Keuze enduro/urban BMW-motor (R 1200R, R 1200GS of K 1300R)

Blik

MF veteraan
14 jul 2010
1.124
0
Allen,

Ik rijd nu krap een jaar op mijn Honda XL700 en ik heb bedacht dat het zo langzamerhand tijd gaat worden voor een upgrade qua vermogen etc. Dat mijn volgende fiets een BMW gaat worden is al duidelijk maar ik twijfel over welk model. Proefritten staan in ieder geval nog in de planning.

Nu heb ik altijd geroepen dat ik dolgraag een R 1200 GS wil maar nu zijn, mede door het proefzitten op de motorbeurs, ook de R 1200 R en de K 1300 R in beeld gekomen. Welke fiets zouden jullie prefereren?

Ter info: ik rijd dagelijks (winter en zomer) zo'n 150/200 kilometer, voornamelijk snelweg. Verder ben ik zelf niet zo groot, 1.74 meter, en niet zwaar (65 kg). Ik peins over de volgende dingen:

- R 1200 GS: prachtige fiets maar misschien wat groot/hoog voor een vrouw van mijn formaat?
- R 1200 GS Adventure: eveneens een prachtige fiets maar wederom de vraag of hij niet wat groot voor een niet al te groot persoon is. De grotere tankinhoud zou wel welkom zijn.
- R 1200 R: één van de BMW-mannen op de beurs gaf aan dat hij de R 1200 R verkiest boven de R 1200 GS omdat hij veel wendbaarder en compacter is maar toch de eigenschappen van de GS heeft. Cosmetisch vind ik 't zelf jammer dat hij een ronde koplamp heeft.
- K 1300 R: een veel sportievere BMW maar ik vond hem qua zithouding comfortabel. Is hij echter ook geschikt voor dagelijkse lange afstanden?

Enfin, mochten jullie nog ideeën hebben... :)
 
Je zei het zelf al, proefritten maken.. een motor van 250 kilo kan wendbaarder zijn dan een 200 kilo wegende motor, of net zo wendbaar, maar dat merk je pas na een rit.
Daarnaast heb je op de GS natuurlijk wel veel meer windbescherming.
 
Je zei het zelf al, proefritten maken.. een motor van 250 kilo kan wendbaarder zijn dan een 200 kilo wegende motor, of net zo wendbaar, maar dat merk je pas na een rit.
Daarnaast heb je op de GS natuurlijk wel veel meer windbescherming.
Ja, proefritten ga ik zeker maken, ik twijfelde alleen of ik alle vier de motoren moet willen uitproberen. Zeker van de K 1300 R ben ik niet helemaal zeker. Ik vind het een erg mooie motor maar doe ik daar als snelwegvreter verstandig aan? Da's meer een verstand versus "ik-wil-die-ubercoole-snelle-fiets"-kwestie.

Qua windbescherming heb je gelijk, al moet ik bekennen dat ik op mijn XL700 veel meer last van de wind heb dan op de ER6N waarop ik mijn rijlessen heb gevolgd. Offroad hoef ik trouwens niet persé met een fiets te rijden.
 
K1300R zou mijn keuze zijn. Rijdt zeer smeuïg, fijn lineair vermogen. Qua vermogen niet te vergelijken met een boxer.

Ik heb op alle drie de fietsen gereden waarvan ik de GS het minste vind, het is niet mijn smaak zo'n crossfiets. De R1200R is ook een geweldige motor, lekker naked en stuurt zalig.
 
Mijn collega rijdt door weer in wind met de K1300R en met zijn postuur en lengte totaal geen probleem (klein en iel). Zou ook mijn eerste keuze zijn, maar maak gewoon een proefrit. En neem de 1300 ook mee :)
 
Ha die Blik.. :W

Een GS is echt een monster en een adventure helemaal..
Ik ben zelf een keer twee weken op vakantie geweest met een GS, rijdt fijn hoor, maar als je dat ding ergens moet manoevreren (lees: parkeren, stoep op/af, aan een paal vastzetten) wordt je niet blij, en je weet dat ik de kleinste niet ben.. :)
En voor wat jij rijdt: stad, file etc weet ik niet of je met zo'n groot ding zoveel beter uit bent dan nu met je Transalp waar je overal langs en tussendoor kunt.

Is een F800GS niet wat voor je? Een stuk dynamischer dan een Alp, 30pk meer, niet zo zwaar als een 1200GS, smoelt best leuk.
 
Thnx, mannen. Dan pak ik de 1300R ook zeker mee in de beraadslagingen. Dat van dat zalige sturen van de R 1200R heb ik nu inderdaad van meerdere kanten gehoord. Eens kijken hoe blij de dealert wordt van 3 à 4 proefritten. ;)

Nog zo'n ding is dat er in ieder geval zijkoffers op moeten. Anders kan ik mijn meuk echt niet op en neer naar kantoor slepen. Op de 1300 R zijn koffers niet echt mooi maar ja... In het geval van de R 1200R vind ik de optionele BMW-koffers bijzonder lelijk.
 
Ik zeg: F800GS :) zelfde soort vierkante koffers als op de 1200, maar een stuk smaller, dus past het allemaal beter tussen de file door..
 
Ha die Blik.. :W

Een GS is echt een monster en een adventure helemaal..
Ik ben zelf een keer twee weken op vakantie geweest met een GS, rijdt fijn hoor, maar als je dat ding ergens moet manoevreren (lees: parkeren, stoep op/af, aan een paal vastzetten) wordt je niet blij, en je weet dat ik de kleinste niet ben.. :)
En voor wat jij rijdt: stad, file etc weet ik niet of je met zo'n groot ding zoveel beter uit bent dan nu met je Transalp waar je overal langs en tussendoor kunt.

Is een F800GS niet wat voor je? Een stuk dynamischer dan een Alp, 30pk meer, niet zo zwaar als een 1200GS, smoelt best leuk.
AadmanZ! :W

Qua GS ben ik voor het manoeuvreren inderdaad ook wat bevreesd. Hoe goed wil dat ding bij lage snelheden in de richting die ik voor ogen heb? Laat staan steppend of aan de hand. Als jij er al "moeite" mee hebt...

Ik heb wel gedacht aan de F800GS maar vrees dat dat dan wederom een "tussen"motor zou worden. Het >1000cc segment lonkt of is dat heel irreëel?

En nee, het wordt geen Kawa... Zag op de beurs trouwens dat ze de nieuwe ER6N ook in fraaie roze kleur hebben. Niets voor jou? [gniffel]
 
He die Blik.

Ehh, een naked zou ik niet nemen, ga je je aan irriteren, als je door weer en wind wilt rijden.
Heb nu een naked mee van de garage, omdat de mijne ff wat onderhoud nodig heeft, kreeg het meteen koud op dat ding!.... ben er ook niet mee naar werk gegaan vanmorgen!
Op je Transalp heb je meer last van de wind, dan op je lesmotor, maar ook dat was een naked toch?.
Let wel dat je met lessen niet zoveel snelweg reed, als dat je nu doet. Dat scheelt heel veel in je beleving/herinnering.
Ook het kuipwerk van je Transalp, zal meer turbulentie geven dan een naked, vandaar dat je er meer last van hebt.


Als het echt een BMW moet zijn, zou ik ook zeggen kijk eens naar de 800!....
 
AadmanZ! :W

Qua GS ben ik voor het manoeuvreren inderdaad ook wat bevreesd. Hoe goed wil dat ding bij lage snelheden in de richting die ik voor ogen heb? Laat staan steppend of aan de hand. Als jij er al "moeite" mee hebt...

Ik heb wel gedacht aan de F800GS maar vrees dat dat dan wederom een "tussen"motor zou worden. Het >1000cc segment lonkt of is dat heel irreëel?

En nee, het wordt geen Kawa... Zag op de beurs trouwens dat ze de nieuwe ER6N ook in fraaie roze kleur hebben. Niets voor jou? [gniffel]
Ik was helemaal niet bezig om je een Kawa aan te smeren.. :X Wij hebben ook niet wat jij zoekt, dus dat is makkelijk.
Ik denk echt dat een F800GS veel meer motor is dan een Transalp, dus dat het "tussen" motor aspect niet zo speelt, maar als jij in je hoofd hebt dat je een groot ding wil.. :+

Langzaam rijden op een 1200GS is niet zo'n ramp denk ik, maar ff om een paar auto's heen in de stad of in de file is gewoon lastig met een motor die én hoog, én zwaar én breed is, zeker als je er dan ook nog koffers aan gaat hangen..

Als je nog een jaartje wacht komt Husqvarna (eigendom van BMW) volgend jaar kennelijk met een hele vette adventure tourer (waarschijnlijk met het 800 blok)

Je kunt ook nog de Duc Multistrada overwegen, als je daar de verstelbare vering bij neemt, kun je hem electronisch laten zakken als je in de stad rijdt. Dan heb je helemaal nooit meer het idee van een "tussen" motor, dat ding gaat toch wel zo achterlijk hard. :X

KTM 990SMT is ook leuk, licht, snel, cool, nog nooit mee gereden, maar veel goeie dingen over gehoord.. alleen om elke dag meer dan 100km op te rijden weet ik niet..
 
He die Blik.

Ehh, een naked zou ik niet nemen, ga je je aan irriteren, als je door weer en wind wilt rijden.
Heb nu een naked mee van de garage, omdat de mijne ff wat onderhoud nodig heeft, kreeg het meteen koud op dat ding!.... ben er ook niet mee naar werk gegaan vanmorgen!
Op je Transalp heb je meer last van de wind, dan op je lesmotor, maar ook dat was een naked toch?.
Let wel dat je met lessen niet zoveel snelweg reed, als dat je nu doet. Dat scheelt heel veel in je beleving/herinnering.
Ook het kuipwerk van je Transalp, zal meer turbulentie geven dan een naked, vandaar dat je er meer last van hebt.

Als het echt een BMW moet zijn, zou ik ook zeggen kijk eens naar de 800!....
Hmm... Net als AadmanZ noem jij de 800. Zal ik die dan ook maar aan het lijstje uit-te-proberen-motoren toevoegen? Qua kou maak ik me niet zo'n zorgen: ik rijd sinds een maand of wat met verwarmde kleding. Wind is wel een ding: ik houd er namelijk niet van. ;)
De Transalp is nogal een speelbal in de wind, heb ik gemerkt. De ER6N was een naked. Het zal inderdaad ook wel meespelen dat je daarmee minder snelweg reed dan nu met de Alp. Ik vond het trouwens een fijne fiets, die Kawa!

Ik was helemaal niet bezig om je een Kawa aan te smeren.. :X Wij hebben ook niet wat jij zoekt, dus dat is makkelijk.
Ik denk echt dat een F800GS veel meer motor is dan een Transalp, dus dat het "tussen" motor aspect niet zo speelt, maar als jij in je hoofd hebt dat je een groot ding wil..
(lacht) waarschijnlijk heb je gelijk. Het voelde wel machtig om bijvoorbeeld op zo'n 1300R te kruipen. En ik volg jouw advies: zal de 800GS ook uitproberen. Misschien ga ik wel om. ;)
PS: de Versys had als eerste motor wel een optie geweest maar nu niet meer.

Langzaam rijden op een 1200GS is niet zo'n ramp denk ik, maar ff om een paar auto's heen in de stad of in de file is gewoon lastig met een motor die én hoog, én zwaar én breed is, zeker als je er dan ook nog koffers aan gaat hangen..

Als je nog een jaartje wacht komt Husqvarna (eigendom van BMW) volgend jaar kennelijk met een hele vette adventure tourer (waarschijnlijk met het 800 blok)

Je kunt ook nog de Duc Multistrada overwegen, als je daar de verstelbare vering bij neemt, kun je hem electronisch laten zakken als je in de stad rijdt. Dan heb je helemaal nooit meer het idee van een "tussen" motor, dat ding gaat toch wel zo achterlijk hard. :X

KTM 990SMT is ook leuk, licht, snel, cool, nog nooit mee gereden, maar veel goeie dingen over gehoord.. alleen om elke dag meer dan 100km op te rijden weet ik niet..
Naast de Husqvarna zijn er ook geruchten over een opvolger van de 1200GS met vloeistofgekoelde motor. Maar dan moet je dus wel minstens wachten tot 2012...

De Ducati Multistrada heb ik op de beurs zien staan. Hij gaat met z'n 150 PK waarschijnlijk als de brandweer. Hmm... Zou een Duc alleen niet nog wat jat-gevoeliger zijn? Daarnaast las ik in een rijtest dat het bij lage snelheden een "lastige" motor is om mee te dealen.

Op de KTM 990 ben ik gaan zitten maar op de één of andere manier kwamen mijn knieen op een rotmanier tegen de tankdelen aan. Hij zat simpelweg niet lekker dus. Datzelfde had ik trouwens ook met de Kawa W800. Die zwarte knie-delen die op de (prachtige!) tank zitten, zaten niet lekker.

Ga je mee proefritjes maken, AadmanZ? ;)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me gezellig..
Het ziet er trouwens naar uit dat we van de zomer ook op 4 wielen mee gaan naar Frankrijk.
Leuk! En dan ruilen we deze zomer gewoon collectief de tweewielers weer even in voor die 28PK van onze eenden. Die kunnen in ieder geval óók hard door de bocht... ;)
 
Hmm... Net als AadmanZ noem jij de 800.
...
De Ducati Multistrada heb ik op de beurs zien staan. Hij gaat met z'n 150 PK waarschijnlijk als de brandweer.
...
Op de KTM 990 ben ik gaan zitten maar op de één of andere manier kwamen mijn knieen op een rotmanier tegen de tankdelen aan.
...
Datzelfde had ik trouwens ook met de Kawa W800. Die zwarte knie-delen die op de (prachtige!) tank zitten, zaten niet lekker.

Niet op een TDM900 gezeten?... :+
 
Niet op een TDM900 gezeten?...
Nee, shame on me. Al dat aanbod was dan ook knap overweldigend. Het is op zo'n beurs ook lastig om gefocust te blijven. Je ziet zoveel mooie dingen die echt niet reëel zijn om te wensen (neem een custom made chopper of een Ducati 848 o.i.d.).

Ik realiseerde me net trouwens dat er wel één lastig punt is en dat is de verzekering. Veel verzekeringsmaatschappijen hanteren een nachtclausule bij een verzekerd bedrag boven de € 10.000,-. Echt handig is dat niet...
 
ik zou zeggen 800 GS of inderdaad de KTM SMT.
De laatste is wat speelser! Super wendbaar en erg goede remmen.
Wel minder bagage mogelijkheden (vakantie?)

Weet alleen niet of de onderhoudsintervallen van KTM beetje ok zijn?
 
In je topic titel staat keuze urban/enduro BMW en in je lijstje staat de k1300r? En je rijd veel snelweg, dan zou ik niet voor een naked bike gaan maar iets met volle kuip (Nieuwe Z1000SX?) of zoals eerder gezegt de SM-T.

Ook vreemd dat je met je 1,75 tegen de kuipdelen van de SM-T aankomt. Weet wel dat personen tegen de 2meter net met de knieen tegen een hoek in de tank aan komen maar die hebben dit opgelost door andere stepjes te monteren.

Onderhoud van de KTM is trouwens om de 15.000km.

Plaatje van een mede-mf'er
bikepics-2147078-800.jpg
 
Sowieso proefrijden, tot nu toe is geen enkele BMW mij in praktijk bevallen ondanks dat de specificaties in theorie prima (en volgens mijn wensen) zijn.
 
In je topic titel staat keuze urban/enduro BMW en in je lijstje staat de k1300r? En je rijd veel snelweg, dan zou ik niet voor een naked bike gaan maar iets met volle kuip (Nieuwe Z1000SX?) of zoals eerder gezegt de SM-T.
BMW deelt de K1300R echt in bij de urban-fietsen. Ik kan er niets aan doen. Natuurlijk had ik zelf ook al door dat het een veel sportievere fiets is maar wel erg mooi. ;)
De opmerking over een naked bike en de snelweg sla ik zeker op. En ik ga die Z1000SX eens bekijken.

Ook vreemd dat je met je 1,75 tegen de kuipdelen van de SM-T aankomt. Weet wel dat personen tegen de 2meter net met de knieen tegen een hoek in de tank aan komen maar die hebben dit opgelost door andere stepjes te monteren.

Onderhoud van de KTM is trouwens om de 15.000km.
Het was echt zo. Ik zat niet zozeer tegen de kuipdelen aan maar meer tegen de onderkant van de tankbeschermer. Kan het niet zo goed uitleggen. Precies tegen een hoek, heel irritant.
Om de 15.000 kilometer onderhoud valt nog erg mee. Met de Alp mocht ik mij eerder tot de dealer wenden.
 
Sowieso proefrijden, tot nu toe is geen enkele BMW mij in praktijk bevallen ondanks dat de specificaties in theorie prima (en volgens mijn wensen) zijn.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd waarom ze (en welke) niet bevielen!
 
BMW deelt de K1300R echt in bij de urban-fietsen. Ik kan er niets aan doen. Natuurlijk had ik zelf ook al door dat het een veel sportievere fiets is maar wel erg mooi. ;)
De opmerking over een naked bike en de snelweg sla ik zeker op. En ik ga die Z1000SX eens bekijken.Het was echt zo. Ik zat niet zozeer tegen de kuipdelen aan maar meer tegen de onderkant van de tankbeschermer. Kan het niet zo goed uitleggen. Precies tegen een hoek, heel irritant.
Om de 15.000 kilometer onderhoud valt nog erg mee. Met de Alp mocht ik mij eerder tot de dealer wenden.
O-)
 
Hé! Het waren jouw woorden dat jullie mij niets te bieden hadden. Jij zou een Z1000 dus afraden? ;)
Nee, ik denk dat een SX een hele leuke brommer is waar je a)heel erg fijn stukken snelweg mee kan rijden en b)heel erg sportief mee kunt sturen in het weekend en c)ook prima mee door de stad kunt..
Maar omdat ik weet waar je woont en dat je ook best wat door de stad moet denk ik dat een hoge-rechtop-zit-breed-stuur-motor daar geschikter voor is. :)

Maar je moet ook over diefstal gevoeligheid nadenken, een Transalp is toch voor je locale bontkraagjes wat minder interessant dan een GS/MTS/SMT/SX..

Je mag hem wel bij ons stallen hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan