Gilera GP 800

Pure Tonicc

MF'er
1 feb 2011
64
0
Middelburg
Goeieavond allemaal,

ik ben maandag met een vriend van me mee geweest om een een Gilera GP 800 te kopen voor hem...

Hij reed goed tijdens een proefrit van 30 min zei tie, maar nu, na 2 dagen, zakt zn GP 800 in al hij gas geeft.
Dus vanuit stilstand gasgeven zorgt ervoor dat de GP inzakt en bijna uitvalt,...

Wat kan dit zijn :? , want hij is vrij handig maar heeft nu echt geen idee wat het kan zijn.

Ff voor de duidelijkheid, dit is het model(foto's zijn van internet :P ):
full
 
Wat er mis zou kunnen zijn met de brandstof toevoer is , Scooter heeft voor de koop lang stil gestaan , waardoor de brandstof slecht is ( 4 weken kan al problemen gaan geven ) . Ook kan het zijn dat zich een vacuum in de tank vormt . ( beluchting ) .
 
Erg mooie machine! Maar over je probleem: je hebt toch garantie op je aankoop? Laat de verkoper het voor je oplossen.
 
Erg mooie machine! Maar over je probleem: je hebt toch garantie op je aankoop? Laat de verkoper het voor je oplossen.

Het lijkt me dat er geen garantie meer op zit omdat de scooter pariculier gekocht is, maar ik zal het nog eens navragen

Wat er mis zou kunnen zijn met de brandstof toevoer is , Scooter heeft voor de koop lang stil gestaan , waardoor de brandstof slecht is ( 4 weken kan al problemen gaan geven ) . Ook kan het zijn dat zich een vacuum in de tank vormt . ( beluchting ) .

Zou kunnen dat het aan de beluchting ligt maar waarom reed de scooter de eerste 2 dagen na aankoop dan nog wel :? beetje onduidelijk wat de oorzaak nog is maar volgende week word er bij een dealer even naar gekeken, dus hopelijk komen we dan verder!
 
Het lijkt me dat er geen garantie meer op zit omdat de scooter pariculier gekocht is, maar ik zal het nog eens navragenZou kunnen dat het aan de beluchting ligt maar waarom reed de scooter de eerste 2 dagen na aankoop dan nog wel :? beetje onduidelijk wat de oorzaak nog is maar volgende week word er bij een dealer even naar gekeken, dus hopelijk komen we dan verder!
Wat is het modeljaar?, meeste machines hebben 2 jaar fabrieksgarantie en naar mijn weten is dit niet persoonsgebonden.

Goed plan om de machine weg te brengen naar de officiele Gilera/Piaggio dealer.

Kun je wat vertellen of dat inhouden/afslaan bij koude/warme motor is, ook als deze op de middenbok staat, branden er verklikkers in het instrumentenpaneel.
 
Nu wil ik niet venijnig worden. Maar volgens mij is er maar één probleem.
Het is een Gilera. :Y
 
Vaak een prachtig design en zo heerlijk om mee te rijden.
Maar degelijk zou ik een Italiaan niet (meer) durven noemen. :/
 
Wat is het modeljaar?, meeste machines hebben 2 jaar fabrieksgarantie en naar mijn weten is dit niet persoonsgebonden.

Goed plan om de machine weg te brengen naar de officiele Gilera/Piaggio dealer.

Kun je wat vertellen of dat inhouden/afslaan bij koude/warme motor is, ook als deze op de middenbok staat, branden er verklikkers in het instrumentenpaneel.

De motor komt uit 2008 volgens mij dus de fabrieksgarantie zit er waarsch niet meer op.
Over het inzakken bij gasgeven; de motor rijd niet weg, er komt echt geen beweging in en ipv dat er meer toeren zouden moeten worden gemaakt bij gasgeven gebeurd het tegenovergestelde en valt de motor helemaal uit na blijven gasgeven, ditt gebeurd altijd bij een koude motor omdat warm draaien moeilijk gaat omdat ie niet rijd... Hij loopt stationair wel goed trouwens :P

Er brand ook geen waarschuwingslampje op het paneel :/
 
De motor komt uit 2008 volgens mij dus de fabrieksgarantie zit er waarsch niet meer op.
Over het inzakken bij gasgeven; de motor rijd niet weg, er komt echt geen beweging in en ipv dat er meer toeren zouden moeten worden gemaakt bij gasgeven gebeurd het tegenovergestelde en valt de motor helemaal uit na blijven gasgeven, ditt gebeurd altijd bij een koude motor omdat warm draaien moeilijk gaat omdat ie niet rijd... Hij loopt stationair wel goed trouwens :P

Er brand ook geen waarschuwingslampje op het paneel :/

Heb ik met mijn Gilera Fuoco ook gehad. Heb er echter al zoveel mee aan de hand gehad dat ik me niet meer kan herinneren wat toen de oplossing was? Regulator en starter zijn toen ook vervangen, al zie ik niet meteen het verband.
Als ie wel draait maar niet rijd. Is het blijkbaar wel normaal dat ie stilvalt als je gas geeft. Het is een soort veiligheid werd me toen door de wegenhulp verteld?

Heb mijn Fuoco gekocht met 7000km op de teller, nu heeft ie er net geen 20000km. Hij staat meer bij de dealer ter herstelling dan dat ie rijd. Zowat alles is reeds vervangen en telkens weer is het wat anders. Soms loopt ie als een klokje, even later krijg je hem zelfs niet meer gestart. Mij meest hachelijke ervaring. 120km/h op de tweede rijstrook van de autosnelweg, druk verkeer. En plots valt de verlichting uit, even later de motor , zomaar. Eens op de pechstrook zit er niks anders op dan takelen. Dat kan alleen bij Gilera en het was geen lege tank. ;)

Een tip: als ie hersteld is, probeer er zo snel mogelijk van af te raken.
En vraag je af waarom de vorige eigenaar hem kwijt wou.
Geloof me, bij Gilera houd het nooit op. :N Ik spreek uit ervaring.
Ik weet het, het is hard te moeten vaststellen dat je je lieve centen kwijt bent aan iets wat niet deugd. '( Ik denk vaak, mss heb ik gewoon pech gehad? Maar blijkbaar ben ik niet de enige en dat is zelfs nog een zekere troost.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik met mijn Gilera Fuoco ook gehad. Heb er echter al zoveel mee aan de hand gehad dat ik me niet meer kan herinneren wat toen de oplossing was? Regulator en starter zijn toen ook vervangen, al zie ik niet meteen het verband.
Als ie wel draait maar niet rijd. Is het blijkbaar wel normaal dat ie stilvalt als je gas geeft. Het is een soort veiligheid werd me toen door de wegenhulp verteld?

Heb mijn Fuoco gekocht met 7000km op de teller, nu heeft ie er net geen 20000km. Hij staat meer bij de dealer ter herstelling dan dat ie rijd. Zowat alles is reeds vervangen en telkens weer is het wat anders. Soms loopt ie als een klokje, even later krijg je hem zelfs niet meer gestart. Mij meest hachelijke ervaring. 120km/h op de tweede rijstrook van de autosnelweg, druk verkeer. En plots valt de verlichting uit, even later de motor , zomaar. Eens op de pechstrook zit er niks anders op dan takelen. Dat kan alleen bij Gilera en het was geen lege tank. ;)

Een tip: als ie hersteld is, probeer er zo snel mogelijk van af te raken.
En vraag je af waarom de vorige eigenaar hem kwijt wou.
Geloof me, bij Gilera houd het nooit op. :N Ik spreek uit ervaring.
Ik weet het, het is hard te moeten vaststellen dat je je lieve centen kwijt bent aan iets wat niet deugd. '( Ik denk vaak, mss heb ik gewoon pech gehad? Maar blijkbaar ben ik niet de enige en dat is zelfs nog een zekere troost.

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord dat het vaker voorkomt bij Gilera... Het is dus een slecht motorblok? Ik zal het zo snel mogelijk vertellen tegen me maat!

Is echt heel spijtig om dit te horen '(

Bedankt voor je bericht Mordan ;) !
 
motorblokken zijn het probleem niet hoor van Piaggio groep, die draaien zonder problemen veel km's
mijn 500 blok heeft in 1 1/2 jaar tijd 40.000 gedraaid met alleen de normale onderhoud beurtjes

Waar je het meestal in moet zoeken is de electronica stekkers en verbindingen, zijn meestal niet goed afgeschermd en daar door zijn ze aangetast door de vocht en dan krijg je de meest rare fouten

Mordan heeft een beetje pech gehad met zijn Fuoco een maandag morgen monster en een dealer die zover ik begrepen heb, er ook niet zoveel vanaf weet
 
Het blok van Mordan is een heel ander blok dan onder de GP 800(500cc Masterblok), het is dus helemaal niet gezegd dat het een slecht blok zou zijn onder de GP 800, dat lijkt me(haast zeker) voorbarig.

Sterker ik meen dat men in Duitsland een langduurtest heeft gehouden met de Aprillia Mana(zelfde blok)en dat kwam nog na 50.000km nog zeer goed voor de dag, ze hadden er geen problemen mee.

Voor de rest ga ik mee met het verhaaltje van Maksor hierboven.
 
Ik zou het zoeken in een brandstof probleem.
een vuile sensor (lambda of injector of luchtmassameter indien aanwezig)
kijk of je hem langzaam warm kan krijgen, tijdje laten lopen stationair.
en of je heel rustig hem dan lanngzaam op toeren kan krijgen met het achterwiel los.
laat hem vervolgens maar lekker effe toeren maken, je hoeft hem niet in de toeren begrenzer te jagen.
misschien dat dan alles beetje schoonbrand, verse benzine is imo ook aan te raden.
werkt dat niet ga dan dingen kortsluiten

-loopt die beter met luchtfilter eraf
-loopt die beter met lambdasond er iets uit gedraaid
etc etc

testen/meten is weten
 
...Mordan heeft een beetje pech gehad met zijn Fuoco...
Het understatement van het jaar.... Ik bewonder zijn geduld met dat onbetrouwbare apparaat.

Toch zegt dit naar mijn idee weinig over de GP800, die draagt dan wel dezelfde merknaam maar heeft natuurlijk een heel ander ontwerp en zal waarschijnlijk ook door andere mensen zijn ontworpen.
 
De motor komt uit 2008 volgens mij dus de fabrieksgarantie zit er waarsch niet meer op.
Over het inzakken bij gasgeven; de motor rijd niet weg, er komt echt geen beweging in en ipv dat er meer toeren zouden moeten worden gemaakt bij gasgeven gebeurd het tegenovergestelde en valt de motor helemaal uit na blijven gasgeven, ditt gebeurd altijd bij een koude motor omdat warm draaien moeilijk gaat omdat ie niet rijd... Hij loopt stationair wel goed trouwens :P

Er brand ook geen waarschuwingslampje op het paneel :/

De modellen voor het 2010 model kunnen problemen vertonen met de gasklephuis.
De gasklephuis schijnt vervuild te raken, doordat onverbrande brandstofmengsel en overige verbrandingsprut weer terug wordt gevoerd naar de luchtfilterhuis, trucje om te voldoen aan de emissie eisen. Het schijnt dat deze niet opnieuw wordt gefilterd.

Het is een bekend probleem en Piaggio heeft een service nieuwsbrief binnen haar dealernetwerk verspreid, in eerste instantie wordt de gasklephuis schoon gemaakt en anders de gehele gasklephuis vervangen.

Afwachten maar, tot na het bezoekje bij de dealer.
 
Ik zou het zoeken in een brandstof probleem.
een vuile sensor (lambda of injector of luchtmassameter indien aanwezig)
kijk of je hem langzaam warm kan krijgen, tijdje laten lopen stationair.
en of je heel rustig hem dan lanngzaam op toeren kan krijgen met het achterwiel los.
laat hem vervolgens maar lekker effe toeren maken, je hoeft hem niet in de toeren begrenzer te jagen.
misschien dat dan alles beetje schoonbrand, verse benzine is imo ook aan te raden.
werkt dat niet ga dan dingen kortsluiten

-loopt die beter met luchtfilter eraf
-loopt die beter met lambdasond er iets uit gedraaid
etc etc

testen/meten is weten

Morge ga ik langs bij me maat dan zal ik eens zeggen dat ie dat moet proberen..
De motor kan maandag trouwens naar de dealer worden gebracht om even na te laten kijken dan breng ik jullie op de hoogte als het probleem is vastgesteld!
 
Ik zou eerst de tank leeghalen, nieuwe benzine erin en dan injectiereiniger (speciaal voor injectiemotoren) bij de benzine en dan laten lopen. We gebruiken altijd Valvoline Fuel Injector & Carburettor Cleaner. Als we de motor in de winter een paar maanden laat staan doen we dit erin en laten de motor even lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan