Het MacGyver Topic (of hoe fix ik mijn motor met afval)

Enzo van der Voort

MF veteraan
15 sep 2006
2.222
9
Slootwerd
In de bestseller Zen en de Kunst van het Motoronderhoud geeft de hoofdfiguur een hele verhandeling over hoe hij met technisch inzicht en een beetje handigheid zijn motor repareert met een stukje blik uit een colablikje. Zijn reisgenoot (met een dure BMW) vindt dit maar niks. Als zijn motor het niet doet, belt hij de garage. Hij geniet van zijn motorfiets als een ultiem stukje techniek en wat het gewoon hoort te doen. Hij wordt dan ook erg chagrijnig als de motor het niet doet zonder dat hij begrijpt waarom. De hoofdpersoon haalt zijn kick meer uit het doorgronden van de techniek, daarom blijft zijn motor ook rijden en laat de BMW hun in de steek.

images



Nu weet ik zeker dat er in navolging van Zen en Kunst van het Motoronderhoud veel mensen zijn die hun motor met elastiekjes aan de gang houden, dus hierbij het officiële
Het MacGyver Topic (of hoe fix ik mijn motor met afval).
Bijdragen uitsluitend met foto uiteraard. ;)
 
Laatst bewerkt:
Uit het Hulp-, weggeef- en kringlooptopic.

Goeie tip van die 12V plug, heb dezelfde lader voor mijn 9,6V batterij.
De 1e batterij uit de set (boormachien met 2 accu's) is 2 jaar geleden overleden na 7 jaar trouwe dienst en had de 2e batterij na aankoop van de boormachine meteen als "reserve" ongebruikt op stock gelegd.
Voor hobbymatig gebruik is het trouwens een perfect machientje, ligt lekker in de hand, veel beter in balans dan de vorige 7.2V, kracht is uiteraard niet super om te boren, maar dan pak ik wel iets anders met een draad eraan.

Stel, je hebt een accu boor/schroef-machine en de accu's daarvan zijn verrot. Dan kan je nieuwe accu's kopen, maar vaak ben goedkoper uit met een nieuw set.

1k0.jpg

1k0.jpg


Kan ook anders! Schroef 1 (de slechtste) van de accu's open en verwijder de cellen, op 1 na. Soldeer aan de binnenkant een snoer op de contactpunten, en leg een knoop in het snoer als trek ontlasting. Die laatste cel gebruik je met een dot kit weer om de contactpunten op hun plaats te houden

1k0.jpg


Aan de andere kant van het snoer een autoplug, en je kan weer boren/schroeven.

1k0.jpg



Mocht je nog wat materiaal overhebben zoals en een setje krokodillenklemmen, kan je ook rechtstreeks op de accu van jouw voertuig.
Met een extra stekertje kan je d'r allebei de mogelijkheden van maken.

1k0.jpg


Het spul werkt prima op 12V, en trekt in dit geval 3A in vrijloop.






De oude acculader kan je kwijt zien het raken in dit https://www.motor-forum.nl/threads/hulp-weggeef-en-kringlooptopic-deel-2.409869/ topic.
 
Laatst bewerkt:
Geen reparatie, geen motorfiets..

Wel een keer een cruise control hendel gemaakt voor mijn alfa 156. De ecu was voorbereid op CC maar een losse hendel kostte 100 euro, bedrading lag er niet en dan moest de hele kabelboom vervangen worden.

Dus bedrading trekken, computermuis slopen voor de schakelaars, inbouwen in een LEGO hendel en voila, cruise control!

Heeft er 9 van de 10 jaar ingezeten en perfect gewerkt.

Ik moet even zoeken naar een foto maar die komt hier wel.
 
Waarom kom ik dit topic nu pas tegen? Groot fan van MacGyver en MacGyveren. Maar zeker ook van mijn favoriete boek ‘Zen and the art of motor maintenance’, zie start post Dat eigenlijk niet over motoren gaat. Verdient eigenlijk een eigen draadje,
Ligt al een tijdje klaar om aan te beginnen, maar nog niet de tijd voor genomen. Hopelijk deze zomervakantie.
 
Ligt al een tijdje klaar om aan te beginnen, maar nog niet de tijd voor genomen. Hopelijk deze zomervakantie.
Ik ben ooit in mijn twintiger jaren begonnen met de Engelse versie. Gestrand, ik kwam er niet door heen. Op mijn 35e een nieuwe poging gedaan met de Nederlandse vertaling en toen las het als een trein. Twee verhaallijnen (motorreis en de psychische problemen van de hoofdpersoon) en daarnaast nog een filosofische verhandeling. Dus niet per sé lichte kost. Heb hem nu twee keer gelezen en de derde gaat ook nog komen. Heb inmiddels twee exemplaren liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
't Is wat, zo'n topic van 2011. Van McGyveren naar cruise-controls van Lego in een auto naar Zen & the art of motorcycle maintenance wat niet eens gáát over motorfietsonderhoud.. (man man man wat een worsteling was dat om doorheen te komen, ben ook op een kwart gestrand en nooit de moed gevonden om weer op te pakken).

On topic: De oude Engelse motoren vóór de jaren '60 hebben vaak een Ewarts benzinekraan. Je trek het schuifje naar buiten waardoor een afsluitend kurkje van het gaatje erboven weg wordt getrokken en zo brandstof doorlaat. Dat schuifje zit met een klein schroefje geborgd. Het schroefje houdt het pennetje inwendig tegen in een in dat pennetje gefreesd sleufje. Door langdurig trillen was bij mij onderweg dat borgschroefje losgekomen, en vervolgens ging dat schuifje met kurkje en al er vandoor. Heel toevallig keek ik naar beneden op die lange weg van Horsterparc/Trekkersveld naar Nijkerk, misschien wel vanwege een voorgevoel. En zag dus onder mijn linkerbeen een straal benzine de weg op spuiten!

OIP.9CWXtmaws8YvBs6fuF9KMQAAAA


Tja, dan maar al rijdend de vinger op het gaatje. Met razendsnel ontkoppelen om stil te gaan staan (van 4 naar de vrijstand en stop), maar: Daar sta je dan! Met razend verkeer langs je heen en twee vingers op de gaatjes (want ook daar waar dat schroefje in gaat kwam benzine uit).

En dan?!

Aan de overkant van de weg lag bij toeval zo'n kaartje wat als label vaak aan lading geknoopt zit van stevig enigszins geplastificeerd karton. Met een op goed geluk en gemikt tijdslot tussen het (vooral vrachtverkeer door) heen en weer kunnen rennen (en in de tussentijd gulpt de benzine vrolijk weg) en terug gelijk de vingers weer op de gaatjes. Toen met 1 1/2 hand een reepje afgescheurd en een rolletje gedraaid die in het gaatje van het pennetje tot net voorbij het schroefgaatje (want verder en hij sluit helemaal af) geschoven en zo toch thuis kunnen komen. Moest nog zeker 20km, maar had daar gelukkig nog voldoende benzine voor. Hoeveel geluk kun je soms hebben!
 
Zo heb ik er ook nog wel een. Helaas geen fotos van….

Voortandwiel van de Fazer er wéér afgelopen….. moer foetsie….

0,0 zin om te wachten op een sleepdienst met alle gedoe van dien.
Paar tyraps strak om de as heen tegen het tandwiel aan en extreem rustig teruggereden naar het vakantieadres.
 
Terug
Bovenaan Onderaan