E-10 Benzine. Kan het in jouw motor?

nope, maar motor is ook van '86. verwacht er ook niet veel van.
Toch rijdt met in frankrijk en Duitsland met dezelfde auto's rond, lijkt me sterk dat voertuig er echt keihard kapot van gaat.


Hoe zit het met koekblikken? Is daar ook een lijst van?
 
In allen BMW Zwei-Rad-Modellen sämtlicher Baujahre ist der unbedenkliche Einsatz von E10 Kraftstoffen möglich – jedoch ist die mindest vorgeschriebene Oktanzahl gemäß Betriebsanleitung weiterhin zu beachten. Im Zweifelsfall sollten sich BMW-Fahrer allerdings an die BMW-Kundenbetreuung wenden.

Huh.. het kan in alle BMW's maar je moet wel het octaangetal aanhouden en in geval van twijfel de handleiding raadplegen? Klassiek staaltje non-informatie _O-
 
In allen BMW Zwei-Rad-Modellen sämtlicher Baujahre ist der unbedenkliche Einsatz von E10 Kraftstoffen möglich – jedoch ist die mindest vorgeschriebene Oktanzahl gemäß Betriebsanleitung weiterhin zu beachten. Im Zweifelsfall sollten sich BMW-Fahrer allerdings an die BMW-Kundenbetreuung wenden.

Huh.. het kan in alle BMW's maar je moet wel het octaangetal aanhouden en in geval van twijfel de handleiding raadplegen? Klassiek staaltje non-informatie _O-

Tja, indekken......
Wat er ook gebeurt, BMW heeft het niet fout gedaan en kan ook niets worden verweten, daar komt het op neer. Dat is "garantie" voor je......
 
In allen BMW Zwei-Rad-Modellen sämtlicher Baujahre ist der unbedenkliche Einsatz von E10 Kraftstoffen möglich – jedoch ist die mindest vorgeschriebene Oktanzahl gemäß Betriebsanleitung weiterhin zu beachten. Im Zweifelsfall sollten sich BMW-Fahrer allerdings an die BMW-Kundenbetreuung wenden.

Huh.. het kan in alle BMW's maar je moet wel het octaangetal aanhouden en in geval van twijfel de handleiding raadplegen? Klassiek staaltje non-informatie _O-
Ze hebben goed gekeken naar hoe de politiek vragen beantwoord :')
 
In allen BMW Zwei-Rad-Modellen sämtlicher Baujahre ist der unbedenkliche Einsatz von E10 Kraftstoffen möglich – jedoch ist die mindest vorgeschriebene Oktanzahl gemäß Betriebsanleitung weiterhin zu beachten. Im Zweifelsfall sollten sich BMW-Fahrer allerdings an die BMW-Kundenbetreuung wenden.

Huh.. het kan in alle BMW's maar je moet wel het octaangetal aanhouden en in geval van twijfel de handleiding raadplegen? Klassiek staaltje non-informatie _O-

Het kan, behalve als het niet kan. Zijn we wel gewend in Nederland.
 
nope, maar motor is ook van '86. verwacht er ook niet veel van.
Toch rijdt met in frankrijk en Duitsland met dezelfde auto's rond, lijkt me sterk dat voertuig er echt keihard kapot van gaat.


Hoe zit het met koekblikken? Is daar ook een lijst van?

Dat gaat niet als je het 1 keer tankt en dan start en daarna BOEM hoort......

Echter slijten je injectoren overmatig, corroderen er diverse onderdelen in je brandstofsysteem en gaan de rubbers en pakkingen er langzaam kapot van. Dus uiteindelijk( vaak sneller dan je denkt) gaat het er toch keihard kapot van.....


je lijstje voor blikken

http://www.acea.be/images/uploads/files/20101123_E10_compatibility.pdf
 
Waar kan ik die E-10 bio benzine kopen dan?
Ik ben het nog niet tegen gekomen aan de pomp eigenlijk, of let ik niet goed op?
Ik kom overal wel qua pom merken.
Of is E-10 gewoon het zelfde als feul-save van Shell?
Ken wel bio diesel, maar E-10 ken ik nog niet?

Iemand zegt al, dan tank ik wel duurder, normale benzine.
Is die E-10 benzine dan goedkoper dan gewone benzine?
Ik donder er meestal gewoon euro95 in, maar als E-10 goedkoper is, en hij loopt er prima op, dan tank ik gewoon eens dat. Kijken of het wil.
Volgens de link moet het kunnen in mijn motor.
 
Kundenbetreuung betekent toch: nazorg/klantenservice (after sales service)? Bij twijfel, daar contact opnemen (BMW).

Ik begrijp uit het verhaaltje dat je niet aan lager octaangetal mag komen dan in je gebruiksaanwijzing staat; mja, 95 of 98 is toch niet onduidelijk? (Te hoog levert niets beters en maakt dan de meeste motoren warmer want vergt iets vroegere onsteking; te laag maakt vaak dat de motor te arm loopt / gaat inhouden).

Dat E10 spul, las ik, is 95;
98-er "superplus" ofzo blijft daarnaast bestaan.

Het gaat maar om 10% bijmenging van hoogwaardige ethyl-alcohol; een jaar of 35-40 geleden zag ik al in kranten dat tot 15% toen al in de meeste auto's probleemloos kon, maar er stond niets bij over motorfietsen .... de proef zal het moeten uitwijzen.

Ik zag literflessen bio-ethanol 96%, ongekleurd, onlangs in Duitse supermarkt Penny .... zou theoretisch nog "eetbaar" moeten zijn ook dan .... geen waarschuwing er op tegen innemen maar ook geen advies .... was bedoeld als barbecue-aansteekvloeistof / lampen-brandstof ofzo .... 3 euro ongeveer dacht ik .... misschien ook wel goed in de zippo, maar ik vrees alleen 's-zomers dan en erg snel verdampend.

http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=nipbiDsHnHUVGAkBZ
 
Laatst bewerkt:
Waar kan ik die E-10 bio benzine kopen dan?
Ik ben het nog niet tegen gekomen aan de pomp eigenlijk, of let ik niet goed op?
Ik kom overal wel qua pom merken.
Of is E-10 gewoon het zelfde als feul-save van Shell?
Ken wel bio diesel, maar E-10 ken ik nog niet?

Iemand zegt al, dan tank ik wel duurder, normale benzine.
Is die E-10 benzine dan goedkoper dan gewone benzine?
Ik donder er meestal gewoon euro95 in, maar als E-10 goedkoper is, en hij loopt er prima op, dan tank ik gewoon eens dat. Kijken of het wil.
Volgens de link moet het kunnen in mijn motor.

Heb je hier bijna niet. Bij mijn weten is het probleem vooral dat oude brandstofslangen en seals er niet tegen kunnen.
 
Bij dat kleine percentage alcohol verwacht ik niet dat er pakkingen/seals zullen sneuvelen.

Wel natuurlijk voorzichtig zijn, misschien andere "gevoeligheden" want een motorfiets wringt toch meestal dubbel zoveel pk uit een kg cilindermetaal als auto's.

Iets anders is: rijden op "puur" 100% echte (om-geësterde) bio-brandstof, zowel alcohol als diesel want die verwoest alle ouderwetse niet-metalen deeltjes in het brandstoftraject .... ik heb nog niet vernomen van welke kunststof bijvoorbeeld vlotters zijn gemaakt .... ook nog: niet alle metalen kunnen er tegen.

De energie-inhoud van alcohol is lager dan die van benzine (60-70% waarde), de motor gaat dus iets armer lopen, met E10 omgerekend ongeveer 4% schraler.

Een klein(er) beetje van die alcohol zit trouwens allang in "onze" benzine:

http://www.nu.nl/economie/2038040/anwb-waarschuwt-voor-nieuwe-franse-benzine.html

http://www.biowanze.be/nl/Bio-ethanol/De-toepassingen-van-bio-ethanol/

http://www.auto4me.nl/bio-ethanol.php

Op de achtergrond wordt echter gestreefd naar geleidelijke(?) overstap op een gehalte van 85% alcohol en er bestaan al auto's die daar tegen kunnen. Ik heb er een hard hoofd in dat oudere motorfietsen daarop zouden kunnen worden omgebouwd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/E85

http://nl.wikipedia.org/wiki/E15

Hier een verhaal dat mij helemaal niet bevalt (nog armer lopen èn carb-icing vrees ik; je kunt zelf die verwoestende proef nemen door een slok domme huishoudspiritus .... 15% WATER .... ) bij te voederen in de tank:

http://nl.wikipedia.org/wiki/HE15

Doe maar mooi NIET hoor .... in dat spiritus-verhaal trapte ik een keer in de vroeg-80-er jaren, 1 liter op ruim 10 liter benzine in de tank van mijn Zündapp-brommer dat mijn benzine (carb-icing) bij de hevige vorst van toen "droger zou maken"; dikke staart, totaal stilgevallen .... carb was inwendig 1 blok ijs en er dreven flinke brokjes ijs ook in de tank .... aftappen, ijs weggooien, carb er af en in de keuken laten ontdooien, uitspoelen/drogen .... pestkarweitjes.
 
Laatst bewerkt:
Percentage (in die oudere motorfietsen) graag vermelden.

:?

het is begonnen met 1% en dat is langzaam opgevoerd naar de 5,75% waar nu over gesproken wordt.

Echter het wegwuiven van de problemen omdat het er al in zit is een beetje erg kort door de bocht.

Het probleem is dat dit geleidelijk gaat en je uiteindelijk iets nieuws mag kopen omdat het "versleten"is.

Ik heb trucks gezien die op 100% biodiesel reden en binnen een ton waren alle injectoren volkomen vernield door de alcohol component die in de biodiesel zit.

Waarom zou dit dan niet het geval zijn bij benzine met alcohol?

Het gebeurt echter niet binnen een korte tijd, waardoor er als snel het labeltje slijtage aan gehangen wordt.

Echter is het ook niet meer mogelijk om het tij te keren, dus slikken en verder gaan met ademhalen lijkt het devies.
 
het is begonnen met 1% en dat is langzaam opgevoerd naar de 5,75% waar nu over gesproken wordt.

Echter het wegwuiven van de problemen omdat het er al in zit is een beetje erg kort door de bocht.

Het probleem is dat dit geleidelijk gaat en je uiteindelijk iets nieuws mag kopen omdat het "versleten"is.

Ik heb trucks gezien die op 100% biodiesel reden en binnen een ton waren alle injectoren volkomen vernield door de alcohol component die in de biodiesel zit.

Waarom zou dit dan niet het geval zijn bij benzine met alcohol?

Het gebeurt echter niet binnen een korte tijd, waardoor er als snel het labeltje slijtage aan gehangen wordt.

Echter is het ook niet meer mogelijk om het tij te keren, dus slikken en verder gaan met ademhalen lijkt het devies.
Ja, je zult met de percentages toenemend, gelijk hebben/krijgen.

Nog een "leuke" quote uit de wiki:
.... Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen. ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan