niet starten, lege accu?

Texasboy

MF'er
14 jan 2010
35
1
Friesland
Hallo,

Ben in bezit van een Peugeot Vivacity 2 tact.
Twee weken geleden nog gestart (via kick) en even laten draaien.
Niet mee gereden i.v.m. zeer glad hier in de buurt :(
Vanmiddag wilde in hem weer starten (via kick) maar hij wil niet aanslaan ;(
Zou dit kunnen komen omdat de accu TE leeg is??
Vorige keer zat er nog wel wat in, maar nu brand m'n remlicht niet eens en zelfs mijn benzine meter komt niet uit de hoek (terwijl er genoeg brandstof in de tank zit).

Zou het kunnen zijn dat de scoot niet wil starten i.v.m. een TE lege accu??
Hoor graag reactie op mijn vraag.

grt Tex
 
Heel goed mogelijk dat de accu leeg is. Het zou ook kunnen liggen aan een slecht contact in de bedrading.

Het is trouwens absoluut niet aan te raden om zoals jij deed de motor te starten en hem zonder een eind te rijden weer stil te zetten.
Door het starten ontlaad je de accu wel maar hij krijgt niet de kans om bij te laden; een accu die wel ontlaadt maar niet bijlaadt gaat heel snel achteruit, niet alleen de lading maar ook de capaciteit. Daarom is het aan te raden om de accu als ie langer dan een paar weken niet gebruikt wordt bij te laden met bijvoorbeeld een druppellader.
Gebruik anders de zoekfunctie, over dit onderwerp is al heel wat geschreven.

Een ander effect van starten zonder te gaan rijden is (bij een viertaktmotor) sludgevorming, dus mayonaise in het blok; daar zul jij geen last van hebben maar ook de uitlaat heeft er een hekel aan. Bij koud starten condenseert waterdamp uit de uitlaatgassen in de koude uitlaat. Als jij de motor stilzet voordat ie warm is zal dit vocht achterblijven en zo gaat de uitlaat van binnenuit doorroesten.
 
Laatst bewerkt:
Ja waarschijnlijk ik je accu te leeg , de motor heeft een vonk nodig voor de bougie en de eerste paar (als de motor zelf nog niet loopt) worden door de accu geleverd. Omdat de motor nog niet loopt zorgt ie nog niet voor de spanning die de ontsteking nodig heeft om te starten.
 
Dat is onzin, je ontsteking systeem werkt OF via je accu, OF via je lichtspoelen.

Als je ontsteking op de lichtspoel gaat (zoals bij een viva 2takt), en je trapt op de kickstart.
Dan word er al genoeg spanning opgewekt om een vonk te geven.
 
Dat is onzin, je ontsteking systeem werkt OF via je accu, OF via je lichtspoelen.

Als je ontsteking op de lichtspoel gaat (zoals bij een viva 2takt), en je trapt op de kickstart.
Dan word er al genoeg spanning opgewekt om een vonk te geven.

Bij mijn fzr werkte het zo als ik net beschreef. Zonder accu of met lege accu was ie dan ook niet te starten ook niet met aanlopen of iets dergelijks. Maar nu je het zegt met mijn oude brommer (honda mt5) kon je wel gewoon starten. Dat was ook 2takt , misschien dat dat het verschil maakt.
 
Dat is onzin, je ontsteking systeem werkt OF via je accu, OF via je lichtspoelen.

Als je ontsteking op de lichtspoel gaat (zoals bij een viva 2takt), en je trapt op de kickstart.
Dan word er al genoeg spanning opgewekt om een vonk te geven.


Klopt... ik heb een vivacity gehad en deze had een verrotte accu. Ook deze startte zonder problemen met de kickstart ondanks de accu...
 
Misschien wel een idee Hybride, zo'n druppellader.
Maar dacht dat het in principe niet uitmaakte zo'n lege accu en dat de kick wel genoeg zou zijn, maar nu ik zie hoe leeg die is (omdat de benzine meter ook niet reageert).

Startkabels aan een auto niet te veel van het goede Sjoerdnl i.v.m. met AMP.

grt Tex
 
als de Accu ouder is dan 3 jaar zou ik hem gewoon vervangen hoor

en je kunt het wel doen met een auto zo'n jumpstarter zit ook gewoon een autoaccu in die gebruikt een dealer ook als je hem belt
 
die 2takt is nog carb en die FZR heeft al injectie??? injectie heeft stroom nodig namelijk en carb. niet

Nee de fzr had nog carbs die was van 89. Maar mijn 3ta kan je wel starten zonder accu maar dan brand de regelaar door en ook de (niet originele) ontsteking gaat eraan. Er is nu een elektrische ontsteking in ipv contactpunten.


Maar eigenlijk veel te veel offtopic , ik zou gewoon zeggen even een andere accu en je weet het. Of overstarten op een auto accu dat kan ook.
 
Ik heb nog nooit positieve ervaringen gehad met 2takt bromscooters aangaande het starten. Heb er 3 gehad en met alle drie kreeg ik na een tijd startproblemen. Net zoals jij zegt: na 2 weken waren ze maar heel moeizaam tot leven te wekken. Om van elektrisch starten maar helemaal te zwijgen. Ook in mijn omgeving vaak 2 takt scooters gezien met startproblemen.

Wat dat betreft is de Honda 4takt motorscooter een openbaring. Ik heb hier slechts 2 keer langer mee moeten starten(op 28dkm). Een keer omdat ik gewoon vermoed dat er wat vuil in heeft gezeten en de tweede keer, twee weken nadat ik hem, net als jij, even kort had laten draaien(niet gereden) ,daarna kreeg ik hem zeer moeizaam en met gas geven(tijdens het starten)aan de praat. Dat dus niet doen. Het is :of starten en een (flink) stuk rijden, of gewoon stil laten staan.
 
Als je scooter of motor maar met veel moeite, horten en stoten start als ie koud staat.
Wetende dat als ie warm staat meteen start, een nieuwe batterij heeft, regelmatig aan de druppellader gaat, binnen staat en de laatste 3 maanden heeft stilgestaan. Dus geen last heeft gehad van de winterprik en naar mijn mening ook niet van enig vocht.
Waar kan dat dan aan liggen?
Bougies, starter? Regulator werd onlangs vervangen.
 
Laatst bewerkt:
brommers hebben meestal ook een 6 a 8amp accu als je daar dan een zwaardere zeg maar 12amp in knikkert scheelt ook heeeeel veel ze zijn wel een stukje duurder
 
Zelfde probleem hier gehad.
Blijkbaar is de accu dan gewoon te leeg want nadat hij weer vol was deed hij het gewoon weer en was er niks aan de hand.
Is blijkbaar toch nog iets in een Vivacity dat stroom nodig heeft want bij mij wilde hij ook helemaal niet meer op de kickstart reageren en nu nergens problemen meer mee nu de accu vol is.
 
7c0d20634748ea93a8f629443459c58c


:+

Maar toch: gebruik de zoekmachine eens :)
En lees dan ook de vragen/antwoorden eens door :)
 
Vandaag maar ff accu laten na kijken, was niet al te best meer (vrij oud) ;(
Nieuwe accu mee genomen en in mijn scoot gezet, meteen lopen :)
Gelijk maar ff klein toertje gemaakt :]
Iedereen bedank voor de tips.

grt Tex
 
Als je een automatische choke hebt dan heeft die ook stroom nodig bij die scooters. Ik heb dat met de scooter van mijn vrouw gehad. Kicken tot ik een ons weeg maar helemaal niks.
andere accu erin en lopen.
 
Op een vivacity zit die inderdaad ja, nu weet ik ook gelijk waarom die niet wil starten als de accu helemaal leeg is.
Bedankt voor de tip :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan