Het grote GSX-F topic deel 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Heren/Dames

Kom jullie lastig vallen met een laatste vraag (Vorige was al heel lang terug :P)

Vaders GSX600F uit 93 wil niet meer starten, heb nieuwe accu erin gedaan.
Startmotor doet het, accu doet het, heb compressie. Maar hij wil niet starten.
Komen wel enorme knallen uit de uitlaat.

Op aanraden van verschillende kennisen/mf'ers. Is het verstandig om de bougies te controleren. Mijn vraag is, kan ik het als redelijke noob dat doen? Durf niet te zeggen hoeveel werk dat is, en of je ervaring/kennis daarvoor nodig hebt. Als 2de weet iemand toevallig een link waar je ze online kan bestellen, zodat k ze indien nodig kan vervangen.

Hartelijk bedankt iig!
Het is zeker weer voorjaar?
Haha grapje, ik heb geen idee joh. ;)
Succes.
 
kom op jongens (en meiden), geen zin in een buitenlands toertje, was erg gezellig vorig jaar.
k neem dit jaar ook mn flaptop mee zodat we daar de garmin routes ook om kunnen zetten naar tomtom bestanden zodat we wel kunnen wisselen met voorrijder :D
en mocht ik daar internet toegang hebben (wat ik wel hoop) dat we zelf ook wat kunnen downloaden en live verslag kunnen doen int topic voor de f-jes die het niet aan durven :P
 
bougie testen is vrij lastig als de rest allemaal in orde is.
In principe moet je de bougie eruit draaien, tegen het blok houden en kijken of die vonkt. Als ze het allemaal goed doen, dan kan het zijn dat er 1 te zwak vonkt onder compressie dan wordt het lastiger.

Als er 1 niet vonkt dan de bougiekabels checken, bobine doormeten en bougie vervangen.

Als deze dingen werken heb je amper ervaring nodig. Mocht het wat anders zijn dan heb je meer kennis nodig.

Ze zijn te krijgen bij zo'n beetje elke winkel. Bij NGK kun je zoeken welke je nodig hebt.
Let er wel op dat je het gebied rond de bougie goed schoonmaakt zodat er geen vuil in je blok valt als je de bougies verwijdert.

Mmh, dat klinkt al vrij moeilijk. Ik ga even de tip van Dirk uit proberen, zo niet kan ik kijken of ik dit zelf voor elkaar krijg. Denk toch dat het makkelijkst is om een kennis erbij te halen die er verstand van heeft.

Voordat je allemaal moeilijke trucks gaat uit halen om de bougies te wisselen.
-na langere stilstand van mijn motor zet ik de benzinekraan op pri en de choke zet ik open. Na een of twee pogingen slaat die dan wel aan. Evt kan je wat remmenreiniger in het luchtfilter spuiten. tijdens het starten.

Werkt dat niet, zal je verder moeten gaan kijken. begin dan idd met bougies en carburateurs

Goeie tip, heb met pri al keer geprobeerd al was dat wel op mijn accu. Ga het morgen nog keer proberen, kijken of het werkt. Even kijken of ik remmen reiniger heb, kan ik dat ook gebruiken. Zo niet is het altijd handig om een keer te gebruiken.

Thanks iig voor de tips heren! *O*

Hij heeft vorige week woensdag wel gestart alleen toen niet gereden. Erg, erg dom achteraf. Alleen nu krijg ik hem niet meer aan de praat.

Het is zeker weer voorjaar?
Haha grapje, ik heb geen idee joh. ;)
Succes.

Hee goos ;)
Ja de zon schijnt weer dus het wordt weer hoog tijd!
Nou word ik niet meer gespot op school -O-

Succes met je stage en afstuderen!
 
Bougies controleren als hij helemaal niks doet? Lijkt me niet dat er flinke knallen uit je uitlaat komen als de vonk niet goed is. Het klinkt eerder als een trippende CDI of verkeerd om aangesloten bobinekabels. Dan vonkt 'ie op het verkeerde moment..

(en dat klapt als een malle)
 
Laatst bewerkt:
Bougies controleren als hij helemaal niks doet? Lijkt me niet dat er flinke knallen uit je uitlaat komen als de vonk niet goed is. Het klinkt eerder als een trippende CDI of verkeerd om aangesloten bobinekabels. Dan vonkt 'ie op het verkeerde moment..

(en dat klapt als een malle)

Hoe kan het zijn dat hij het dan vorige week wel doet, lijkt me niet dat die kabels uit zich zelf veranderen :P

Is er geen mogelijkheid om die cdi te resetten?

En die klappen waren echt hard ja :P
 
90% kans dat je bougies zijn doorgeslagen/vetgeslagen.

Bougies loshalen schoonmaken testen en waarschijnlijk een aantal vervangen

Dat zeiden meer mensen al inderdaad.

Heb je enig idee hoeveel tijd dit als leek zijnde zou kosten?

Of is het eerder vraag of een noob als ik het kan doen :P

Zo als ik het kan zien is het tank eraf halen en dan zijn ze als het goed bereikbaar of heb ik dat verkeerd?
 
ja tank eraf en klooien maar. Let wel dat je een goede bougiesleutel hebt en voelermaatjes. Bougies zijn een tientje per stuk oid?

Uurtje klussen en je bent klaar incl. genieten van een biertje.

Mocht er toch onverhoopt vuiligheid door het bougiegat vallen dan ben je wel een dag zoet
 
ja tank eraf en klooien maar. Let wel dat je een goede bougiesleutel hebt en voelermaatjes. Bougies zijn een tientje per stuk oid?

Uurtje klussen en je bent klaar incl. genieten van een biertje.

Mocht er toch onverhoopt vuiligheid door het bougiegat vallen dan ben je wel een dag zoet

Mmh, dat gereedschap heb ik niet. Een echte bougiesleutel en voelermaatjes.
Dat dan eerst even regelen.

Uurtje klussen valt wel mee, eerst maar eens kijken hoe ik die tank eraf krijg. Dat biertje geef ik aan iemand anders, ik drink niet :P

Thanks iig voor de adviezen, zal aan de hand van wph even kijken hoe ik die tank eraf krijg.
 
als je het standaard gereedschap setje hebt dat erbij hoort zit die bougiesleutel erin als goed is.
echter had ik tijd terug ook voor bougies gezocht maar die waren flink prijzig, zeker als ze alle 4 tegelijk vervangen meoten worden.

maar bougies checken en vervangen is voor ene leek goed te doen.
je komt er wel lastig bij bij sommige maar beetje puzzelen werkt wel.
kwestie van tank er af, en zijkappen eraf zodat je goed zicht hebt er op.
check ze even een voor een anders weet je nog neit welke niet vonkt (als dat het probleem als is)
 
als je het standaard gereedschap setje hebt dat erbij hoort zit die bougiesleutel erin als goed is.
echter had ik tijd terug ook voor bougies gezocht maar die waren flink prijzig, zeker als ze alle 4 tegelijk vervangen meoten worden.

maar bougies checken en vervangen is voor ene leek goed te doen.
je komt er wel lastig bij bij sommige maar beetje puzzelen werkt wel.
kwestie van tank er af, en zijkappen eraf zodat je goed zicht hebt er op.
check ze even een voor een anders weet je nog neit welke niet vonkt (als dat het probleem als is)

Dat setje zat er inderdaad nog bij, had hem er alleen uit gehaald en nu ergens in de berging gegooid :P

Dat controleren, kan ik gewoon doen door ze erin te laten en 1 voor 1 testen en dan gewoon starten?

Wat versta jij onder prijzig, meen me te herinneren dat ze ongeveer rond de 10 a 20 euro kosten per stuk.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het zijn dat hij het dan vorige week wel doet, lijkt me niet dat die kabels uit zich zelf veranderen :P

Is er geen mogelijkheid om die cdi te resetten?

En die klappen waren echt hard ja :P
Daarom: CDI gek misschien, kabels horen inderdaad niet zomaar om te wisselen :+. De CDI is geen computer zoals je ze vandaag de dag kent. Als die stuk is is het echt door oxidatie of wat dan ook.
 
Dat setje zat er inderdaad nog bij, had hem er alleen uit gehaald en nu ergens in de berging gegooid :P

Dat controleren, kan ik gewoon doen door ze erin te laten en 1 voor 1 testen en dan gewoon starten?

Wat versta jij onder prijzig, meen me te herinneren dat ze ongeveer rond de 10 a 20 euro kosten per stuk.

testen is 3 erin laten zitten en en nummer vier eruit draaien en met de vonk kant bij het blok houden, startknop indrukken en zien of er een vonk over slaat.

en ik had de originele gezien voor 30/40 euro per stuk als het goed is.
 
nee zo duur zijn ze niet, dat zijn misschien die iridiumdingen.

Bij motozoom gaan ze van 5,5 euro tot 15 euro per stuk voor een GSX-F
 
Laatst bewerkt:
@ Dennis, Bij mij starte hij ook niet na een tijdje starten afgelopen winter. Op de PRI pakte hij hem redelijk snel op.... proberen waard.... (ow ja, kill-switch, Jiffy e.d. gecheckt neem ik aan ;) )

Ik lees ook over stepjes die de grond raken, tot nu toe alleen nog op assen gehad met mijn huidige GSXF (1991). Met mijn eerste GSXF (1998) had ik ze bijna iedere rit wel aan de grond, dus daar zit ook nog verschil in.

Iemand trouwens ooit die bulten aan de grond gehad onderaan de kuipen? Afgelopen zomer namelijk een ritje gemaakt waarbij een vriend foto's ging maken, en kwam er toen achter dat die bulten wel vervelend dicht bij het asfalt kwamen..... :o

:W
 
Laatst bewerkt:
@ Dennis, Bij mij starte hij ook niet na een tijdje starten afgelopen winter. Op de PRI pakte hij hem redelijk snel op.... proberen waard.... (ow ja, kill-switch, Jiffy e.d. gecheckt neem ik aan ;) )

Ik lees ook over stepjes die de grond raken, tot nu toe alleen nog op assen gehad met mijn huidige GSXF (1991). Met mijn eerste GSXF (1998) had ik ze bijna iedere rit wel aan de grond, dus daar zit ook nog verschil in.

Iemand trouwens ooit die bulten aan de grond gehad onderaan de kuipen? Afgelopen zomer namelijk een ritje gemaakt waarbij een vriend foto's ging maken, en kwam er toen achter dat die bulten wel vervelend dicht bij het asfalt kwamen..... :o

:W

Zolang ze niet op het asfalt zitten maakt het toch niet uit? :P wat je niet ziet; zit ook niet in de weg :Y
 
dames,
Er is tegen mij gezegd (plus heb et zelf gezien) dat me ketting richting z'n einde aan het gaan is, dus met een goede verzorging kon het een stille dood worden. Maar nu de vraag, waar kan ik het beste mijn ketting laten vervangen, iemand idee'en? natuurlijk iets wat een beetje betaalbaar is.

De eerste prijs die ik gehoord heb is van MHE a 250 euro incl. montage...
 
Vind persoonlijk 250,- niet al te duur maar kan altijd goedkoper. Kettingset zal rond de 150,- kosten. Ik verwacht met het juiste gereedschap (luchttol) dat een monteur er maximaal een uur mee bezig is. Werkplaats tarief van 50-70,-/uur en je hebt je prijs.
 
Laatst zelf nog een ketting vervangen van me moeders motor je moet alleen een speciaal pers je hebben voor de schakel te persen. :) (had wel bijstand van een hele ervaren buurman ;) )

vergeet niet gelijk je tandwielen te doen :)
 
Laatst bewerkt:
Vind persoonlijk 250,- niet al te duur maar kan altijd goedkoper. Kettingset zal rond de 150,- kosten. Ik verwacht met het juiste gereedschap (luchttol) dat een monteur er maximaal een uur mee bezig is. Werkplaats tarief van 50-70,-/uur en je hebt je prijs.
ketting set kost 214.70 dus met tandwielen he

uur tarief hier 48,-euro per uur


dus 262 euro
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan