrode ziet beginnen er al gaten in te komen. Laat staan het lassen zelf.
Nu dacht ik dat die gasgevulde draad wel een optie zou zijn, maar als het effect er van niet veel verschilt met die van een elektrode lasapparaat dan gebruik ik liever een MIG lasapparaat.
Anders blijft er straks helemaal niets meer over.

Dan maar even nara de autogarage en in de tussentijd sparen voor een leuk MIGje. .:)

Groetjes Andy

BTW: @ magnamaniac, hoe zit het met die keuring voor de aanhangwagen achter de motorfiets? Ik wou voor mijn DAFje ook wel een aanhangwagentje maken.... :)


Er staan regelmatig mig apparaatjes op marktplaats, die niet teveel hoeven kosten. Zelfs met een Ferm minimig met wegwerp gasflesjes kan je prima plaatwerk lassen.
Iets duurdere hebben overigens zelfs speciale instellingen voor b.v. proplassen, zodat je nooit te lang doorbakt. Ik zou me even goed inlezen.
 
Voor de aanhanger is geen keuring, hij moet gewoon aan de regels voldoen (deze zijn wel ergens te vinden, maar ik weet zo niet uit m'n hoofd waar) Het wordt natuurlijk wat anders als je een aanhanger gaat bouwen welke een eigen kenteken moet hebben. blijkbaar dus wel keuring.
Je kunt met zo'n fluxgevulde draad nog redelijk dun materiaal lassen met wat oefening, maar onder de 1mm houdt het al snel op (maar dunner gaat je met MIG volgens mij ook niet lukken)
 
Laatst bewerkt:
Moet jij dan geen kenteken op die trekschuit?
En als ik nu zoiets ook zou maken voor mijn auto (sorry voor het vloeken in de kerk :) ), kan ik dat dan gewoon maken?

Andy :)
Een kentekenplaat? ja natuurlijk, maar geen eigen kenteken.
wat betreft keuring, ehhhhhhhhhh, blijkbaar wel :$ , maar ik heb het nog nooit gedaan :+
Ik moet wel zeggen dat ik altijd een originele aanhanger als basis heb genomen en deze alle kanten in heb "ingekort"
 
Laatst bewerkt:
Voor de aanhanger is geen keuring, hij moet gewoon aan de regels voldoen (deze zijn wel ergens te vinden, maar ik weet zo niet uit m'n hoofd waar) Het wordt natuurlijk wat anders als je een aanhanger gaat bouwen welke een eigen kenteken moet hebben. blijkbaar dus wel keuring.
Je kunt met zo'n fluxgevulde draad nog redelijk dun materiaal lassen met wat oefening, maar onder de 1mm houdt het al snel op (maar dunner gaat je met MIG volgens mij ook niet lukken)


Dunner gaat met een duurdere mig dus prima lukken.
 
Ook met de Ferm ding lukt dat zit bij mijn Mig van Ferm wel een grote fles laatst nog een uitlaat van een tweetact racer gelast was uitgevallen door dat er een gat in de bocht geblazen had nog een dikte over van 0.75mm .
Met puntlasjes een nieuw plaatje er in gelast konden we weer rijden met de racer.
Ook een doorgerot tank zelfde manier plaatje en vast zetten met puntlasjes over elkaar heen .
 
waarom praat niemand over autogeen?? kan je met heel dun materiaal zelfs nog kiezen voor hard-soldeer

Ik heb vroeger autogeen gelast. Zou prima zijn ware het niet dat het voor de particulier onbetaalbaar is door het systeem van gasflessen huren en de prijs van het gas.
Voor sommige klussen is de warmte-inbreng te groot.
 
Laatst bewerkt:
Het is me ook gelukt met een ferm minimig, weliswaar wel met gas, maar met een duurdere gaat het beter, omdat de trafo daarvan veel stabieler is. Overigens modern plaatwerk zet je het beste met proplassen aan elkaar, om spanningen zwakke lassen te voorkomen. Dit zal zelfs met een fluxcore nog wel lukken, na wat oefenen. Ik prefereer overigens lassen met gas.
Voor die paar keer dat ik buiten moet lassen, blaas ik het elektroden apparaat wel onder het stof vandaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan