Iridium bougies van NGK

Skyscraper

Die hard MF'er
3 mei 2010
301
0
Bleiswijk
Ik heb even de vraag of iemand ervaring heeft met Iridium bougies van NGK. Heeft het zin of is het totale onzin? Ook ben ik benieuwd of ze langer meegaan.

Alvast bedankt.
 
ik heb er 1 in mn motor zitten, loopt voor mijn gevoel hetzelfde (goed). zit er nu volgensmij 5k-10k km in ofzo en geen problemen. verder eigenlijk geen info, levensduur moet blijken (heb nog geen stukke bougie gehad met de motor, ook de gewone niet), ze schijnen wel langer te leven dus laat deze er ook langer inzitten. van ebay goedkoper te krijgen dan in de meeste webshops/motorzaken.
 
mijn ervaring.
- duidelijk makkelijker aanslaan van koude motor.
- mooier stationair loop, vooral bij koude motor.
- veel langere levensduur.
- bij deellast iets mooier loop van de motor. (nuance verschil)
- geageerd iets beter bij gas geven. (nuance verschil)
- geen extra top vermogen.(is ook niet nodig)

het is geen wonder ding, maar ik zal ze wel blijven toepassen omdat ik de voordelen ook belangrijk vind en dan maar het nadeel (prijs) voor lief neem.
btw dat geldt ook voor bv motorolie.
 
Naar mijn mening is het onzin, alleen als je motor wat slechter staat afgesteld, en je de bougies wat "verzuipt" of vettig laat worden, zullen de ngk's iets beter starten.
 
Naar mijn mening is het onzin, alleen als je motor wat slechter staat afgesteld, en je de bougies wat "verzuipt" of vettig laat worden, zullen de ngk's iets beter starten.

Voor een motorfiets die op alle punten perfect in orde is (accu, mengsel, etc... ) zal het (buiten de levensduur) geen bal uitmaken dat er iridiums insteken.

Maar dan is de vraag...
Welke motorfiets is altijd perfect in orde, en dan niet enkel op moment van controle, maar ook nog enkele maanden nadien.
De kleine afwijkingen van 't perfect staan van de motor en de nadelen die daardoor ervaren zouden kunnen worden, kunnen beter opgevangen worden indien men iridiums steken heeft.

En dan roept een volgende weer....
Je moet het probleem aanpakken en niet verdoezelen.

Wat is het juiste antwoord op de vraag :?
 
prijs op ebay is goedkoper, maarja krijg je goeie? Heb wel vaker bougies via ebay besteld en geen last gehad,,,, Maar daar gaat weer een ander topic over. Ik laat het wel weten als ze erin zitten of ik iets merk.
 
prijs op ebay is goedkoper, maarja krijg je goeie? Heb wel vaker bougies via ebay besteld en geen last gehad,,,, Maar daar gaat weer een ander topic over. Ik laat het wel weten als ze erin zitten of ik iets merk.


heb ook even gezocht
http://cgi.ebay.de/4X-Iridium-IX-NG...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item27b9059fef
http://cgi.ebay.de/3X-Iridium-NGK-C...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item51843bed62

zullen ook wel andere (goedkopere zijn). kijk goed naar de beoordeling van de verkoper en dan zal er niks mis mee zijn. die ene is 3x maar wel goedkoper in verhouding dan die 4x
 
heb ook even gezocht
http://cgi.ebay.de/4X-Iridium-IX-NG...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item27b9059fef
http://cgi.ebay.de/3X-Iridium-NGK-C...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item51843bed62

zullen ook wel andere (goedkopere zijn). kijk goed naar de beoordeling van de verkoper en dan zal er niks mis mee zijn. die ene is 3x maar wel goedkoper in verhouding dan die 4x

Heb me die prijsverschillen en de betrouwbaarheid op 't net ook al eens zitten afvragen

Iridium bougies, waarom prijsverschillen?
 
Ik heb even de vraag of iemand ervaring heeft met Iridium bougies van NGK. Heeft het zin of is het totale onzin? Ook ben ik benieuwd of ze langer meegaan.

Alvast bedankt.

Sinds ik in de Virago Iridium al 3 jaar (ong 23000 km) de zelfde in heb, heeft hij nog geen misslag gemaakt, zelfs de afgelopen vorst periode (en de vorige) is het in één keer starten met amper choke, zodra de motor loop gaat ook in de winter de choce meteen dicht. Met gewone bougisch had ik bij kou en vocht regelmatig vet geslagen bougies.

Dus ik zeg: doen :Y

ps heb ze in de auto,s ook dat is 4 + 3 in de auto 'a 21,50 p/st en voor de motor 2 x 12,00 p/st

Tis het waard ook gezien de levensduur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 4 in mijn cbr 600f en werken perfect, verschil weet ik niet want ik kocht de motor en deze zaten er al in.

En indd ik gebruik ook haast nooit choke, is simpelweg niet nodig. En als ik hem soms gebruik kan die na starten gelijk weer dicht.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn mening is het onzin, alleen als je motor wat slechter staat afgesteld, en je de bougies wat "verzuipt" of vettig laat worden, zullen de ngk's iets beter starten.

Dat dacht ik ook altijd, totdat ik een viertal uit GB heb gehaald voor 30 eur. Eerste ervaringen:

* start beter bij koud weer en pakt beter op
* iets lager benzineverbruik, maar is minimaal (1km meer op een liter)

Verder geen verschil.
 
Merk totaal geen verschil maar heb ze voor de levensduur gekocht. Zitten er bij mij 48.000 km itt de gewone want die gaan er bij 24.000 uit.

Nou, 48000 km halen ze, dus dat is mooi.
 
Ik gebruik ze in mijn Vulcan 700.
Een motor welke berucht is vanwege slecht starten, vooral als hij warm is.
Ik moet zeggen dat hij sindsdien duidelijk beter start.
Ik kan me wel voorstellen dat er motoren zijn die geen enkel verschil merken.

Trouwens: vervang je een bougie omdat het boekje aangeeft dat dit nodig is? of omdat hij er slecht uit gaat zien.
Ik doe eigenlijk altijd het laatste.
 
mijn ervaring.
- duidelijk makkelijker aanslaan van koude motor.
- mooier stationair loop, vooral bij koude motor.
- veel langere levensduur.
- bij deellast iets mooier loop van de motor. (nuance verschil)
- geageerd iets beter bij gas geven. (nuance verschil)
- geen extra top vermogen.(is ook niet nodig)

Bij mij hetzelfde, hoewel de reactie bij gas geven bij mij duidelijk beter is, vooral bij weinig gas pakt ie veel feller op. Ik heb nieuwe iridium bougies ook direct vergeleken met nieuwe standaardbougies, dus het verschil in starten, lopen, gasreactie, enz. komt niet doordat ik nieuwe iridiums heb vergeleken met oude standaard bougies. Als je oude standaard vervangt door nieuwe standaard merk je meestal ook wel een positief verschil.
In eerste instantie liep ie met iridium bougies namelijk slecht stationair en sloeg slagen over. Met standaard bougies liep ie goed. Juist omdat ie met iridiums beter loopt en de gasreactie met standaard bougies dan toch wel tegenviel ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. Na een hoop bougie-gewissel en proberen met temperatuurgraden ging ie ineens ook slechter tot zelfs helemaal niet meer starten en bleek het aan een kapotte spanningsregelaar te liggen |( Daardoor te weinig laad-/boordspanning en dus slechte ontsteking. De accu hield het nog erg lang vol, maar die was ook gloedje nieuw (en leeft gelukkig nog). Nieuwe SR en lopen als een tierelier. Bij mijn tweepitter klinkt ie zelfs iets potenter, maar dat is alleen met gevoelige oren merkbaar :) Inmiddels ook een Leovince SBK er op geschroefd en dat is helemaal feest.

Naar mijn mening is het onzin, alleen als je motor wat slechter staat afgesteld, en je de bougies wat "verzuipt" of vettig laat worden, zullen de ngk's iets beter starten.
Mijn ervaring is toch echt anders. Mijn bougies zijn nooit vettig geweest, ook de originele niet, dus de afstelling lijkt me prima in orde (anders zou ie ook niet zo zuinig zijn denk ik). Toch start ie met iridium bougies duidelijk beter, zowel koud als warm.

De levensduur is altijd een winstpunt. Ik heb mijn vorige set iridiums vervangen na twee keer de normale interval en zelfs toen was er eigenlijk nog niks aan te zien. Kleur was prima en de electrode was nog niet zichtbaar ingebrand. Heb je dus een motor waarbij je lastig aan de bougies komt dan is het wel aan te bevelen. De extra kosten haal je er door de langere levensduur makkelijk uit en het scheelt je dan een keer het werk om ze te vervangen.

Ik heb wel al eens in een ander topic gelezen dat het effect van iridiums groter wordt naarmate de cc's per cylinder toenemen. Een 600 cc vierpitter (150cc per pit) heeft er dus minder winst mee dan mijn 650 cc tweepitter (325 cc per pit). Misschien klopt dat wel en zijn mijn ervaringen daarom zo gelijk aan die van lexe (die heeft 350 cc per pit).

Als ze zo goed zijn, waarom doet de fabriek ze er dan niet in ?

Sommige fabrikanten doen dat ook. De Gladius heeft standaard iridium-bougies, ik dacht zelfs twee per cylinder maar dat weet ik niet zeker. Misschien zeggen ze dat er niet hardop bij om mensen niet bang te maken voor de hoge kosten als de bougies vervangen moeten worden??
 
Laatst bewerkt:
Behalve een aanzienlijk lagere (nagenoeg nul) HC uitstoot gemeten met de viergastester, en het vloeiender oppakken heb ik nog geen verschil gemerkt met de iridium IX bougies die ik nu erin heb zitten, en de oude bougies.
 
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik een viertal uit GB heb gehaald voor 30 eur. Eerste ervaringen:

* start beter bij koud weer en pakt beter op
* iets lager benzineverbruik, maar is minimaal (1km meer op een liter)Verder geen verschil.

Met de komende benzineprijzen in het vooruitzicht, is dit al een eerste oplossing om meer uit je motor te halen en kilometers te maken. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan