Suzuki GN400 "less is more"

Hee Ronaldt,....! Thanks die zit bijna op de hoek hier! Had ik nog nooit van gehoord! Ga ik eens ff heen! .En wellicht gaat de koop niet door,....Hij had iets gehoord over cylinder kop problemen bij dit type blok ??!😯
Nooit last van gehad of gehoord. Wie wel?😊
 
De blokken SP 370, SP 400, DR 400, GN 400 en DR 500 zijn nagenoeg "onverwoestbaar".
Genoemde blokken zijn inmiddels 30-35 jaren oud. En draaien na al die jaren bij normaal onderhoud nog goed.

Blokken die mogelijk wat minder goed zijn onderhouden of afwijkend zijn gebruikt gaan 2 kenmerkende schades vertonen.

Het niet op tijd verversen van de olie en/of het niet op peil houden ervan heeft onvermijdelijk de genoemde cilinderkop problemen tot gevolg. (ingesleten lagerschalen in de cilinderkop, ingevreten nokkenas-uiteinden, ingesleten nokken van de nokkenas alsmede ingesleten kleplichters) Soms met ingeslagen kleppen als gevolg. Ik heb er vele (van alle genoemde modellen) met deze schade in mijn handen gehad.

Ruw gebruik van deze blokken, denk aan crossen, wheelies en opgevoerde blokken is niet zonder gevolgen voor de versnellingsbak. Met name het tandwiel van de tweede versnelling kan dit niet aan. Je ziet dan stadia van ernstige pitting tot afgebroken tanden.

Dat jouw potentiële koper iets over "cilinderkop schade" heeft gehoord is niet "raar".
(hij is goed geïnformeerd) In het rijtje van eerder genoemde motorblokken ligt hier wel een risico.
 
Beste gn'ers, na lang twijfelen heb ik toch besloten m'n gn te verkopen.
Na veel plezier van dit kleine monster wil ik nu naar iets anders.
Geld voor twee motoren heb ik niet dus.....
Er is een hoop aan gedaan en rijdt betrouwbaar.
Mocht je iemand weten die intresse heeft ? Let me know.
 
Ahhhhhh j,......gelukkig heeft de koper het op voorhand laten afweten! ! Ben zo blij dat ik haar nog niet hoef te verkopen! !!!! *O* *O*
 
Haha zo kun je het ook opvatten natuurlijk.... Ben hopelijk morgen weer wat verder/wijzer met betrekking tot de stroom...

Wie gaan zondag naar Assen? Onk en caferacerdag
 
Deze ronaldt ( die had jij toch al?)
full


Moet morgen werken B|
 
Laatst bewerkt:
Hee. Hij doet het *O*

Ik heb de uitleg net al 2x gedaan. In mijn topic en topic in techniek.

Zal het indien gewenst nog eens helemaal uitwerken. Maar dan achter de pc.....
 
Zo!... Na een aantal maanden in mijn schuurtje klussen aan een oude suzuki gn400 wordt het tijd om ook eens een bericht te plaatsen op de forum... stiekem heb ik toch vaak hier het één en ander gelezen om een oplossing te vinden voor een probleem wat ik tegen ben gekomen😄... In ieder geval geniaal werk om aan zo'n ding te sleutelen en van iets eigenlijks oerlelijks, want ik vind zo'n originelen gn echt serieus niet mooi, iets moois te maken... Voor mij toch nog wel een tijdje werk wil ik er op kunnen rijden... de voorrem doet het niv niet want daar moet een nieuwe cilinder in... remblokken zijn ook wel handig... koplamp en achterlicht maar ook de lampjes in het bieuwe tellertje zijn doorgebrand... de voorvork vind ik te slap dus ook die gaatber af, probeer ik op te lossen met iets dikkere olie en misschien een kleine hoeveelheid extra erin... maar het grootste probleem is volgens mij toch wel de koppeling... ik snap er niks van... de kabel is geinstalleerd, volgens mij zoals het hoort, maar als ik de motor in de versnelling zet en trek vervolgens de koppeling in schiet hij niet in z'n vrij... op internet verder weinig over terug te lezen... doe ik iets niet goed?... zit het van binnen ergens biet goed? het blok is immers 30 jaar oud en heeft 10 jaar niet gelopen... wie o wie weet de oplossing want dan ga ik van de week mijn eerste proefritje maken😄
full
 
nog eentje van de achterkant... die witte rank die blijft misschien wel niet wit maar ik dacht hem snelnecen zo te spuiten en dan kan er altijd nog wel iets anders overheen... al vind ik het zelf niet eens misstaan... het zadel dat heb ik via aliexpress uit china laten komen... maar als ik helemaal klaar ben dan wil ik van het oude zadel een nieuwe maken... iets dikker en dan met een aflopende lijn... denk ik😄
full
 
Hier een foto van waar de koppelingskabel opbde hevel wat uit het blok steekt zit... bij mijn wijsvinger een veer waarvan ik niet zeker weet of die er ook te zitten hoort naar anders slaat de hevel niet terug... wie weet misschien wat ik fout doe? hij slaat nl niet in zn vrij als ik de koppeling intrek😁
full
 
... de voorvork vind ik te slap dus ook die gaatber af, probeer ik op te lossen met iets dikkere olie en misschien een kleine hoeveelheid extra erin... maar het grootste probleem is volgens mij toch wel de koppeling... ik snap er niks van... de kabel is geinstalleerd, volgens mij zoals het hoort, maar als ik de motor in de versnelling zet en trek vervolgens de koppeling in schiet hij niet in z'n vrij... op internet verder weinig over terug te lezen... doe ik iets niet goed?... zit het van binnen ergens biet goed? het blok is immers 30 jaar oud en heeft 10 jaar niet gelopen... wie o wie weet de oplossing want dan ga ik van de week mijn eerste proefritje maken😄[afbeelding]

Je kan hem wat strakker maken door de voorspanning te verhogen met een busje.

Je koppeling zit waarschijnlijk gewoon een beetje vastgeplakt (ik ga er vanuit dat het heveltje gewoon goed omhoog komt als je je koppeling in knijpt). Even tegen een muurtje zetten in z'n vrij en starten, koppeling in, beetje in de toeren houden en dan in z'n 1 zetten en koppeling op laten komen.
 
hoi jeroen! dank je wel voor je reactie maar het probleem is juist dat ik de koppeling niet omhoog kan laten komen... hij doet namelijk niks... ik kan de motor starten in neutraalstand.. vervolgens zou je dan dan koppeling intrekken om naar zn één te gaa maar dan slaat ie waarschijnlijk meteen af... de koppeling werkt niet... als ik nu... zonder dat de motor aanstaat naar een versnelling schakel... de koppeling intrek en de motor vooruit duw dan pompt de zuiger... hij gaat dus niet over in zn vrij... snap je?
 
Nou welkom in het gn "gebeuren"!

De veer om de koppeling is mij niet bekend! Ook bij andere motoren heb ik dat niet gezien! Maar goed wat jij beschrijft lijkt wel heel erg op vast geplakte koppelings platen. Deksel er af en heel flink in de rem reiniger zetten. Of vervangen. Ik heb wel ondervonden dat de gn 400 lastig in zijn vrij te zetten is,
Maar heeft volgens mij niet met slijtage te maken. 😊
 
ja die veer had ik ook al gezien op csmnl... vreemd dat sommige modellen deze dus hebben en anderen niet.
Vastgeplakte koppelingsplaten dat zou misschien best goed kunnen!... het blok heb ik gekocht via ebay van iemand in Duisburg en volgens zijn zeggen had het ongeveer 10 jaar niet gelopen... wel was de olie eruit.
In dat geval kan ik ook nog eens proberen om de motor warm te laten worden dus ook de olie in het blok en de koppeling in uit uit trekken in de hoop dat ie los schiet! of niet? en anders aanduwen in zn twee en rijden... misschien schiet het dan los??
 
zo, zie ik nu pas de foto's

mooi, zadel ook niet verkeerd.

en verwacht inderdaad dat de platen vast geplakt zitten. ook valt me op dat jou slag (afstand vanaf de hevel tot de kabel) nogal kort is. staat hij niet wat strak??

ik meende dat ik er meer ruimte tussen heb. ik heb de veer ook niet trouwens...

full
 
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het aan een te kleine slag ligt, de heven rolt prima heen en weer.... maar toch blijft het vreemd... ik heb vandaag alles losgehad, de platen waren idd wat aan elkaar geplakt dus alles redelijk schoon gemaakt en weer geinstalleerd. Maar nog steeds geen juiste koppeling... ook de hevel, die perfect aansluit aan de as aan de binnenkant slaat niet uit zichzelf terug... nu vraag ik me af, zou het ook aan de veren kunnen liggen? Misschien dat die veren na al die jaren hun kracht zijn verloren en niet meer goed van zich af kunnen drukken?
 
hej ronaldt, ik zie net pas het bericht wat je me gestuurd heb over die vrije slag op dat asje wat uit het blok steekt... ik ga toch nog eens even kijken wat anders zou ik het even niet weten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan