Yamaha tr1 restomod

brikos

Die hard MF'er
28 dec 2004
712
1
Nederland
ola!,

Heb al weer ruim een jaar terug mijn '77 kz400 twin verkocht omdat ik de 25kw al weer ruime tijd ontstegen was maar vooral omdat ik tijdelijk in een flatje ging wonen.

Ondertussen weer huis met tuin en schuur en dus ruimte voor nieuw spul.
Vandaag getekend voor onderstaande yamaha TR1 uit 1984.

tr1j.png


Hij is niet helemaal origineel meer:
* uitlaten
* stuur&handvaten
* lak
* achterspatboard

En niet helemaal perfect:
* startmotor slaat niet goed aan (Het is dus een echte tr1)
* toerenteller werkt niet
* Uitlaat is na de balanspijp lek
* en hij liep tot zichtbare verbazing van de eigenaar maar op 1 cillinder toen we hem gingen testen. Even met de bougies gespeeld en toen pakte hij wel beide stamperts. Daarna nog even compressie gechecked en die zat op 11 bij de voorste en iets boven de 10 bij de achterste dus prima in orde.

Van de week op naam zetten en dan of tanden klapper ritje ondernemen of snel me bus leeg ruimen. Verder klein test ritje gemaakt en dat reed fantastisch. Had wel eens op een sr500 gereden en dat was al leuk rijden. Dit is 2x SR500 blok dus 2x zoveel fun *O*

De korte termijn plannen:
* lager stuur monteren (drag bar of zelfs clubman... clipons is hij toch net wat te zwaar voor)
* Bump-stop seat erop knutselen (hoewel dit model al wel veruit de mooiste tr1 kont heeft)
* start motor fixen
* toeren teller fixen
* Stevige beurt geven en flink mee rijden en kijken hoe het bevalt en uithoudt :]

De langere termijn plannen voor op de 1000 dingen/dromen lijst: :z
* Complete blok revisie (voor het serieuzere vakantie werk)
* Spaak wielen monteren
* Koplamp lager monteren en classic top fairing monteren
* Kleinere tellers monteren
* Custom rvs bochies knutselen
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal duc!, het lijstje wat ik in de gaten hield:

- bmw r75/7 of r80/7
- yamaha kz750 twin
- yamaha tr1
- guzzi 850 t3

Van deze zeldzame zware twins had ik me voorgenomen zodra er een nette binnen het budget valt er meteen op af te gaan. De tr1 is veruit de jongste en moet zeggen dat het binnen de bebouwde kom een stuk saaier rijdt dan een machine uit begin 70er jaren maar het grote voordeel is dat je er comfortabel mee de snelweg op kan.

1004245e.jpg

Ik ga op vakantie en neem mee: een 1000cc V-twee! Voor het ophalen toch maar me bus gepakt omdat er regen voorspeld was en extreem harde wind. Zelfs met me bus van 1990kg had ik nog gemiddeld 2 rijbanen nodig.

Eerste rit gemaakt vandaag en heb ontdekt dat ik snel even kleppen moet stellen en nieuwe bougies erin moet stoppen. De zithouding is prima maar bij lage snelheid is het stuur niet prettig om de motor te sturen, binnenkort lager stuur monteren.


Heeft iemand toevallig nog een 22mm dragbar/ laag super bike achtig stuur liggen voor een net prijsje? bvd!
 
Laatst bewerkt:
eergister nieuwe bougies gehaald,

uiteraard niet mee genomen toen ik stukkie ging toeren gister,

daardoor gister en vandaag busritje mogen maken om ze te halen en te monteren.

nu wil hij weer :)

Nu eerst snel even kleppen stellen voor dat dat zijn tol gaat eisen, en ander stuurtje bestellen want wordt al gelijk geassocierd met chopper rijders.
 
hey,
da's geen honda four.
Heb je de Honda nog,
of is die de deur uitgegaan?

benieuwd wat je met dit brik aanvangt.
 
hey Omer!,

Nee cb heb ik verkocht nadat ik een tweede blok om zeep had geholpen. Toen een tijdje een kz400 twin gereden uit 77 (half zo veel cillinders dus half zoveel revisie kosten).

Deze tr1 komt in iedergeval een ander stuur op en wellicht spaak wielen en dan eerst maar ns flink mee rijden. Wellicht ooit verbouwen tot classic racer (dus met volle kuip etc) maar dat is toekomst muziek.

Aan jou onderschrift te zien ben jij iets merk-trouwer gebleven?
 
Yow welmer, leuk ding ist zeker :)
binnenkort maar ns stukkie toeren, va wanneer gaat jouwe weer in de verzekering/uit de schuur?


Hier wat fotos van de eerste kilometers
motor2small.jpg


voorpoortsmall.jpg


nu ik wat kilometers heb gemaakt is mijn prioriteiten lijstje: kleppen stellen, laag stuur monteren (is onderweg) uitlaat stiller maken.
 
Yow welmer, leuk ding ist zeker :)
binnenkort maar ns stukkie toeren, va wanneer gaat jouwe weer in de verzekering/uit de schuur?


Hier wat fotos van de eerste kilometers
[afbeelding]

[afbeelding]

nu ik wat kilometers heb gemaakt is mijn prioriteiten lijstje: kleppen stellen, laag stuur monteren (is onderweg) uitlaat stiller maken.

goed idee, even het weekend afwachten qua weer, misschien a.s. zaterdag wel (hopelijk geen nieuwe strooiperikelen ;)) en anders ergens begin maart. Verzekering is geen issue :+
 
tjop!,

inmiddels nieuw stuur gemonteerd en uitlaat gerepareerd (resultaat fotos volgen zsm) hier in iedergeval de foto van het gat in de uitlaat:

uitlaatvoor1.jpg


uitlaatvoor2.jpg


de rede dat het gat zo "mooi" afgebakend is is omdat dit het laagste punt is waardoor er vocht kan blijven staan. Verder nog wat kleine gaatjes dicht gelast en opnieuw gespoten. Hij is voorlopig weer even gered van de ondergang.
 
hier de refurbished uitlaat en de gelaste stukken eraan en een brak fototje van het nieuwe stuur. Eveneens kleppen gesteld, wat een k*t werk bij een grote Vtwin, was bij een parallel toch fijner moet ik toegeven. (zoek de kleppendeksels op de fotos en win leuke prijzen!)

Het nieuwe stuur heeft wat teveel pullback dus gaat er binnenkort weer af, de geringere hoogte is al wel een hele verbetering.

1004476.jpg


1004477o.jpg


1004478.jpg


1004480.jpg
 
Laatst bewerkt:
kleine update.

Inmiddels weer een ander stuur erop, flink met bedrading lopen spelen en spaakwielen gescoord (moet ik nog pas gaan maken.)

1005413.jpg


1005417.jpg
 
Dat stuur lijkt mij al een hele verbetering. Ben benieuwd naar die spaakwielen.
 
vandaag deze betaald:

marshalldeeptone.png


mooier dan de rvs slashcut dempers die er nu op zitten qua model (iemand interesse?)

daarnaast hebben ze een scheve aansluiting waardoor ik de pijpen wat kan draaien zodat ze meer naar binnen staan.
 
Zie tevens je motor stek.

Over de motor helaas weinig nieuws te melden, zelfs de spaakwielen zijn nog niet af.
Wel druk bezig geweest met een systeem om mijn motor makkelijk in me auto te zetten. (Dit ivm wegvallen stalling). Had op het algemene forum er een topic over maar geloof dat het hier beter op zijn plaats is, daarom een samenvatting van de mijlpalen:

hoi!,

ik heb gezocht maar hier nog niets over gevonden:
hoe zet ik mijn motorfiets (zware yamaha tr1) vast in een busje?

De bedoeling is om de motor er met gemak goed vast in te kunnen zetten, omdat ik de motor er vaak in en uit moet halen (in mijn eentje). Een goede oprijplaat heb ik al.

Ik zat te denken aan zo iets:
l_wheelfix.jpg

(maar dan zelf maken voor dat geld)

icm een lier zodat ik de motor alleen nog maar hoef te stabiliseren, maar wellicht heeft iemand anders een idee. Mag wat kosten maar uiteraard met de bekende hollandse zuinigheid.

bvd!


hier een fototje van de combinatie waar het om draait:

1004245e.jpg


Deze auto heeft een campeer inrichting waardoor de motor achterin tussen de zitbankjes staat. Zodoende kan ik er zelf niet naast staan bij het erin drukken, vandaar de elektrische lier (of iets anders handigs).


Hier nog een fototje van de ruimte waar de motor moet komen:

vakantieslovenie322.jpg

ja is krap, vandaar dat ik jullie consult over handige manieren :)

't beginneke is er:

img9732h.jpg

12v lier.

ook al wat ijzer bij elkaar geraapt, morgen t las apparaat ns aanslingeren.


vandaag weer beetje delen bij elkaar gesprokkeld:
scaled.php


Beginnetje gemaakt met het frame. Besloten de inrijklem zelf te maken. Dingen kosten 55euro en nergens in de buurt te verkrijgen. Voor dat geld maar ik beter eentje die op mijn motor en toepassing is toegespitst.
scaled.php


tot slot nog een plaatje waar het allemaal in moet...
scaled.php


en het werkt! (nu nog in het echt)




we komen ergens:

van pc:

twee.png



naar realiteit:

img9761u.jpg

nog een hoop te doen maar dat volgende keer.


nu alleen nog zo'n S&S caferacer fixen, das stap 2 ;)
 
wielf.png


GT750 wiel gekocht om in de tr1 te knutselen. Komt ooit nog een alu hoogschouder velg op zoals het voorwiel dat ik reeds heb, zie paar fotokes hierboven.
 
tommy!!, long time no see :)

idd lekker aan het hamsteren. Qua looks zal het veel op me cb350 gaan lijken: zwart, spaakwielen, laag stuur, sport buddy etc

jij nogsteeds een duc?
 
T spulleke fkes gepoetst:

deest.jpg



doel is dat me tr1 meer op een 70's apparaat gaat lijken, kont wordt zoals mijn toenmalige cb-tje:

motorfotozx5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan