Keuze enduro/urban BMW-motor (R 1200R, R 1200GS of K 1300R)

Dat is wel lekker.
Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar toen ik die spaken zag... -O-
had ik op vorige motor (kawa vulcan 1500B) ook en na een paar winters was dat echt niet leuk meer...
niet dat ik het niet mooi vind hoor, maar uit praktisch oogpunt lijkt het me niet zo handig. (ben al niet zo'n poetser...)

Misschien kun je ze voor de winter even goed in laten spuiten met tectyl oid zodat ze wat minder last van pekel hebben en je het makkelijker schoon kan houden.
De Alp heeft ook spaakwielen. Dat was inderdaad best een gedoe met pekelbescherming (en ook om het vervolgens weer schoon te krijgen). Tsja... Elk voordeel heb z'n... ;)
 
Tectyl is de BMW dealer niet zo voorstander van. Die adviseren een vet er op te spuiten. Tectyl verwijderen is geen feest en al helemaal niet van die hoekies en richeltjes bij die spaakwielen.
Overigens zien de mijne er na 30k km nog netjes uit, nou rij ik niet veel in de winter, want ik rij alleen voor de lol want ik woon maar een 1 km van mijn werk.
 
Morgen wordt de Beemer geleverd. De voorbereidende handelingen zijn begonnen... Snif.

Voor:
full


Na:
full


PS: wat een krengen om eraf te krijgen, trouwens, die stickers!
 
Sorry, ik heb mijn dag niet zo, ik blunder vandaag door het leven heen, tot grote hilariteit van mijn collega's en personeel. Gelukkig zit het er bijna op voor deze week....
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik heb mijn dag niet zo, ik blunder vandaag door het leven heen, tot grote hilariteit van mijn collega's en personeel. Gelukkig zit het er bijna op voor deze week....
En het wordt ook nog eens mooi weer dit weekend! Wat willen we nog meer? Nog even volhouden dus!
 
Ja, ik denk alleen niet dat ik aan rijden toekom dit weekend, want het staat al helemaal volgepland met activiteiten. Ik wordt al moe als ik er aan denk. Maar jij veel plezier met de nieuwe machine.
 
Laatst bewerkt:
Zo nu nog wel even een verslag doen van de erste rit!
Ik heb nog n vraagje voor je. Mijn vriendin rijdt op n R1200r maar zou een GS(A) ook wel wat vinden. Die van mij heeft ze echter een ladder voor nodig. Ze is 1.68. Hoe lang ben jij? Wat heb je evntueel laten doen om m te verlagen?
Groet Hans
 
De eerste kilometers waren super! Wat een beest... Het gaat nog knap lastig worden om geen bonnen te rijden. Hij voelt in bochten als vanzelf aan en op de snelweg merk je niet dat je > 140 km/u rijd. Filerijden vond ik vooralsnog erg goed te doen, ook met volledige kofferset. De bovenkamer houdt toch de breedte van het stuur met handkappen aan dus dat komt goed. En zelfs het manoevreren op de stoep voor de deur ging goed. Gewoon niet aarzelen maar doen ;)

Ik ben 1.73/1.74 m hoog. Uiteindelijk merkte de dealer handig op dat we ook eerst een verlaagd zadel konden proberen. Dat is 250 euri goedkoper dan Hyperpro veren en je staat dan al 4 centimeter lager. Ik moet zeggen dat dat voor mij al genoeg lijkt. Ik kan nu bijna met beide voeten volledig aan de grond. In ieder geval zeer goed met volledige voorvoet en als ik mijn best doe ook met één voet volledig en één voet bijna volledig op de grond.

Afspraak met de dealer was om te kijken of deze oplossing afdoende was en zo niet, er dan ook nog de veren onder te zetten. Daarmee zou hij nog 3-5 centimeter omlaag komen. Dan kunnen beide voeten plat op de grond. Jouw vriendin moet dan ook solide bij de grond komen (met die maximale verlaging van 8/9 centimeter).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1.73/1.74 m hoog. Uiteindelijk merkte de dealer handig op dat we ook eerst een verlaagd zadel konden proberen. Dat is 250 euri goedkoper dan Hyperpro veren en je staat dan al 4 centimeter lager. Ik moet zeggen dat dat voor mij al genoeg lijkt. Ik kan nu bijna met beide voeten volledig aan de grond. In ieder geval zeer goed met volledige voorvoet en als ik mijn best doe ook met één voet volledig en één voet bijna volledig op de grond.

De Hyperpro's geven ook een betere veerweg. dat voordeel moet je niet uitvlakken.
De motor stuurt en remt daar veel beter door.

Mijn VFR1200 staat ook al weer op Hyperpro's ik blijf het volhouden dat monteren van goede veren de beste investering van je motor is. (zeker gezien de prijs)

Zoek maar eens naar ervaringen met Hyperpro's.
 
De Hyperpro's geven ook een betere veerweg. dat voordeel moet je niet uitvlakken.
De motor stuurt en remt daar veel beter door.

Mijn VFR1200 staat ook al weer op Hyperpro's ik blijf het volhouden dat monteren van goede veren de beste investering van je motor is. (zeker gezien de prijs)

Zoek maar eens naar ervaringen met Hyperpro's.
Ik ben me daar inderdaad van bewust en wie weet doe ik de investering op een later moment zeker nog! Heb meer positieve verhalen over de veren gehoord.

De eerlijkheid gebiedt natuurlijk ook te zeggen dat ik vooralsnog niet nóg langer op de fiets wilde wachten. Voor het monteren van die veren zou ik hem nog even kwijt zijn geweest ;)
 
De Hyperpro's geven ook een betere veerweg. dat voordeel moet je niet uitvlakken.
De motor stuurt en remt daar veel beter door.

Mijn VFR1200 staat ook al weer op Hyperpro's ik blijf het volhouden dat monteren van goede veren de beste investering van je motor is. (zeker gezien de prijs)

Zoek maar eens naar ervaringen met Hyperpro's.
BMW heeft wel een compleet andere veerkarakteristiek dan een conventionele motor, dus ik weet niet of het voordeel net zo groot is.
 
Ik snap dat wel :)

Kan ook heel mooi achteraf, heb ik ook gedaan. (al tweemaal nu met een nieuwe motor)

Afspraak maken met bv Bas in Alphen van Hyperpro.
Op een zaterdagochtend erheen, bakkie koffie en 's middags met een heel anders sturende motor weer terugrijden :]
Je kunt dan gelijk kijken hoe de boel vervangen wordt en je krijgt er een lesje schokbrekerafstellen van Bas bij. :)

Maar je moet het natuurlijk zelf weten, ga eerst maar eens sturen en beslis dan maar.

Ik lijk wel een vertegenwoordiger van Hyperpro :X dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Het mag duidelijk zijn dat ik iig wel tevreden ben :+
 
BMW heeft wel een compleet andere veerkarakteristiek dan een conventionele motor, dus ik weet niet of het voordeel net zo groot is.

Bas heeft heel veel zeer tevreden BMW rijders, beide keren dat mijn vering aangepakt werd heb ik met BMW rijders kunnen praten (het loopt daar af en aan) en ze waren zeer tevreden over de Hyperpro's zeker een verbetering ook onder de BMW's

Tik voor de gein maar eens hyperpro en bmw ervaringen in in Google.
De vele positieve commentaren zeggen genoeg, ook voor BMW
 
Ik vind trouwens die tank-inhoud wel briljant. De eerste tank deed > 500 kilometer. Dat wordt in plaats van om de dag tanken, om de twee/drie dagen tanken.
 
De Hyperpro's geven ook een betere veerweg. dat voordeel moet je niet uitvlakken.
De motor stuurt en remt daar veel beter door.

Mijn VFR1200 staat ook al weer op Hyperpro's ik blijf het volhouden dat monteren van goede veren de beste investering van je motor is. (zeker gezien de prijs)

Zoek maar eens naar ervaringen met Hyperpro's.

Ik vraag me altijd af of dat wel nodig is als je normaal rijdt met je motor.
Volgens mij is het een beetje de racewereld nadoen.

De grote vraag is namelijk hoe je ooit een motor kunt kopen op basis van het rijgedrag wat je kunt ervaren tijdens een proefrit.
Als je het remmen en de vering toch bij voorbaat al niets zou vinden dan kun je toch nooit een motor uitkiezen op basis van het rijgedrag?

Kijk maar eens naar deze test en hun opmerkingen over het remmen en de vering van de Honda:

 
Laatst bewerkt:
Ja die tank is grooot, alleen in de praktijlk tank ik altijd als de anderen waar ik mee rij moeten tanken, je haalt namelijk net niet twee keer de afstand van een normale tank
 
Ja die tank is grooot, alleen in de praktijlk tank ik altijd als de anderen waar ik mee rij moeten tanken, je haalt namelijk net niet twee keer de afstand van een normale tank
Da's waar. Bij gezamenlijke ritten gaat dat zeker op. Nu rijd ik dagelijks ruim 150 kilometer alleen dus dat scheelt weer. ;)
 
Ik vraag me altijd af of dat wel nodig is als je normaal rijdt met je motor.
Volgens mij is het een beetje de racewereld nadoen.
...

filmpjes kan ik niet kijken op mijn werk '( (vanavond thuis maar even)

Maar ik kan het volgende wel uit eigen ervaring vertellen over het verschil in de vering.

De Hyperpro vering is progressief ( de standaard vering niet, of een variant van twee liniaire vering aan elkaar om een soort van progressief te krijgen)
( Hagon en WP vering hebben ook progressieve veren om het geheel niet te veel op Hyperpro te focussen)

Groot voordeel, de veerweg lijkt langer doordat bij flink inveren de kracht steeds meer opbouwt.

Stel je maakt een noodstop (niks racerij gewoon tijdens rijden)
Een gewone veer zal vrij snel aan zijn eind zijn en daardoor niet meer veren, je voorband moet dan de schokken opvangen en meestal gaan stuiteren, gevolg je remweg wordt langer.
Bij progressieve veren zul je in je veerkracht blijven (de kracht wordt groter, daardoor is de veer steeds moeilijker in te duwen) en je voorband moet dan doen wat hij het beste kan: contact met de weg houden, gevolg kortere remweg.

Dit heb ik in de praktijk meegemaakt bij de VRO, mijn ( CBF1000 had ik nog) vol in de remmen, ik stond echt een stuk eerder stil dan een maatje met de normale veren.

Dit is ook nog eens bevestigd in een stukje over vering in Blik op de weg, je zag beide BMW's (identiek) de ene standaard en de andere met Hyperpro vering, echt een motorlengte verschil.

Dat kan het verschil maken tussen wel en niet een klapper. In mijn ogen zeker belangrijk!!

Daarnaast ga je zomaar 20 km sneller door een bocht omdat alles lekker voelt, zonder te racen. Het stuurt gewoon veel makkelijker, de motor lijkt veel beter te sporen.
Lastig uit te leggen, je moet het eens voelen.

Kijk je dan naar de kosten: gemonteerd iets van 350 eur dan is dat in mijn ogen nog steeds verre weg de beste investering aan je motor.
Veel beter dan bv een uitlaat die 500-600 eur kost en alleen maar meer herrie oplevert, oh ja en 5 pk :z

Ja, ik ben groot voorstander van goede vering, zal eens zoeken naar die uitzending van Blik op de weg over die vering.
 
Dit is hem trouwens:
[afbeelding]

Je topic is al gekaapt over vering :+ maar hier ging het dus om.

Aardige machine, niet mijn smaak helaas.
(Dat is maar goed ook anders reden we allemaal op dezelfde machine)

Ik ben er van overtuigd dat je er vast veel plezier mee gaat hebben.

Toch niet nieuw gekocht? of heb je een tweedehandje met btw gevonden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan