zijspan met achteruitversnelling ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
zoals de topic titel al doet vermoeden, worden er ook zijspannen met een achteruit versnelling gebouwd. het lijkt me nogal lastig als je deze niet hebt, zeker in combinatie met naafbesturing (grote draaicirkel).
en zo ja: hoe word dat gemaakt.
dat je er een automatisch hebt bij b.v. een goldwing snap ik wel,het gaat juist om de motoren waar dat standaard niet op zit.

alvast dank vvor de reacties.
 
Ik heb geen moeite met mijn combi even een stukje achteruit te trekken. Ik mis het dus niet.
Niet je vraag natuurlijk, maar het blijft een discussie forum ;)
 
ik ben voornemens om binnen een half jaar te beginnen met de bouw van een span, ik zit nu in de fase van onderdelen verzamelen en bedenken hoe ik alles wil hebben. al nadenkend over het een en ander viel me op dat eigenlijk niemand dat er op bouwt,...maar waarom niet ? het lijkt mij zo verschrikelijk handig. B.V. wanneer je op een pakeerplek staat dat een beetje schuin afloopt.
maar de vraag is natuurlijk hoe ? pijnzend over het een en ander kwam ik op het idee van een caravan-mover (of hoe heet zo'n ding). die moet denk ik voldoende sterk zijn.
nogmaals het zijn nog maar wilde gedachten.
 
ik zou ook niet weten wat ik met een achteruit zou moeten doen op mijn gl zijspan, druk hem zonder problemen achteruit
 
Even de reden, waarvoor je dat dan wilt buiten beschouwing gelaten.

Bij moderne zijspannnen worden dan meestal “caravan mover” achtige zaken gebruikt.

Hier een paar voorbeeldjes.

DSC00542.jpg


armecelectricreverse2-1.jpg


DSC05568.jpg


Richard 8-)
 
ja inderdaad zoiets, maar ik had hem op het achterwiel van de motorfiets verwacht, nu ga je denk ik rondjes draaien.

edit: trouwens bedankt voor de mooie foto's
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat erop de oude politie bmw spannetjes ook een achteruit zat. Ik weet ook waar het prototype naartoe is gegaan. :Y
Dit was een achteruit versnelling die gewooon in de versnellingsbak gebouwd was. Het kon toen dus het zou nu ook nog wel mogelijk zijn. Er was toch een duitser die die dingen maakte? Halflive, vertel het ons even. :P
 
Ik weet dat erop de oude politie bmw spannetjes ook een achteruit zat. Ik weet ook waar het prototype naartoe is gegaan. :Y
Dit was een achteruit versnelling die gewooon in de versnellingsbak gebouwd was. Het kon toen dus het zou nu ook nog wel mogelijk zijn. Er was toch een duitser die die dingen maakte? Halflive, vertel het ons even. :P

Kayser.

Twee jaar wachttijd en garantie tot de deur. Peperduur ook nog eens. Alleen BMW nog maar. Geen Guzzi's meer.

Motoren Israel is ermee gestopt.

En dan heb je nog Jan Gol voor de oudere BMW's.

[Edit: hier een plaatje van een Kayser Rückwärtsgang op een BMW vierventiler]

fotomap20080831EGT2008179.jpg



Richard 8-)
 
Laatst bewerkt:
bmw's en harley's zijn ombouwsets voor de bak.
Goldwings is het geloof ik een omkeerinrichting op de startmotor?
ik dacht dat bij Pepe, een motor van een elek rolstoel is gebruikt,
en heb ook wel eens gehoord over een startmotor
 
Slingertje heeft het antwoord al gegeven, Kayser maakt ze voor de K-serie, met enige nadelen, tijd en geld.
Jan Gol uit Nijkerkerveen verkoopt hele bakken met achteruit voor de tweekleppers.
Caravanmovers zijn de norm tegenwoordig.
Harlie schijnt een starterkrans op het zijspanwiel geleverd te hebben met bijbehorende startmotor. Ik heb wel eens plaatjes gezien van mensen die dat zelf gemaakt hebben. Met een lege bak in de sneeuw zal je er niet veel aan hebben, maar wel een leuk project, Vliegwiel van een kleine auto afdraaien en de startmotor op de zijspan swing arm monteren. Misschien wel wat voor op de Dnepr volgend jaar.
Ook met achteruit: Ural en Dnepr.
 
Voor info over de BMW 2 kleppers stuur Enigma een PB en voor een achteruit voor een HD kun je contact opnemen met LBS die bouwt er momenteel eentje op een Harley.

Verder heb ik ooit een startmotor op een achterremschijf gezien, die was vertand zoals een vliegwiel.
Het was op een foto dus het zou kunnen dat ik die hier heb gezien
 
nu ga je denk ik rondjes draaien.

Valt wel mee dat rondjes draaien. Dat doet ie ook niet als je gewoon duwt.
Hier nog een detail:

DSC00543.jpg


Je moet natuurlijk wel plek hebben op je achterwiel. Op de 2e foto hierboven in mijn vorige post is de achterbrug ervoor verlengd. Zie je op de volgende foto beter:

DSC05571.jpg


Of je moet ‘m onder je nummerplaat hangen. :+

Ik doe er nog een fotootje bij van eentje met een dunne rol. Je ziet hier ook hoe op een simpele wijze met een handle de rol tegen de achterband geduwd wordt.

Afbeelding142.jpg


Alle getoonde voorbeelden zijn trouwens fietsen van zijspanrijders, die dit hebben vanwege een lichamelijk gebrek en dus niet even kunnen afstappen.

Op de navolgende oudere BMW is ook een elektrische gebouwd. Je ziet hoe krap het allemaal is.

DSC03537.jpg


Op kitcars zie je ook vaak een elektrische achteruit met een rol.

Op trikes worden vaak de Quaife Reverse Gearbox gebruikt, als het mechanisch moet zijn. Die zie je ook in de Superdrive van Mobec.

superdrive13.jpg


Omdat je het over naafbesturing hebt, ga ik er maar even vanuit, dat je geen Harley-ombouw op het oog hebt. Daar is een eenvoudige veelgebruikte mechanische achteruitrijkit voor, die redelijk betrouwbaar is. Maar even niet relevant.

V.w.b. de opmerkingen over het gebruik van een startmotor. Die draaien met een te hoge snelheid en zijn niet krachtig genoeg, waardoor ze te sterk afgeremd en afgewurgd worden en daardoor snel op zijn. Aldus ervaringsberichten.

Beter is inderdaad dan een motortje uit een elektrische rolstoel te gebruiken. Meestal 24V, maar nog genoeg trekkracht op 12V. Degene die dit bij Pepe heeft gemaakt, kan daar misschien wat meer over vertellen.

Uiteindelijk denk ik, dat je met een caravan mover het best af bent. Die heeft al alle componenten.

Richard 8-)
 
op pepes span was een electrische lier gebruikt
daar was met betonijzer een "rol" opgelast en die werd ook met een hevel tegen het achterwiel aangedrukt.

dat ding had een aantal nadelen.
1) het achteruitrijden ging echt heeeeeel langzaam
2) De aandrijf kracht liet nogal eens te wensen over
3) het vrat zijn achterband op....

pepe heeft dus inmiddels geen achteruit meer en moet gewoon even lief kijken naar omstanders als hij zijn span dom heeft geparkeerd.... ;)

met het voorgaande rekening houdend denk ik dus niet dat pepe's achteruit het beste voorbeeld is wat je kunt gebruiken...
geen idee wat een caravanmover moet kosten, maar lijkt me dat als die een zware tappert kunne verplaatsen dat het met en span ook goed moet lukken. (bij pepe moest het echter zoveel mogelijk met een gesloten beurs gebeuren, dus vandaar dat ze eerst dit met die lier hebben geprobeerd. Ik heb ook nog niet vernomen dat Pepe nog steeds ergens stil staat omdat hij niet achteruit weg kon, dus blijkbaar red hij zich voorlopig ook nog prima zonder achteruit....)
 
We hebben het bij mij geprobeerd met de motor van een lier. Maar dat werkte amper gaf hellaas veel storing.

Zou er graag weer 1 hebben, dus als er hier iemand wil expirimenteren....

full
 
Zo hé, die movers zijn echt f*cking duur :o



Ik zit net zelf even te kijken en reageerde precies hetzelfde. Wow, hee.!Zijn dan wel prijzen voor twee stuks, maar toch. Ik weet zeker dat ik ergens ooit eens een stuk goedkopere heb gezien. Nu kom ik op twee stuks voor 689 of zo. En dan komt er ook nog een vette accu van 100A bij. 't Is maar net, wat het je waard is.

Richard 8-)
 
Als je een grote caravan hebt en je kunt hem niet achteruit insturen dan heb je er graag €689,- voor over om niet voor de hele camping voor joker te staan.
 
zo'n caravan mover lijkt inderdaad ideaal, maar er zitten wel een paar nadelen aan.
je zal hem op een mechanische manier op de band moeten drukken, dus een extra mechanische constructie (kost kostbare ruimte).
en wellicht vernaggeld hij je band wel bij veel gebruik, hij zal toch met een behoorlijke kracht op de band moeten drukken.

het mooiste zou zijn dat je geen rol hebt die je op de band moet drukken.
zou het mogelijk zijn om een grote poelie (voor getande riem) op het achterwiel te monteren en deze aandrijven met een rolstoelmotor (kleine poelie). om te voorkomen dat onder normaal rijden de rolstoel motor meedraait zou je de kleine aandrijf poelie met een sperlager kunnen uitrusten (mischien heten die anders) de ene kant op draait hij vrij en de andere kant op neemt hij de poelie mee.

in plaats van een rolstoel motor kan je mischien beter zo'n motor van een caravan mover gebruiken 12V i.p.v. 24 V
 
Laatst bewerkt:
er zijn allerlei dingen te verzinnen, maar valt zomaar nog niet mee denk ik,

Voor mensen als Pepe is het ideaal,

voor anderen, zou ik zeggen, stap ff af, en duw/trek m een metertje achteruit...
 
Ik heb voor een jaar of 6 terug best veel ervaring opgedaan met een caravanmover. Ik had zo'n ding gemonteerd op een aanhangerhoogwerker van zo'n 1350 kg, en ik moet zeggen: dat werkt perfect. Niet heel snel, maar je komt er wel. Ook een helling is ineens geen probleem meer.
Ik weet zeker dat wanneer je één zo'n movermotor op je zijspan monteerd en dat ding niet meer gebruikt dan strikt nodig, je niet eens een extra accu nodig hebt (mits je een redelijke accu hebt natuurlijk)
Bandenslijtage hoef je bij correcte afstelling volgens mij niet bang voor te zijn; tenminste als je met autobanden rijdt.

Maar, als je gewoon twee gezonde benen hebt zou ik het er niet op willen hebben. Ik wil het ook niet op m'n sleurhut.
Als je géén, één of een paar matige benen hebt, is het je redding!
 
Laatst bewerkt:
zo'n caravan mover lijkt inderdaad ideaal, maar er zitten wel een paar nadelen aan.
je zal hem op een mechanische manier op de band moeten drukken, dus een extra mechanische constructie (kost kostbare ruimte).
en wellicht vernaggeld hij je band wel bij veel gebruik, hij zal toch met een behoorlijke kracht op de band moeten drukken.
De rol van een caravanmover is bedoeld om op een band gedrukt te worden, zeker een autoband zal daar geen moeite mee hebben.
het mooiste zou zijn dat je geen rol hebt die je op de band moet drukken.
zou het mogelijk zijn om een grote poelie (voor getande riem) op het achterwiel te monteren en deze aandrijven met een rolstoelmotor (kleine poelie). om te voorkomen dat onder normaal rijden de rolstoel motor meedraait zou je de kleine aandrijf poelie met een sperlager kunnen uitrusten (mischien heten die anders) de ene kant op draait hij vrij en de andere kant op neemt hij de poelie mee.
Ik neem aan dat je een vrijloop lager bedoeld. Dat zal sperren als het wiel in de rijrichting draait, dat is namelijk dezelfde richting als hij moet sperren om het wiel elektrisch aan te drijven. _O-
 
Ér zijn wel versnellingsbakken te krijgen voor de "russische" merken met een achteruit in de bak, en ook oudere harley bakken (WLA en WLB iig) beschikken over een achteruit versnelling in de bak. Volgens mij de indian scout ook, maar goed die bakken zijn slecht verkrijgbaar en dan ook nog eens schreeuwend duur, Rus valt wel mee.
Meen me ook voor de geest te halen dat Ed Pols ooit een oplossing bedacht heeft voor Guzzi bakken, maar dan moet ik even zoeken, meen dat er een stuk over staat op de site van moturist.
maar een caravan mover is de meest eenvoudige oplossing, die kan je natuurlijk overal op bouwen
 
Ér zijn wel versnellingsbakken te krijgen voor de "russische" merken met een achteruit in de bak, en ook oudere harley bakken (WLA en WLB iig) beschikken over een achteruit versnelling in de bak. Volgens mij de indian scout ook, maar goed die bakken zijn slecht verkrijgbaar en dan ook nog eens schreeuwend duur, Rus valt wel mee.
Meen me ook voor de geest te halen dat Ed Pols ooit een oplossing bedacht heeft voor Guzzi bakken, maar dan moet ik even zoeken, meen dat er een stuk over staat op de site van moturist.
maar een caravan mover is de meest eenvoudige oplossing, die kan je natuurlijk overal op bouwen


Volgens mij had Ed een modificatie op de Hydro 2 bak bedacht. Maar volgens mij gewoon je schoonmoeder mee nemen en laten duwen als het spul achteruit moet.

:]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan