Oliekoeler of niet? CB500, 550, 750

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Al jaren twijfel ik over het plaatsen van een oliekoeler op mijn 550. Als er een accessoire is waar veel tegenstrijdige meningen over zijn dan is het de plaatsing van een extra oliekoeler wel, vandaar dit topic om feit van fictie te scheiden.

Honda heeft onze brikkies in de jaren 70 natuurlijk wel ontwikkeld met een goed koelsysteem met veel koelribben, maar zoals bij veel fabrieksmotoren is alles een compromis binnen "gemiddeld gebruik". Zou er meer koeling op onze fours zitten dan werden ze niet goed warm op kortere ritten en dat is nog slechter dan iets te warm.

Opvallend is dat onder andere de CB550/650 SC, die motorisch toch wel een hoop weg hebben van de oudere 550's wèl standaard een oliekoeler hebben. Nu weet ik dat een goed afgestelde CB eigenlijk niet zomaar te heet wordt. Maar als ik met mijn open uitlaat, geflowde cilinderkop en open luchtfilters een uurtje stevig van leer ga op een bochtig weggetje, dan is mijn olietemperatuur zo rond de 105 graden. Ik heb (om onbekende reden) in mijn hoofd dat rond de 80 graden beter is.

Een thermostaat is natuurlijk onmisbaar, want het is niet de bedoeling om de motor een half uur langer te koud te laten zijn omdat hij niet opwarmt.

Dusss:
- Voor -en tegens voor de plaatsing van een oliekoeler graag! ;)
- Andere alternatieven zijn ook welkom!
- Wat is nu eigenlijk de perfecte olie temperatuur voor een luchtgekoelde 4 cil.?
- Adresjes voor de nog altijd lastig te vinden adapterplaat die onder het oliefilter moet?

Met een beetje geluk loopt dit topic uit de hand naar een how to. Ik hoop in ieder geval een informatief geheel te krijgen

images
 
Laatst bewerkt:
Zolang hij onder de 120 graden blijft, zou ik er niks aan doen. :N
Is alleen maar werk en en voegt mi niets toe.

De olietemp. van mn oude Duc 900ss kwam bij extreme hitte niet boven de 120 en als het wat frisser werd, moest je de koeler afplakken, anders kwam de olie niet op temparatuur.... -O-


Just my 2 cents. ;)
 
Laatst bewerkt:
De olietemp. van mn oude Duc 900ss kwam bij extreme hitte niet boven de 120 en als het wat frisser werd, moest je de koeler afplakken, anders kwam de olie niet op temparatuur.... -O-

Daarom zou er hoe dan ook een thermostaat tussen moeten. Maar, is 120 graden niet te heet voor een olie om zijn smerende eigenschappen goed te behouden?
 
Is inderdaad een goede basis. Punt is wel dat ik "vroegah" 2 kevers getuned en versleten heb. Deze hebben èn een oliekoeler èn geforceerde luchtkoeling, een CB-tje geen van beide.

Wel voel ik me ietwat genaaid gezien mijn best dure olietemp meter (peilstok model) na de 110 graden in het rood gaat, wat dus eigenlijk niet klopt gezien volgens het verhaal de olie pas echt in het probleemgebied komt vanaf 130 graden.
 
Vrienden, een vol syntetische olie smeert beter maar koelt minder, bij half om half is het net andersom en koelt dus veel beter.
Wij kwamen daar bij toeval achter met een Honda blackbird die 3 jaar steeds veel te heet werd.
Gr. Frans.
 
Vrienden, een vol syntetische olie smeert beter maar koelt minder, bij half om half is het net andersom en koelt dus veel beter.
Wij kwamen daar bij toeval achter met een Honda blackbird die 3 jaar steeds veel te heet werd.
Gr. Frans.

En nu wordt het echt interessant! Ik had al zo'n vermoeden sinds ik op Castrol vol syntheet rij.
 
mijn oliekoeler ligt in ieder geval ook al klaar op het rek
om op mijn 550 blok gemonteerd te worden.
ben dus ook wel benieuwd wat de voor en nadelen hiervan zijn.
 
Anders ik wel! Punt is dat velen van mening zijn dat onze blokjes geen externe oliekoeler nodig hebben. Maar waarom heeft de CB550SC die motorisch toch een directe opvolger van onze 550 is, dan wel een oliekoeler af fabriek (en geen kleintje ook)??
 
Zou het kunnen dat deze motor meer compressie heeft en kan het zijn dat een hogere compressie motor meer koeling nodig?
Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten:

De CB650 is in principe een opgeboorde 550 en heeft geen oliekoeler. Deze werden soms te heet als er flink gescheurd werd, al nodigde het chopper model daar ook niet zo toe uit. Vermogen: 64 PK (dat zal in de praktijk een stuk minder zijn, maar het is voor de beeldvorming).

De CB550SC kwam later en heeft 2 bovenliggende nokkenassen, dezelfde compressie, meer koel oppervlak én een oliekoeler. De SC is dus wel een stukje anders dan de oude OHC's maar heeft ook maar een paar pk's meer.

Verschil in compressie is 0.4 bar, lijkt me geen groot verschil.
 
Als het ook niets met het milieu van doen heeft, moet ik helaas het antwoord schuldig blijven.
 
een oliekoeler met thermostaat is altijd beter je hebt dan meer koeling reserve en meer olie en als het blok niet te heet is wordt de koeler niet gebruikt
 
Vrienden, een vol syntetische olie smeert beter maar koelt minder, bij half om half is het net andersom en koelt dus veel beter.
Wij kwamen daar bij toeval achter met een Honda blackbird die 3 jaar steeds veel te heet werd.
Gr. Frans.

Misschien dom van mij,maar als een olie beter smeert dan is dus de interne wrijving minder,je zou dan zeggen dat er juist minder warmte geproduceerd word,dus dan snap
ik niet hoe het kan dat met een halfsyntheet de motor koeler blijft :N :)
 
Waarom dit verschil er blijkbaar is kan ik niet uitleggen. Maar wat ik wel weet is dat de olietemperatuur voor het grootste deel bepaald wordt door de hitte in het topend (verbranding). De frictiewarmte is verwaarloosbaar, behalve als er geen olie in zit ;) .
 
Misschien dom van mij,maar als een olie beter smeert dan is dus de interne wrijving minder,je zou dan zeggen dat er juist minder warmte geproduceerd word,dus dan snap
ik niet hoe het kan dat met een halfsyntheet de motor koeler blijft :N :)

Smeren is maar één van de taken van de olie. Andere taken zijn o.a. "warmte vervoeren" en afdichten.
Minerale olie heeft in de regel een hogere soortelijke warmte en kan dus per volume olie meer warmte opnemen en vervoeren (en die warmte dus elders weer afgeven) dan een volsyntheet.
Een halfsyntheet is een mengsel van Minerale en Synthetische olie en doet het dus ook beter dan een volsyntheet.

Overigens is bovenstaande niet helemaal correct omdat "mineraal" of "synthetisch" slechts aangeeft op welke manier de olie vervaardigd is, maar niets zegt over de kwaliteiten er van. Ook langs synthetische weg is kan olie met de voor onze oude gebakjes zo gewenste eigenschappen worden vervaardigd. Is alleen geen markt voor (ontwikkelkosten - en dus de prijs per liter - zijn te hoog om concurrerend te zijn met reeds verkrijgbare produkten) en dus kun je bovenstaande wel aanhouden als vuistregel voor commercieel verkrijgbare motorfietsolieën.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is het wartmtegeleidingscoefficient hier bepalend voor warmte overdracht.
De Honda blackbird die wij hadden heeft 3 a 4 jaar te heet gelopen zodat o.a. diverse dinamo's en thermostaten vervangen moest worden op onze kosten.
De selectdealer wist het probleem niet op te lossen en de Honda importeur was zo arogant om niet eens te willen kijken op ons verzoek.
Wegens gezondheid omstandigheden geen rechtzaak tegen deze select dealer en Honda importeur aangespannen.
Een ander motor garage, geen Honda dealer heeft het bij een kleine beurt opgelost, door er half om half olie in te doen zoals Honda dat voorschrijft in hun motorboek.
Doordat wij zat waren van deze Honda motorfiets en Honda, heeft deze garage waar wij nog steeds klant zijn ons een nieuwe Yamaha R1 motorfiets verkocht die ons uitermate goed bevalt.
Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Weer iets ontdekt:

Bijna alle thermostaten voor oliekoelers van zowel auto's als motoren (en dus ook de CB550SC die erg lijkt op onze oudere generatie OHC fours) zijn afgeregeld tussen de 80 en 90 graden. Het gevaarlijke gebied nadert echter pas rond de 130 graden.

Bij onze oudere cb-tjes horen we officieel iedere lullige 2500/3000km de olie te verversen. Bij de latere types met oliekoeler (550SC) werd dat opeens iedere6000 km. Gezien er qua oliepomp, carterinhoud en filters verder niks aan het ontwerp veranderd was, zou die verdubbeling van de interval dan toch alleen aan die koeler te danken zijn !?! :?
 
Laatst bewerkt:
Weer iets ontdekt:
Bij onze oudere cb-tjes horen we officieel iedere lullige 2500/3000km de olie te verversen. Bij de latere types met oliekoeler (550SC) werd dat opeens iedere6000 km. Gezien er qua oliepomp, carterinhoud en filters verder niks aan het ontwerp veranderd was, zou die verdubbeling van de interval dan toch alleen aan die koeler te danken zijn !?! :?

Niet alleen. Ook aan de toegenomen oliekwaliteit (additieven tegen o.a. vochtopname en oxidatie met name) het vertrouwen van de motorfabrikant daar in en een toename van het inzicht in gebruiksbelastingen dragen er aan bij.
Alle motorfabrikanten houden erg ruime marges aan met die verversingsintervallen omdat ze niet weten hoe hun produkt gebruikt gaat worden. Een motor die twee keer per jaar wordt bereden, een motor die dagelijks bereden wordt voor korte stukjes binnen de bebouwde kom of een motor die wekelijks 300 kilometer aan één stuk rijdt geven wezenlijk verschillende belastingen aan zowel motorblok als olie en omwille van de veiligheid kiezen fabrikanten hier voor een heel erg ruime marge.
 
Ik weet niet of de evolutie in oliën hier zo veel mee te maken zou hebben. De laatste CB550 four kwam volgens mij van de band in 1978, de eerste 550SC met oliekoeler in 1983. In die 5 jaar zijn er geen revolutionaire producten bij gekomen volgens mij.
 
Ik weet niet of de evolutie in oliën hier zo veel mee te maken zou hebben. De laatste CB550 four kwam volgens mij van de band in 1978, de eerste 550SC met oliekoeler in 1983. In die 5 jaar zijn er geen revolutionaire producten bij gekomen volgens mij.

Klopt, maar het gaat hier ook niet om wat er technisch mogelijk was, maar om het afdekken van het aansprakelijkheidsrisico van de fabrikant. Tussen het moment dat betere smeermiddelen beschikbaar kwamen en het moment dat de voorgeschreven intervallen omhoog gingen zit bij de meeste fabrikanten zo'n 10 jaar.

Heeft niets met olietemperatuur of koelen te maken, maar alleen met marketing en het beschermen van de eigen goede naam.
 
Helder verhaal waarvoor dank! Dus de koeler is een aansprakelijkheids risico verminderende accessoire? Klinkt ook wel logisch, het ding is er om extremen te temperen.

Dat hij niet strikt noodzakelijk is, is dan een feit. Dat hij wel zijn nut heeft is dan ook duidelijk. Gezien mijn CB-tje wat sneller is dan origineel is het dan wel een goede aanvulling lijkt me.

Alleen kan ik nergens terugvinden welke motoren een thermostaat bij de koeler hebben zitten. De 550SC heeft deze volgens mij niet, wat dan weer erg onlogisch lijkt i.v.m bovenstaand verhaal.
 
Meten is weten! Je kan beter eerst je geld gebruiken om een goede olietemperatuur meter aan te schaffen en afhankelijk van de resultaten besluiten over te gaan tot monteren van een koeler. En het gaat niet om een koeler maar om welke grootte koeler.
Daarnaast spelen zaken als gebruik van de motor, rijstijl maar ook eventueel gemonteerde accessoires als stroomlijn/kuip die de koeling nadelig, kunnen, beinvloeden.

Gr. Rob
 
Terug
Bovenaan Onderaan