Galvaniseren

Reynsj

MF'er
6 aug 2010
181
0
Gent / Antwerpen
Dag iedereen,

Ik ben al een tijdje informatie bij elkaar aan het zoeken ivm het galvaniseren/chromeren van onderdelen. Nu heb ik tamelijk veel onderdelen die ik zou willen bewerken en dacht dit zelf te doen als dit natuurlijk ook mogelijk is.

Voor jullie replyen op mijn bericht => ik weet dat dit gevaarlijk is! Niet alleen voor mij als persoon maar ook voor de natuur in het algemeen ivm eventuele verontreinigingen...

Bij deze wil even vragen of dit mogelijk is op een legale manier?
Kan je de stoffen die nodig hebt legaal kopen en mag je deze dan ook zelf gebruiken?

Iemand ervaring in het galvaniseren?

Vriendelijke groeten,
Jasper
 
Veel is zelf te doen maar of dat raadzaam is, is een 2de.

Je moet behoorlijk wat investeren in chemicalien en kunststof bakken die ruim genoeg zijn om het onderdeel in te hangen. Dan moet je ook nog een flinke (gelijk)stroombron hebben.

Ontvetten in natrium hydroxide, even op de plus (minuutje of 2) aansluiten om het laaste restje verontreiniging van het staal te krijgen.

Spoelen, dan in het zinkbad bestaande uit opgeloste zinkchloride hangen met de min-pool. Aan de pluspool zuivere zink hangen. Amperage weet ik niet, daar moet je mee experimenteren.

Pasiferen in natriumcyanide oplossing, iets wat je niet kan kopen dacht ik zo. Bovendien erg gevaarlijk als je het wel hebt en niet vorzichtig genoeg bent.

Verchromen:
Ontvetten zoals omschreven, in een nikkelbad hangen met nikkelsulfaat (groen)in oplossing.
Stroomsterkte -experimenteren.
Minpool het product, pluspool nikkelplaat.

Spoelen in gedest. water.

Dan in chroombad hangen chroomzuur en zwavelzuur in oplossing met loodanodes.
Het chroom komt uit het zuur en slaat op het product neer.

Na het verchromen hoef je alleen te spoelen en eventueel te polijsten.

Al met al een hele klus.
 
Ik vermoedt dat toch niet alles legaal te verkrijgen is.
Je zit ook met dat je vergunningen moet laten zien als je het spul gaat halen volgensmij.
Het is ook nog zo geloof ik dat je je gebruikte stoffen terug in moet leveren ook.

Wij laten ons spul altijd hier vlak over de grens galvaniseren.
Zo een 10Liter emmer vol spul (bouten, steuntjes enz enz enz) kost geloof ik 20 euro uhm 90 dus '( , kun je ook nog kiezen met zilvere of goude kleur, gek genoeg kun je rubbers er gewoon op/om/aan laten zitten deze vergaan niet.
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wel zo dat in België de diverse eisen pas recentelijk zijn aangescherpt maar ik vraag me af of het onder aan de streep echt wel gaat lonen om zulke zaken zelf te gaan doen?
Het echte ouderwetse diepverchromen kun je in NL wel vergeten terwijl er her en der in bij jou in België vast nog wel wat zaakjes zijn waar het zou kunnen (mogen is een ander verhaal).
En als we de prijzen tussen NL en B gaan vergelijken ligt het voordeel m.i. nog steeds zuidelijk van onze grens.
 
hmmm, bedankt voor alle uitleg
ik zal het wssl wel laten doen als ik ergens een adres heb waar het "goedkoop" kan.

Zijn er nog andere opties?
Polijsten maar de glans is niet echt blijvend toch?
Iemand veel kennis ivm chroom lak?

Andere opties zijn zeer welkom :) zeker degene die het mogelijk maken om het zelf te doen.

grt
 
Als je het polijst moet je er dan blanke lak over doen.
Chroom lak heb ik een keer gezien hmm dat is het hem toch niet.

Edit: Volgensmij zijn wij Nederlanders al helemaal blij als we met ons spul voor te galvaniseren in Belgie terrecht kunnen ivm de prijs en nu is het voor jou nog te duur.
Het zal altijd wel een redelijk kostelijk blijven al laat je het in Polen ofzo doen.
 
Laatst bewerkt:
Sommeer eerst je doelen eens, en welke delen/materialen dit zijn. Polijsten kan zeker wel een optie zijn. Verzinken, passiveren, zwarten, verchromen of vernikkelen, hardchroom, eventueel chroom spuiten? Welke onderdelen gaat het om?

Zelf doen is bijna geen optie en eigenlijk af te raden. Mocht je toch wat meer hierover willen weten moet je eens op wetenschapsforum.nl kijken, daar staan genoeg van dit soort projecten online. Best leerzaam om eens te lezen :)
 
Laatst bewerkt:
ik zal het wssl wel laten doen als ik ergens een adres heb waar het "goedkoop" kan.

Pfoeh, wat is goedkoop?
Meestal als iemand 'goedkoop' zoekt zou het eigenlijk voor nagenoeg niets moeten zijn.
Vroegâh, had een kennis van mij nogal wat verchroomwerk van zijn Old timer uitbesteed aan een bedrijf ergens in de buurt van St. Niklaas, Bornem of Temse.
Weet niet meer precies waar maar kan eens kijken of ik nog iets kan vinden.
Hoe de prijs lag weet ik niet meer precies maar hem kennende zal dat vast niet veel zijn.
Voor galvaniseren kun je aan het eerste de beste metaalbewerkingsbedrijf / constructiebedrijf vragen of ze één en ander van jouw spul mee willen verchromen als ze zelf een klus hebben of je in ieder geval doorverwijzen naar hun galvaniseerder.
Vraag me alleen af wat er aan een motorfiets gegalvaniseerd is? :?

Waar hebben we het eigenlijk allemaal over?

Waar je ook eens naar kan zoeken is 'hoogglansverdichten'.
Werkt niet echt goed met onderdelen met scherpe binnenhoeken en daarna blijf je poetsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoedt dat toch niet alles legaal te verkrijgen is.
Je zit ook met dat je vergunningen moet laten zien als je het spul gaat halen volgensmij.
Het is ook nog zo geloof ik dat je je gebruikte stoffen terug in moet leveren ook.

Wij laten ons spul altijd hier vlak over de grens galvaniseren.
Zo een 10Liter emmer vol spul (bouten, steuntjes enz enz enz) kost geloof ik 20 euro, kun je ook nog kiezen met zilvere of goude kleur, gek genoeg kun je rubbers er gewoon op/om/aan laten zitten deze vergaan niet.

Ah..., zo'n adresje zocht ik nou net...
Zie in je profiel ook nog 'ns dat je uit Budel komt, aangezien ik uit Weert kom ligt dat wel érg dicht bij elkaar :+
Zou je misschien dat adresje met mij willen delen :? ik heb nogal wat spulletjes die ik wil laten galvaniseren... (ben mijn oldtimer auto aan 't opknappen) , en heb op het werk ook een aantal emmers met oude bouten, wel nog goed, maar niet zo mooi qua uiterlijk, dus niet geschikt voor de motor...
 
Ah..., zo'n adresje zocht ik nou net...
Zie in je profiel ook nog 'ns dat je uit Budel komt, aangezien ik uit Weert kom ligt dat wel érg dicht bij elkaar :+
Zou je misschien dat adresje met mij willen delen :? ik heb nogal wat spulletjes die ik wil laten galvaniseren... (ben mijn oldtimer auto aan 't opknappen) , en heb op het werk ook een aantal emmers met oude bouten, wel nog goed, maar niet zo mooi qua uiterlijk, dus niet geschikt voor de motor...

Nee, hij ontkent alles ! :+
 
bedankt voor alle reactie, tzal polijsten worden met een blanke lak erover :)

aja en het "goedkope" :) een emmertje vol stukken om te laten galvaniseren is zeker en vast goedkoop alleen kan er niet te veel aan besteden omdat ik nog een arm studentje ben ;)
Nu heb ik een oldtimerke gerestaureerd en ben bezig de carosserie wat meer présence te geven. Vooral de motorblok zelf is niet zo mooi meer. Ook zijn de bouten tamelijk versleten tot roestig soms. Zou ik de bouten ook polijsten of koop ik gewoon beter nieuwe?

grt
 
bedankt voor alle reactie, tzal polijsten worden met een blanke lak erover :)

aja en het "goedkope" :) een emmertje vol stukken om te laten galvaniseren is zeker en vast goedkoop alleen kan er niet te veel aan besteden omdat ik nog een arm studentje ben ;)
Nu heb ik een oldtimerke gerestaureerd en ben bezig de carosserie wat meer présence te geven. Vooral de motorblok zelf is niet zo mooi meer. Ook zijn de bouten tamelijk versleten tot roestig soms. Zou ik de bouten ook polijsten of koop ik gewoon beter nieuwe?

grt
 
De onderdelen => De uitlaten zijn in het chroom maar zijn nogal aangetast.
Motorblok zelf is niet zo proper ik ken er niet veel van maar de indruk dat er een lak afschilfert van het carterblikken. Ken de naam niet maar het deel met lamellen (luchtkoeling (cb200)) die zijn aangetast.

grt
 
Parelstralen gelijk aan zandstralen?
Das idd mssn de beste optie... Ik kan het laten doen natuurlijk of ik kan het mssn proberen aanschaffen om het zelf te zandstralen alleen heb ik geen idee wat je allemaal nodig hebt om te kunnen zandstralen.
 
Parelstralen gelijk aan zandstralen?
Das idd mssn de beste optie... Ik kan het laten doen natuurlijk of ik kan het mssn proberen aanschaffen om het zelf te zandstralen alleen heb ik geen idee wat je allemaal nodig hebt om te kunnen zandstralen.

Je kan alles er voor huren bij Boels (is wel grof) maar voor die 10 seconden dat je het moet stralen kun je beter in de lokale zoekertjes gluren naar iemand met een eigen straalkast die straalwerk voor anderen doet (meestal een berg werk voor 50 euro of zo).
Is sneller en goedkoper.
Bijv. zandstralen wil je (en mag niet eens meer) zeker niet in de open blauwe lucht van je achtertuintje doen _O-

Je uitlaatpolijsten en in de blanke lak spuiten lijkt mij niet echt de juiste oplossing.
 
Van de uitlaat zal ik wssl blijven.

Heb thuis de gelukkig de ruimte en ga een bescheiden werkruimte oprichten. Dus ben van plan om een straalkast te improviseren. Alleen hoop ik met 25kg toch redelijk wat te kunnen afstralen :)
 
Over het zelf stralen en aantal kgs kan ik niks zeggen wij brengen het altijd weg naar iemand die een grote industrieele cabine heeft dus daar heb ik geen kaas van gegeten.

Wel zou ik iig van chromen delen afblijven met stralen of het chroom zou eraf moeten, maar dan is dat nog niet de methode.
 
Van de uitlaat zal ik wssl blijven.

Heb thuis de gelukkig de ruimte en ga een bescheiden werkruimte oprichten. Dus ben van plan om een straalkast te improviseren. Alleen hoop ik met 25kg toch redelijk wat te kunnen afstralen :)


Ongeveer 10-15 minuten, niet continu stralen maar met korte stoten.
Daarna weer bij elkaar vegen en zeven alvorens je het gaat hergebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan