Het grote Vespa GTS topic

Ik rij zelf gts 250 maar ben lid van de Vespa club. Natuurlijk weet ik ook wel wat er in de papieren staat maar in de Vespa club zijn diverse leden van een 250 maar een 300 overgestapt en vonden de 250 pittiger dan de 300.
Helaas nog nooit zelf uit kunnen proberen.
Een 300 is ook geen 300 cc evenmin als de 250 geen 250 cc is
 
300 heeft meer trekkracht onderin gaat sneller een berg op en kan beter tegenwind.
maar 250 heeft op papier meer kw 16,2 en de 300 15,8 kw
 
Ow ja. .. het verschil in cc is ook geen 50 wat je zou verwachten maar iets van 37.
Plus de 250 had altijd een dagteller plus buiten temperatuur meter. De 300 niet
Hoe dat met beide nieuwste versies zit weet ik zo niet
 
Ow ja. .. het verschil in cc is ook geen 50 wat je zou verwachten maar iets van 37.
Plus de 250 had altijd een dagteller plus buiten temperatuur meter. De 300 niet
Hoe dat met beide nieuwste versies zit weet ik zo niet

Klopt helemaal, fabrikanten geven het maar een naam soms komt het overeen en soms niet.
Ik rijd al jaren een auto met zo'n ster de laatste 10 jaar een 250E benzine 6cilinder en ca 2500CC nu dit jaar een nieuwe gekocht heet ook 250E maar kwam er voor het kopen overigens achter dat ie nu maar 1800cc is maar dan weer wel met turbo en is feller dan de vorige 6 cilinder.
Wilde ik weer een 6 cilinder dan werd het ineens een 350E met bijbehorend prijskaartje.

Dus ik denk dan maar,
leuker kunnen ze het niet maken ;)
 
Ik ben mij aan het oriënteren op het aanschaffen van een motorscooter. Voornamelijk bedoeld voor woon-werk verkeer, grootste gedeelte snelweg. I.v.m. een krappe schuur die aan een smalle gang ligt kan ik geen grote scooter kiezen. Daarom aan het kijken naar een Vespa motorscooter. Ik zie er genoeg te koop staan op Marktplaats.

Lees dat de 250 en de 300 elkaar weinig ontlopen qua prestaties. Zijn er belangrijke verschillen tussen de 2 waar ik vanaf moet weten? 300 is een stuk duurder.
 
250 is in de aanbieding 4495 euro. Ze zijn lekker klein, maar een scherm is wel nodig op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je op Mp genoeg mooie aanbiedingen tegenkomt, en een keus moet maken afhankelijk van je budget en wat je aan staat. rekening houdend met kilometerstand, kleur , accessoires wil je wel of geen ABS allemaal zaken die jij alleen kan beantwoorden.
Ik denk dat het met rijden weinig verschil maakt.

In ieder geval een GTS is een prima keus. veel succes met je zoektocht.
 
Iemand al een keer de complete balhoofd lager set van een GT(S) vervangen???

vork is er uit, lager schaal van de vork koste wat moeite maar is er af gekomen en vernieuwd.
Lagertjes onderzijde met flink wat vet liggen al weer om de vork.
Echter de bovenste lagerschaal van het onderste lager volgt u nog :9 ) wil niet uit de vespa.
Of althans ik zou niet weten hoe..??
Die lager schaal is vlak aan de bovenzijde:
20160303_190842_69375.jpg


De lagerzijde netjes ingevet:
20160303_190845_14487.jpg


Zit "opgesloten" in de vespa tussen gelast plaat werk:
20160303_190809_18468.jpg


En die bovenste lager schaal in de vepsa (van de onderkant dus) kan ik rond draaien op de plek waar het ding gemonteerd zit in de vespa???

Iemand een tip hoe het er uit moet???
Naar onderen toe er uit tikken gaat niet want het plaat werk zit dus aan de onderzijde in de weg??
De lager schaal is zeg maar groter dan het "gat" in het plaatwerk.
Bij modern vespa weten ze ook nog geen raad.. |(
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo goed dat je die kunt ronddraaien, de nieuwe vastzetten met een pasring of loctite.
het lager kun je verwijderen met behulp van een kukko trekker. lijkt me niet zo moeilijk er zijn ook wel andere manieren te bedenken.

Het is er in gekomen dus het kan er via dezelfde weg weer uit.
 
Probleem is dat het gat in het frame waardoor je die lager schaal ziet zitten kleiner is dan de buiten diameter van het lager.
Voor zover ik kan zien kan het lager er dus niet naar onderen toe uit.

Ik zal eens wat betere foto's maken als ik straks thuis ben.
 
Hoe denk je dat die ring erin is gekomen. er kan wel een soort van borgring voor zitten die er eerst uit moet.

Elke Vespa dealer moet toch kunnen vertellen hoe ze er uit moeten. is er geen werkplaats instructie ergens te downloaden.
Ik ga een meezoeken
 
Dit vond ik op een ander Vespa Forum

Misschien helpt dit wat. Maak anders de boel eens goed vetvrij en maak een betere foto.

Dit is niet mijn tekst:

Er is eigenlijk weinig aan uit te leggen gezien je gewoon de balhoofdmoeren kunt losdraaien en vervolgens de balhoofdlagers welke in een kraagje zitten kunt verwisselen In zijn geheel kunt vervangen. De nieuwe lagers even goed insmeren met kogellagervet en je draait de boel weer vast.

De speling in je balhoofd kan overigens ook vaak komen omdat de boel niet goed is vast gedraaid. Je hebt twee balhoofdmoeren waarvan je eerst de onderste helemaal vast draait net zodat je voorvork nog kan draaien dan draai je de moer er boven tegen de onderste moer aan. Eventueel met een ring er tussen en draait ze contra tegen elkaar in vast.
 
Ik weet even niet meer hoe ik het lager heb verwijderd .. Is ook al weer 2 maanden geleden dat ik dat gedaan heb :o

Maar even iets anders. Ik heb gisteren mijn nieuwe GTS binnen gekregen en vraag me af of op deze ABS versie ook de Brembo remtang gezet kan worden en dat dan de ABS nog werkt?..
 
Op je abs vraag heb ik dan wel weer antwoord..:)
Je kunt de remtangen gewoon uitwisselen.

Morgen zal ik weer eens kijken naar het balhoofdlager verhaal. Was net al donker toen ik thuis kwam van mijn werk.
 
Zoals Bommes reeds zegt,
idd. uitwisselen voor brembo's met behoud van abs is geen probleem,
heb ik met mijn voorremmen op m'n scootert ook gedaan, remcilinders waren bij mij gelijk een stuk groter en als toetje van titanium, en dat merk je goed.

Stock
image.php


Brembo
image.php


Mvg.Jan
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe lagers zitten er in!!
Onderzijde bleek een soort van "kamer" wat het lager in zat.
Na flink schoonmaken met remmenreiniger kwam de oude lager schaal er zo uit.
Zitting goed zuiver gemaakt en de nieuwe lagerschaal met loctite er in gelijmd.
1457208296-1500-x-844px-20160305_115635.jpg


Bovenzijde was helemaal makkelijk, oude er uit tikken met een lange buis van onder uit. Nieuwe er in tikken met een kunststof hamer en klaar.
1457208371-1500-x-844px-20160305_115648.jpg


Flink wat vet er op en alles weer terug monteren.

Hhmm foto's op z'n kant. .. |(
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar schoon werken is het eerste wat je volgende keer doet. Goed gedaan en weer veel rijplezier gewenst.
 
Zoals Bommes reeds zegt,
idd. uitwisselen voor brembo's met behoud van abs is geen probleem,
heb ik met mijn voorremmen op m'n scootert ook gedaan, remcilinders waren bij mij gelijk een stuk groter en als toetje van titanium, en dat merk je goed.

Stock
[afbeelding]

Brembo
[afbeelding]

Mvg.Jan
Dat je grotere zuigers merkt met remmen kan ik volgen (denk ik :))
Wat is het voordeel van titanium?
 
@ Mojave

Stuk lichter, en geen last van corrosie wat zich soms voor kan doen met die verchroomde zuigers.

Titanium zuigers was trouwens meer toeval dan wijsheid, wist ik veel dat er titanium zuigers in zaten.

Mvg. Jan
 
@ Mojave

Stuk lichter, en geen last van corrosie wat zich soms voor kan doen met die verchroomde zuigers.

Titanium zuigers was trouwens meer toeval dan wijsheid, wist ik veel dat er titanium zuigers in zaten.

Mvg. Jan
Die oxidatie kwam ik vandaag inderdaad tegen. Daar hadden we het al over in een ander scooter topic.
 
Hoi,
Weet iemand waar er smoke knipperlichten en achterlicht kan gekocht worden voor een GTS?
Ik vind er enkel voor LX'en, Primavera's, Sprints, Etc. Toevallig ook zelf geplaatst en idee van de kwaliteit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan