Dymag magnesium wielen

Julez1000

Die hard MF'er
11 apr 2007
932
1
Meijel
Ik heb een setje superlichte Dymag magnesium superbike SB5 wielen te koop. Mooi voor in een streetfighter of ideaal voor circuitgebruik.
Ze hebben onder een Honda VTR SP1 gezeten, maar als je een beetje handig bent zijn ze met andere bussen ook wel passend te maken voor andere motoren.

Foto-X7WPECUE-D.jpg


Foto-BMTKNKQU-D.jpg


Foto-LD7K8R8D-D.jpg


V.p. 600 euro (nieuwprijs 2150 pond)
 
is het met magnesium velgen niet zo dat je ze na verloop van tijd met rontgenstralen moet onderzoeken op haarscheurtjes?
 
is het met magnesium velgen niet zo dat je ze na verloop van tijd met rontgenstralen moet onderzoeken op haarscheurtjes?


Nog nooit van gehoord, op de site van Dymag is er ook niks over te vinden. Volgens mij zijn die OZ wielen die standaard in Aprilia Factory`s zitten ook van magnesium en daar wordt `t ook nooit bij gedaan.
 
magnesium wielen moet je na een jaar of 4...5 inderdaad laten controleren op haarscheurtjes.
magnesium corodeerd in de open lucht.
 
Laatst bewerkt:
magnesium wielen moet je na een jaar of 4...5 inderdaad laten controleren op haarscheurtjes.
magnesium corodeerd in de open lucht.
is gedeeltelijk waar......magnesium verouderd heel snel als het bloot komt te liggen door beschadiging , die moeten zo snel mogelijk bij gewerkt worden, als de velgen netjes in de lak zitten en zonder beschadiging is er niks aan de hand, ze gaan alleen door de röntgen in de fabriek, of wil je ze ergens in een ziekenhuis laten checken _O-
 
Bijkomend voordeel, minder kans om geflitst te worden door een nieuwe flitspaal met deze wielen :)
 
Geen magnetische detectie. Nou zijn de meeste motorvelgen standaard meestal al alu. _O-
Ja klopt :P

Weet niet hoe die dingen precies werken, konden ze me op mijn werk ook niet duidelijk uitleggen... werk in een parkeergarage en ga meestal met de bromscoooter naar het werk; nooit een probleem.

Komt er af en toe nog wel eens een gozer met een Transalp (hoog!) en die kan soms niet binnen omdat de computer denkt dat er niemand staat. :?

Zo'n Transalp weegt véél meer dan mijn 50cc reesplee... maar toch kan ik altijd probleemloos binnen en hij niet; wazig :X
 
Ja klopt :P

Weet niet hoe die dingen precies werken, konden ze me op mijn werk ook niet duidelijk uitleggen... werk in een parkeergarage en ga meestal met de bromscoooter naar het werk; nooit een probleem.

Komt er af en toe nog wel eens een gozer met een Transalp (hoog!) en die kan soms niet binnen omdat de computer denkt dat er niemand staat. :?

Zo'n Transalp weegt véél meer dan mijn 50cc reesplee... maar toch kan ik altijd probleemloos binnen en hij niet; wazig :X


Die lussen werken op de inductiestroom die veroorzaakt wordt doordat er een (ferro)metalen voorwerp overheen gaat. Die zorgt voor een verandering in het magnetisch veld waardoor de lus detecteert dat er iemand door wil. Heb je allemaal lichtmetalen op je fiets dan registreert de lus je niet omdat deze niet voor een verandering in het magnetisch veld zorgen. (correct me if I'm wrong).
Ik had er net idd even niet aan gedacht dat de meeste velgen idd van alu zijn (gietijzer wordt wat zwaar :P )
 
is gedeeltelijk waar......magnesium verouderd heel snel als het bloot komt te liggen door beschadiging , die moeten zo snel mogelijk bij gewerkt worden, als de velgen netjes in de lak zitten en zonder beschadiging is er niks aan de hand, ze gaan alleen door de röntgen in de fabriek, of wil je ze ergens in een ziekenhuis laten checken _O-


ik zie dat er geen coating op de schijfaanslag op de velg zit.
dat staat in direkt contact met de buitenlucht
 
Een magnesium wiel krijgt eerst een behandeling om de oxidatie tegen te gaan , daarna de kleurcoating. De kleurcoating gaat normaal gesproken niet over de pasvlakken zoals bv. voor de schijven en het tandwiel.
Er zit dus wél een beschermlaag op die pasvlakken.

Verder is de dichtheid van het magnesium tegenwoordig veel beter, vroegah was het magnesium soms zo poreus dat je de bandenspanning vóór iedere rit moest controleren en er dus ook oxidatie van binnenuit plaatsvond. Vanuit die tijd stammen dan ook de negatieve verhalen, enz.

Jammer dus dat er zo iemands verkooptopic verpest wordt, enige reden dat ik ze niet voor dat superprijsje koop, is dat ik dan weer aan andere remschijven moet.
 
ik vind dat er in algemeenheid over magnesium velgen word gepraat.
mischien is dat beter in een apart topic, iemand begon dr over en zo gaat dat. t is toch een forum.
t is ook goed dat men weet hoe t zit met magnesium.
bedankt voor je aanvullende info.
 
gewoon ff navragen bij de fabrikant in GOED engels en dan desnoods stuur je aangetekend een goede brief en dan met vraag of zo goed willen antwoorden en dan kan je er alsnog supper hard mee sturen

denk dat niemand die velgen laat contorleren!!! gewoon gaan en een goed pak aan trekken
 
bij dymag in engenland kan je je velgen voor rontge controle opsturen, als ze wat vinden dan kunnen ze t ook repareren.
je moet er wat voor over hebben als je met magnesium wielen wilt rijden.
is ook meer voor circuit gebruik bedoeld lijkt me.
die van mijn circuit racer worden echt wel gecontroleerd elke paar jaar.
 
Ik heb het geinformeerd bij PVM. Zij hebben het volgende gemeld:

"yes indeed the issue about the durability of mg wheels is a critical one! The main problem is the corrosion which totally changes the physical properties of the metal in unpredictable ways! So if the FEM calculation and layout of a new Mg wheel shows no risks a 2 or 3 year old wheel could already fail dramatically due to environmental influences in combination with upcoming stress and load peaks! So per example we found out that wheels we sell in the UK last not even half the time then wheels we sell to California! Also the load and stress the wheel runs through during usage can create trouble and could make the wheel fail!

So if we would try to lay out a wheel that possibly would resist most of these issues during the first 3 years ( longer then that I would never recommend the secure use of Mg wheels ) it for sure would be no weight gaining wheel in comparison to an optimized forged Al wheel"


Niet om je topic te verpesten, maar meer omduidelijkheid te geven. Je kan het altijd weghalen.

Succes met de verkoop.
 
nah das een mooie aanvulling dacht ik zo, succes met de verkoop ze zijn net ff te modern voor mij voor een brik rijder bedoel ik .
 
nah das een mooie aanvulling dacht ik zo, succes met de verkoop ze zijn net ff te modern voor mij voor een brik rijder bedoel ik .

Heb pas een setje Magnesium/carbon velgen verkocht en op de website van Dymag was!! te lezen dat magnesium velgen gewoon levenslang meegaan als je er maar zuinig op bent.Bij mij waren die pasvlakken ook gewoon blank.Nu is het forged magnesium(onder hoge druk in een mal geperst en daarna op maat gefreesd) terwijl het vroeger zandgegoten was.Inderdaad waren die poreus als wat.Legeringen zijn ook wel anders dan toendertijd.
Ik heb nu een setje 6 spaaks magnesium velgen van PVM en daar krijg je 4 jaar TUV op.
Dymag is trouwens al meer dan een jaar failliet.

Ik zie nu dat ze weer de draad hebben opgepakt. *D
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit van gehoord, op de site van Dymag is er ook niks over te vinden. Volgens mij zijn die OZ wielen die standaard in Aprilia Factory`s zitten ook van magnesium en daar wordt `t ook nooit bij gedaan.
dat de aprilia velgen niet gecontroleert worden is niet zo vreemd, die zijn an alu, en niet Mg, tenzij je de velgen van de Nera bedoelt
 
Heb een magnesium Dymag achterwiel
in een GSXR 750 (1985) zitten.
Wiel is uit 1974, heeft onder een sprinter gezeten,
heb er 2 jaar mee geraced, en wordt al 25 jaar
gebruikt op straat.
Laatste 10 jaar niet veel kilometers, maar toch.
Wiel is dus bijna 37 jaar oud, en nog steeds heel.
Voorwiel is een Machnesium campachnolo uit 1980,
en hier geld hetzelfde voor.
Dus ik denk dat die verhalen toch wel een beetje meevallen.
Denk wel dat goed onderhoud(lak) wel belangrijk is.
Wielen gaan er nu wel onderuit, want 30 jaar is wel erg oud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan