Het grote Vespa GTS topic

neem maar contact op met Motorserviceommen.nl die heeft de GP800 van sossa ook om gebouwd naar 1000cc

misschien krijgt hij de 350 cilinder ook wel passend dan schiet je er nog meer mee op :}

en hou je hem semi origineel met een originele piaggio zuiger en cilinder zo is de GP800 ook aangepast met aangepaste 492cc zuigers voor o.a. de Bev en mp3 500
 
Laatst bewerkt:
Er past zelfs een 340 cc cilinder op het GTS blok. Om te weten te komen welk type enzo kan ik eventueel een adres mailen. Het is wel van een particulier die zelf graag Vespa's tuned.
 
ff lopen googlen

met alleen een 350 cilinder krijg je 289cc de slag van de gts is 60 boring 72 een bev 350 heeft een slag van 69 en een boring van 78 afbeeldingen van de cilinders lijken op het oog gelijk

Zou de krukas ook nog passen heb je ineens een 329cc

de zuiger en cilinder van een 350 zijn iniedergeval een stuk goedkoper 135.-
 
Laatst bewerkt:
tja eerste opzoeken wat er mee moet gebeuren .
Als historiek van deze vespa ,heb ik alleen dat bij 13000km olie,filter en mousse gewisseld is .
er is wel een nieuwe achterband en een nieuwe benzinepomp geplaatst.
ze heeft nu 18300km en ik denk dat het een en andere zal moeten gebeuren.
ik ga lezen in deze forum wanneer dat de filters , riem enz... moet gewisseld en de kosten ervan om deze schoonheid in topvorm deze zomer op de baan te zetten .

Als iemand mij beknopt het kan vertellen is het welkom.


le sage
 
Het onderhoudsschema is te vinden op pagina 82 van onderstaande gebruikershandleiding.

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Vespa/GTS250/GTS250 User Manual.pdf

Volgens de handleiding bestaat een 15.000km beurt uit vervanging van de riem en inspectie van de remblokken en motorolie. Inspectie van de motorolie heb ik zelf in geen enkel ander onderhoudsschema gezien.

Volgens mij hebben de Piaggio 250-300cc blokken eigenlijk een service interval van 10.000km, maar omdat ze voor de riem 15.000 hanteren voor vervanging hebben ze er een soort tussenbeurt van gemaakt. Voor de rollen schrijven ze dan weer voor om die bij 20.000km te vervangen, dus als de riem er net 5.000 om ligt. Zo kun je twee keer de boel loshalen. Dat zal wel Italiaanse logica zijn. Een riem voor een Piaggio is niet zo duur, zo uit mijn hoofd hebben wij iets van 70 euro betaald voor de MP3 die dezelfde techniek heeft.

Gezien de onderhoudsgeschiedenis zou ik de riem plus rollen vervangen en verder een 20.000km beurt geven, dan kun je weer 10.000km verder. Wij gebruiken vol synthetische olie, als je een beetje rond kijkt is er genoeg te vinden voor 12-13 euro per liter. Voor de rollen kun je er Dr Pulley indoen, die kosten ongeveer 40 euro, geven iets betere prestaties maar de ervaring leert dat die ook langer meegaan. Als je echt wilt gaan tunen kan ik je niet verder helpen, daarvoor zijn er anderen hier op MF die je daar meer over kunnen vertellen.
 
zeer uitgebreid uitleg.
Ik dank je daarvoor.

Nu weet ik eindelijk genoeg.

het zal een compleet onderhoud worden met vervangen van riem en rollen.

nu nog een "dealer" vinden in de omdeving van (maaseik-maasemechelen) die goed werk leverd aaan een schappelijke prijs en dan is het in orde.


dank u ,

le sage
 
Als je voor Dr Pulley rollen/sliders kiest hou er dan rekening mee dat die niet overal te verkrijgen zijn en dat er wel eens een langere levertijd op zit. Als je "dealer" het teveel werk vindt om dit buiten zijn eigen kanalen om te bestellen, kun je ook afspreken dat je die zelf bestelt en dat hij ze er voor je in zet. Het past overigens gewoon in de standaard vario.

De rest van de onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar en die zal je "dealer" je zelf willen verkopen zodat hij naast het uurloon ook een winstmarge op de onderdelen pakt.
 
mijn plaat binnen gekregen.
snel de vespa op de straat geprobeerd +/-2km (was 6 graden ).
wat mij opvallen is dat de voorste rem "bijterig" is .
precies te vergelijken met een soort "trillen" of pakken en minder pakken snel achter elkaar .

ik denk dat de remmen ook onder de onderhoudspakket komen te staan .

mvg

le sage
 
Laatst bewerkt:
vandaag 8 graden .
de wesp iets langer getest .
buiten een razend 4 wielen die begon te claxonneren omdat ik in de weg stond .
rijksweg in rotem/dilsen (b) 70km/h.
ik zat tussen de 70 en 80km/h ( naald schommeld ) waarom??
weet ik niet ;de naald bedoel ik.

wijk de teller zo fors van de werkelijkheid?

blijkbaar was 70 niet snel genoeg en de man plakde echt tegen mijn achterwiel.
Aan de volgende rode licht heb ik hem gevraagd wat zijn probleem was en hij begon te flippen .
shit appends .

buiten deze voorval heb ik gemerkt bij het testen van het lichtje loslaten van het stuur dat deze begon te schudden ,zeer gevaarlijk .
ommidelijk terug goed vastgepakt .
op verschillende wegdek herhaald en dit bij verschillende snelheid , 40,70,80, en onmiddellijk gaat hij schudden .

wat zou de oorzaak zijn ????

mvg, le sage
 
Laatst bewerkt:
Stuur los zonder dat ie gaat schudden is het voorwiel laten uitbalanceren .. maar dan wel erg secuur.
De Vespa's met de nieuwe voorkant vanaf modeljaar 2014 hebben daar geen last meer van.
 
Hebben wel meer 2-wielers last van. Mijn Jawa deed dat ook. Heb het jaren niet in de gaten gehad, omdat met beide handen aan het stuur er niets van te merken valt. Handen los zou onherroepelijk een val tot gevolg hebben. Is vaak een combinatie van bandenslijtage, stuurkuip(jes), topkoffers. Mijn Jawa was ook voorzien van stuurkuip en topkoffer.
 
Ik heb zelf geen Vespa maar weet dat ze gevoelig zijn voor onbalans. De geometrie met stijle balhoofdhoek en kleine wielen is in dit opzicht geen ideale combi maar maken het ding wel super wendbaar.

Niet elke bandenboer of motorzaak heeft de juiste apparatuur om je wiel van je Vespa zowel statisch (hoogteverschil) als dynamisch (slingeren) te balanceren. Mijn advies is om eens op zoek te gaan naar een bedrijf in de buurt dat ervaring én de juiste apparatuur heeft voor je Vespa.
 
Laatst bewerkt:
een gevolg van onbalans in de wielen, vreemde slijtage aan de band (hoogte slag) versleten balhoofdlagers. of te losse/ te vast aangedraaide balhoofdlagers.

Om te controleren of je wiel goed is uitgebalanceerd.
1. zorg dat de remblokken nergens ook niet heel licht aanlopen.
2. geef het wiel een flinke slinger met de hand en kijk waar op welk punt het wiel tot stilstand komt.
als het wiel steed met het ventiel op dezelfde plaats tot stilstand komt is het wiel niet of niet goed gebalanceerd.
zit het ventiel steeds op een andere plaats de ene keer boven dan weer beneden dan weer opzij dan ligt het niet aan het balanceren.
zorg ook dat de bandenspanning correct is.
vraag eens aan de verkoper waarom de scooter totaallos werd verklaard vraag het schade rapport op. dan weet je meer.
 
wat de dealer betreft, er staat geen stempel op de onderhoudsboek , alleen een handtekening , wel een code van de dealer , Be 0300.
daar kan ik niets van maken .
Het is wel zo dat sinds 2008 ze toch 18300km afgelegd heeft dus het zal wel het een en andere in orde zijn ,of....
Maar ja ,ik wil toch zorgen dat het goed is met de vespa .

nu na de feest periode zal ik stilaan de nodige onderhoud doen ;
riem
rollen
oilie wissel carter + aandrijving
enz...
de remen
voorste band

en natuurlijk kijken als de balhoofd van de "fourche" in orde is .

dank u voor alle uitleg ,zonder jullie wis ik niet waar beginnen

le sage
 
Laatst bewerkt:
Het is de eerste keer dat ik met een 2 wieler dit mee maakt.
ik heb een honda cb500,cb500s,een volusia 800,2 deauville 650,een burgman 400 en een bandit 650 gehad maar ze liepen allemaal mooi rechtdoor zonder handen op de stuur .

le sage
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan