Honda CB550F - Roel'

Roel'

Die hard MF'er
17 mei 2006
795
26
Deurne (Noord Brabant)
Hallo Allemaal,

Een poosje terug heb ik een topic geopend met wat vragen over de aanschaf van een cb550F. Uiteindelijk heb ik toen ook een CB550F gekocht. Hier eerst wat plaatjes:

1zwj711.jpg

s1rf28.jpg

xfdzjb.jpg


Ondertussen alvast wat aangeschaft:
  • Blauwe kentekenplaat
  • Chrome bagagerek
  • Nieuwe achterlichtlens
  • M-stuur
Natuurlijk heb ik wel meer plannen, maar ik wil eerst dat de CB goed rijdt. Op het moment loopt deze niet en voor aankomend jaar heb ik er toch heftige plannen mee. Aankomende zomer wil ik er namelijk mee op vakantie (verklaard de aanschaf van het bagagerek :)). Zoals het er nu naar uit ziet, zullen we met 2 oude cbtjes richting de dolomieten gaan. Gezien de huidige staat van de CB een flinke onderneming.

In dit topic wil ik dan ook de voortgang van het 'opknappen' bij gaan houden. Daarnaast wil ik de CB technisch wat gaan moderniseren. Zowel motorisch als het rijwielgedeelte wil ik wat gaan opfrissen. Dus als iemand tips heeft om dit te doen, zonder de stijl van de motor aan te tasten, dan hoor ik dit graag!



Een poosje terug ben ik begonnen om de CB weer lopend te maken.
Het eerste wat ik tegen kwam was dit:

aolrv9.jpg


Ik vermoed dat dit het woonhuis van een muisje geweest is. Dit omdat er onder de bladeren een flinke bos pluis zat met een paar hagelslagachtige korrels :+. Daarnaast zat er 1 bougiekabel niet vast aan de dop. 2 dingen waarmee ik de CB wel heb horen lopen. Ofwel geen slechte motor zou ik haast denken!

Aankomend weekend zal ik nog wat foto's plaatsen van de aangekochte onderdelen. Voor de rest zal ik jullie goed op de hoogte houden! En zoals al vermeld... tips zijn altijd welkom :)
 
hoppa, weer een honda four!

mocht je hulp nodig hebben, gewoon vragen er zijn hier genoeg lui die de plannen van jou al waar hebben gemaakt!

succes!
 
wat grappig die van mij is bijna hetzelfde alleen de remklauw is anders op het eerste gezicht en op het kenteken staat dat het een k is uit 1979.
succes met je project
 
Gister weer even geknutseld aan de CB.
Helaas vergeten foto's te maken, misschien dat ik dit straks kan doen.

Tot nu toe ben ik het volgende tegengekomen:
- versleten luchtfilter
- Bougiedoppen slecht
- Olie is al eeuwen niet meer vervangen
- Keering schakelpedaal lek
- Carbjes allemaal flink smerig
- Bout van het motorblok afgebroken (deze kwam ik los tegen)

Om de bout van het motorblok te maken, moet het volledige motorblok er waarschijnlijk uit. Dit omdat ik er anders echt niet bij kan. Ik weet nu ook even niet hoe ik het met de CB aan moet gaan pakken. Ik kan ervoor kiezen om nu het motorblok flink op te frissen en de rest even laten voor wat het is. Dit zodat ik een betrouwbare motor heb waar ik het komende seizoen flink mee vooruit kan.

En kies ik dan voor een flinke 'renovatie' van het motorblok of hou ik het simpel. Zelf heb ik niet genoeg verstand van zaken om voor een flinke renovatie te gaan.. moeilijk... moeilijk.. :?
 
Zojuist even een foto van internet gehaald om het wat duidelijker te maken.

dg5gz6.jpg


Het is dus de bout die nog onder de slangen zit. Een stukje verder naar achter.
Als ik de bout eruit probeer te halen dan komt deze tegen een stuk frame aan. Deze bout is dus telang om er zo uit te halen. Vandaar dat ik verwacht dat het motorblok uit het frame zal moeten om er goed bij te kunnen.
 
hoi Roel

lijkt me dat die bout in het carter is afgebroken. mogelijk al versleuteld door een vorige eigenaar...

is die echt zo lang dat ie het frame raakt? zijn de carbs er al af dan?

misschien kan ik je wel wat helpen. Ik heb een haynes manual hiervan en ook best wat gesleuteld aan mijn cb-tjes :W
 
Ik heb 'm nog niet helemaal door.
Als die tegen het frame aankomt bedoel je dan dat het gat waar die door moet niet precies voor die bout zit? Zo ja, kun je je blok dan niet iets kantelen met een krikje zodat die wel voor het gat zit. Deze bout eruit halen en een andere plaatsen. Of begrijp ik je gewoon niet goed.

Bijgaand een foto van een 550 frame zonder blok
( en ja Geurt, als je meeleest, binnenkort staat dit frame in je tuin bij je andere frames..:-)

 
Laatst bewerkt:
Die bout is er een die het bovenste deel van het blok aan de onderste helft vast houdt. Deze wordt doorgaans nooit aangeraakt behalve bij complete (de) montage. Het is op zijn zachtst gezegd dubieus dat hij afgebroken is.

Als je met de motor op vakantie wil dan zou ik flink gaan pezen, want je gaat erg veel tegen komen wat nog gedaan moet worden.
 
Het is de bout zoals cb-sacco al aangeeft. Dit is inderdaad een verticale bout.
Dat deze afgebroken is, is inderdaad vreemd. Ik probeer nu het een en ander duidelijk te krijgen bij de vorige eigenaar. Maar ik ga er sowiezo mee op vakantie! Als het moet op een aanhanger.. Haha
 
Komt helemaal goed Roel. Zo lang je er geen "nieuwe olie erin en gaaaan" mentaliteit op na houdt denk ik dat je hem tip top in orde kan krijgen in de komende... 5 à 6 mnden.
 
Vanmiddag ben ik weer even bezig geweest met de CB.
Opzich ben ik tevreden met het resultaat tot nu toe. Het blok is eruit en het is duidelijk dat de bout gewoon afbroken is bij het aandraaien.

Hieronder wat foto's (excuus voor de kwaliteit, ik heb ze met m'n foon gemaakt)
Het begin:
2dik395.jpg


Blok eruit:
opai5f.jpg


De boosdoener:
111j7eo.jpg


Vanmiddag heb ik ook een begin gemaakt met de carburateurs:
2vudn36.jpg


De vlotterbakjes vielen me mee, ik had het erger verwacht.
Helaas zaten er bij de vlotterbakjes nergens fatsoenlijke pakkingen. De vorige persoon die aan deze cb geknutseld heeft, was in ieder geval flink fan van vloeibare pakking:
iztds4.jpg


Verder viel me deze troep op:
2ilec8k.jpg

Is dit normaal en/of heeft dit een reden?

Uiteindelijk heb ik de cb zo achtergelaten:
5uk769.jpg


Ik twijfel nu alleen nog hoe ik verder alles aan ga pakken. Ga ik alles zelf doen, of breng ik het een en ander weg. Opzich kan ik voor iemand zonder echt flinke sleutelervaring redelijk vooruit. Ik vraag me alleen af, of het blok open trekken niet net wat te moeilijk gaat worden.

Iemand tips om iets extra's te vervangen waar ik nu makkelijk bij kan? Alleen al om dat het nu moeite waard is om te doen! :)
 
Die bobines zijn gerepareerd.. kabel afgebroken/uitgejutterd, dus stuk eraf en gefixt.. mits dit goed gedaan is is er niets aan de hand, kan het aan de hand van de foto niet echt beoordelen..
 
Gezien je nog niet zeker bent wat je met het blok gaat doen zou ik eens beginnen met het los halen, goed schoonmaken en terug plaatsen van alle elektrische verbindingen en stekkers waar je bij kan. Oude CB-tjes hebben (zeker op vakantie) de eigenschap om electrische problemen te ontwikkelen.

Check gelijk de gesoldeerde verbindingen achter op de zekeringkast, of vervang het hele ding door een universeel kastje met steekzekeringen (ik heb een paar jaar terug na een kortsluiting in de claxon heel wat supermarché's en garages af moeten zoeken naar glazen zekeringen).

Verder kan je nu je de ruimte hebt en de motor weinig weegt meteen de wiellagers, balhoofdlagers, en achterbrug-bussen controleren op speling of slechte loop.
 
Bedankt voor alle tips! Erg fijn om een beetje te weten wat ik moet controleren.
De afgelopen tijd heb ik al erg veel gelezen over de CB-tjes. Ook het sleutelen aan de CB vind ik leuker als verwacht.
Ik heb nu ook besloten om echt alles zelf te gaan doen. Het zal niet makkelijk worden en het zal wat puzzelen worden af en toe, maar ik heb er zin in. Het wordt dus ook een wat 'low' budget projectje. Dit om vooral wat te leren. Wellicht dat ik volgende winter de CB volledig onder handen ga nemen (poedercoaten, enz.)
 
De afgelopen dagen is het hier vrij stil geweest, maar er is weer een update...

Vandaag heb ik wat onderdelen mogen ontvangen:
jjl2x3.jpg


De operatie kan dus beginnen :)

Verder zijn de carburateurs Ultrasoon gereinigd:
xefjn4.jpg

21boetl.jpg


Wat nieuwe pakkingen erbij en de carbjes zullen hun taak weer als vanouds kunnen verrichten! Ik kan dus weer vooruit *D
 
Na een poos heb ik weer een update..

Zoals hierboven al verteld is, zijn mijn carbs. ultrasoon gereinigd.
Inmiddels zitten de carbs. weer netjes in elkaar, inclusief nieuwe rubbers.

o8ykgp.jpg


Verder is de afgebroken bout vervangen. Hiervoor is het blok uit elkaar geweest. Het zag er allemaal niet verkeerd uit. Het blok is wel ooit eerder open geweest en hierbij kon je zien dat er een lager meegelopen heeft. Verder zijn er nog wat keeringen vervangen ivm uit elkaar halen van het blok en een lekkende kering bij de schakelas.
Op het moment zit het blok weer netjes in het frame.
Daarnaast heb ik ook de koppelingskabel / linkse stuurschakelaar (op de originele zat ontzettend veel speling) vervangen. Hopelijk moet dit nu ook goed zijn.

Ook nog wat onderdelen ontvangen:

2djxi4j.jpg


Helaas gaat het allemaal wat minder snel als verwacht, maar ik kan dus bijna rijden. De carbs. moeten nog gemonteerd worden en dan is het zover.

Vraag:Bij de plaatselijke dealer heb ik minerale olie gehaald. Deze heb ik in het blok gedaan en ik ben er vanuit gegaan dat alles goed zou zijn. Nu zag ik alleen dat de minerale olie 20W50 is. Deze zit nu in het blok. Op de oliedop staat 10W40. Kan dit kwaad?


Nog ander nieuws:
Het plan was om met 3 vrienden naar Italie te gaan op oude motoren. Inmiddels hebben we wat oldtimers compleet (CB750 '81 / Magna '84 / en mijn CB-tje). Voor dit 'plan' is ook een datum geprikt. Het gaat dus allemaal door! Ik heb er nu al zin in. Hopen dat de CB snel rijd en betrouwbaar blijkt te zijn, haha.

Iemand nog extra tip voor een betrouwbare CB tijdens de lange rit?! *D
 
Na een poos heb ik weer een update..

Zoals hierboven al verteld is, zijn mijn carbs. ultrasoon gereinigd.
Inmiddels zitten de carbs. weer netjes in elkaar, inclusief nieuwe rubbers.

[http://i56.tinypic.com/o8ykgp.jpg (afbeelding)]

Verder is de afgebroken bout vervangen. Hiervoor is het blok uit elkaar geweest. Het zag er allemaal niet verkeerd uit. Het blok is wel ooit eerder open geweest en hierbij kon je zien dat er een lager meegelopen heeft. Verder zijn er nog wat keeringen vervangen ivm uit elkaar halen van het blok en een lekkende kering bij de schakelas.
Op het moment zit het blok weer netjes in het frame.
Daarnaast heb ik ook de koppelingskabel / linkse stuurschakelaar (op de originele zat ontzettend veel speling) vervangen. Hopelijk moet dit nu ook goed zijn.

Ook nog wat onderdelen ontvangen:

[http://i52.tinypic.com/2djxi4j.jpg (afbeelding)]

Helaas gaat het allemaal wat minder snel als verwacht, maar ik kan dus bijna rijden. De carbs. moeten nog gemonteerd worden en dan is het zover.

Vraag:Bij de plaatselijke dealer heb ik minerale olie gehaald. Deze heb ik in het blok gedaan en ik ben er vanuit gegaan dat alles goed zou zijn. Nu zag ik alleen dat de minerale olie 20W50 is. Deze zit nu in het blok. Op de oliedop staat 10W40. Kan dit kwaad?


Nog ander nieuws:
Het plan was om met 3 vrienden naar Italie te gaan op oude motoren. Inmiddels hebben we wat oldtimers compleet (CB750 '81 / Magna '84 / en mijn CB-tje). Voor dit 'plan' is ook een datum geprikt. Het gaat dus allemaal door! Ik heb er nu al zin in. Hopen dat de CB snel rijd en betrouwbaar blijkt te zijn, haha.

Iemand nog extra tip voor een betrouwbare CB tijdens de lange rit?! *D


Klinkt zeeeeeer bekend in de oren :p

Wij hebben het op een CB 750 1981, CBX 750 1985 en GSX 750 ESD 1983 gedaan! Veel plezier. Hou er rekening mee, dat boven de 1500m deze motoren de neiging gaan hebben om niet meer stationair te draaien. Moesten jullie door de Alpen willen rijden :D
 
sl03m0.jpg


Hij doet het weer :)
De CB heeft 5 maanden niet gelopen. 3 keer op de startknop duwen en het beestje liep weer.
Het blok lijkt alleen nog te rammelen, dus er moet nog eens goed naar gekeken worden.

Helaas is de bedrading ook nog niet alles, dus daar moet ik ook nog een avondje aan besteden.
Verder moeten er nog wat kleine dingen gebeuren en dan kan ik er echt op gaan rijden.
Ik heb er zin in :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan