Rijdt lichte motor anders dan zwaar? hoe?

PanteraGuy90

Rookie
18 feb 2011
9
0
Nieuw Amsterdam
Hey allemaal,

Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.

Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?
 
Haal je rijbewijs voor >25KW, en koop als eerste motor iets met rond de 50/60 pk.
Trek je niets aan van de meeste pk geile Nederlanders.
Ik kan me goed herinneren dat toen ik mijn 750cc kocht ik raar stond te kijken over het verschil in vermogen, gewicht en (minder makkelijke) handelbaarheid met mn 500cc.

Een boel jonge jochies kopen gelijk een 750cc sport/race motor, in mijn ogen is dat geen verstandige keus!

Tja. Ik ben gelijk op een '97 Honda CBR900RR Fireblade gestapt. Inderdaad rijdt dat anders, hij reageert vele malen sneller op een gewichtsverandering. En inderdaad meer PK, maar bij Honda's is in het algemeen het blokje wat vriendelijker. De PK's komen er vrij rustig en doseerbaar in (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Yamaha R6). Daarbij is het maar 130PK, dus echt veel kan er niet mis gaan.

Het kost je wat tijd om aan te wennen omdat het zo anders is dan een 'rechtopfiets'. Pas na een maandje of 3 begon ik te wennen aan de manier van sturen.

Ook gelijk wat circuitdagen gedaan. Kan ik je aanraden, maar wel pas als je aan je motor gewend bent (anders ben je alleen maar bang :)). In groep 1 krijg je instructie en rij je achter een instructeur aan, dat is door iedereen wel te doen. Zelf ben ik vrij snel doorgestoomd naar groep 3 (vrij rijden), maar dan doe je het inmiddels wel voor de lol en de kick. Dat is niet ieders' ding :).

Weet je.... JIJ bent degene die het gas aan zijn hand heeft. Je kunt het zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Met een CB500 kun je jezelf ook onderuit remmen, onderuit gassen, en in het algemeen jezelf doodrijden.
 
Weet je.... JIJ bent degene die het gas aan zijn hand heeft. Je kunt het zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Met een CB500 kun je jezelf ook onderuit remmen, onderuit gassen, en in het algemeen jezelf doodrijden.

Dit is weer de bekende sigarenkistjeslogica. Je kunt je ook prikken aan een vork, dus koop maar een Uzi....... :N :N
 
Enige wat ik vernam van de 'lichte' motor was bij AVB de vertragings oefening. Dan moet je vanuit stilstand in 50 a 55 meter was het dacht ik tot een bepaalde snelheid zitten bij de eerste pionnen. En die oefening op de motor met vol vermogen zat je daar zo op. En bij de lichte motor reed je bijna met volgas dacht ik. Maar dat is mijn ervaring voor de rest merk je er weinig van.
 
Dit is weer de bekende sigarenkistjeslogica. Je kunt je ook prikken aan een vork, dus koop maar een Uzi....... :N :N

Wilde je zeggen dat mensen zichzelf niet onder controle kunnen houden? Er zullen er vast een paar zijn. Maar het merendeel is prima in staat zichzelf in de hand te houden. Anders lag de weg wel bezaaid met motorrijders.
 
Oke dat lijkt me wel duidelijk dan. Ik had in gedachten om 2 keer in de maand te gaan lessen. ik begin eind maart. Lichte catagorie begin ik mee, ik doe lekker rustig en na mijn verjaardag in september les ik op een zware catagorie. En als ik op de zware catagorie bezig ben met lessen ga ik pas mijn theorie leren.

Hoeveel lessen is gemiddeld normaal?
Ik doe lekker rustig aan, en dat erbij heb ik meer moeite met praktijk dan theorie. Ben voor de auto ook 2 keer gezakt en bij de 3e keer had ik de praktijk pas. Theorie in 1 keer.

Dat is een goed idee, om het gewoon zo te doen zoals je zelf goed voorkomt. Dat is motorrijden, dat doe je toch voor je plezier. Heb ook rustig aan gelest, gewoon iedere week i.p.v. een snelcursus. Lekker voor de hobby. Mooi in het seizoen op woensdagavond lekker stukkie rijden.

Wat betreft de zware t.ov. de lichte. De zware fiets bij de rijschool is een langzaam ding met overgewicht, dat gemakkelijk rijdt en rechtop zit. Moet je weinig bij voorstellen. Raad je dan ook aan om de lichte achterwege te laten. Maar goed, overleg maar even met je rijschool hoe die er tegen aan kijkt is wellicht het beste idee.

In ieder geval, welkom onder de motorrijders! Het is echt heel erg leuk om motor te rijden, zou het voor geen goud willen missen.
 
Zwaar rijdt zeker anders dan licht. Maar eerlijk gezegd vind ik licht steeds meer charme krijgen.

Mijn ex had een rebeltje 250 terwijl ikzelf een zzr 1100 reed. En toch nam ik vaak met veel plezier het rebeltje mee, simpelweg omdat het veel actiever rijdt op normale snelheden.

Een motorfiets mag m.i. niet veel meer wegen dan een 170 kg. Dat is een mooi handelbaar gewicht.
 
Hey,

Ik heb gelest op een honda CBF, de rijschool had er 2 staan waarvan eentje met 25 kw en de ander het dubbele.
Tijdens het lessen wist ik niet eens welke motor ik nu gepakt had, zoveel merk je daarvan.

Op de snelweg werd het een ander verhaal, de 25 kw kwam tot ongeveer 125km/u en de ander makkelijk 140 km/u... dat is het enige verschil dat je merkt.

Als je de keuze hebt rijd dan af op een zwaardere dan kun je voor alle motoren kiezen als je klaar bent met je rijbewijs.
 
Ik ben dankzij jullie allemaal weer een stukje wijzer geworden.
Ik had als beginmotor voor mezelf 2 motoren in gedachten om tussen te kiezen:

-Suzuki GS 450
-Suzuki Savage 650

Is voor mij de GS 450 verstandiger of maakt het niet uit wat voor 1?
 
Ik zou voor een zwaardere gaan, ik kocht een honda cb1 400 cc toen ik geslaagd was maar het enige verschil met de cbr die ik nu heb is dat het op de snelweg een pokkeherrie maakt, met die 400 cc kwam ik ook tot dik over de 200...
 
Ik ben dankzij jullie allemaal weer een stukje wijzer geworden.
Ik had als beginmotor voor mezelf 2 motoren in gedachten om tussen te kiezen:

-Suzuki GS 450
-Suzuki Savage 650

Is voor mij de GS 450 verstandiger of maakt het niet uit wat voor 1?

Ik weet niet of jij 1 van deze fietsen al eens in het echt hebt gezien maar wat ik weet van zo'n Savage 650 is......................dat deze niet misstaat in het Barbiehuis naast de Corvette van Ken :/

Goed om mee te beginnen maar je bent ze m.i. echt zo weer beu.
Just my 2 cents
 
Wilde je zeggen dat mensen zichzelf niet onder controle kunnen houden? Er zullen er vast een paar zijn. Maar het merendeel is prima in staat zichzelf in de hand te houden. Anders lag de weg wel bezaaid met motorrijders.

Je bedoelt dat al die onderzoeken over meerdere jaren, waaruit het tegendeel blijkt van wat jij nu beweert, aan je voorbij zijn gegaan? Waarom denk jij dat die hele toestand met licht en zwaar destijds is ingesteld?

En "bezaaid met motorrijders" is ook weer zoiets. Maar verhoudingsgewijs is de kans op ongelukken/letsel wel een flink stuk hoger dan bij koekblikkers.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dankzij jullie allemaal weer een stukje wijzer geworden.
Ik had als beginmotor voor mezelf 2 motoren in gedachten om tussen te kiezen:

-Suzuki GS 450
-Suzuki Savage 650

Is voor mij de GS 450 verstandiger of maakt het niet uit wat voor 1?

Ik zou zelf toch voor iets vlotters gaan. Een savage is leuk, maar je raakt er vrij snel op uitgekeken.

Zelf denk ik dat je met een lichtere 4 cilinder langer vooruit kunt. Een honda CB1, zoals boven ook al genoemd, heeft toch al wat vlottere genen. Waarschijnlijk raak je daar minder snel op uitgekeken.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb dus specifiek naar die 2 gekeken omdat ik meer van choppers ben, ik ben zoiezo meer van het toeren. En met de prijs is suzuki best te doen. Ik vind die wegracers/buikliggers geen mooie motoren. Ik toer liever onder het genot van een potje brullen, lijkt mij het mooiste maar dat is mijn mening natuurlijk. Ik dacht dat deze 2 keuzes de beste choppers zijn voor mij als beginner, zoiezo ben ik geen lomp/groot iemand, dus moet zoiets ook rechtop kunnen houden.
 
ik ben 1.70m, moet ik van die motoren de pedalen in laten korten of kan ik met die lengte op de meeste motoren?

Pedalen inkorten?

Ik denk dat je met je 1,70 toch wel de goede maat zult hebben voor zo'n Savage :Y


Nou ik heb dus specifiek naar die 2 gekeken omdat ik meer van choppers ben, ik ben zoiezo meer van het toeren. En met de prijs is suzuki best te doen. Ik vind die wegracers/buikliggers geen mooie motoren. Ik toer liever onder het genot van een potje brullen, lijkt mij het mooiste maar dat is mijn mening natuurlijk. Ik dacht dat deze 2 keuzes de beste choppers zijn voor mij als beginner, zoiezo ben ik geen lomp/groot iemand, dus moet zoiets ook rechtop kunnen houden.

Ja, heb je helemaal gelijk in. Ik was haast vergeten dat er nog mensen waren die choppers wel leuk vonden :$
Het leuke van smaak is dat deze verschilt bij veel mensen wat de diversiteit in uitzicht weer verbeterd :)
Uiteindelijk moet jij er mee rondrijden.
 
Je merkt hier wel degelijk iets van met het afrijden. Op een 250cc motor maak je Achtjes in een Achtje. De wendbaarheid van de motor is als een brommer en kan je schuin houden tot ten met.

De "zware" motoren uiteraard ook, maar dit is toch een flink ander gevoel.

Advies blijft wel; rij zwaar af, je komt jezelf tegen met beperkingen tot motor kopen.

En als beginmotor, het is verstandiger om voor een 600 of lager te kiezen. Dit betreft gewoon met kleine foutjes die je maakt als je net je rijbewijs hebt. Je haalt een auto in maar remt te laat voor de bocht of iets dergelijks. Zulke dingen kunnen gebeuren en met een 600 kan je dit beter onder controle houden.

Als je bijvoorbeeld met een R6 inhaald met vol gas blijft je motor redelijk op de grond, als je dit met een R1 zou doen heb je kans dat je voorwiel omhoog schiet. Als je dit niet opzettelijk doet kan dit tot een grote schrik lijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het niets uitmaakt want het moeilijkste om te leren is bij een zware of lichte motor het zelfde en dat is kijken,kijken,kijken en nog eens kijken
Schakelen leer ik je in 5 min maar leren kijken kan wel een paar jaar duren en sommige leren het nooit
 
Als je het leuk vindt om met chopper te gaan rijden dan zou ikzelf voor een savage gaan of een intruder. Sowieso zou ik wel 'zwaar' afrijden want dan ben je met je keuze niet zo beperkt.

Mijn oom rijdt al jaren op een Suzuki VS 750 Intruder en reed verbazingwekkend makkelijk door haarspeldbochtjes en door stedelijk gebied. Onlangs heeft hij een M1800 gekocht en het grootste verschil was vooral de beperkte wendbaarheid door het gewicht. (vermogen en koppel was nog niet eens het grootste issue)

De GS450 zal denk ik wat sneller gaan vervelen. (maar goed ik ben geen chopper-man)
 
Ik heb eens op een 25kW geknepen GSXR600 gereden.
Mijn eigen motor is ook 600cc, maar die GSXR was toch veel sneller van zijn plek dan de mijne, ndanks dat het ding was gewurgd op 25kW.
Dit laat velgs enigszins zien dat het terugschroeven tot 25kW voor beginners eigenlijk de plank misslaat.
Maar dat was vlgs mij al eerder, beter onderbouwd, geconstateerd.
Dus als je kan meteen "zwaar" afrijden en je rechterhand beheersen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan