Honda cbr600f stottert

jwbierman

MF'er
16 jul 2010
32
0
Hallo,

mijn honda cbr600f heeft nogal wat problemen tijdens het rijden, hij rijdt namelijk heel onregelmatig. Vaak stottert ie en lijkt het alsof het vermogen helemaal weg valt. Dit is vaak na een paar seconden weer over en dan schiet ie ineens weer vol in het vermogen (rijdt bijzonder vervelend!), maar soms heb ik er ook minutenlang last van. Ook stationair draait ie dan niet meer goed (valt ie ineens uit bij het stoplicht, of bij het koppelen).

Het vervelende is dat ik nog geen factoren heb ontdekt die het kunnen veroorzaken (het is bv met droog en nat weer, koude of warme motor, volle of lege tank, etc. maakt allemaal niks uit). Ik heb al eens een flesje van die reiniger in de tank gegooid, maar dat had geen enkel effect. De motor heeft wel een tijdje stil gestaan (winter), maar ik had er vorig seizoen ook al last van en toen reed ik er toch vrij regelmatig op.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen proberen om dit te verhelpen? Helaas ben ik niet heel ervaren op het gebied van klussen aan motoren.

Gr. Jan Willem
 
doorgeslagen bougie kabels?
doet hij het gelijk als je hem start? zo niet 1 bobine kapot? dat hij te heet word of een scheur in de bobine?
zit er een bezine filter op?
flotters die niet mee werken waardoor je carb(mits die deze heeft) niet snel genoeg vol loopt?


dit zijn een paar dingen die ik me zo kan bedenken!
 
Laatst bewerkt:
Het vreemde is dat het op willekeurige momenten gebeurt. Soms is er een hele dag niets aan de hand. Meestal bij het starten is het prima, maar soms na 100m al gestotter. Hij wordt niet te heet (volgens de meter althans, die zal wel kloppen). Het lijkt me dus niet dat een bougie (of kabel) stuk is, want dan zou ie altijd moeten haperen. Hoe kan ik een bobine testen of ie stuk is?

Wat betreft het filter: ik heb er al zo'n flesje reinigingsmeuk doorheen gepompt, dat zou het in principe moeten oplossen toch?
 
flesje werken in sommige gevallen maar is geen reparatie middel!
een bobine kan je door meten met een multimeter, neem de bobine los zet de multimeter op Ohm's en meet hem door zonder belasting!(dus allekabels los).
de fabrikant heeft een bepaalde weerstand gegeven waar hij in moet vallen.
als hij gescheurd is hoeft de motor het ook niet altijd te doen maar zo af en toe!

bij oude bougies kan het zijn dat hij niet altijd lekker vonkt en soms wel.
kabels kan ook nogsteeds als de buiten mantel door is en hij af en toe tegen het frame aan komt?

Ik zou beginnen met eerst je bougies vernieuwe en je bobine door meten en kijken of hij niet gescheurd is.
 
Begin makkelijk, check eerst je spanningsregelaar. Ik had hetzelfde problemen, bleek de spanningsregelaar te zijn.
Je kan de How-to in de techniek V&A vinden.

ALs dat in orde is begin pas met bougies en bobines controleren.
 
Dank voor de reacties. Ik zal het een en ander eens proberen. Hopelijk vind ik het probleem zo!

@Niels: ik heb de motor nu bij mij voor de deur staan, maar ik ben zo in Aalten natuurlijk :p Zou chill zijn als we samen eens konden kijken.
 
OK, een update:
Heb het luchtfilter los gehaald en dat ziet er goed uit. Zit nu zelf ook aan een kapotte bobine te denken.. zeker omdat ik me later bedacht dat er af en toe licht geknal uit de uitlaat te horen is en soms ook een hardere knal. Er ontstaat dus wel een verbranding in de uitlaat, dus dan ligt het niet aan de carburateur lijkt me.

Als een bobine kapot is verklaart dat ook waarom ik verminder vermogen heb (alsof ie op 2 cilinders loopt) en dat ie ineens weer vol in het vermogen schiet (zodra de 2e bobine weer wat doet).

Kan ik op een of andere manier testen of er 1 bobine stuk is? Of hoe moet ik nu verder? :)
 
zover ik heb mee gemaakt is een bobine stuk of goed.
dus niet dan stuk en dan weer goed.
heb je de bougies al bekeken? en de kabels of ze door slaan zoals eerder vermeld?
 
Hoe kan ik controleren of mijn bougiekabels doorslaan? Ik kan ze wel doormeten, maar dan krijg je alleen een afwijkende waarde tijdens het stotteren en die kan is vrij klein dat dit tijdens het meten gebeurt.
 
Stationair laten lopen, en met een plantenspuit water nevelen.
Met een beetje kans en bij breuken in de isolatie, gaat het vonken tussen kabel en blok of frame.
 
Ik had hem al gevraagd of het bij vochtig en regenachtig weer meer was.
Dat is dus niet het geval.
De kabels zagen er nog behoorlijk prima uit.

Brandstofpomp zit op dit model niet op.
Ook geen brandstoffilter.

Ik vermoed dat het niet iets is met de carburatie.

Maar een bobine kan toch best "zo nu en dan" dienst weigeren?

Of wat ik me later bedacht...
Waardoor warden die bobinne's aangestuurd?
 
Spanningsregelaar al gecontroleerd? Zag dat het al wel was genoemd door iemand maar nog geen reactie of die goed is of niet, zou niet de eerste cbr zijn met een kapotte regelaar. :P
 
Spanningsregelaar al gecontroleerd? Zag dat het al wel was genoemd door iemand maar nog geen reactie of die goed is of niet, zou niet de eerste cbr zijn met een kapotte regelaar. :P
Haha, nee, dat inderdaad niet nee :P.

Maar ALS de spanningsregelaar kapot is, en dus soms even niet bij laad, of te veel laad, what ever, dan is er toch altijd nog spanning uit de accu voor de ontsteking?
 
Haha, nee, dat inderdaad niet nee :P.

Maar ALS de spanningsregelaar kapot is, en dus soms even niet bij laad, of te veel laad, what ever, dan is er toch altijd nog spanning uit de accu voor de ontsteking?
Verkeerde zuinigheid .... meten gaat vlugger dan de gemiddelde discussie. Zet een voltmeter op de accupolen, motor laten draaien, toerental wat variëren en de meetresultaten hier posten.
 
Ik heb ook een kapotte spanningsregelaar gehad in mijn CBR.
Bij mij laadde hij toen niet bij en sloeg af voor een stoplicht na een ritje snelweg, vervolgens kreeg ik hem niet meer gestart.

Nieuwe imitatie regelaar erop, en rijden doet hij nu ook beter.. had ook een lichte stotter.
Spanningsregelaartje kost 50 euro.

Groetjes
 
Spanningsregelaar al gecontroleerd? Zag dat het al wel was genoemd door iemand maar nog geen reactie of die goed is of niet, zou niet de eerste cbr zijn met een kapotte regelaar. :P

Klopt :Y

Bougiedoppen?


En de bobines worden aangestuurd vanuit de ontsteking, en gevoed door de accu.
 
Verkeerde zuinigheid .... meten gaat vlugger dan de gemiddelde discussie. Zet een voltmeter op de accupolen, motor laten draaien, toerental wat variëren en de meetresultaten hier posten.
Nee, we hebben er gewoon niet aan gedacht.
Verdorie, ben straks bijna practisch LANGS TS gereden, en had een goede multimeter bij me...
Arg...
Anyways, dat kunnen we inderdaad gaan meten ja!
Ik vermoed hier alleen geen problemen in.
De lampen branden ook prima, spanning is gewoon aanwezig.
Stekkerverbindingen zijn aangedrukt.



Klopt :Y

Bougiedoppen?


En de bobines worden aangestuurd vanuit de ontsteking, en gevoed door de accu.
De doppen waren vrij prima, en zo te zien ook al eens vernieuwd.

Maar een slecht massa punt ergens kan natuurlijk ook zitten...
 
Nee, we hebben er gewoon niet aan gedacht.
Verdorie, ben straks bijna practisch LANGS TS gereden, en had een goede multimeter bij me...
Arg...
Anyways, dat kunnen we inderdaad gaan meten ja!
Ik vermoed hier alleen geen problemen in.
De lampen branden ook prima, spanning is gewoon aanwezig.
Stekkerverbindingen zijn aangedrukt.De doppen waren vrij prima, en zo te zien ook al eens vernieuwd.

Maar een slecht massa punt ergens kan natuurlijk ook zitten...
Ff goed doordenken .... hoe rotter de (gemiddelde) SR, des te "beter" branden je lampen (als ze niet klappen) en ook je accu wordt doodgekookt.

Zelfde indien "aardpunt" van de SR minder deugdelijk ..... boordspanning loopt te hoog op.

Met "gemiddelde" bedoel ik het meest in motorfietsen gebruikte type SR, dat geacht wordt alle overtollig opgewekte electrische energie "af te fakkelen" naar min/aarde ..... zichzelf daarbij heet stokend ..... lichten aan ontlast dus de SR.

Die totale werking is nogal tegengesteld aan wat iemand intuïtief meent te kunnen verwachten.

===

Bougiedoppen bevatten, sinds de verplichte radio/tv-ontstoring van dik 50 jaar geleden, 2 ingebouwde vonkverziekende en tot breuk/doorslag neigende zelfverzwakkers ..... zelden een fout aan meetbaar/zichtbaar want wordt alleen onder hoogspanning actief. Meestal gelukkig niet erg duur, zo'n dop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan