Bij uitlaat vervangen motor afstellen?

buksus0

MF'er
10 aug 2008
172
0
kessel /Belgie
hallo,zou de uitlaat van mijn gsx750F willen vervangen ,
mijn vraag is of er dan iets moet afgestelt of bij geregeld moet worden aan de motor of dergelijke.
of kan ik zonder problemen de huidige uitlaat gewoon vervangen door een andere?
bedankt,
 
Hallo MF,

Ik heb nu al een tijdje een CBR600 F3 uit '95 en deze heeft altijd de standaard uitlaat gehad.
Nou heb ik gemerkt dat er sinds kort een beetje lucht uit de onderkant van de uitlaat ontsnapt, dus lek is.
Is het een afwateringsgaatje, of rot door roest?
Dan wil ik een andere uitlaat op mijn motor zetten, een Takkoni uitlaat.
Dr is maar 1 voor mijn model motor.
De vraag was dan: wat moet er allemaal gebeurt worden om mijn motor lekker te laten lopen op deze uitlaat?
Afstellen? Moet ie aan de computer? Of moeten er nog andere dingen gebeuren?
Ik heb geen zin dat mijn motor kapot gereden word op die nieuwe uitlaat ofzo..
 
Nou, ik wilde er zoiezo al een andere uitlaat op zetten. Al voor deze uitlaat lek was. Maargoed ik koop die uitlaat wel gewoon denk ik, en dan zie ik dan wel verder..

Ja die moet opnieuw afgesteld worden. Nee je hebt daar geen computer voor nodig. Gewoon een goed apparaat voor CO te meten en om de carburateurs te synchroniseren en met een beetje geluk kan dat allemaal zonder andere sproeiers te plaatsen. Maar ineens een K&N en een dynojet kit steken doet meestal wel wonderen :)
 
dan laat ik dat maar meteen meenemen bij onderhoudsbeurtje.

wat vinden jullie het mooiste klinken?
* Yoshimura
* akrapovic
* devil pot
* Two brothers

of nog andere suggesties?
Leovince?
Mivv?

Wat ik vaak adviseer als klanten van tevoren het geluidje willen weten: Zoek eens op Youtube! Motortype + uitlaatmerk. Het barst van de filmpjes.

Leovince heeft van veel uitlaatmodellen zelf een geluidsfile op hun site gezet, deze bijvoorbeeld. Opgenomen op de testbank.
 
Laatst bewerkt:
Ja die moet opnieuw afgesteld worden. Nee je hebt daar geen computer voor nodig. Gewoon een goed apparaat voor CO te meten en om de carburateurs te synchroniseren en met een beetje geluk kan dat allemaal zonder andere sproeiers te plaatsen. Maar ineens een K&N en een dynojet kit steken doet meestal wel wonderen :)

Bedankt voor de reactie :). Ik zal bij diverse zaken informeren over de kosten. Als iemand die gaat verder absoluut geen verstand van heeft lijkt het me wel zo slim om dit door professionals te laten doen. Het kan ook zijn dat de motor al rijk is afgesteld zoals ik gehoord had, dat de vorige eigenaar er een sport uitlaat onder had en bij de verkoop de originele uitlaat er weer onder heeft gezet. De motor slaat namelijk langzaam af of wil niet eens starten als ik de choke er op gooi. Of komt dit door wat anders?
 
Laatst bewerkt:
Gekte, gewoon eerst een dempertje erop zetten en kijken hoe e.e.a. loopt.
En afhankelijk van die bevindingen een strijdplan maken 8-)

Oh, ja, je hep meel ;)

Dat was inderdaad ook mijn plan een beetje. Voor hetzelfde geld loopt de motor prima met die uitlaat. Het is ook een slide-on demper dus dat is hooguit 5 min werk met er op zetten.
 
Met een slip on op injectiefiets meestal niet nodig, alhoewel een run en afstellen al wel verbetering kan brengen. Als je ook met open luchtfilters ed. gaat werken zou ik hen laten afstellen. Run 3 tientjes en nog wat geld om af te stellen en controle run.
 
En als er een katalysator zit in de vervangende demper dan kunnen ze hem volgens mij ook niet goed afstellen, omdat de zuurstofoverschot dan door de kat wordt omgezet, of heb ik dat verkeerd?
 
Weer even een oud topic uit de sloot halen. :)

Ik heb een Suzuki SV650N 2006 en wil nu de standaard uitlaat vervangen door een Storm GP demper (slip-on). Moet ik hierbij de motor opnieuw laten afstellen of is dat niet nodig? Bedankt!!

MOTEA | Zoekresultaten voor: ‘uitlaten edelstaal rond’
Let wel op dat de SV650 injectie een PERS systeem heeft want lucht toevoegd aan je uitlaat zodat de onverbrande benzine alsnog verbrand. Dit kan een negatief effect hebben op de levensduur van je aftermarket uitlaat. Klinkt wel gaaf... ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips! Inmiddels heb ik de uitlaat binnen, maar tot mijn verrassing zat er meer in de doos dan ik had verwacht _O- (zie foto). Na wat instructie filmpjes te bekijken dacht ik alleen de oude demper eraf te hoeven zagen en de nieuwe slip-on demper erop te zetten met een tussen pijpje (link pipe) ertussen. Nu heb ik bij de bestelling er het hele buiswerk voor onderin mijn motor bijgekregen (linker onderdeel op de foto).

Na informeren bij de leverancier Motea kreeg ik te horen dat ik alles moet installeren: "Our tehnician saw your e-mail and said that you need to install all three parts: Muffler + short link pipe + bigger link pipe. Only this way we can guarantee that the exhaust system works properly."

Het liefst haal ik de boel onderin niet helemaal los als het niet nodig is. En bij mijn "vooronderzoek" heb ik dit ook nergens gezien. Weet hier misschien iemand of dit echt nodig is? En heeft als ik wel alles vervang dit ook invloed op de vraag of ik de motor moet laten afstellen?
 
Laatst bewerkt:
Owja... De foto! :)
full
 
Let wel op dat de SV650 injectie een PERS systeem heeft want lucht toevoegd aan je uitlaat zodat de onverbrande benzine alsnog verbrand. Dit kan een negatief effect hebben op de levensduur van je aftermarket uitlaat. Klinkt wel gaaf... ;)

Een secundair luchtsysteem heeft elke fiets van de afgelopen 15 jaar, zelfs bromfietsen.

Uitlaat werkt er niet minder om. Het beinvloedt wel de A/F meting van de dynorun, dus als ie op de bank staat zal je het even af moeten knijpen.

Als je van roffels uit de uitlaat bij gas los houdt kan je het lekker laten zitten, zo niet afdoppen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan