Arduino gebruiken op de motor

Gixxer-harry

MF veteraan
4 jun 2006
3.244
1
Gasselte
Ik ben op het net de Arduino tegen gekomen en ik heb er eentje besteld want er zijn vast heel veel leuke dingen mee te maken voor op de brommert
Kennen jullie dit en doen jullie er ook leuke dingen voor de motor mee?
 
Heren ik vraag niet wat het is ik vraag of jullie er ervaring er mee hebben
En als je de moeite neemt om te kijken wat het is dan zie je misschien dat het een heel leuk ding is die ongekende mogelijkheden heeft

Ik zat bv te denken aan:
veel minder schakelaars op je stuur
digitale teller
knipperlichten die anders knipperen
Een allarm
Afstandbediening
ontsteking
misschien zelfs te gebruiken als ecu (megasquirt is ook geschreven in C++)
Fly by wire gaskabel
enz
 
leuk, inderdaad, maar waarom niet met een picje beginnen dan?

electronica moet je goed ingiten wil je geen koude lassen krijgen, zeker met dat soort spul...

ik heb zelf ook al een beetje zitte vogelen met dat soort spul maar behalve een leuke knipperinstallatie zie ik er verder niet heel veel toegevoegde waarde en vooral betrouwbaarheid.

voor extra`s in te bouwen, lijkt het me leuk, maar ik zou noooooit zon stukje consumenten electronica inbouwen om de vitale zaken over te nemen zeg maar.. :+

wel:
knoop er een gps module aan, een acceloratometermodule en een gprs module, en je kan je motor ten alle tijden volgen en je heb een leuk alarm...

zat grappige dingen voor te verzinnen.. :Y
 
Laatst bewerkt:
Even voor de mensen die het niet kennen(wat ik er van begrijp)
Arduino is een stukje electronica dat digitale en analoge inputs aan kan (aan/uit schakelaar potmeter) en het kan dan allerlij outputs aan (ledjes display stappenmotor enz)
Het is vrij te programeren (C++) en er zijn heel veel leuke dingen voor te koop
Alle sensors die je kan bedenken
displays
bleutooth
ethernet
gsm module
gps
Kijk maar eens op ebay
Kort om als jij het kan bedenken dan kan je het maken met een arduino
Het is ontwikkeld om mensen electronica te leren en om prototype's maken
Oja en de kosten zijn niet heel hoog 30 euro starter kit
http://cgi.ebay.de/Arduino-Starter-...140?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f02a5d55c
Ik heb deze kit besteld en daar ben ik wel een paar jaar mee zoet
Arduino ATmega328 DIY Kit lcd LM35 Remote Prototyping | eBay
 
hmm heb je enige basiskennis?

weet je bijvoorbeeld wat een pull-down weerstand is? als je met controllers gaat werken/pic/arm moet je wel zo nu en dan eventjes wat basiskennis toepassen :P
 
En als je de moeite neemt om te kijken wat het is dan zie je misschien dat het een heel leuk ding is die ongekende mogelijkheden heeft

Nee Harry, zo werkt een forum niet. De topic starter geeft het goede voorbeeld. Dus begin eens met de moeite te nemen om een mooie topicstart aan te maken. Dan nemen wij de moeite om goede ideeen in te brengen.

Bijvoorbeeld hier eens doorheen te gaan: Arduino Hacks | Hackaday

Of een heel klein arduino'tje die je wat makkelijker op je motor kwijt kan:

image426.jpg


leuk, inderdaad, maar waarom niet met een picje beginnen dan?

De Atmel is een iets handiger te gebruiken processor. De PIC is echt bedoeld om minimalistische dingen te doen, en dan meerdere PIC's in een schakeling te gebruiken. Je moet al aardig wat design-kennis hebben om een PIC optimaal te gebruiken. De Atmel processoren zijn veel meer all-round.

electronica moet je goed ingiten wil je geen koude lassen krijgen, zeker met dat soort spul...

Hoe kleiner het spul, des te minder de trillingen er vat op zullen hebben. Ingieten is niet nodig, maar wel slim bevestigen. Zorgen dat er geen hefbomen zijn (dus met 4 schroefjes vaszetten, niet met 1, etc.).

Bedenk ook dat electronica warmte genereert, dus in schuimrubber inpakken is niet altijd mogelijk.

Edit:

Ah ja, het helpt wel als je al iets van electronica af weet. Want de meeste electronische signalen uit je motorfiets kun je niet direct op de microcontroller aansluiten. Dus zul je buffertjes en versterkertjes moeten gebruiken. Transistoren en opamps.
 
Laatst bewerkt:
Doe hier maar een slotje op
Hoezo? Mensen gaan kijken waar je het over hebt, geven input, vragen wat het is voor zover ze dat nog niet weten..

Ik vind het grappig, had er nog nooit van gehoord en heb weer wat geleerd over geinige dingen om aan mijn motor te bouwen.. Kennelijk heb jij er meer verstand van dan de meesten, (zeker meer dan ik) dus als je dit iets gedetailleerder zou kunnen uitleggen kan dit een leuk topic worden. Ik ben met name geinteresseerd in wat je met GPS zou kunnen doen.

Waarom moet dit topic dan op slot?
 
Ik weet er erg weinig van en ben nog steeds aan het zoeken op you tube het net en heb al wat beginners schakkelingen bekenen enzo en wacht nog met smart op mijn eigen boardje
Maar wat ik er van begrijp is dat je er eigenlijk alles van kan maken
Heb ergens gelezen dat iemand het gebruikt om 4 motoren van een heli er mee aanstuurt om een video camera stabiel te kunnen laten filmen
Iemand anders heeft iets gemaakt dat zijn schotel de juiste sataliet opzoekt
Ik heb ook al dingen voor in auto's gezien (toeren teller,benzine verbruik)
En eentje gebruikt hem om te data loggen
Er zijn ook dingen te koop die je vingerafdruk bekijken dat zou leuk zijn als contaktslot denk ik
Bekijk de site van aruino eens of kijk op het forum daar staan legio dingen die er mee gemaakt zijn
Verder zijn er zo veel verschillende boardjes in de handel dat een fototje erg weinig zin heeft denk ik
Op ebay is super veel spul voor deze boardjes te vinden
Maar dit is wat ik er van begrijp
De kenners kunnen je vast veel beter vertellen wat wel en niet mogelijk is en dan bedoel
Ik kan zelf heel veel leuke/grappige onnuttige dinegn bedenk voor op een motortje
en nog maals ik weet niets van elektronica......met elektro kan ik me heel goed redden en snap ook de schakeling van een motor en snap ook waarom menneer suzuki schakeling op een bepaalde manier doet maar chips enzo daar weet ik niets van maar dat hoeft ook niet met de arduino
Het is geloof ik ontwikkeld om kinder in contakt te brengen met elektronica
De boardje waar bv de gps gsm tilt sensor op zitten heten schields
Heb ook een schield gezien waar je tot 32 stappen motoren mee aan kan sturen
Draadloos contakt met de com is ook mogelijk
Maar de kenners zullen wel een ander idee hebben en mij nu vertellen dat ik het helemaal fout heb

En nog maals ik ben deze topic begonnen omdat ik dacht dat het ook leuk zou zijn voor andere motor prutsers zo als ik en het is volgens mij in Nederland vrij onbekent

En misschien moet iemand anders maar een goed toppic starten hier over als er belangstelling voor is
 
Ik heb zo'n Arduino Uno met ATmega328.
De bedoeling is om er een domotica systeem voor thuis van te maken, volgens dit systeem.

Het spul heb ik pas, en ben nu aan het uitzoeken hoe ik de EventGhost software werkt.
Als dat allemaal gelukt is, dan wil ik misschien ook wat nieuws gaan maken voor in de wagen.
Een soort extra status display of zoiets.
 
TS: ik vind het ook fascinerende techniek en mooi dat je er een topic over bent begonnen. Je hebt er onvoldoende verstand van om uit te leggen wat je nu precies allemaal wel en niet kan doen met deze electronica, maar je bent geïnspireerd door de mogelijkheden en brengt het terecht onder de aandacht. Ik heb er nu al van geleerd en er zijn ongetwijfeld mensen die zich verder verdiept hebben in deze materie die er meer zinnigs over kunnen en willen zeggen. Nog even niet op slot wat mij betreft; ik wil nog wel een tjidje meelezen.
 
Arduino is inderdaad een interessant project om in te stappen in de µ-controller wereld. Kijk dit is ook een leuk Atmel project voor de motor: McCoi - Kettenöler
Zelf heb ik gewoon een Dragon programmer van Atmel gekocht en AVR-Studio met de GNU C-compiler geinstalleerd. Wat Arduino meer biedt is een bootloader en een hoop hard- en software voorbeelden. Als je toch nog wat specifieke onderdelen moet solderen voor sensoren en om vermogen te sturen, ga je uiteindelijk toch je eigen board maken.
Lijkt me leuk om wat electronica-projecten te zien in dit topic. Daarvoor is nog geen ander topic, wel?

Oja en veel plezier met je Arduino-board!
 
Kan ik mijn CDI doos ook wel even spammen.

Heeft dezelfde AVR als de arduino, in dit geval ATMega88.

Is geheel in assembler geprogrammeerd. Wel nodig voor zoiets, inclusief zelf printjes maken, of minimaal zelf ontwerpen. Wordt het toch nog veel werk.





full
 
Maar hoe dan ook, het wordt steeds leuker.

Nieuwe sensoren, althans voor mij:

Roterende en lineaire Hall sensoren (reageren op magnetisme).

De bovenste is een roterende (deelt een circel in 1024 stukjes) de onderste 1 millimeter in 40 stukjes, ik moet nog magneetstrip scoren om 1 mm in 512 stukjes te hakken.

Hiermee gaat meten redelijk goedkoop worden.


full
 
En dan nog een praktische oplossing:

Onder de toerenteller heb ik een LCD-display gehangen waar data op gezet kan worden, zoals toerental, motortemperatuur of wat dan ook op een gegeven moment interessant is.

De eigenlijke toerenteller bleek zo af te wijken dat die ook een project werd.

Nieuwe wijzerplaat, RC servo naaldbediening(uit die kleine radiobestuurde autootjes, kost weinig), kleine AVR processor die communiceert met de ontsteking en motortemperatuur met een Led schaal.

Dit is dan een geijkte toerenteller.

full
 
Dubbel cool

Kijk voor dat soort dingen wil ik nu graag een arduino hopelijk gaan gebruiken
Leek me cool om een 220 volt meter te gebruiken als snelheidsmeter
Ja maar meneer de politie agent ik reed maar 100 volt lol
Doe jij ook aan data loggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan