Verbrande uitlaatklep Honda CB 900F ( 1980 )

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
"vervolg" op dit topic.
Net telefoon gehad van de garage: Verbrande uitlaatklep. ;(
Ik kan ( qua kennis en gereedschap, en voor besparing van kosten ) een losse kop aanleveren bij deze garage, en deze er ook zelf wel opzetten. Echter vroeg ik mij een paar dingen af:
Is het noodzakelijk de voetpakking dan ook te vervangen ( en het daarbijbehorende werk als zuigers weer terug in cilinders "proppen" en de kosten van een nieuwe pakkingset )
Weet iemand of ik de kop er af kan krijgen zónder het blok te demonteren?
Wat voor dingen "moet" ik nog meer doen, als ik toch al de kop er af heb?

Nogmaals, als er iemand met kennis van zaken in de omgeving van Deventer is die zegt; joh, dat doen we even in een weekend. hoor ik dat héél graag!!

--edit-- 50 euro voor 1 klep?!!
En dan komt de pakkingset/klepseals/weet ik wat er nog bij.. de tering...
 
Laatst bewerkt:
Met de voetpakking valt te smokkelen maar ik raadt het af, gewoon vervangen dan weet je zeker dat hij over een paar maanden geen olie pist.

Ik zou gaandeweg kijken wat er moet gebeuren, sowieso alle pakkingen van het topend vervangen (dus ook klepseals en o ringen). Zuigerveren, zuigers en cilinders opmeten, als je hem toch open hebt..

Ben niet thuis in de CB900, dus weet niet of je het hele topend kan demonteren zonder andere zaken te moeten openmaken.
 
Met de voetpakking valt te smokkelen maar ik raadt het af, gewoon vervangen dan weet je zeker dat hij over een paar maanden geen olie pist.

Ik zou gaandeweg kijken wat er moet gebeuren, sowieso alle pakkingen van het topend vervangen (dus ook klepseals en o ringen). Zuigerveren, zuigers en cilinders opmeten, als je hem toch open hebt..

Ben niet thuis in de CB900, dus weet niet of je het hele topend kan demonteren zonder andere zaken te moeten openmaken.
Het hoeft geen revisie te worden he?
Hij liep eerder ook prima, alleen is nu dus de klep verbrand.

1 klep á 50 euro
1 pakkingset á 100 euro
16 klepseals a 5 euro
En dan vergeet ik nog de helft waarschijnlijk

is voor mij op dit moment al een HELEBOEL geld!!

En dan moet ik alles ook nog zelf uit en in elkaar zien te frummelen, waardoor ik me een bult aan uurloon bespaar.

Ik baal er g#@#@$mme flink van....
B|

Mijn excuses als ik een beetje lomp over kom.
 
De lusten dus ook de lasten!!!

Vond je het onderhoud dan ook te duur, want waarscheinlijk komt dit dan omdat de kleppen niet gesteld zijn...?

Ik zou altijd alle pakkingen waar je dus bijkomt gewoon vernieuwen, beter in een keer goed dan 2 of 3 keer moeten doen omdat je half werk hebt gedaan.

De garage wil het denk ik ook zo goed mogelijk uitvoeren omdat jij anders achteraf komt van ja en dit en dat en je hun vies aankijkt.

Ik vind het ook erg als mijn blok open zou moeten maar ik houdt er altijd rekening mee dat er zo maar van de ene op andere dag iets kan gebeuren.
 
De lusten dus ook de lasten

Nee, de kleppen zijn altijd en op tijd gesteld..
Ook overig onderhoud houd ik goed bij
zitten net nieuwe metzeler lasertecs op
nieuwe kettingset
olie
filters
bougie
enz enz.

Het is nu eenmaal even feit dat ik nét verhuisd ben, en behoorlijk veel geld daar aan heb uit ( moeten ) geven..
daarbij komt dat de(ze) motor mijn enige vervoersmiddel is, aldaar ik én slecht ter been ben.. én geen autorijbewijs heb..
 
Laatst bewerkt:
Tsjaa dat is dan wel heel erg pipi nu bijna een soort van wet van murphy.

Dan zal je garage bedrijf wel goed naar die andere kleppen moeten kijken, staat, passing in de kop want het is niet te hopen dat dit nu het begin van het eind is voor je fiets.
Maargoed een beetje garage zal je daar wel op attenderen mochten ze gekke dingen zien.

In je lijstje ben je dan ook nog vergeten kleppen inslijpen(als je een lege kop erbij koopt).
Met pech ook nog nieuwe klepgeleiders, lagerschalen voor de nokkenassen(als deze dat heeft).
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft geen revisie te worden he?
Hij liep eerder ook prima, alleen is nu dus de klep verbrand.

1 klep á 50 euro
1 pakkingset á 100 euro
16 klepseals a 5 euro
En dan vergeet ik nog de helft waarschijnlijk

is voor mij op dit moment al een HELEBOEL geld!!

En dan moet ik alles ook nog zelf uit en in elkaar zien te frummelen, waardoor ik me een bult aan uurloon bespaar.

Ik baal er g#@#@$mme flink van....
B|

Mijn excuses als ik een beetje lomp over kom.

Bij een goede complete pakkingset voor het topend zitten in ieder geval de klepseals er al bij in. Kijk eens, je bent al €80,- goedkoper uit! Is natuurlijk knudde en dit soort dingen gebeuren altijd als het niet uit komt ;) .
 
wat ik zo snel zag was het volgende:

pakkingset top end: 90 euro ( inclusief klepseals )
pakkingset compleet ( de set die ik nodig heb, topend zit daar ook bij, maar zónder klepseals ) 100 euro
losse klepseals: 5 euro per stuk

Als iemand weet welke losse pakkingen/seals/e.d. ik allemaal nodig ga hebben, kan ik uiteraard ook kijken of ik het "los" samen kan stellen ergens, en zo goedkoper uit kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, kan je de kop verwijderen, zonder het hele blok uit elkaar te halen en dan heb je aan de topend pakkingset voldoende, het is ook niet voor niets, dat ze deze set apart aanbieden. Het is wel handiger het hele blok daarvoor even uit het frame te pakken, dat werkt makkelijker. Bij het tillen van het blok (90 kg dacht ik zo uit het hoofd) is een beetje hulp wel handig. cilinderblok en zuigers kunnen blijven zitten. (tenzij je daar nu al lekkage hebt, dan kan je beter dat laatste stukje werk ook meenemen.)
 
maar, als eenmaal de "spanning" van de voetpakking en de andere pakkingen/ringen die onder de koppakking zitten af is, dichten ze toch niet meer lekker af?
Ik neem tenminste aan dat de kopbouten doorlopen tot in het carter?
 
Laatst bewerkt:
Als je het cilinderblok loshaalt kan je ervan uitgaan dat na montage je motor aardig olie zal gaan verbruiken.
Helaas is dit de praktijk, knap het meteen goed op want lapmiddelen kosten alleen maar meer geld en tijd.
En gebruik liever niet de klepseals die in een pakkingset mee geleverd worden, want die zijn niet al te best.
 
wat ik zo snel zag was het volgende:

pakkingset top end: 90 euro ( inclusief klepseals )
pakkingset compleet ( de set die ik nodig heb, topend zit daar ook bij, maar zónder klepseals ) 100 euro
losse klepseals: 5 euro per stuk

Als iemand weet welke losse pakkingen/seals/e.d. ik allemaal nodig ga hebben, kan ik uiteraard ook kijken of ik het "los" samen kan stellen ergens, en zo goedkoper uit kan zijn.


Een ander blokkie, al is het maar voor de tussentijd?
 
Omdat de zuigerveren ingesleten zijn op de cilinderbussen.
En je kan er van uit gaan dat je zowiezo meer speling hebt dan 0.11mm.
Als je zo,n blok compleet weer opbouwd en doe er hele goede en moderne olie in dan gaat het blok haast eindeloos mee.
Juist door de olie van uit de tijd van de motor is funest voor de motor.
Olie toen is niet meer met de olie van nu te vergelijken.
 
Bij de cb900 komen de achterse cilinderkop tapeinden uit in een oliekanaal.
Om te zorgen dat er geen olie langs het schroefdraad naar buiten lekt, zitten er o-ringen tussen het blok en de cilinder.
Die o-ringen worden na verloop van tijd bikkel hard, en zolang het zit...zit het.
Maar wanneer je nu de kopbouten los gaat draaien, zal de spanning weg vallen en gaat het zaakje na het opnieuw aandraaien van de kopbouten hoogstwaarschijnljk niet meer afdichten.


Mvg Cees
 
Ik weet nog wel, "vroeger".. toen maakte ik mijn koppakking van oude whiskeyblikken, en mijn voetpakking van pizzadozen...


En, zuigerveren.. ik zag dat me dat 50 euro per zuiger ging kosten?

Godnondeju...
 
Laatst bewerkt:
Wat is de km-stand en hoe is het huidige olieverbruik?

Als je olie verbruik nu nihil is liet ik het cilinderblok zitten waar ie zit, mits de kop vlot los komt. Als je nagenoeg geen olieverbruik hebt liet ik alle kleppen ook lekker zitten, behalve die ene verbrande dan.

En een klep voor 50 euro vind ik erg veel, informeer maar eens bij Van Lunteren hier op het forum, die heeft vast wel een goeie veel goedkopere. En wie weet heeft ie ook nog wel wat nieuwe pakkingen liggen die hij zelf niet meer nodig heeft.

Ik heb zelf eens een lekke koppakking gehad bij een blok met 50k op de teller. Oorzaak was waarschijnlijk te veel olie in het blok. Het olieverbruik lag rond de 1ltr op 2500km. Tegen alle adviezen hier in heb ik toen alleen de koppakking vervangen en die is niet gaan lekken, de voetpakking ook niet, en het olieverbruik is naderhand ook niet omhoog gegaan. Misschien heb ik vreselijk veel geluk gehad, maar het kan dus wel. Enige nieuwe onderdeel was dus een koppakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan