Brikkers en hun modelbouwhobby

Leuk dat je mee denkt. Contra gewicht zal niet veel van over blijven omdat ik zometeen zo goed als niks meer over heb. Die puller woog van zich zelf ruim een halve kilo minder dan het maximum gewicht, dan kun je mooi spelen met de positie om een goede balans te creëren.

Zoals hij nu op de tekening staat loopt er een klein stukje frame onder het blok door, dat doet eigenlijk maar weinig. Maar omdat hij voor en achter aan het blok zit maakt het wel deel uit van het frame. Verder heeft het frame het meest te voortduren bij het starten, dan tik je hem tegen de start schijf aan. Onder het rijden is het een vrij lineaire belasting, daardoor kunnen we relatief licht bouwen.. we springen er geen 5m mee door de lucht. ;)

Over de koppeling, hier heb ik inderdaad naar gekeken. Punt is dat mijn blok piekt op 8500 toeren en die blokjes uit de 1:5 autos daar ver over heen gaan, dat toerental verschil scheelt nogal bij een centrifugale koppeling.. Heb er nu een van een bosmaaier die ook minder toeren draait, deze heeft wel aardig grote schoenen dus er is hoop :)
 
Allemachtigprachtig Gijs :9 :Y Neem aan.... dan ook een mooi zwaar diesel-geluid :9~~

Dat klopt. De lampen gaan aan. Je hoort de startmotor de diesel aanslingeren en daarna loopt ie stationair. *D
Je hoort hem gasgeven en bij een zwaardere trein verandert het dieselmotorgeluid. Remmen piepen zoals bij een echte lok en als de motor wordt uitgeschakeld, dieselt hij nog ff na. :9
 
Hallo oma ,

als er nog mede mf ers zijn die ook met nitro RC autos rijden... leuk om eens samen te gaan rijden lijkt me . ik heb zelf 2 x een HPI savage en een HPI pulse .
 
Zo, das al weer even geleden!
Maar Gijs heeft niet stilgezeten. :N

Ik heb mn gehele railplan nu van Lenz incl wissels, meegebogen wissels en kruiswissel.
Lenz is ook de enige fabriek, die "betaalbare" lokmodellen maakt in schaal 0.
Ze hebben maar 1 stoomlokmodel en die heeft iedereen dus. Maar Gijs niet, die heeft liever iets speciaals. :+
In de 70/80-er jaren maakte Pola Maxi een plastic bouwdoos T3 zonder motor.
Dat zag er nogal eh..plasticachtig uit.
Via eBay.de een verbouwde op de kop getikt:
full

Metalen frame, faulhabermotor (de Rollce Roys onder de electr. motoren),metalen drijfwerk, ketelappendages messing en een soundrecorder met speaker. *O*

Alle geluiden, die een stoomlok maakt zitten er in. Zelf als hij stilstaat, hoor je dat de stoker af en toe een schep kolen op het vuur gooit.... _O-

Ben dr wijs mee.
Maar hier hoefde ik zelf natuurlijk niet veel meer aan te doen.
Dus werd er opnieuw op eBay gespeurd en....
 
Laatst bewerkt:
In de zestiger jaren v/d vorige eeuw had de DB (Deutsche Bundesbahn) een railbus VT98 in dienstgesteld, die de bijnaam Nebenbahnretter-zijspoor redder-had.
Die verving op onrendabele lijnen de getrokken trein met stoom/diesellok.
Dat model heeft Lenz ook en dus ook bijna elke Lenzrijder.
Gijs niet dus. :N

De DRG-Deutsche Reichsbahn Gesellschaft- had voor de 2e wereldoorlog al geexperimenteerd met railbussen, die werden aangedreven door een handgeschakelde vrachtautodiesel.
De VT-Verbrennungs Triebwagen-70.5 .
Het toeval wil, dat er in de tachtiger jaren een tijdje een bouwpakket van witmetaal door Biller Bahn werd aangeboden.
Een tijdje terug vond ik zo'n ding op eBay.
Gekocht en daarna even achter mn oor gekrabt.
Ding had geen handleiding, geen motor/verlichting en digitaal issie al helemaal niet. Verder bleek, dat eigenlijk alles bijna net niet helemaal paste.
Kortom: een uitdaging. })
Als hij klaar is, moet hij er ong. zo uitzien:
 
Laatst bewerkt:
Eerste plaatje van hoe het er moet gaan uitzien:
full

Goed te zien, dat het niet echt naadloos past en er is ook nogal veel duitse lucht meegekomen bij het gieten van dat spul..... :+
 
Even alles zoveel mogelijk in elkaar gestoken:
full

Moet op z'n kop, ander valt het ding helegaar uit elkaar.
Omdat er geen handleiding bij zit, vergt het nogal veel puzzelwerk, hoe te werk te gaan. Daar er ook nog electronische meuk/speaker en een motor in moet ga ik slechts langzaam vooruit.
Op de explodit-vieuw staat een motortje afgebeeld, wat dus waarschijnlijk zal passen. Merk? Type? Waar te Koop?

Wel, zonder geluk vaart niemand wel. })
 
Laatst bewerkt:
Tijdje terug viel mn oog op dit motortje:
full

En jawel, na aankoop bleek het hem exakt te wezen. *O*
Gelukkig paste het niet gelijk en de bijgevoegde bevestiging was dus onbruikbaar. '(
Na veel gepuzzel was de oplossing simpel. Motor schuin naar achteren ipv rechtop door de bodemplaat steken en vastlijmen met secondenkleber et voila..helemaal goed. :)

Zo nu gaat Gijs weer ff aan de elektriek van zn R5 prutsen.


Latuuurrr....


:W
 
Zo, das al weer even geleden!
Maar Gijs heeft niet stilgezeten. :N

Ik heb mn gehele railplan nu van Lenz incl wissels, meegebogen wissels en kruiswissel.
Lenz is ook de enige fabriek, die "betaalbare" lokmodellen maakt in schaal 0.
Ze hebben maar 1 stoomlokmodel en die heeft iedereen dus. Maar Gijs niet, die heeft liever iets speciaals. :+
In de 70/80-er jaren maakte Pola Maxi een plastic bouwdoos T3 zonder motor.
Dat zag er nogal eh..plasticachtig uit.
Via eBay.de een verbouwde op de kop getikt:
[afbeelding]
Metalen frame, faulhabermotor (de Rollce Roys onder de electr. motoren),metalen drijfwerk, ketelappendages messing en een soundrecorder met speaker. *O*

Alle geluiden, die een stoomlok maakt zitten er in. Zelf als hij stilstaat, hoor je dat de stoker af en toe een schep kolen op het vuur gooit.... _O-

Ben dr wijs mee.
Maar hier hoefde ik zelf natuurlijk niet veel meer aan te doen.
Dus werd er opnieuw op eBay gespeurd en....



:9 :9 :9~ :Y

Was ook veuls te warm/zweterig :r om te :]
 
Laatst bewerkt:
Even alles zoveel mogelijk in elkaar gestoken:
[afbeelding]
Moet op z'n kop, ander valt het ding helegaar uit elkaar.
Omdat er geen handleiding bij zit, vergt het nogal veel puzzelwerk, hoe te werk te gaan. Daar er ook nog electronische meuk/speaker en een motor in moet ga ik slechts langzaam vooruit.
Op de explodit-vieuw staat een motortje afgebeeld, wat dus waarschijnlijk zal passen. Merk? Type? Waar te Koop?

Wel, zonder geluk vaart niemand wel. })

Germanika :Y Toch eens "de" beurs in Dortmund gaan bezoeken Gijs :Y :9~
 
Tja.........je hebt 3 brikken staan die je zo kunt pakken om te :] en dan vind je het te warm/plakkerig om te gaan :] Eigenlijk een behoorlijk groot luxe-probleem, maar ik weiger om in T-shirt, korte broek en teenslippers op een van de brikken te stappen zoals je vaak ziet tijdens het warme weer en dan te gaan rengedengen :X :N

Na lang zoeken en kijken op MP kwam ik een in technisch nieuwstaat verkerende Emco Compact 8E tegen en was het na meting van h.e.e.a. snel eens met de aanbieder :Y
Alles viel samen binnen de warme periode en heb inmiddels m'n verspaningshoekje aangepast m.b.t. de maat & kleur .

full
 
Laatst bewerkt:
Tja Dunsz, was idd te warm om te rijden, maar ideaal weer om buiten te verven. :Y

Vandaag tussen het electrisch puzzelen aan de R5 ff gekeken, hoe het projektje er uit gaat zien in z'n ori. kleuren:
full

Gaat de goede kant uit.

Gaaf werkhokje hebbie daar......

:W
 
Laatst bewerkt:
Lengte nog zonder buffers: 26 cm, gewicht ong 2.3 kg!
Das een gezonde jongen, als het ware! :+
 
Digitaal!
Konstant 15 Volt op de rails en aansturing met een regelaar via de in de lok ingebouwde decoder.

Kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat. })
 
Tussen het freubelen aan mn R5-projekt, blijf ik ook bezig met mn andere hobby: spoor 0.
Gebouwen op schaal 1:45 zijn erg gedetailleerd en derhalve ook prijzig.
Kwam ik dit tegen op ebay:
full

In elkaar gezet en geverfd door een kleuter van 4? :+
Wou niemand hebben en kwam dus naar huize Vijs voor 13 Eurootjes. *O*

Gelukkig was het mooi weer en daarom lekker buiten de verf verwijderd met thinner.
Alles zat schots en scheef maar het demonteren ging ook goed, want de bouwert had de verkeerde lijm gebruikt.

Plan:
Opnieuw opbouwen, oud/gebruikt verven, gordijnen erin, en binnenmuren aanbrengen.
Kun je de verlichting aanpassen aan de ruimtes.
 
Laatst bewerkt:
Nu nog wat miniatuur figuurtjes erbij. Ik zit te denken aan Morticia, Gomes, Pugsley, Wednesday en Lurch. Oh ja, en Thing natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan