Het Grote XT 550 Topic

Even een andere vraag...

Ik ben bezig om mijn 'nieuwe' XT550 aan de praat te krijgen. De motor heeft een jaar of 5 stil gestaan. Inmiddels een nieuwe uitlaatbocht via een mede forumlid op de kop kunnen tikken. Nu wil ik eerst een beetje olie in de cylinderruimte brengen en de zuiger weer goed gangbaar maken alvorens te starten. Maar... hoe krijg ik de bougie eruit? Klinkt wat onbenullig wellicht maar welke dop of sleutel gebruiken jullie hiervoor? ik heb 3 opties gebruikt maar niets paste. Zou iemand een foto willen plaatsen van de tool die daarvoor wordt gebruikt?

bedankt,

Eric
 
Ik heb hier ook verschillende bougie sleutels liggen maar de enige die paste was volgens mij een uit het gereedschapssetje van de suzuki gs500 van m´n pa. Als ik vanmiddag thuis ben kan ik wel even kijken en opmeten als je wilt.
 
Aangezien de voorvork keerringen lek zijn ga ik ze vervangen en dan wilde ik eigenlijk ook meteen de voorvork olie vervangen. In het wphb staat 10w30 voorgeschreven.
Nou heb ik toevallig nog een onaangebroken fles SAE 15 staan die al jaren in de schuur staat te chillen.
Kan ik deze ook gewoon in de voorvork gooien of word de demping daar echt minder van?
 
Die originele snap ik wel maar die heb ik er niet bij... ;-( ;( , waar haal ik die juiste sleutel?
 
Vandaag een nieuwe bus voor mijn schokdemper gedraaid, De oude viel van ellende uit elkaar en zodoende werd de veer niet goed meer om de schokdemper gepositioneerd.

Utc3Lc3.jpg


En meteen schokdemper even op motor gezet
wvDvpjT.jpg

7LddlTE.jpg
 
Hallo,

Ik heb vandaag ook een 550 op de kop getikt
Toen ik dit forum zag gelijk maar even aangemeld
Ik ben van plan om hem op te knappen

Foto's volgen nog
 
Hej, succes met je opknapper!
Ik wacht op de foto´s ;)

Enne, iemand enig idee of er al een twaalfde xt/tt topic is? Na dat de elfde gesloten is kan ik nergens een nieuwe vinden....
 
Laatst bewerkt:
Weer even aan het klussen geweest aan de xt
Staat (of hangt) er nu zo bij
MsLNhJH.jpg

zSer9Gk.jpg


Begint eindelijk weer wat te worden, cilinder word gehoont, er komt een nieuwe zuiger in en de kleppen/klepzittingen worden geslepen. Daarna zou hij weer prima moeten rijden. Nog even nieuwe voorwiel lagers bestellen en dan staat hij in elk geval weer op wielen.

Iemand nog 550 onderdelen nodig? Heb heel veel liggen, prijs komen we wel uit voor de mede MF'er *D
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
En weer aan de 550 gewerkt vandaag
600 voorvork zit erin nu, en ben bezig met alle elektronica aan te sluiten.
FGc6hbc.jpg


Er komen nog michelin sirac banden op voor en achter.
 
Ik heb een setje K&N pod filters gehaald bij Kedo en deze op de 550 gemonteerd. Het past allemaal prima, behalve dan dat ze tegen de achterveer aanzitten. Iemand hier ervaring mee, en hoe dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Weer even aan de xt geknutseld
Nieuwe bandjes erop
Elektronica zo goed als klaar
koplamp er weer op
Steuntje voor een gs500 toeter verbeunt zodat hij op de xt past
Nieuwe handvatten (griffgummi's :+ ) erop
tadáa *D
9nEUHp9.jpg

zM9F2tA.jpg

xISnRls.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey leuk topic. *O*

De XT550 was mijn allereerste motor.
Destijds stond hij in de showroom voor fl6500,--.
Met een beetje onderhandelen zonder inruil kon ik er eentje kopen voor fl6000,--


Helaas werd ik 2 jaar later wegens financiele tekortkomingen (dienstplicht) genoodzaakt de XT te verkopen.
Later heb ik nog diverse andere motoren in bezit gehad maar het gevoel dat de xt550 me destijds gaf bleef altijd knagen, volgens mij heeft iedereen dat wel met z`n 1e motor of auto.

Het kon ook niet uitblijven en in 2006 kocht ik een oud barrel voor een euro per cc.
De bedoeling was om deze xt weer in optima forma te maken (leuk projectje) en sinds vorig jaar kan ik er weer mee de weg op.
Ik heb in die tijd nog wel een donormotor erbij gekocht en heb nog een aantal reserveonderdelen.

Zo staat hij er nu bij.
[afbeelding]

Er zit nog veel werk aan maar dat is voor later.
Op dit moment heb ik een xtz750 waar ik m`n vrije uurtjes mee in kan vullen. O-)

Mezelf even kwooten:

Al jaren heb ik de hoop dat mijn ouwe XT550 met het kenteken MD-02-ZD nog eens te koop staat.
Ik zou echt graag herenigd worden met mijn allereerste motor, ik zou hem dan in ere willen herstellen om hem nooit meer weg te doen.
Ik had zolang gespaard voor die motor, iedere zaterdag was ik aan het werk en het verdiende geld bracht ik netjes naar de bank.
Wat was ik dan ook blij en trots toen ik deze motor kon kopen.
30 jaar na dato heb ik gevoelsmatig nog steeds iets met die motor.
Misschien hebben meerdere oudere jongeren iets met hun 1e motor, ik in ieder geval wel.

Ik zoek nog regelmatig op het rdw.nl om te zien of hij heel toevallig van eigenaar verwisseld is, de huidige eigenaar heeft hem immers al ruim 12 jaar.

Ook speur ik via veilingkijker alle verkoopsites af in de hoop hem tegen te komen.
Reken maar dat ik meteen in mijn auto zou springen om hem op te halen.

Tot vandaag want:

*O* *O* *O* Ik heb hem gevonden. *O* *O* *O*




Maar of ik hier nu vrolijk van wordt -O- .

http://motoren.aanbodpagina.nl/honda-xl250-met-een-kenteken-van-een-xt550#foto

Bah, op de een of andere manier baal ik hier stevig van. ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 inruil gekregen. Beide barrels met kansen.
Idee is om er van 2 , 1 hele goede maken.

Andere word misschien ooit nog eens aangepakt, of verkocht.

Fotoa volgen
 
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik ook trots eigenaar van een xt 550.

Dit is mijn 2e motor, naast een xt660z tenere. Ik wil wat sleutel ervaring opdoen en heb daarom dit oudje gekocht. Het blokt loopt aardig, en daar is het meeste wel mee gezegd.
Alles is (niet netjes) zwart gespoten, ook het blok. En dat laat allemaal een beetje los inmiddels. Remmen doen het niet goed, koppeling gaat zwaar, kickstarter zit vast gelast en er zit rondom een grote olie- en modderlaag vastgekoekt.
Een mooie uitdaging dus om aan te beginnen :-)

Mijn plan: blok verwijderen, alles schoonmaken, alles nakijken en waar nodig onderhoud plegen, proberen alles weer in elkaar te zetten en evt voor het oog wat op te leuken. Mits ik alles weer aan de praat krijg. Lukt dat niet, dan doe ik in ieder geval ervaring op voor de toekomst.

Meer foto's volgen.

full
 
Even die verrekt'n oma wegschoppen.

Iemand nog interesse in xt550 onderdelen? Ik heb o.a. nog een goed frame met kenteken en een voorvork staan waar ik graag vanaf wil omdat ik last van ruimtegebrek heb en ik ruimte nodig heb voor mijn volgende project. Ik hoef er (zeker bij MF'ers) niet de hoofdprijs voor.
 
Ik ga binnenkort echt de beloofde fotos plaatsen
Maar heeft iemand een tip voor een sticker set?
Op ebay kosten ze 70,- en da is ie nog niet hier in huis
Dat moet goedkoper kunnen denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan