Suzuki GN400 "less is more"

in de volgende pauze... even verder kijken waar ik gebleven was.

knipperlicht relais heb ik nog de 6v (12v knipperde niet bij stationair. iets te weinig spanning denk ik)
 
Floris,

ik kan je de reportage nog wel even in prive bericht doen.

maar het komt hierop neer:
zo zitten de draden origineel aangesloten in de dynamo
[afbeelding]

dan pak je de massakant los van de grondplaat/bevestiging waar hij gesoldeerd is
[afbeelding]
in het rode/roze vakje dus.
[afbeelding]


netjes met elkaar verbinden en isoleren.
[afbeelding]

vervolgens naar boven.

de weerstandblokken (die witte dingen/in het schema aangewezen met schroevendraaier) zitten met een stekkerverbinding in het stroomschema verbonden. de draden die er normaal op aangesloten zijn met elkaar verbinden. (in mijn schema zaten er 2) zodat de spanning gewoon door kan.


de inkomende spanning op je schema de blauw/witte draad. als de plus.(W/Bl in schema)
en de nieuw getrokken draad vanaf de spoel als de min.
(de roze draad (rs op schema)goed isoleren en niet meer gebruiken. die draad is de halve spoel... waarschijnlijk om minder spanning te genereren op de rechtstreekse draad naar de koplamp :? en waar ik dus de fout mee inging |( (ik dacht dat dat de massa was :X )
[afbeelding]
[afbeelding]

dan heb je dus de 2 (+ en -) draden WISSELSPANNING die je in de omvormer/gelijkrichter aan kunt sluiten.

ik heb dus die 12v regelaar (bij outsiders motorcycles ,welke mij echt super geholpen heeft, gekocht)

combined rectifier & regulator » Outsiders Motorcycles

en vanaf de uitgang op de schema draden van voor en achter aangesloten. dat zijn in dit schema de wit met blauw geblokte en de groen met blauw geblokte.
zie de pijlen.
[afbeelding]



REST VOLGT EERST EVEN WAT OPZOEKEN })

zo even laatste stukje erbij gezet.

ik heb het eerst getest met een 12v accu als spanningsbron, daarmee kon ik zonder stampende motor kijken of alles zou werken als er 12v op kwam.

ik rij zonder accu en heb dus ook altijd met licht aan dat moet ook om de spanningsregelaar niet op te laten roken. (misschien valt het mee maar hij moet zijn spanning wel ergens kwijt kunnen)

dus geen druppelaar meer, geen accu meer, altijd verlichting, mooi clean en zorgeloos systeem.

ik zeg doen })

post even aangevuld voor het complete verhaal ;)

ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben iig.
 
geniaal stukje dit!... spanningsregelaar aanschaffen en binnenkort aan de slag met deze puzzel👍... dank je wel, heb ik zeker wat aan!
 
okey ik kon mijn nieuwsgierigheid natuurlijk niet bedwingen na dit verhaal en ben meteen maar beginnen met de boel los te halen... :)

Ik snap het verhaal voor een groot deel volgens mij maar toch even voor de zekerheid:

1 de aarde van de spoel (koperen draad) maak ik los en verbindt die met een nieuwe aarde-draad
2 dat witte blok verdwijnt ( en komt dus ook niet meer terug), de blauw/witte en groen/witte draad die daar aan vast gesoldeerd zijn verbind ik ook netjes aan elkaar en isoleer deze toch??
3 de roze draar uit de spoel isoleer ik? deze wordt niet gebruikt begrijp ik
4 de blauw/witte draad én de nieuwe draad vanuit de spoel sluit ik aan op de nieuwe 12 volts regelaar

tot zover hoop ik dat ik het goed heb alleen daarna snap ik het niet meer... |( want de 12 volts regelaar heeft vier draden, een rode, twee gele en een zwarte, en ik hoe twee draden over, de blauw/witte en de nieuw getrokken draad...? de zwarte draad zal waarschijnlijk dan de massa zijn maar dan hou ik nog twee gele en een rode over...

maar als ik daar dan uitkomt moet het kloppen toch?

de accu kan dan dus achterwege blijven begrijp ik, dat scheelt mooi ruimte :)
dat witte blok is er dan dus af

okey misschien stel ik domme vragen maar wat doe je met de rode draad die vanaf de accu normaal loopt en er zit nog die diode... verdwijnt die dan ook?

Ronaldt, je spreek ook over een "druppelaar" die verdwijnt... wat bedoel je daarmee?

oh echt... elektrischiteit! haha niet echt mijn ding... als dit gaat lukken! :} :} :}
 
druppelaar... acculader omdat de accu verdwijnt.

2 gele draden zijn de voeding vanaf de dynamo. (de nieuwe en de blauw/witte draad.)
maakt aangezien het wisselspanning is niet uit welke op welke komt.
uitgaand is zwart min aan het frame.
rood plus, jou nieuwe spanningsbron in 12v *O*


zo zag mijn weerstand blokje er op gegeven moment uit |(
full
 
ai, dat ziet er idd niet best meer uit maar die is gelukkig toch overbodig :)...

eigenlijk klknkt het best te doen... maar ik kan me voorstellen dat het een werk heeft gekost voordat je het allemaal zo voor elkaar had!...

nja en die rode draad dus waarschijnlijk gewoon doorverbinden dus met de rode draad die normaal aan de accu zit lijkt me? en dan moet het het doen... top!... oh je en de diode? blijft die gewoon zitten? of moet ik die draden ook doorverbinden?

ik ga aan de slag!
 
Zal eens kijken of ik een schema kan maken. Maar volgens mij bedoel jij @ bloem de gelijkrichter? Die zit nu gecombineerd in de spanningsregelaar.
 
yep! deze bedoel ik... die verdwijnt dus ook uit het schema?... das mooi want deze ziet er al niet zo best meer uit ;)
full
 
ja dat ziet er idd niet uit maar kwou zo graag rijden! meer geduld dus haha.. dat ding eruit gooien en de rode draad met de rood/ witte draard gewoon doorverbinden dus?...

idd less is more😄
 
de gelijkrichter... die idd niet meer goed was er tussen uit gehaald en de rode met de rood witte draad verbonden...
full
 
... de beide kadeltjes die naar het weerstandsblok lopen... weerstandsblok er tussen uit gehaald en deze kabeltjes ook aan elkaar verbonden...
full
 
ik weet alleen niet helemaal zeker of dat ik die rode met de rood witte kabeltjes ( foto 1) wel moest verbinden met elkaar :N

nu is het dus wachten tot ik de nieuwe 12 volts weerstand binnen krijg!...

en als ik het goed begrepen heb...:

de nieuwe draad vanuit de spoel én de blauw witte draad vanuit de spoel dan aansluuten op de twee gele draden van de 12 volts weerstand... de zwarte draad van de weerstand op het frame bevestigen en de rode draad bevestigen aan de rode draad waar de accu orgineel oo aangesloten is lijkt me?

en dan natuurlijk een 12 volts koplamp en achterlamp denk ik ;)

klopt het tot zover? ook van het doorverbinden van die gelijkrichten?

help me please:?
full
 
net even een schema uitgeprint.

Kennisgeving voor omleiding

en met highlighter (zon felle stift..) de lijnen gevolgd.

wit/rood en rood aan elkaar.
draden uit de weerstanden wit/blauw en wit/groen ook aan elkaar, en daarop wordt de rode uit de Spanningregelaar/gelijkrichter aangesloten om deze draden van 12v gelijkstroom te voorzien.

wit/groen is er voor om de accu van stroom te voorzien zonder verlichting aan te hebben staan. wordt in de lichtschakelaar op het stuur verbonden met wit/rood die naar de gelijkrichter loopt. (deze kan dus eigenlijk weg blijven wanneer je net als mij zonder accu rijdt en ALTIJD je verlichting aan hebt om de spanningregelaar zijn spanning kwijt te laten raken)


wanneer de verlichting aan staat loopt de stroom via Wit/blauw naar de Wit/rode draad.

paars loopt via de lichtschakelaar naar de dashbordverlichting en via de grootlicht/kleinlicht schakelaar naar de koplamp.

dus de paarse draad vanuit de dynamo isoleren zoals je al gedaan hebt. de paarse draad vanuit de kabelboom voorzien van 12v!! (aansluiten op rood uit de spanningsregelaar/gelijkrichter)

kijk dit nog even na, ik kan ook iets over het hoofd zien ;)

dus schema uitprinten en kleuren })
 
hej dank je wel Ronaldt!... ik ga ermee aan de slag.... ik wil idd zonder accu...!scheelt me mooi zo'n accubak onder het zadel;)
 
mijn idee ook.

maar tis allemaal al even geleden en ik heb de luxe nogal veel aan het hoofd te hebben... dus onthoud niet alles tot in detail meer. :+

vanavond de gasnaald een clipje lager gezet, op vol gas smoorde hij wat en na een paar km volgas al helemaal. gouden tip van outsiders mattie. naald laten zakken. :)

proefrit met dit weer hier in het noorden nog maar even niet..... tjonge jonge april doet echt wat hij wil... :N

vrijdag avond wel een rondje gedaan trouwens. :] en natuurlijk even wat foto's gemaakt.

maar die zal ik maar even in het algemene of mijn eigen topic dumpen })
 
~
mijn idee ook.

maar tis allemaal al even geleden en ik heb de luxe nogal veel aan het hoofd te hebben... dus onthoud niet alles tot in detail meer. :+

vanavond de gasnaald een clipje lager gezet, op vol gas smoorde hij wat en na een paar km volgas al helemaal. gouden tip van outsiders mattie. naald laten zakken. :)

Naald laten zakken? = sirclip hoger!
Sirclip lager = naald hoger is iets rijker lopen! 😉 :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan